Kan man få tilladelse til en gammel politiknippel?!?!...

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Lillelars
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 6 times

Kan man få tilladelse til en gammel politiknippel?!?!...

Indlæg af Lillelars » 2. dec 2011, 20:23

Hej :razz:

Jeg har et familie medlem som har arvet en gammel gammel politi knippel af sin farfar som var tidligere politimand, kan han få tilladelse til sådan en på en eller anden måde?!?, han ved jo godt det er et slagvåben!!!.... Men for ham er det jo et personlig arvestykke, og noget af det eneste det har efter den gamle, så hvad gør han?!?, jeg har sagt til ham at den nok ikke kan køres ind under blankvåbens tilladelsen!!... Så der er nok kun en ting og gøre og det er ned til policen med den!!
    Husk og behandler andre, som du selv ville behandles :Hug:

Brugeravatar
    Marc
    Platin Member
    Platin Member
    Interesser: Jagt, våben & detektor
    Geografisk sted: Sønderjylland.
    Has thanked: 9 times
    Been thanked: 19 times

Re: Kan man få tilladelse til en gammel politiknippel?!?!...

Indlæg af Marc » 2. dec 2011, 20:36

Hmm.. Og hvad er forskellen egentligt på en fastelavnskølle og et farligt ulovligt slagvåben? :???:
    Bare sørg for at ha' en tennisbold liggende i nærheden, så er der vidst intet ivejen for at have en gammel politistav.
    Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
    Lycon
    Admin
    Admin
    Interesser: Special Operations Executive
    Geografisk sted: Nordsjælland
    Has thanked: 592 times
    Been thanked: 601 times
    Kontakt:

Indlæg af Lycon » 2. dec 2011, 20:56

Han kan lovligt besidde den hvis han har jagttegn, med mindre den regnes for værende statens ejendom.
    “My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
    SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
    Lillelars
    Platin Member
    Platin Member
    Interesser: Våben, motorsport, og amikanebiler
    Geografisk sted: Himmerland

Indlæg af Lillelars » 2. dec 2011, 20:59

Lycon skrev:Han kan lovligt besidde den hvis han har jagttegn, med mindre den regnes for værende statens ejendom.
    Hvorfor Jagttegn?!?, men det har han ikke, og "tro" ikke er statens ejendom , eller hvordan finder man ud af det??
    Husk og behandler andre, som du selv ville behandles :Hug:

Brugeravatar
    Lycon
    Admin
    Admin
    Kontakt:

Indlæg af Lycon » 3. dec 2011, 06:01

Lillelars skrev:
    Lycon skrev:Han kan lovligt besidde den hvis han har jagttegn, med mindre den regnes for værende statens ejendom.
    Hvorfor Jagttegn?!?, men det har han ikke, og "tro" ikke er statens ejendom , eller hvordan finder man ud af det??
    Våbenloven skrev: § 14. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren (politidirektøren) at erhverve, besidde, bære eller anvende:
    1) skarpe våben eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
    2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),
    3) springknive og springstiletter,
    4) faldknive og faldstiletter,
    5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
    6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd,
    7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lignende,
    8) kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand,
    9) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,10) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller blændende ved udladning af elektrisk strøm, og
    11) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.
    Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politimesteren (politidirektøren).
    Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført.
    Så hvis han anskaffer sig et fisketegn burde den også være god nok. :blink:

Brugeravatar
    TMER
    Bronze Member
    Bronze Member
    Geografisk sted: Jylland
    Been thanked: 1 time

Indlæg af TMER » 3. dec 2011, 10:27

nu behøver man ikke fisketegn såfremt man holder sig til Put & take søer. Derfor skulle det vel ikke være noget problem....SÅFREMT man angiver at den skal bruges til fiskeri hvis Onkel blå skulle kigge forbi på hjemadressen.

Brugeravatar
    Marc
    Platin Member
    Platin Member
    Interesser: Jagt, våben & detektor
    Geografisk sted: Sønderjylland.
    Has thanked: 9 times
    Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 3. dec 2011, 11:40

9) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,

"Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført."

Marc. spørger dumt - Vil det sige du må ha' en totenschlæger såfremt du bruger den til at gokke ænder?
    Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
    Lasse68
    Gone But Not Forgotten
    Gone But Not Forgotten
    Interesser: Girls, guns and rock'n roll
    Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
    Has thanked: 35 times
    Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 3. dec 2011, 13:43

Marc. skrev:
    Marc. spørger dumt - Vil det sige du må ha' en totenschlæger såfremt du bruger den til at gokke ænder?

Jeps, men hvis du bliver visiteret nede i gaden en lørdag aften med en knippel i venstre baglomme er det en kæmpe fordel at have en 3-4 halvdøde ænder i den anden lomme.
    Lasse
    GV M/95 - AP COMP M2
    Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
    Hatsan Marine Guard 12/76
    AYA S/S 12/70
    Remington 67 12/70
    Dumoulin16/65
    SPS Plus 9x19

Brugeravatar
    TMER
    Bronze Member
    Bronze Member
    Geografisk sted: Jylland

Indlæg af TMER » 3. dec 2011, 13:48

Jeg har til gengæld lidt svært ved at se hvordan knojern kan komme ind under samme undtagelse.......jeg skal i hvert fald ikke nyde noget (og har for den sags skyld ikke nogen interesse). Jeg tror det er lidt svært at forklare hvad man skal bruge knojern til i forbindelse med jagt eller fiskeri!

Brugeravatar
    Gunnut
    Platin Member
    Platin Member
    Interesser: Genladning, jagt
    Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)

Indlæg af Gunnut » 3. dec 2011, 18:34

:photo:

Har selv min morfars gamle fra WWII (eller før), kunne godt tænke mig at vide om de er ens. Han var ikke betjent, men "føl" (det var værnepligtige som fulgte en betjent som "back-up".
    You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
    -Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
    Juniorkaz
    Silver Member
    Silver Member
    Interesser: Jagt,Hundearbejde, mere jagt!
    Geografisk sted: Midtjyde-land

Indlæg af Juniorkaz » 3. dec 2011, 18:37

Lasse68 skrev:
    Marc. skrev: Marc. spørger dumt - Vil det sige du må ha' en totenschlæger såfremt du bruger den til at gokke ænder?
    Jeps, men hvis du bliver visiteret nede i gaden en lørdag aften med en knippel i venstre baglomme er det en kæmpe fordel at have en 3-4 halvdøde ænder i den anden lomme.
    :giggle: :salute: :rolf:
    Howa 1500 .308W - Meopta-Meostar R1 3-10-50.
    Beretta Silver Pigeon 12/76

Brugeravatar
    Lycon
    Admin
    Admin
    Kontakt:

Indlæg af Lycon » 3. dec 2011, 19:44

Gunnut skrev::photo:

Har selv min morfars gamle fra WWII (eller før), kunne godt tænke mig at vide om de er ens. Han var ikke betjent, men "føl" (det var værnepligtige som fulgte en betjent som "back-up".
    Der findes to standard "politi" knippler, de er begge sorte 35cm lange og 31mm i diameter i enden. Den politiet bruger i dag har et stålkabel indlagt med en støbt blycylinder i business-enden, og den vejer 600 gram. Den anden er fuldstændig magen til, og kommer fra samme støbeform, men er uden stålkabel og blykerne, jeg husker ikke hvad den vejer, men den er meget let.
    Vedhæftede filer
    Knippel_Web.jpg
    Knippel_Web.jpg (100.03 KiB) Vist 6805 gange

Brugeravatar
    Gunnut
    Platin Member
    Platin Member

Indlæg af Gunnut » 3. dec 2011, 19:49

Lycon skrev:

Der findes to standard "politi" knippler, de er begge sorte 35cm lange og 31mm i diameter i enden. Den politiet bruger i dag har et stålkabel indlagt med en støbt blycylinder i business-enden, og den vejer 600 gram. Den anden er fuldstændig magen til, og kommer fra samme støbeform, men er uden stålkabel og blykerne, jeg husker ikke hvad den vejer, men den er meget let.
    Nej det er ikke helt korrekt. Nu går jeg selv med knippel og det er den politiet har p.t. og den er tykkere i slagenden end i "håndtagsenden". Den jeg har fra min morfar er godt nok med bly, men den har samme tykkelse i hele længden (og er tyndere end den der bruges i dag. Vel og mærket der hvor nuværende er tyndest). Ligger et billede ud senere.
    You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
    -Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
    Froe
    Platin Member
    Platin Member
    Interesser: Skydning generelt - Jagt
    Geografisk sted: Hovedstaden
    Has thanked: 44 times
    Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 3. dec 2011, 20:05

TMER skrev:Jeg har til gengæld lidt svært ved at se hvordan knojern kan komme ind under samme undtagelse.......jeg skal i hvert fald ikke nyde noget (og har for den sags skyld ikke nogen interesse). Jeg tror det er lidt svært at forklare hvad man skal bruge knojern til i forbindelse med jagt eller fiskeri!
    Jeg ville da gerne kunne eje et sæt US army Brass Knucles - Men det må man jo ikke :thumbdown:
    Da jeg var dreng havde min nabo sådan 2 hængende som pynt på væggen - Han var forøvrigt kriminalbetjent :giggle:
    Dixi !

