Våbentilladse til pistol efter pause i mange år

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Våbentilladse til pistol efter pause i mange år

Indlæg af Bofhenator » 10. jul 2011, 12:00

Når det ikke er udspecificeret i bekendtgørelsen må det netop vurderes.

Det er formanden der vurderer.

På SKV blanketten står der:
At ansøgeren til pistol/revolver har været aktivt skydende medlem i mindst to år
Jeg havde en skytte for et halvt års tid siden der havde været aktivt skydende i en anden klub i mange år, han havde kun været hos os i et års tid. Jeg spurgte Vingsted hvordan jeg skulle forholde mig, de mente at jeg naturligvis skulle kontakte hans gamle formand og høre hvor længe han havde været der, men det var op til min vurdering om han skulle være to år hos os inden jeg ville skrive under på en SKV 2 til ham.

Sagen er ikke helt magen til, det er jeg klar over, men den viser meget godt at det er formandens vurdering der ligger til grund, måske især i de tilfælde der ikke helt falder ind under normalen.

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Vels
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: dit og dat
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Indlæg af Vels » 10. jul 2011, 12:05

Det er formandens kryds på blanketten der står mellem dig og tilladelsen.

Dermed vil det til en hver tid også være formandens opfattelse af reglerne, og hans/hendes fortolkning der giver udslaget for om krydset bliver sat eller ej.

Nu kan vi alle sammen godt have en mening om hvordan reglerne nu virker i teorien - men der er kun en person der kan fortælle dig hvordan du er stillet i din forening - din formand.

Hvorfor spørger du ikke din formand - og så kan du komme tilbage til forum med svaret så sagen bliver opklaret, og diskussionen bliver lukket med facts frem for at svæve i det uvisse med forskellige tolkninger.

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistolskydning, hunde og MC
Geografisk sted: Østhimmerland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Mibo » 10. jul 2011, 12:16

bofhenator skrev:Når det ikke er udspecificeret i bekendtgørelsen må det netop vurderes.

Det er formanden der vurderer.

På SKV blanketten står der:
At ansøgeren til pistol/revolver har været aktivt skydende medlem i mindst to år
Jeg havde en skytte for et halvt års tid siden der havde været aktivt skydende i en anden klub i mange år, han havde kun været hos os i et års tid. Jeg spurgte Vingsted hvordan jeg skulle forholde mig, de mente at jeg naturligvis skulle kontakte hans gamle formand og høre hvor længe han havde været der, men det var op til min vurdering om han skulle være to år hos os inden jeg ville skrive under på en SKV 2 til ham.

Sagen er ikke helt magen til, det er jeg klar over, men den viser meget godt at det er formandens vurdering der ligger til grund, måske især i de tilfælde der ikke helt falder ind under normalen.

/bofh

Havde han været medlem lige indtil han skiftede til jer, skulle der jo ikke være et problem, så har han jo opfyldt det med de 2 år, men har han holdt et års pause f. eks. er det jo en anden sag, så det er da rart at høre at de i Vingsted ville lade det være op til formanden at vurdere, så har man da lidt at forholde sig til.

Nu vil jeg prøve at tage den med min formand, som I forslår, så må han jo næste gang han snakker med dem i SKV, spørge hvordan sagen forholder sig :blink:

Så må jeg jo skyde med foreningsvåben indtil da :twoguns:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 10. jul 2011, 12:33

Mibo skrev:

Havde han været medlem lige indtil han skiftede til jer, skulle der jo ikke være et problem, så har han jo opfyldt det med de 2 år, men har han holdt et års pause f. eks. er det jo en anden sag, så det er da rart at høre at de i Vingsted ville lade det være op til formanden at vurdere, så har man da lidt at forholde sig til.
Det er spørgsmålet, der står jo heller ikke noget om det må være andre steder man har været medlem. Ligesom der ikke står noget om det skal være de sidste to år med pistolskydning man skal have været medlem... Så, min konklussion, det er formandens vurdering. (så kommer politigodkendelse og alt det andet naturligvis bagefter, men det har intet med de to år og formandens godkendelse og vurdering at gøre).

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 10. jul 2011, 15:41

Der er et aktivetetskrav på 4 skydninger pr. år, HVERT ÅR, hvis man skal beholde sin våbenpåtegning.
Aktivitetskravet inden du kan få SKV2 er 6 skydninger om året de sidste 2 år.

En gang om året kontrollerer formanden at alle SKV2 holdere har opfyldt aktivitetskravet det seneste år.
Hvis dette ikke er tilfældet skal han udstede en SKV5 (tilbagekaldelse) til den pågældende skytte.

Når han indsender SKV2 ansøgning første gang for en skytte, skal han skrive under på at skytten har opfyldt aktivitetskravet om 6 skydninger om året de sidste 2 år.

Om han kan/vil dispensere i den pågældende situation kan jeg ikke svare på.

Jeg ville IKKE gøre det, da jeg føler lovteksten egentlig er ret klar, nu jeg har tænkt lidt mere over det.

Hvis formanden er i tvivl, skal han bare gribe røret og ringe til SKV. Så er sagen klaret på under 2 min.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 10. jul 2011, 16:51

co skrev:Der er et aktivetetskrav på 4 skydninger pr. år, HVERT ÅR, hvis man skal beholde sin våbenpåtegning.
Aktivitetskravet inden du kan få SKV2 er 6 skydninger om året de sidste 2 år.En gang om året kontrollerer formanden at alle SKV2 holdere har opfyldt aktivitetskravet det seneste år.
Hvis dette ikke er tilfældet skal han udstede en SKV5 (tilbagekaldelse) til den pågældende skytte.

Når han indsender SKV2 ansøgning første gang for en skytte, skal han skrive under på at skytten har opfyldt aktivitetskravet om 6 skydninger om året de sidste 2 år.

Om han kan/vil dispensere i den pågældende situation kan jeg ikke svare på.

Jeg ville IKKE gøre det, da jeg føler lovteksten egentlig er ret klar, nu jeg har tænkt lidt mere over det.

Hvis formanden er i tvivl, skal han bare gribe røret og ringe til SKV. Så er sagen klaret på under 2 min.
Nu er det ikke for at være på tværs eller kværulere, men igen, hvor står det at det er de sidste 2 år ? (som det nok er ment som, men ikke skrevet)

Det andet med tilbagekaldelse, hvis ikke aktivitetskravet er opfyldt er jo når man har en våbenpåtegning.

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 10. jul 2011, 17:09

Men okay, tror bare vi lukker tråden her, da jeg mener at jeg måske bliver lidt misforstået i mine hensigter !

Det jeg ville var bare at høre om nogen havde prøvet at søge i samme situation som mig og ikke prøve at fremskynde /snyde mig til en tilladelse, jeg har læst reglerne og har som sagt før haft registreret håndvåben og har også våbenpåtegning af rifler, så det er ikke noget nyt for mig.

Nu prøver jeg bare selv at finde ud af det, i sammenarbejde med min formand, for jeg vil gerne have rene linier og det kan man åbenbart kun få at vide ved SKV.

Men tak for de svar der er kommet indtil videre !

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 11. jul 2011, 13:11

Jeg har kontaktet SKV og svaret er som følger:

Man skal have været aktivt skydende medlem fra ansøgningstidspunktet og 2 år tilbage.

Dvs. at efter en pause begynder man forfra, uanset om man har været medlem eller ej i pausen.

SKV medgiver at det ikke fremgår tydeligt, men det er sådan at reglerne tolkes.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Mibo » 11. jul 2011, 16:51

Se det var et svar man kunne bruge til noget (det var da altid noget, at de kunne se, at det kunne misfortolkes), så er jeg jo fri for at gå videre med det, tak skal du have :yr:

Så må jeg jo have indvesteret i en luftpistol, så jeg kan træne noget herhjemme i stedet, på min lille 10 m. indendørsbane og så skyde med et "foreningsvåben" på .22 i klubben og en transporttilladelse til stævnerne :thumbup:

Besvar