Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
PerD
- Gold Member

- Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
-
Kontakt:
Københavns politi anholder en rumæner med en springkniv. Bøde 200,- Det var da billigt. At integrationsministeriet så vil have ham smidt uder en anden sag, men at politiet takserer overtrædelsen til en bøde på kr. 200,- finder jeg mærkeligt, når man ser med hvilken nidkærhed andre har fået bøder.
mvh
Per
(Men der er så meget i denne verden jeg ikke forstår...

)
http://www.jv.dk/artikel/1158651:Indlan ... oejesteret
-
BackpackM
- Silver Member

- Interesser: Løb, HF-radio, min familie
- Geografisk sted: Hillerød
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
Samme hjemmeside har denne notits om en foldekniv, der til gengæld takseres til mellem 3000 og 5000 kroner:
http://www.jv.dk/artikel/1156239:Billun ... -fra-ferie
Jeg må indrømme at jeg er blevet forvirret

. Man må da gerne hjemtage en foldekniv med et blad på under 12 cm fra udlandet, hvis man kører lige hjem og afterfølgende kun anvender den til "anerkendelesværdige formål". Men måske der mangler info i artiklen?
Mvh Michael
Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)
-
PerD
- Gold Member

- Interesser: Militærgeværer 1870 - 1945
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 8 times
-
Kontakt:
Klassiske springknive er kun lavet til en ting og det er som hurtigt stikvåben. Det er enormt upraktisk at skære brød med.
At politiet hoppede på den...

-
K.M.
- Silver Member

- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Tja, det er vist den samme avis som i en artikel kaldte det samme dyr for "råbuk", "rådyr", "dådyr" og "hind" forskellige steder i samme artikel... Så hvis de har samme viden om knive, skal man måske ikke tage ordet "springkniv" for alvorligt - det lød måske bare bedre...
Improvise, adapt, overcome!
-
Longrifle
- Platin Member

- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Region Hovedstaden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 27 times
Det skyldes ene og alene, at manden ikke havde flere penge - læs: Rumæner... Det er ganske normal praksis, da man jo ikke kan plukke håret af en skaldet.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.
-
Froe
- Platin Member

- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Longrifle skrev:Det skyldes ene og alene, at manden ikke havde flere penge - læs: Rumæner... Det er ganske normal praksis, da man jo ikke kan plukke håret af en skaldet.
God og pragmatisk løsning
Hellere score et lille beløb til statskassen, end at bruge 10' tusindevis af skattekroner på at varetægtsfængsle manden, og skulle betale hans flybillet hjem.
1-0 til Politiet for fornuft
Dixi !
-
HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten

- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
PerD skrev:Klassiske springknive er kun lavet til en ting og det er som hurtigt stikvåben. Det er enormt upraktisk at skære brød med.

Ja det er jo så DIN udlægning.
Kan godt ske det ikke er praktisk for dig eller mig - men sådan er folk så forskellige.
Jeg kunne dog godt bruge én til at skære gammel ost med, eller spegepølse - eller kødpølse/jægerpølse :)
Det er den nok heller ikke det bedste valg til, men en større brødkniv er heller ikke særlig velegnet til at slæbe med i jagthytten.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
Lycon
- Admin

- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
-
Kontakt:
HappyNanoq skrev:PerD skrev:Klassiske springknive er kun lavet til en ting og det er som hurtigt stikvåben. Det er enormt upraktisk at skære brød med.

Ja det er jo så DIN udlægning.
Kan godt ske det ikke er praktisk for dig eller mig - men sådan er folk så forskellige.
Jeg kunne dog godt bruge én til at skære gammel ost med, eller spegepølse - eller kødpølse/jægerpølse :)
Det er den nok heller ikke det bedste valg til, men en større brødkniv er heller ikke særlig velegnet til at slæbe med i jagthytten.
Ham tossen der skød sig selv og sin ex-kæreste her den anden dag, blev sidste år stoppet på bytorvet med en springkniv i lommen, han slap også med bøde da han argument var at han brugte den til at skære hestekød ud med, når han skulle fodre sine tigere!
Jeg mener, knivtypen er i forvejen forbudt overhovedet at besidde, hvordan kan det så være formildende omstændigheder hvad den skulle bruges til? Og skulle en springkniv virkelig være nødvendigt for at skære hestekød ud? Jeg kan dårlig forestille mig et dårligere værktøj end en springkniv, både pga. klingens udforming med absolut også pga. det total manglende ergonomiske design. De skulle man tro var væsentligt hvis man skal partere en hest!
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
-
Luftskytten
- Bronze Member

- Interesser: skyding natur fluefiskning
- Geografisk sted: midtfyn
tjaa jeg forstår stadig ikke at den ikke kan være lovlig dog under oplysning til politiet at man ejer en osv så man ikke bare lige køber en osv ligesom blankvåben. den er i mine øjne ikke faliger end en værd anden kniv på over 7 cm. jeg havde en i mange år der bare lå i skuffen da det bare var en jeg har og jeg ved den er der ting og den blev der i mange år. jeg kan godt se problemet i at den kan åbnes med en hånd ikke noget der.
luftskytten.
læreplas søges som værktøjsmager eller finmekaniker med våben som spicale søges
-
Refraktorius
- Admin

- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det store problem er, at loven forvaltes meget forskelligt!
Der bør være et rimeligt forhold mellem forbrydelsens farlighed og straffens størrelse generelt (det er der så ikke med knivloven), og ydermere bør det også gælde for strafudmåling ved overtrædelse af en given paragraf.
I dette tilfælde en lille bøde for en på alle måder ulovlig kniv, set i forhold til at der tidligere er givet fængsel for en lovlig arbejdskniv der lå i en bil.
Det er fornuftigt nok at få læsset skiderikken ud af landet med mindst mulig udgift, men juridisk er det ikke godt.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
Steffen J
- Newbie

- Interesser: Luftgevær
- Geografisk sted: Nordjylland
Det var da ufatteligt at at springkniv kun udløser 200kr. Jeg har arbejdet sammen med en (i bilka) som kom til at tage en hobbykniv/kartonkniv med hjem, og da politiet stoppede ham til rutinetjek på vej hjem, fik han en bøde på 500kr samt en plet på straffeattesten, så han blev fyret fra hans arbejdsplads. Til trods for han stadig havde "bilka-uniformen" og navneskilt og det hele...
Endnu engang: Det er ikke udstyret der gør en mand farlig.
Hatsan AT44-9 6,35/.25 long barrel PCP riffel
-
Sixpence
- Silver Member

- Interesser: Jagt, skydning og forsvar
- Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 16 times
Det er da ikke ulovligt at have sin kniv med hvis man pendler til eller fra arbejde, altså med mindre man skal noget andet (læs: købe ind). Eller tager jeg helt fejl?
Learning by fucking up - Sergent From
I´m just in it for the hat
T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ
-
FT Cocker
- Bronze Member

- Interesser: Hund, jagt og trædrejning
- Geografisk sted: Djursland
Nej det er det ikke, hvis det er en arbejdsrelateret kniv. Men nu er der i denne tråd tale om en springkniv. og sådan én er ulovlig lige meget hvad. Ligesom enhåndsbetjente knive er det generelt. Men problemet ligger i at loven bliver tolket forskelligt, i forhold til hvor i landet man opholder sig.
FT Cocker/Peter
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70