Brugeravatar
    Lycon
    Admin
    Admin
    Kontakt:

Indlæg af Lycon » 3. dec 2011, 20:06

Gunnut skrev:
    Lycon skrev:

Nej det er ikke helt korrekt. Nu går jeg selv med knippel og det er den politiet har p.t. og den er tykkere i slagenden end i "håndtagsenden". Den jeg har fra min morfar er godt nok med bly, men den har samme tykkelse i hele længden (og er tyndere end den der bruges i dag. Vel og mærket der hvor nuværende er tyndest). Ligger et billede ud senere.
    Altså det jeg skriver er helt korrekt, jeg skulle blot have udpenslet at den er konisk og at den i business-enden er 31mm, se mit vedhæftede billede.

Brugeravatar
    Kar 98
    Platin Member
    Platin Member
    Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
    Geografisk sted: Nordjylland
    Been thanked: 10 times

Indlæg af Kar 98 » 3. dec 2011, 23:14

Dem de brugte under krigen ( GUNNUT ) var tit og ofte lavet af et stykke vandslange med en blyprop i den ene ende ( "modtagerenden" ) og fyldt med sand for resten , og måske et stykke høstbindegarn ( der hvor jeg kommer fra : ballesnor ) som håndledsrem !

Kar 98
    Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
    Ssaaby
    Silver Member
    Silver Member
    Interesser: Jagt, våben og natur
    Has thanked: 10 times
    Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 4. dec 2011, 01:06

Lasse68 skrev:
    Ganske rigtig, og det vigtige i denne forbindelse er også at huske på, at man kun må besidde slagsvåben til brug for jagt og/eller fiskeri, hvis de er udformet hertil, jf. våbenlovens § 4, stk. 2, nr. 6, jf. våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 9.

Dvs. knojern, totenschlægere og lign., der bestemt ikke ligner noget en jæger ville bruge til affangning, ikke må besiddes uden tilladelse.
    Våbenbekendtgørelsen § 15 skrev: Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:
    [...]
    9) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,
    [...]
    Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri

Brugeravatar
    Lycon
    Admin
    Admin
    Kontakt:

Indlæg af Lycon » 4. dec 2011, 08:27

Ssaaby skrev:
    Lasse68 skrev:
    Ganske rigtig, og det vigtige i denne forbindelse er også at huske på, at man kun må besidde slagsvåben til brug for jagt og/eller fiskeri, hvis de er udformet hertil, jf. våbenlovens § 4, stk. 2, nr. 6, jf. våbenbekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 9.

Dvs. knojern, totenschlægere og lign., der bestemt ikke ligner noget en jæger ville bruge til affangning, ikke må besiddes uden tilladelse.
    Våbenbekendtgørelsen § 15 skrev: Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:
    [...]
    [...]
    Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri
    Det er sjovt, det læser jeg anerledes. Jeg mener at lovens formulering "udformet hertil" stiller krav til at det skal være et slagvåben, altså en genstand beregnet, udformet og designet til at slå med, og ikke foreksempel et stumpt jernrør eller stor sten.

Så hvis jeg finder en totenschlæger eller gummiknippel er ideel til aflivning af fuglevildt eller fisk, ja så har jeg den mulighed, og hvorfor skulle jeg ikke have det?

Brugeravatar
    Gunnut
    Platin Member
    Platin Member

Indlæg af Gunnut » 5. dec 2011, 08:10

Lycon skrev: Altså det jeg skriver er helt korrekt
    NEJ :giggle:

Any way hvis der kun er to standard "politi" knippler så er det ikke korrekt. Men der kan vel snilt være flere "standard fra tidligere tider. Any way på billedet kan du se nuværende og den tidligere. Så vidt jeg kan regne frem til, så er den tidligere omkring årgang 1930 + (den er for øvrigt 37 cm lang og ikke kun 35 cm som nuværende).
    Vedhæftede filer
    foto3.JPG
    foto3.JPG (87.54 KiB) Vist 6963 gange
    -Sir Winston Churchill

Brugeravatar
    Ssaaby
    Silver Member
    Silver Member

Indlæg af Ssaaby » 5. dec 2011, 11:38

Lycon skrev:
    [...]
    [...]
    Det er sjovt, det læser jeg anerledes. Jeg mener at lovens formulering "udformet hertil" stiller krav til at det skal være et slagvåben, altså en genstand beregnet, udformet og designet til at slå med, og ikke foreksempel et stumpt jernrør eller stor sten.

Så hvis jeg finder en totenschlæger eller gummiknippel er ideel til aflivning af fuglevildt eller fisk, ja så har jeg den mulighed, og hvorfor skulle jeg ikke have det?[/quote]

Kan ikke helt følge den udlægning. Formulering:
    "Dolke og knive [...] kan [... ]uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil." tager vel helt tydeligt sigte på, at "dolke og knive" skal udformet til brug i erhverv, husholdningsbrug, jagt, lystfiskeri eller sportsdykning.

