Regler vedrørende registrering af haglbøsse
- Razzer
- Bronze Member
- Interesser: jagt, grej, jagthunde, mad
- Geografisk sted: Skive
Regler vedrørende registrering af haglbøsse
Jeg har en kammerat, som har arvet et gammelt hane gevær af hans morfar. Min kamerat er jagttegns berretiget, men har ikke indløst jagttegnet da han ikke går på jagt. Han må altså godt eje geværet. Han har derimod ikke noget våbenskab, så hans gevær står i mit skab, og opbevares permanent på min adresse. Mit spørgsmål er så som følger. Skal jeg iflg lovgivningen registrere geværet, da det jo ikke er mig der ejer det??
Alt der smager godt, Er sundt!
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Regler vedrørende registrering af haglbøsse
da der er sket en overdragelse af geværet, skal det registreres.
Din kammerat må så vidt jeg husker godt besidde et haglgevær når han er jagttegnsberettiget, men han må ikke have ammunition til det eller bære/anvende det uden at have betalt jagttegn.
Hvis du har haft jagttegn fra før overdragelse af haglgeværer skulle registreres, kan du i princippet bare sige "det har jeg altid haft" og så er der principielt ikke mere at komme efter.
(Har du ikke, så har du principielt et problem)
Jeg ville registrere haglgeværet i mit navn (hvis du er sikker på at "morfar" ikke kørte ud på sin Harley og stjal det et eller andet sted..... hvis våbnet er meldt stjålet og du registrerer det, gæt hvem der så er på den!), så er der intet problem i at have det.
Den dag din kammerat betaler sit jagttegn og køber et skab, så forærer du ham det bare og han registrerer det.
Lav evt en aftale med ham om, at hvis det kommer til at stå mere end 5 år i dit skab, så er det dit.
Din kammerat må så vidt jeg husker godt besidde et haglgevær når han er jagttegnsberettiget, men han må ikke have ammunition til det eller bære/anvende det uden at have betalt jagttegn.
Hvis du har haft jagttegn fra før overdragelse af haglgeværer skulle registreres, kan du i princippet bare sige "det har jeg altid haft" og så er der principielt ikke mere at komme efter.
(Har du ikke, så har du principielt et problem)
Jeg ville registrere haglgeværet i mit navn (hvis du er sikker på at "morfar" ikke kørte ud på sin Harley og stjal det et eller andet sted..... hvis våbnet er meldt stjålet og du registrerer det, gæt hvem der så er på den!), så er der intet problem i at have det.
Den dag din kammerat betaler sit jagttegn og køber et skab, så forærer du ham det bare og han registrerer det.
Lav evt en aftale med ham om, at hvis det kommer til at stå mere end 5 år i dit skab, så er det dit.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
- Geografisk sted: Horsens, Østjylland
- Been thanked: 1 time
hvis i ikke har fælles adr. så skal du registrere det i dit navn hvis det står i dit skab. :)
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
når din makker ikke har et gyldig jagttegn kan han ikke anskaffe nye/andre våben
Lerche der glæder sig til 16 maj
- Paco
- Gold Member
- Interesser: Bukke og andejagt
- Geografisk sted: Ringkøbing
mener at huske noget med at haglbøssen ikke må være mere en dagen før jagt til dagen efter, på fremmed adr , hvis man ikke er ejer af skyde våbnet?
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Det er vist noget med midlertidig opbevaring udenfor skafor blå så vidt jeg lige husker, det er der mulighed for f.eks. på jagtture med overnatning i jagthytte eller telt, eller for baneskytter til stævner over flere dage. Er dog ikke 100% sikker, mener bare at man godt kan overdrage glatløbede haglvåben til andre med jagttegn, også over længere tid.
Improvise, adapt, overcome!