Må jeg eje/besidde en Armbrøst med en blankvåben tilladelse?
-
- Newbie
- Interesser: Blankvåben
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Må jeg eje/besidde en Armbrøst med en blankvåben tilladelse?
Hejsa.
Faldt tilfældigt over en ægte armbrøst fra middelalderen, via en samler som solgte ud af sin samling af forskellige ting.
Da jeg selv er blankvåbens samler synes jeg den ville pynte godt på væggen med de andre våben..
Men.. Tænkte på om jeg overhovedet må købe den af ham eller eje/besidde den med kun en blankvåbens tilladelse?
Vil jo nødig i spjældet et års tid for at lave et dumt køb..
På forhånd tak
MVH
rasmus
Faldt tilfældigt over en ægte armbrøst fra middelalderen, via en samler som solgte ud af sin samling af forskellige ting.
Da jeg selv er blankvåbens samler synes jeg den ville pynte godt på væggen med de andre våben..
Men.. Tænkte på om jeg overhovedet må købe den af ham eller eje/besidde den med kun en blankvåbens tilladelse?
Vil jo nødig i spjældet et års tid for at lave et dumt køb..
På forhånd tak
MVH
rasmus
Senest rettet af Castle 22. jul 2011, 20:17, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift justeret. (Og Velkommen til NVF)
Begrundelse: Overskrift justeret. (Og Velkommen til NVF)
- 37Webbing
- Silver Member
- Interesser: Samler / Militærhistorie
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Has thanked: 3 times
Re: Ny på siden - Armbrøst spørgsmål.
Bum bum? En armbrøst fra middelalderen? Håber du har museums-lignende forhold til at opbevare den under
Ellers så er jeg bange for at en armbrøst der er mellem 600-900 år gammel nemt kan tage lidt skade af at hænge på din væg
Nu til anden del af spørgsmålet. Nej, du kan desværre ikke have en armbrøst hængende på væggen, når du kun har blankvåbentilladelse. Desværre. Så vidt jeg ved, kræver armbrøster en våbentilladelse at indføre, tilvirke, besidde, bære eller anvende i Danmark.
Som loven siger:

Ellers så er jeg bange for at en armbrøst der er mellem 600-900 år gammel nemt kan tage lidt skade af at hænge på din væg

Nu til anden del af spørgsmålet. Nej, du kan desværre ikke have en armbrøst hængende på væggen, når du kun har blankvåbentilladelse. Desværre. Så vidt jeg ved, kræver armbrøster en våbentilladelse at indføre, tilvirke, besidde, bære eller anvende i Danmark.
Som loven siger:
§ 4. Tilladelse til armbrøster kan gives til aktive medlemmer af foreninger, der har som formål at udøve øvelses- og konkurrenceskydning med våbnet, og som har adgang til en bane, hvor våbnet kan anvendes.
Senest rettet af Lycon 25. maj 2011, 23:37, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote tags er indsat.
Begrundelse: Quote tags er indsat.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Det er heldigt, at du bor på Sjælland. Der er en klub på Sjælland der er skabt med det formål at dyrke skydning med armbrøst. Meld dig ind i klubben, så kan du derefter søge våbentilladelse til armbrøsten.
Eller søg hellere tilladelse til to, nu du er i gang. En til en ny og en til den gamle. Du skal jo gerne være aktivt skydende, men du behøver ikke skyde lige meget med begge våben. Faktisk kan du vel lade helt være med at skyde med den gamle, men du må ikke hente den hos sælger før du har en tilladelse til den.
Eller søg hellere tilladelse til to, nu du er i gang. En til en ny og en til den gamle. Du skal jo gerne være aktivt skydende, men du behøver ikke skyde lige meget med begge våben. Faktisk kan du vel lade helt være med at skyde med den gamle, men du må ikke hente den hos sælger før du har en tilladelse til den.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
Er der ikke noget med at skydevåben ældre end 18xx er undtaget fra våbenloven ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Nej, men originale Hjullås-, flinte- og perkussionsvåben (forladere) er.Raptor357 skrev:Er der ikke noget med at skydevåben ældre end 18xx er undtaget fra våbenloven ?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
- Newbie
- Interesser: Blankvåben
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Haha, bare gør lidt grin med grønskollingen herinde.. :)
Men Det er selvølgelig en kopi af en "ægte" en fra nogen hundrede år tilbage :D
Er mest inde inde i blankvåben, så kan ikke li tidsbestmme den der armbrøst ud fra et billede! Men ja tænkte nok det var ulovligt..
Der er bare noget cool over en armbrøst og synes bestemt der hører til en sådan en blankvåben samling da det stemmer med tidsalderenen :) Har også en ungarsk og en ældre persisk bue med tilhørende pile hængende og dem må man gerne ha... hmm.. De kan da gøre ligeså meget skade som en armbrøst hvis man er en god nok skytte?
Men nok om det, lader være med at købe den og må undersøge mulighederne om at melde mig i en klub og om det noget jeg vil !
Ellers mange tak for svar :)
Mvh.
Men Det er selvølgelig en kopi af en "ægte" en fra nogen hundrede år tilbage :D
Er mest inde inde i blankvåben, så kan ikke li tidsbestmme den der armbrøst ud fra et billede! Men ja tænkte nok det var ulovligt..
Der er bare noget cool over en armbrøst og synes bestemt der hører til en sådan en blankvåben samling da det stemmer med tidsalderenen :) Har også en ungarsk og en ældre persisk bue med tilhørende pile hængende og dem må man gerne ha... hmm.. De kan da gøre ligeså meget skade som en armbrøst hvis man er en god nok skytte?