"Tilsvarende gælder [...] for slagvåben til jagt eller lystfiskeri." Altså, disse skal også være udformet til brug ved jagt eller lystfiskeri.

Det giver sig selv, at slagvåben for at være omfattet, naturligvis skal være "en genstand beregnet, udformet og designet til at slå med, og ikke foreksempel et stumpt jernrør eller stor sten."

Slag, el- og sprayvåben

Det kræver med andre ord tilladelse at erhverve, besidde, bære eller anvende slagvåben, herunder totenschlægere, gummiknipler og lignende. Slagvåben, som er udformet til anvendelse ved jagt eller lystfiskeri, kan uden tilladelse erhverves, besiddes, bæres og anvendes til brug ved jagt eller lystfiskeri.

Brugeravatar
    Lycon
    Admin
    Admin
    Kontakt:

Indlæg af Lycon » 5. dec 2011, 11:43

Ssaaby skrev: Det kræver med andre ord tilladelse at erhverve, besidde, bære eller anvende slagvåben, herunder totenschlægere, gummiknipler og lignende. Slagvåben, som er udformet til anvendelse ved jagt eller lystfiskeri, kan uden tilladelse erhverves, besiddes, bæres og anvendes til brug ved jagt eller lystfiskeri.
    Ja sådan kan man også vælge at læse det, jeg vælger at fortolke det til borgerens fordel, ikke statens. Er der nogen steder beskrevet hvordan et slagvåben til aflivning af f.eks vildt bør se ud?

Brugeravatar
    Ssaaby
    Silver Member
    Silver Member

Indlæg af Ssaaby » 5. dec 2011, 13:38

Lycon skrev:Ja sådan kan man også vælge at læse det, jeg vælger at fortolke det til borgerens fordel, ikke statens. Er der nogen steder beskrevet hvordan et slagvåben til aflivning af f.eks vildt bør se ud?
    Ud fra en logisk og en formålsfortolkning af lovteksten, kan det - desværre - ikke tolkes til borgerens fordel.
    Jeg sidder ikke som snerpet våbenforskrækket justitsministerieembedsmand, men giver bare en objektiv gengivelse af de rettigheder (nogle vil mene mangel på samme :giggle: ) man som borger har.

Jeg "vælger" ikke at fortolke loven indskrænkende, men fortolker den i henhold til min juridiske baggrund.

Ad hvorvidt et slagvåben til aflivning bør se ud, findes der - mig bekendt - ikke andet bedømmelsegrundlag end de slagvåben danske jagtforretninger sælger og de slagvåben der "almindeligvis" bruges af danske jægere.

I sidste ende er det domstolene der skal afgøre, om eksempelvis en politiknippel kan besiddes uden tilladelse, og så vil jeg hellere ligge mig op af Justitsministeriets vejledninger, end min egen våbenliberale holdning.

Brugeravatar
    JBM
    Silver Member
    Silver Member
    Geografisk sted: København S

Indlæg af JBM » 5. dec 2011, 16:37

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde over at leve i et samfund, hvor lovgivningen får voksne mænd til at diskutere, om de må eje noget der i vægt, størrelse og farlighed ikke adskiller sig væsentligt fra en motoriseret penisattrap til indvortes massage.
    Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
    Niels
    Platin Member
    Platin Member
    Interesser: Windows NT3.5
    Geografisk sted: Esbjerg
    Has thanked: 18 times
    Been thanked: 17 times

Indlæg af Niels » 5. dec 2011, 17:20

JBM skrev:Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde over at leve i et samfund, hvor lovgivningen får voksne mænd til at diskutere, om de må eje noget der i vægt, størrelse og farlighed ikke adskiller sig væsentligt fra en motoriseret penisattrap til indvortes massage.
    Forskellen er, at vi ikke ser deher på røntgenbilleder fra skadestuen! Så naturligvis skal de være forbudte!
    Vh
    Niels

--
    If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
    Refraktorius
    Admin
    Admin
    Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
    Geografisk sted: Århus
    Has thanked: 50 times
    Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 5. dec 2011, 18:13

Niels skrev:
    JBM skrev:Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde over at leve i et samfund, hvor lovgivningen får voksne mænd til at diskutere, om de må eje noget der i vægt, størrelse og farlighed ikke adskiller sig væsentligt fra en motoriseret penisattrap til indvortes massage.
    Forskellen er, at vi ikke ser deher på røntgenbilleder fra skadestuen! Så naturligvis skal de være forbudte!
    Og man kan skam angribe ordensmagten med dem!
    Police say woman attacked officer with sex toy
    "Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar