Lycon skrev:Våbenbekendtgørelsen § 15 skrev:
Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:
[...]
9) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,
[...]
Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri
Det er sjovt, det læser jeg anerledes. Jeg mener at lovens formulering "
udformet hertil" stiller krav til at det
skal være et slagvåben, altså en genstand beregnet, udformet og designet til at slå med, og ikke foreksempel et stumpt jernrør eller stor sten.
Så hvis jeg finder en totenschlæger eller gummiknippel er ideel til aflivning af fuglevildt eller fisk, ja så har jeg den mulighed, og hvorfor skulle jeg ikke have det?[/quote]
Kan ikke helt følge den udlægning. Formulering:
"Dolke og knive [...] kan [... ]uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil." tager vel helt tydeligt sigte på, at "dolke og knive" skal udformet til brug i erhverv, husholdningsbrug, jagt, lystfiskeri eller sportsdykning.
"Tilsvarende gælder [...] for slagvåben til jagt eller lystfiskeri." Altså, disse skal også være udformet til brug ved jagt eller lystfiskeri.
Det giver sig selv, at slagvåben for at være omfattet, naturligvis skal være "en genstand beregnet, udformet og designet til at slå med, og ikke foreksempel et stumpt jernrør eller stor sten."
Slag, el- og sprayvåben
Det kræver med andre ord tilladelse at erhverve, besidde, bære eller anvende slagvåben, herunder totenschlægere, gummiknipler og lignende. Slagvåben, som er udformet til anvendelse ved jagt eller lystfiskeri, kan uden tilladelse erhverves, besiddes, bæres og anvendes til brug ved jagt eller lystfiskeri.