Regler for opbevaring af EX-stoffer. Fordeling efter vægt

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 28 times

Regler for opbevaring af EX-stoffer. Fordeling efter vægt

Indlæg af Warrernoia » 11. aug 2011, 10:52

Som et resultat af ansøgning om kommerciel genladning, opnår jeg tilladelse til at opbevare en samlet eksplosivmængde på 5 kg på min adresse. Dvs ekplosivstoffer i underklasse 1.3 og 1.4. Røgsvagt krudt er underklasse 1.3 og fænghætter er underklasse 1.4.

Hvordan defineres vægten af fænghætternes eksplosivstof? Dvs hvis jeg samlet har 4 kg røgsvagt krudt, hvor mange fænghætter må jeg så have indefor det sidste kg?

Er det vægten af hele fænghætten eller er det den mængde eksplosiv, som den indeholder?

Det fremgår ikke tydeligt af lovteksten eller af sikkerhedsstyrelsens vejledning. Jeg kan ihvertfald ikke finde det.

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Re: Regler for opbevaring af EX-stoffer. Fordeling efter væg

Indlæg af Ssaaby » 11. aug 2011, 13:19

Er det ikke NEM-vægten, du skal gå efter?
Netto Eksplosiv Mængde - altså det rene krudt uden hylstrer og.l.?

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 11. aug 2011, 13:21

Warrernoia skrev:...Hvordan defineres vægten af fænghætternes eksplosivstof? Dvs hvis jeg samlet har 4 kg røgsvagt krudt, hvor mange fænghætter må jeg så have indefor det sidste kg?..
som jeg husker det er mængden af fænghætter begrænset ved antal - ikke vægt.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 11. aug 2011, 14:01

Marius skrev:
Warrernoia skrev:...Hvordan defineres vægten af fænghætternes eksplosivstof? Dvs hvis jeg samlet har 4 kg røgsvagt krudt, hvor mange fænghætter må jeg så have indefor det sidste kg?..
som jeg husker det er mængden af fænghætter begrænset ved antal - ikke vægt.
Jeps det er det normalt for almindelige private genopladningstilladelse. Men ved kommercielle tilladelser gives der mulighed for at overstige denne mængde.
Bekendtgørelse om eksplosivstoffer, BEK nr. 362 af 15/05/2008 skrev: Opbevaring

§ 5. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at opbevare eksplosivstoffer.

Stk. 2. Eksplosivstoffer skal opbevares på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 3. Eksplosivstoffer skal opbevares, så de ikke udsættes for stød, friktion, opvarmning eller anden påvirkning, som kan få dem til at eksplodere eller brænde, og i et miljø som ikke forcerer eksplosivstoffernes ældning eller på anden måde forårsager ændringer i deres egenskaber.

Stk. 4. Opbevaring af eksplosivstoffer må ikke finde sted i boliger eller opholdsrum, herunder kælder- og loftsrum, skurvogne, garager og udhuse mv., der anvendes til ophold. Det samme gælder for rum, der er sammenbygget med opholdsrum.

Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere personer har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mængde udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.

Stk. 6. Eksplosivstoffer skal opbevares i lukkede originale transportemballager. Emballagerne må kun åbnes i forbindelse med udtagning af enheder. Eventuelt spild skal omgående fjernes og tilintetgøres.

§ 6. For opbevaring af indtil 500 g eksplosivstoffer i underklasse 1.1, 1.2, 1.5 og 1.6 og for opbevaring af indtil 5 kg eksplosivstoffer i underklasse 1.3 og 1.4 gælder foruden bestemmelserne i § 5 følgende:

1) Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et tilsvarende sikringsniveau. Sikringsbokse eller -skabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

2) Boksen eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosivstoffer.

3) Tændmidler i andre underklasser end 1.4 og forenelighedsgruppe S kan kun opbevares sammen med andre eksplosivstoffer, hvis de er adskilt med en indbyrdes afstand på 100 mm luft samt en stålplade eller med en indbyrdes afstand på 100 mm luft og en 10 mm træplade.

4) Opbevaring skal finde sted i en afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte, medmindre der er tale om røgsvagt krudt i en mængde, der ikke overstiger 2 kg.

5) Der må ikke findes brandfarlige væsker, F-gas eller andet brandfarligt i samme rum som eksplosivstoffer.

6) På boks- eller skabsdøren skal der opsættes et tydeligt og holdbart sikkerhedsskilt med forbud mod tobaksrygning og brug af åben ild, som opfylder forskrifterne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning.
Ovenstående beskriver mængder mellem 2 kg og 5.000 fænghætter og 5 kg samlet eksplosivmængde. Andetsteds står der at mængde over de 2kg/5000 stk skal forelægges Beredskabsstyrelsen til udtalelse. Jeg har indrettet mig så jeg overholder §5 og §6, men hvorledes kan jeg sammensætte fordelingen?

@Ssaby. Netto eksplosivmængden er meget lille i fænghætter. de eneste tal jeg har kunnet finde omtaler indhold af 22 miligram per Small Pistol Primer. Hvis det er fremgangsmåden, så vil jeg vel kunne have 1/5 af højeksplosivmængden (de 500 gr) dvs 100 gr divideret med 0,022 g = ca 4500 fænghætter.
(Her antager jeg at drivmidlet i fænghætten er underklasse 1.1, 1.2, 1.5 eller 1.6 uden at vide det med sikkerhed)

Hvis man tager udgangspunkt i selve den komplette fænghætte i underklasse 1.4, så vejer en Federal SP 100 ca 0,19 g, dvs 1000 g divideret med 0,19 g = 5200 fænghætter.

Dvs at hvert kg røgsvagt krudt kan udskiftes med ca 5000 fænghætter?

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 11. aug 2011, 14:23

Warrernoia skrev: @Ssaby. Netto eksplosivmængden er meget lille i fænghætter. de eneste tal jeg har kunnet finde omtaler indhold af 22 miligram per Small Pistol Primer. Hvis det er fremgangsmåden, så vil jeg vel kunne have 1/5 af højeksplosivmængden (de 500 gr) dvs 100 gr divideret med 0,022 g = ca 4500 fænghætter.
(Her antager jeg at drivmidlet i fænghætten er underklasse 1.1, 1.2, 1.5 eller 1.6 uden at vide det med sikkerhed)

Hvis man tager udgangspunkt i selve den komplette fænghætte i underklasse 1.4, så vejer en Federal SP 100 ca 0,19 g, dvs 1000 g divideret med 0,19 g = 5200 fænghætter.

Dvs at hvert kg røgsvagt krudt kan udskiftes med ca 5000 fænghætter?

/Warrernoia
Jeg ved intet om opbevaring af fænghætter, det kan sagtens tænkes at der er en styktalsbegræsning på netop disse, og at der således ikke kan gå ud fra NEM-tallet på hver enkelt fænghætte...

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af japh » 11. aug 2011, 14:43

En kommentar kun for at forplumre tråden .. færdigladede patroner plejer at være 1.4s - indgår de så også i 5kgs regnestykket? :???:
-jens

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 11. aug 2011, 16:10

japh skrev:En kommentar kun for at forplumre tråden .. færdigladede patroner plejer at være 1.4s - indgår de så også i 5kgs regnestykket? :???:
Adspurgt netop det spørgsmål, svarede beredskabstyrelsen at det gør de ikke. De falder på magisk vis ind i en parallel dimension til alle venstresokkerne. Ikke logisk. Men det er det samme med brændbare væsker i det lokale, som krudtet opbevares i. Bagatelmængden er under 10 liter total og du må fx ikke have benzin 10l+ i dunke stående. Men i mit lagerrum, hvor krudtskabet står, må jeg gerne have min bil stående med 80L i tanken. Det tæller ikke. :???:

/Warrernoia

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 11. aug 2011, 16:15

Tja, jeg ville spørge Beredskabstyrelsen hvor mange fænghætter jeg måtte have, hvis det var mig ...
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 972 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 11. aug 2011, 16:38

Warrernoia skrev:
japh skrev:En kommentar kun for at forplumre tråden .. færdigladede patroner plejer at være 1.4s - indgår de så også i 5kgs regnestykket? :???:
Adspurgt netop det spørgsmål, svarede beredskabstyrelsen at det gør de ikke. De falder på magisk vis ind i en parallel dimension til alle venstresokkerne.

/Warrernoia
Samme dimension kuglepennene benytter til deres flugt?

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 11. aug 2011, 17:46

bofhenator skrev:
Warrernoia skrev:
Adspurgt netop det spørgsmål, svarede beredskabstyrelsen at det gør de ikke. De falder på magisk vis ind i en parallel dimension til alle venstresokkerne.

/Warrernoia
Samme dimension kuglepennene benytter til deres flugt?

/bofh
Jeps, med mindre vaskemaskinen SKAL bruge både strøm og strømper for at fungere.........

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 150 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 11. aug 2011, 20:32

Warrernoia skrev:
Adspurgt netop det spørgsmål, svarede beredskabstyrelsen at det gør de ikke. De falder på magisk vis ind i en parallel dimension til alle venstresokkerne. Ikke logisk. Men det er det samme med brændbare væsker i det lokale, som krudtet opbevares i. Bagatelmængden er under 10 liter total og du må fx ikke have benzin 10l+ i dunke stående. Men i mit lagerrum, hvor krudtskabet står, må jeg gerne have min bil stående med 80L i tanken. Det tæller ikke. :???:

/Warrernoia
Den skal jeg lige forstå.
Må der befinde sig brandbare væsker i samme rum ?
dvs. under 10l som du kaldte bagatel grænsen.

af ren nysgerrighed hvad skal du til at lade kommercielt ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 11. aug 2011, 23:50

Raptor357 skrev:af ren nysgerrighed hvad skal du til at lade kommercielt ?
9mm patroner til MIG! (og muligvis enkelte andre)
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 12. aug 2011, 00:15

Raptor357 skrev:
Warrernoia skrev:

/Warrernoia
Den skal jeg lige forstå.
Må der befinde sig brandbare væsker i samme rum ?
dvs. under 10l som du kaldte bagatel grænsen.

af ren nysgerrighed hvad skal du til at lade kommercielt ?
Den besked jeg fik af den flinke og behjælpsomme mand ved Beredskabet i Aalborg var, at det det rum (garage/lager) hvor mit Skafor blå-skab il krudt står i, må der gerne være mindre mængder brændbar væske. Det er summen af væskerne, dvs fx terpentin, sprit, benzin dieselolie, sprinklervæske osv. som skal være under 10 liter. Det var her jeg så spurgte om brændstoffet i bilen, men det var så åbenbart ligegyldigt.

Jeg mixer og bruger ca 1.000 liter desinfektionsvæske om året i den anden del af min virksomhed (Ethanol/isopropyl). Der måtte også gerne være et par liter af det tilstede i selve laderummet. Det skal så siges at der er næsten 10 meter mellem placeringen af væsken og ladestationerne. Rummet er ca 70 m2.

Mht til det kommercielle aspekt. Jeg har udviklet nogle 9mm pistolladninger med tunge projektiler til IPSC-brug. 147 og 153grns/vv320 subsonisk som bekvemt holder minor power factor og er meget behagelige at skyde med (Det er næsten snyd), samt en 125 grns som også holder faktor. Jeg har også toolet op til 40S&W, 45 ACP og 223 rem. Jeg har fået den danske distribution af Ares helcoatede projektiler i funky farver, som jeg anvender i mine ladninger, plus salg af disse projektiler til andre genladere. Også de kommende store kalibre. Jeg har een station oppe at køre nu og den næste skulle gerne være klar ved udgangen af måneden. To 1050'ere med bulletfeeders og autodrives. Hvis alt går vel får jeg også den danske distribution af Ponsness/Warrens produkter og RAKs bulletfeeders.

Et lille hobby sideprojekt, som er løbet lidt løbsk........sådan går det ofte for mig....... :mrgreen:

/Warrernoia

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 3 times

Indlæg af MIKE73 » 13. aug 2011, 08:28

:offtopic:
Dit parallelunivers beboet af venstre sokker og kuglepenne lyder hyggeligt, jeg er vist ikke den eneste der holder af Douglas Adams og hans fine guide :numberone:
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 13. aug 2011, 10:44

MIKE73 skrev::offtopic:
Dit parallelunivers beboet af venstre sokker og kuglepenne lyder hyggeligt, jeg er vist ikke den eneste der holder af Douglas Adams og hans fine guide :numberone:
Hehe...... Der er også et afsnit af John Krisfalusis "Ren&Stimpy Show" hvor de besøger denne dimension.......her finder de tilmed papirclips og elastikker.

Mht HGTTG så er en anden ting som har hængt ved fra Douglas Adams finurlige, skæve og til tider bidende samfundskarikatur, nemlig hans bekrivelse af en ottearmet race, som er den eneste kendte race i galaksen, som opfandt roll-on-deodoranten før hjulet. :biggrin:

/Warrernoia

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 13. aug 2011, 13:55

Warrernoia skrev:
MIKE73 skrev::offtopic:
Hehe...... Der er også et afsnit af John Krisfalusis "Ren&Stimpy Show" hvor de besøger denne dimension.......her finder de tilmed papirclips og elastikker.

Mht HGTTG så er en anden ting som har hængt ved fra Douglas Adams finurlige, skæve og til tider bidende samfundskarikatur, nemlig hans bekrivelse af en ottearmet race, som er den eneste kendte race i galaksen, som opfandt roll-on-deodoranten før hjulet. :biggrin:

/Warrernoia
Jeg leder stadig efter en ordentlig GargleBlaster, men der er sgu langt imellem ordentlige beværtninger i denne ende af galaxen... Forøvrigt er min avatar klippet ud af et billede hvor Douglas Adams sidder ved siden af husnummeret...

/bofh
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member

Indlæg af MIKE73 » 13. aug 2011, 17:36

Don't get me started morten :-)

Tror jeg har læst den bog 10 gange +

Vi må have en recital konkurrence i Dall d. 27, måske noget Vogon poesioplæsning...

:-)

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af japh » 13. aug 2011, 18:02

MIKE73 skrev: Vi må have en recital konkurrence i Dall d. 27, måske noget Vogon poesioplæsning...
Skal vi måle en stage lyserød og sætte en SEP-field generator op?
:rolf:
-jens

TGA
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af TGA » 13. aug 2011, 18:39

hej Warrernoia

tillykke med projektet
hvis du vil/skal sælge projektiler / hylstre + krudt i løs vægt er der så nok med en erhvervsmæssig genlade tilladelse ?

som jeg har forstået det må man da kun sælge det færdig ladet på den tilladelse ..........eller er der noget jeg har misforstået

ps : på min tlilladelse står der at jeg må opbevare maximalt 5kg krudt ( røgsvagt) & 5000 fænghætter

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 13. aug 2011, 20:48

TGA skrev:hej Warrernoia

tillykke med projektet
hvis du vil/skal sælge projektiler / hylstre + krudt i løs vægt er der så nok med en erhvervsmæssig genlade tilladelse ?

som jeg har forstået det må man da kun sælge det færdig ladet på den tilladelse ..........eller er der noget jeg har misforstået

ps : på min tlilladelse står der at jeg må opbevare maximalt 5kg krudt ( røgsvagt) & 5000 fænghætter
Du har ret. Krudt, fænghætter, preprimede hylstre, faktisk også tomme hylstre er reguleret. Derfor havde jeg i samme omgang søgt de to forskellige våbenhandlertilladelser. Ammo og våbenhandel. Min sikringsløsning er bygget efter dette.

Mht din tilladelse, er den så også en kommerciel? Er den baseret på en vurdering af dine forhold af den lokale beredskabsafdeling, siden du med den mængde overskrider paragraf 6 og faktisk så skal overholde paragraf 7, dvs skafor rød opbevaring, længere sikkerhedsafstande til beboelse, skel og vejmidte?

Jeg har fravalgt dette og har aftalt allokeret krudtlager hos min krudtgrossist, som jeg så kan hente i frimængde.

/Warrernoia

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 13. aug 2011, 20:51

MIKE73 skrev:Don't get me started morten :-)

Vi må have en recital konkurrence i Dall d. 27, måske noget Vogon poesioplæsning...

Jeg har mit liv for kært til Vogonpoesi.......... På den anden side har jeg da overvejet at være død et par år af skattetekniske årsager :biggrin:

/Warrernoia

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 13. aug 2011, 20:55

Warrernoia skrev:
MIKE73 skrev:Don't get me started morten :-)

Jeg har mit liv for kært til Vogonpoesi.......... På den anden side har jeg da overvejet at være død et par år af skattetekniske årsager :biggrin:

/Warrernoia
Jeg tror måske Vogonpoesi og folk med skydevåben er en rigtig skidt kombination...

/bofh
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 13. aug 2011, 21:07

Du har ret. Krudt, fænghætter, preprimede hylstre, faktisk også tomme hylstre er reguleret.
Men projektiler er ikke? Vær sød at vise hvor det med hylstrene står henne. Hvis noget er reguleret skal det også låses inde og hylstre skal ikke låses inde, mig bekendt.
Den med de brændbare væsker tror jeg ikke holder, i laderum for private (vejledningen på ansøgningen) må der overhovedet ikke forefindes brændbare væsker, eller er der forskel på sikkerhedskravene i det hele taget?
Undskyld for at være så kontant, men hvis beredskabsmyndighederne tror de kan slække kravene for professionelle genladere har man muligvis gjort regning uden arbejdstilsynet. De er nogen bidske herrer.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member

Indlæg af MIKE73 » 13. aug 2011, 21:37

Bare vores projektiler ikke forvandles til spermhvaler og petuniaer på vej mod skiven :)

On topic: held og lykke Morten, sikker på at du kan køre etaten flad på ren drive og entusiasme...

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 150 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 15. aug 2011, 16:10

MIKE73 skrev:Bare vores projektiler ikke forvandles til spermhvaler og petuniaer på vej mod skiven :)

On topic: held og lykke Morten, sikker på at du kan køre etaten flad på ren drive og entusiasme...
Med tanke på energikravet til rådyr og tråden der om kunne der være potentiel interessi i projektiler der forvandles til spermhvaler på vej mod målet. prøv at overveje anslagsenergien på en spermhval med 400m/s.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar