Må jeg eje/besidde en Armbrøst med en blankvåben tilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Mrthorsen
Newbie
Newbie
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Må jeg eje/besidde en Armbrøst med en blankvåben tilladelse?

Indlæg af Mrthorsen » 25. maj 2011, 21:34

Hejsa.
Faldt tilfældigt over en ægte armbrøst fra middelalderen, via en samler som solgte ud af sin samling af forskellige ting.
Da jeg selv er blankvåbens samler synes jeg den ville pynte godt på væggen med de andre våben..
Men.. Tænkte på om jeg overhovedet må købe den af ham eller eje/besidde den med kun en blankvåbens tilladelse?
Vil jo nødig i spjældet et års tid for at lave et dumt køb..
På forhånd tak
MVH
rasmus
Senest rettet af Castle 22. jul 2011, 20:17, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift justeret. (Og Velkommen til NVF)

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times

Re: Ny på siden - Armbrøst spørgsmål.

Indlæg af 37Webbing » 25. maj 2011, 23:21

Bum bum? En armbrøst fra middelalderen? Håber du har museums-lignende forhold til at opbevare den under :biggrin:
Ellers så er jeg bange for at en armbrøst der er mellem 600-900 år gammel nemt kan tage lidt skade af at hænge på din væg :blink:

Nu til anden del af spørgsmålet. Nej, du kan desværre ikke have en armbrøst hængende på væggen, når du kun har blankvåbentilladelse. Desværre. Så vidt jeg ved, kræver armbrøster en våbentilladelse at indføre, tilvirke, besidde, bære eller anvende i Danmark.
Som loven siger:
§ 4. Tilladelse til armbrøster kan gives til aktive medlemmer af foreninger, der har som formål at udøve øvelses- og konkurrenceskydning med våbnet, og som har adgang til en bane, hvor våbnet kan anvendes.
Senest rettet af Lycon 25. maj 2011, 23:37, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote tags er indsat.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 26. maj 2011, 23:10

Det er heldigt, at du bor på Sjælland. Der er en klub på Sjælland der er skabt med det formål at dyrke skydning med armbrøst. Meld dig ind i klubben, så kan du derefter søge våbentilladelse til armbrøsten.

Eller søg hellere tilladelse til to, nu du er i gang. En til en ny og en til den gamle. Du skal jo gerne være aktivt skydende, men du behøver ikke skyde lige meget med begge våben. Faktisk kan du vel lade helt være med at skyde med den gamle, men du må ikke hente den hos sælger før du har en tilladelse til den.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 26. maj 2011, 23:18

Er der ikke noget med at skydevåben ældre end 18xx er undtaget fra våbenloven ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 26. maj 2011, 23:33

Raptor357 skrev:Er der ikke noget med at skydevåben ældre end 18xx er undtaget fra våbenloven ?
Nej, men originale Hjullås-, flinte- og perkussionsvåben (forladere) er.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Mrthorsen
Newbie
Newbie
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Mrthorsen » 27. maj 2011, 15:34

Haha, bare gør lidt grin med grønskollingen herinde.. :)

Men Det er selvølgelig en kopi af en "ægte" en fra nogen hundrede år tilbage :D
Er mest inde inde i blankvåben, så kan ikke li tidsbestmme den der armbrøst ud fra et billede! Men ja tænkte nok det var ulovligt..
Der er bare noget cool over en armbrøst og synes bestemt der hører til en sådan en blankvåben samling da det stemmer med tidsalderenen :) Har også en ungarsk og en ældre persisk bue med tilhørende pile hængende og dem må man gerne ha... hmm.. De kan da gøre ligeså meget skade som en armbrøst hvis man er en god nok skytte? :???:
Men nok om det, lader være med at købe den og må undersøge mulighederne om at melde mig i en klub og om det noget jeg vil !

Ellers mange tak for svar :)

Mvh.

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Jyllinge

Indlæg af Joe_black » 28. maj 2011, 09:12

Lassescout skrev:Det er heldigt, at du bor på Sjælland. Der er en klub på Sjælland der er skabt med det formål at dyrke skydning med armbrøst. Meld dig ind i klubben, så kan du derefter søge våbentilladelse til armbrøsten.
Har du et link eller navn på omtalte klub?
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af Bino » 28. maj 2011, 15:49

Joe_black skrev:
Lassescout skrev:Det er heldigt, at du bor på Sjælland. Der er en klub på Sjælland der er skabt med det formål at dyrke skydning med armbrøst. Meld dig ind i klubben, så kan du derefter søge våbentilladelse til armbrøsten.
Har du et link eller navn på omtalte klub?
http://www.nyjaegerforeningen.dk/side2.html

Lige her desvære træner de når jeg ikke kan
Ham som var med fra starten.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 28. maj 2011, 15:59

Jeg tror armbrøsten er under våbenlovens kontrolordning, fordi den er lydløs, og lige så let at skyde med som en riffel. Så potentialet for krybskytteri er afgjort til stede. En anden ting er dog, at man skal være godt inde i teknikken for at kunne justere en armbrøst så den skyder godt. Ellers kan man nemt risikere, at boltene tumler sidelæns og baglæns gennem luften.

En bue skal du alligevel træne en del med, for at kunne nedlægge vildt, og har du gjort det, kan du ligeså godt tage buetegnet og gøre det regelret.

...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af BackpackM » 28. maj 2011, 16:07

...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.
Er det ikke sådan at meget af Folketingets lovarbejde foregår? Kun overgået at ønsket om at fremstå handlekraftig i den bedste sendetid.... :wall: :wall: :wall:

Mvh Michael :crying:

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 28. maj 2011, 16:29

Lassescout skrev: ...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.

Kræves der intet til de kraftig buer ??? jeg ved det ikke så gør mig lige kloger
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 28. maj 2011, 16:41

Lerche skrev:
Lassescout skrev: ...Eller også har lovgiverne ikke vidst et hammerslag om sagerne, og bare lovgivet udfra den mangel på viden, kendskab til myter og frygt for det ukendte de nu kunne opvise.

Kræves der intet til de kraftig buer ??? jeg ved det ikke så gør mig lige kloger
Nej det kommer først når en tosse stiller sig op i den bedste sendetid på TV, og demonstrere hvor farlige de er med f. eks Broadheads, og hvad de kan skyde igennem og fra hvor stor en afstand. Men så står de også i kø for at få dem forbudt.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 28. maj 2011, 17:21

Lycon skrev:
Lerche skrev:

Nej det kommer først når en tosse stiller sig op i den bedste sendetid på TV, og demonstrere hvor farlige de er med f. eks Broadheads, og hvad de kan skyde igennem og fra hvor stor en afstand. Men så står de også i kø for at få dem forbudt.
Det var jo netop det jeg tænkte. for i dette forbuds land skal alt jo snart være forbudt

Men Tak
Lerche der glæder sig til 16 maj

Damndog
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Buemageri og Våbenhistorie.
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af Damndog » 22. jul 2011, 19:57

Lycon skrev:
Lerche skrev:

en bue behøver ikke at være særligt kraftig for at være livsfarlig med broadheads. så lad os håbe at personer ala luftbøsse nazien ikke giver et show.

Besvar