Politiet hysteriske omkring fireforming....????

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Politiet hysteriske omkring fireforming....????

Indlæg af japh » 18. okt 2011, 08:52

LQS skrev:mener faktisk netop dette er nævnt i den (nye eu?) lovgivning der fremover kræver et våben mærket flere steder. altså på alle hovedbestenddele, ala løb mekanisme og sågar bundstykke. mener tidligere der har været skrevet om dette her på siden?
Var det ikke bare serienummer som skulle stemples alle mulige mærkelige steder?
-jens

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 18. okt 2011, 09:13

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=131906
»§ 3 a. Skydevåben og genstande omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, skal i forbindelse med fremstillingen af våbnet m.v. forsynes med et unikt mærke, der angiver fabrikantens navn, fremstillingsland eller -sted, fremstillingsår og serienummer, eller et andet unikt brugervenligt mærke med en numerisk eller alfanumerisk kode til identifikation af fremstillingslandet. Mærket skal placeres på våbnets låsemekanisme og på våbnets løb eller pibe.

Stk. 2. Mærket på skydevåben og genstande omfattet af stk. 1, der indføres fra et land uden for EU, skal tillige angive importland og importår. Er et våben m.v. ved indførslen fra et land uden for EU ikke mærket i overensstemmelse med stk. 1, skal våbnet m.v. af importøren forsynes med et sådant mærke. Mærkningskravene efter denne bestemmelse gælder ikke ved midlertidig indførsel, herunder transit.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 7 times

Indlæg af Gammeltoft » 22. nov 2011, 07:56

En bøssemagertilladelse giver lov til at fremstille nye dele til et våben, ikke til at fremstille våbnet fra bunden.
Det kræver en produktionstilladelse fra JM og RP.
Præcis.

Er selv ved at få produktionstilladelse og den pågældende jurist jeg har kontakt med i JM meddeler helt klart at samle våben er det samme som at producere, hvilket kræver produktionstilladelse, så jeg må indtil jeg får produktionstilladelsen ikke montere en LW pibe på en Sako lås.
Det er ifølge juristen meningen med teksten og fungerer det ikke vil der blive en cirkulærefortolkning der udsendes til ekspeditionskontorerne i politikredsene.
Shoot low, they might be crawling!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 22. nov 2011, 08:19

Har de så forholdt sig til, at det i bund og grund er det samme jeg, og tusind andre skytter gør, når vi køber en ny pibe til vores Sauer 200 STR, og monterer den ? Piben kan jo sagtens have en anden producent og kaliber end den oprindelige riffel.

Jeg tvivler på, de kan cirkulæreskrive sig ud af det. Hvis bestemmelsen skal have retslig betydning for andre end politiet selv, må de enten skrive det ind i våbenbekendtgørelsen eller selve våbenloven.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 24. nov 2011, 16:47

Jeg tvivler på, de kan cirkulæreskrive sig ud af det. Hvis bestemmelsen skal have retslig betydning for andre end politiet selv, må de enten skrive det ind i våbenbekendtgørelsen eller selve våbenloven.
Det ovenstående er den mest præcise finger på netop hvorfor de fleste af os kalder våbenloven/bekendtgørelsen "sindssyg".
Det er udtryk for grov magtfordrejning når man fra en myndigheds side fortolker som man har brug for enten fordi man ikke kan overbevise lovgiverne om at skrive deres love ordentligt eller det bliver bare gjort for hurtigt (som fx 'knivloven')
Men begrebet magtfordrejning forstår en jurist i JM eller Politiet ikke.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 24. nov 2011, 16:59

Lassescout skrev:Har de så forholdt sig til, at det i bund og grund er det samme jeg, og tusind andre skytter gør, når vi køber en ny pibe til vores Sauer 200 STR, og monterer den ? Piben kan jo sagtens have en anden producent og kaliber end den oprindelige riffel.

Forskellen er nok - at den pibe du køber til SAUER 200'en, er specifikt fremstillet til dét våben. Spørgsmålet er så - hvordan endte løbet i dén specifikke tilstand, hvor den er klar til montering.?

Det kan være en "Barrel blank" fra Lothar Walther - som kun har riffelgange i en specifik kaliber, men mangler kammer, gevind/fæste til låsestolen m.v.
Og det kan være et færdigproduceret løb.

Det Gammeltoft nok er inde på, er at du kan købe barrel-blanks, som måske er Lothar Walther af fabrikat - men som i princippet bare er et rør med riffelgang og en fast ydre diameter eller fastlagt ydre profil - men som IKKE er tilpasset et specifikt våben endnu.

Lothar Walther's barrel blanks kan altså blive til løb til S&L, Bl%&#r, Winchester, da den del som skal monteres i våbnet, ikke er lavet endnu..... og dermed kræves nok en produktionstilladelse.

Lothar Walther laver også piber som er færdige til at montere på et våben - og de er jo allerede dækket ind af deres produktionstilladelse.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar