Registrering, af glatløbet og riffel

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Registrering, af glatløbet og riffel

Indlæg af Sierra13 » 13. jun 2011, 22:44

Hej NVF:)

Landet ligger sådan jeg lige har bestået jagtprøven for nylig (glad ung jæger :D) og jeg skal til at købe riffel og haglgevær, jeg har fundet de våben jeg ska have, (Schultz & Larsen M100 DL & Beretta 686 E)
mine spørgsmål er som følger:
1, Skal der stå pibelængde og totallængde på ansøgning til riffeltilladelse da jeg ikke lige er tæt på riflen og sælger umiddelbart ikke lige ved det
2, Skal det registreres ved købt af Haglgevær ( http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/E79D5 ... _00307.pdf ) da jeg har hørt rygter om at de behøver man ikke eller er det bare en and?

På forhånd mange tak :razz:

Vetten
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Been thanked: 1 time

Re: Registrering, af glatløbet og riffel

Indlæg af Vetten » 14. jun 2011, 00:01

Tillykke med tegnet og velkommen til :razz:

1. Ja det skal der, og så må sælger jo bare tage målebåndet frem og måle sværere er det altså ikke.

2. Hvor har du hørt de rygter? Det holder ingen steder, du har 8 dage til at registrere!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 14. jun 2011, 00:05

2 :
Loven om registrering af haglgeværer er ikke ophævet - derfor har man stadig 8 dage til at registrere våbnene.

Det du muligvis har hørt, er at ældre jægere - altså folk som har haft jagttegn i mange år, ikke nødvendigvis behøver registrere deres haglvåben.
Men dette er udelukkende aktuelt, hvis man havde jagttegn og haglvåben FØR loven trådte i kraft.
Helt fri for registrering er man dog ikke, for hvis et ikke-registreret haglvåben bliver overdraget/handlet - så skal det registreres.

Da du lige har fået jagttegn, og skal ud og købe et haglgevær - så skal det registreres.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 15. jun 2011, 14:45

Mange tak begge to :numberone:
ja det med haglvåbnet snakkede de om på lerdue banen her den anden dag, tænkte også det lød underligt.
og sælger får målt inden ugen er omme :D bare hvis jeg var fri for at vente kunne jeg lige så godt få tilladelsen så hurtigt så muligt :D
Glæder mig helt vildt til efterået, så man kan komme på jagt. :sniper:

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 15. jun 2011, 18:44

Lille bonus spørgsmål, har også hørt flere versioner af dette: Hvorfra måles pibelængden, fra munding og hvor langt ind? (med eller uden kammer?), og ser flere steder på nettet hvor der er stor uenighed om dette? håber der er en der lige fikst kan svare på dette bonus spørgsmål :D :eek:

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland

Indlæg af FT Cocker » 15. jun 2011, 20:06

Hej Morten

De andre har helt ret med hensyn til riffeltilladelse og registrering af haglvåben. Jeg vil også bare lige påminde dig om at bestå riffelprøven, inden du slæber riflen med på din første jagt. Den er en smal sag at bestå, så længe man husker at indslyde sin riffel inden.

Knæk og bræk

tillykke med tegnet

Peter
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 15. jun 2011, 21:40

FT Cocker - jo tak :) selvfølge skal jeg have riffeltegn inden den kommer undenfor banen det står jo i lovgivning :P men tak for påmindelsen alligevel, selvom jeg først når riffelprøven til efteråret :evil: hvad syntes i ellers om valg af Haglgevær og Riffel ? :P

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af FT Cocker » 16. jun 2011, 13:42

Hej igen

Nu er jeg selv nyjæger, med jagttegn fra d. 4/5-11 og riffelprøve fra forrige mandag. så jeg er nok ikke lige den rette at spørge. Men jeg har da en mening. en riffel fra S og L går man sjældent galt i byen med og beretta plejer at lave nogle rigtig gode haglbøsser. så min konklusion er at hvis du selv føler dig tilpas ved dine våben, så skal de nok gøre deres del af arbejdet.

Mit eget valg blev en baikal ij 27 12/76 o/u med automatisk sikring og ejektor. valget var nemt, da jeg fik den foræret af min mor, som har lagt jagten på hylden.

Riffelvalget blev en sauer 202 jaguar costom 6,5*55 med en tasco euroclass 3-12*52 på ryggen. under en tur til sjælland var kæresten og jeg i hubertushuset, hvor de havde vidunderet til salg i kommision. Jeg gik forbi den, men min kæreste spurgte om jeg ikke skulle have den, for den så da pæn ud. og som hun sagde, du har jo lige fået penge tilbage i skat. når ligefrem kæresten opfordrer, så siger man da ikke nej. :rock:

Det skal lige siges at jeg er linksskytte, så riflerne hænger ikke på træerne, og når man nu "får lov" til at købe sådan en fed riffel, slog jeg til. Jeg har ikke fortrudt siden. Den skyder som en drøm.

Held og lykke med riffelprøven til efteråret. Du skal ikke være nervøs. der er ingen ben i at bestå. Så længe du har en indskudt riffel og husker at se igennem løbet inden ladning.

Knæk og bræk

Peter
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 16. jun 2011, 13:53

Valget her stod også mellem den her S&L eller noget Sauer :) både Beretta'en og S&L'en ligger sindsygt godt til mig syntes jeg, de falder naturligt på plads med det samme jeg tager dem op :D

Thumbs Up til kæresten du er en heldig mand den slags tøser hænger ikke på træerne! :yo:

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af FT Cocker » 16. jun 2011, 13:58

Jeps jeg er også mega glad for hende, men det skal så også lige siges at vi tog jagttegn sammen, og hun er mindst lige så stort et naturmenneske som jeg selv. Hun har dog ikke valgt at gå på riffeljagt, men hun har da en lille og handy sportarmi haglbøsse 12/70 o/u. det føles som om den kun vejer det halve af min baikal. den er perfekt til hundeførere, og som mit nick siger, så kan du jo nok regne ud at vi går på jagt med vores ft cocker Maggie.

Så jo det er FEDT at have en forstående kæreste. Der er ingen knuder på tråden når jeg siger at nu tager jeg lige nogle timer på bukkejagt.

Det kan varmt anbefales med en kone/kæreste der selv går på jagt. :razz:
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Besvar