Nye våbenlove i 2013, og registrering af gamle våben

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Frederik J
Newbie
Newbie
Interesser: Våben fra 2.V.K
Geografisk sted: Sjælland

Nye våbenlove i 2013, og registrering af gamle våben

Indlæg af Frederik J » 28. dec 2011, 00:22

Jeg fandt lige fornygeligt ud af, at der kommer nye våbenlove i juni, 2013. Er der nogen der ved noget om det, eller har nogen hjemmesider der omtaler det?

Jeg har hørt mange historier (ikke løjn-historier :fun: ) om nogle, som har mennesker i deres familie, eller på en eller anden måde har fået våben (ikke stjålet) fra krigens tid, som ikke er registreret. Og den eneste måde de ikke kommer i fængsel på er hvis de smider dem i havet, eller til fri lejde. Som samler ville jeg være meget interreseret i at de ikke blev destrueret :biggrin: og at jeg kunne købe dem! (selvfølgelig ville man kun kunne få dem registreret og beholde dem, hvis personen har rette tilladelse) Jeg er bare nysgerrig.. Ser i nogen fremtid i det, altså at man "nemt" kan registrere gamle våben?

Mvh, Frederik

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Re: Nye våbenlove i 2013, og registrering af gamle våben

Indlæg af Lassescout » 28. dec 2011, 15:25

Nej
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 28. dec 2011, 15:36

JO.!

Den sidste frit lejde, der var der mulighed for at folk kunne helt afhænde våben - og våben det var muligt at få på samlertilladelse, her kunne folk ansøge om at våbnet så kom på behørig tilladelse.

Det så ud til at virke, og det jog en del folk ud af busken.

For hvis folk har interessen og kan få våbnet på samlertilladelse, så ejer de stadig våbnet - så er det bedre end hvis de har interessen og står med valget at helt skulle af med våbnet (destrueres), så frygter jeg at folk beholder våbnene i stedet.

Uregistrerede våben er altid noget snavs - og man kan kun håbe på at der bliver så vide muligheder for at folk kan få uregistrerede våben over på behørig tilladelse.

Man skal nok ikke gøre sig forhåbninger om at i forbindelse med frit lejde, at man bare kan købe bunker af våben der elers ville ryge til destruktion - i stedet, overtal folk til at søge dem på samlertilladelse, behold dem en tid, og SÅ køb dem.

Jeg ved det kommer ud på det samme i den sidste ende - men frit lejde går på at ejerne af våbnene kan aflevere våbnene til politiet, det giver ikke frit lejde til at sælge videre og selv gå straffri.!
Teknikalitet.

At visse politikredse så så ud til ikke at informere borgerne i deres muligheder, er så en anden sag.
Der gik tilsyneladende en masse bevaringsværdige våben tabt (når først de er indleveret til frit lejde, så destrueres de!). Også våben der snildt kunne bevares på samlertilladelse, eller våben der slet ikke KRÆVEDE tilladelse.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 29. dec 2011, 11:05

ingen kan vide om der kommer flere frit lejde perioder.

Jeg mener der er grund til på det kraftigste at advare mod at ligge inde med uregistrerede våben i håb om at kunne lovliggøre dem en gang i fremtiden. Den seneste stramning i den forbindelse er, at visse politikredse heller ikke vil registrere "skunkvåben" fra dødsboer til efterladte, selvom den efterladte opfylder betingelserne for at få tilladelse.

Det er altså fængsel i et år vi spiller om her. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad det ville betyde for min tilværelse hvis jeg skulle et år i skyggen. Jeg ville helt sikkert miste mit arbejde, jeg ved ikke om jeg kunne beholde det hus jeg har bygget ( med regelret laderum og indbygget våbenskab). Jeg ville helt sikkert også miste retten til at erhverve jagttegn, så foruden at vinke farvel til job og hus, måtte jeg også leve uden min elskede hobby der mest består af jagt og skydning.

Det ville ganske enkelt smadre min tilværelse hvis jeg havde en US carabin fra besættelsen liggende, og jeg blev snuppet med den, så det har jeg ikke.

Men det er heller ikke nødvendigt. Med jagttegn eller medlemskab af skytteforening eller våbenhistorisk skydning er der en meget bred palet af skydevåben lovligt til rådighed. Du kan eje og skyde med alt fra gamle sortkrudtrevolvere og forladere over pistoler fra kaliber.22 til .44, til hypermoderne præcisionsrifler der kan ramme en grape frugt på 1000 meters afstand. Der er så mange muligheder for at melde dig ind i en forening og dyrke din lidenskab, uanset om den omfatter lerdueskydning, jagt, papirskiver på fantasiafstande eller den tårefrembringende riven i næsen af nylig afbrændt sortkrudt. Og du kan helt lovligt købe de våben du skal bruge til det, også gamle krigsgeværer hvis det er dem der har din interesse.

MIn sjæl, hvad vil du mere ?

Glem nu for fanden den gamle K98 din fætter har liggende ude på høloftet. De blev fremstillet i milioner, og du kan helt lovligt få én magen til for under 1.000 kr. gennem de rette forhandlere, eller private med tilladelse. Det andet der, det er simpelthen ikke risikoen værd.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Dahl78
Gold Member
Gold Member
Interesser: Historie/Hund
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Dahl78 » 29. dec 2011, 11:44

Lassescout skrev:ingen kan vide om der kommer flere frit lejde perioder.

Jeg mener der er grund til på det kraftigste at advare mod at ligge inde med uregistrerede våben i håb om at kunne lovliggøre dem en gang i fremtiden. Den seneste stramning i den forbindelse er, at visse politikredse heller ikke vil registrere "skunkvåben" fra dødsboer til efterladte, selvom den efterladte opfylder betingelserne for at få tilladelse.

Det er altså fængsel i et år vi spiller om her. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad det ville betyde for min tilværelse hvis jeg skulle et år i skyggen. Jeg ville helt sikkert miste mit arbejde, jeg ved ikke om jeg kunne beholde det hus jeg har bygget ( med regelret laderum og indbygget våbenskab). Jeg ville helt sikkert også miste retten til at erhverve jagttegn, så foruden at vinke farvel til job og hus, måtte jeg også leve uden min elskede hobby der mest består af jagt og skydning.

Det ville ganske enkelt smadre min tilværelse hvis jeg havde en US carabin fra besættelsen liggende, og jeg blev snuppet med den, så det har jeg ikke.

Men det er heller ikke nødvendigt. Med jagttegn eller medlemskab af skytteforening eller våbenhistorisk skydning er der en meget bred palet af skydevåben lovligt til rådighed. Du kan eje og skyde med alt fra gamle sortkrudtrevolvere og forladere over pistoler fra kaliber.22 til .44, til hypermoderne præcisionsrifler der kan ramme en grape frugt på 1000 meters afstand. Der er så mange muligheder for at melde dig ind i en forening og dyrke din lidenskab, uanset om den omfatter lerdueskydning, jagt, papirskiver på fantasiafstande eller den tårefrembringende riven i næsen af nylig afbrændt sortkrudt. Og du kan helt lovligt købe de våben du skal bruge til det, også gamle krigsgeværer hvis det er dem der har din interesse.

MIn sjæl, hvad vil du mere ?

Glem nu for fanden den gamle K98 din fætter har liggende ude på høloftet. De blev fremstillet i milioner, og du kan helt lovligt få én magen til for under 1.000 kr. gennem de rette forhandlere, eller private med tilladelse. Det andet der, det er simpelthen ikke risikoen værd.
Jeg har ikke selv oplevet gamle glemte våben i div skunke og hølofte,,Men jeg forstår nu godt peter bondemand hvis han fandt en yderst sjælden k98 BCD4 sniperriffel med tilhørende kikkert monteret på,,skulle den smadres af politiet,,det tror jeg ikk :blink:,,hvis man kunne få den på tilladelse,,så ja så ville den blive indleveret ,
Bjarne er et fedt navn

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 29. dec 2011, 16:29

Jeg forstår dig så godt Dahl Nielsen, men nu var spørgsmålet dette:
Ser i nogen fremtid i det, altså at man "nemt" kan registrere gamle våben?
Og her mener jeg, at svaret slet og ret er "Nej".

Jeg skal ikke afvise, at der stadig er en skikkelig panserbasse her og der, som vil give en tilladelse til skunkvåben som er kommet frem i lyset, men risikoen er reel for, at du får en sigtelse med hjem i stedet for en tilladelse. Og jeg kan ikke lige komme i tanker om et våben så sjældent, at jeg ville løbe den risiko.

Hvad andre gør, må de naturligvis selv om, men " If you can´t do the time, don´t do the crime."
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 29. dec 2011, 16:37

Så folk skal hellere knuse/destruere/fjerne våbnet fra jordens overflade selv og ikke sige det til nogen. Check.!

Vi skal droppe muligheden for, endda enhver ide om at eventuel "Frit Lejde" skal følges af muligheden for at gamle våben kommer frem i lyset og kan registreres. Check.!

Nix.

Jeg vil mene, at jo "løsere" lovgivningen bliver sat sammen, jo større chance er der for at sådanne gamle våben dukker op og bliver registreret, så vi ved hvor de er.
Det er til enhver tid bedre end hvis uregistrerede våben forsvinder i et evt indbrud, for dét skal ejermanden NOK undlade at melde.

Så jo, jeg kunne godt se en fremtid i MULIGHEDEN for at det ville være nemmere at få registreret våben som "dukker op" på den måde.
Naturligvis med visse "SafeGuards" såsom prøveskydning og dermed holde en prøvekugle op imod uopklarede sager m.v. for at udelukke at våbnet er brugt til noget kriminelt.!

Folk der har sådanne ting liggende, er jo i forvejen kriminelle - i lovens forstand.
Hvis de kunne blive lovlydige, og beholde deres våben... så ser jeg det som et plus - for så ved vi hvor våbnet er.

En lov der muliggør dette - behøver ikke anspore folk til at købe uregistrerede våben.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Dahl78
Gold Member
Gold Member
Interesser: Historie/Hund
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Dahl78 » 29. dec 2011, 17:33

Hvis jeg fandt en virkelig fin K98 i min egen skunk,ville jeg lade den ligge,,og afvente tiden an,,selvfølgelig ikke destruere den
Men det sker ikke,,mit hus var godt nok beboet af tyskeofficerer under krigen,,men er blevet gennemrodet i forbindelse men en gennemgående renovering af huset,
Men fandt 2 stk splitflag som skulle være pilled ned på ordre fra tysk officer ved den dansk/tyske grænse 1940,,
Ham vi købte huset fra var gammel overtolder i 1940
Bjarne er et fedt navn

Besvar