Men nok om det, lader være med at købe den og må undersøge mulighederne om at melde mig i en klub og om det noget jeg vil !
Ellers mange tak for svar :)
Mvh.
Har du et link eller navn på omtalte klub?Lassescout skrev:Det er heldigt, at du bor på Sjælland. Der er en klub på Sjælland der er skabt med det formål at dyrke skydning med armbrøst. Meld dig ind i klubben, så kan du derefter søge våbentilladelse til armbrøsten.
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56
- Bino
- Gold Member
- Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
- Geografisk sted: Roskilde
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
http://www.nyjaegerforeningen.dk/side2.htmlJoe_black skrev:Har du et link eller navn på omtalte klub?Lassescout skrev:Det er heldigt, at du bor på Sjælland. Der er en klub på Sjælland der er skabt med det formål at dyrke skydning med armbrøst. Meld dig ind i klubben, så kan du derefter søge våbentilladelse til armbrøsten.
Lige her desvære træner de når jeg ikke kan
Ham som var med fra starten.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Jeg tror armbrøsten er under våbenlovens kontrolordning, fordi den er lydløs, og lige så let at skyde med som en riffel. Så potentialet for krybskytteri er afgjort til stede. En anden ting er dog, at man skal være godt inde i teknikken for at kunne justere en armbrøst så den skyder godt. Ellers kan man nemt risikere, at boltene tumler sidelæns og baglæns gennem luften.
En bue skal du alligevel træne en del med, for at kunne nedlægge vildt, og har du gjort det, kan du ligeså godt tage buetegnet og gøre det regelret.
...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.
En bue skal du alligevel træne en del med, for at kunne nedlægge vildt, og har du gjort det, kan du ligeså godt tage buetegnet og gøre det regelret.
...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.
Hilsen Lasse.
- BackpackM
- Silver Member
- Interesser: Løb, HF-radio, min familie
- Geografisk sted: Hillerød
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
Er det ikke sådan at meget af Folketingets lovarbejde foregår? Kun overgået at ønsket om at fremstå handlekraftig i den bedste sendetid.......Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.

Mvh Michael :crying:
Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Lassescout skrev: ...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.
Kræves der intet til de kraftig buer ??? jeg ved det ikke så gør mig lige kloger
Lerche der glæder sig til 16 maj
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Nej det kommer først når en tosse stiller sig op i den bedste sendetid på TV, og demonstrere hvor farlige de er med f. eks Broadheads, og hvad de kan skyde igennem og fra hvor stor en afstand. Men så står de også i kø for at få dem forbudt.Lerche skrev:Lassescout skrev: ...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.
Kræves der intet til de kraftig buer ??? jeg ved det ikke så gør mig lige kloger
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Det var jo netop det jeg tænkte. for i dette forbuds land skal alt jo snart være forbudtLycon skrev:Nej det kommer først når en tosse stiller sig op i den bedste sendetid på TV, og demonstrere hvor farlige de er med f. eks Broadheads, og hvad de kan skyde igennem og fra hvor stor en afstand. Men så står de også i kø for at få dem forbudt.Lerche skrev:Lassescout skrev: ...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.
Men Tak
Lerche der glæder sig til 16 maj
-
- Bronze Member
- Interesser: Buemageri og Våbenhistorie.
- Geografisk sted: Midtsjælland
en bue behøver ikke at være særligt kraftig for at være livsfarlig med broadheads. så lad os håbe at personer ala luftbøsse nazien ikke giver et show.Lycon skrev:Nej det kommer først når en tosse stiller sig op i den bedste sendetid på TV, og demonstrere hvor farlige de er med f. eks Broadheads, og hvad de kan skyde igennem og fra hvor stor en afstand. Men så står de også i kø for at få dem forbudt.Lerche skrev:Lassescout skrev: ...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.