Smoke grenade.... Må man dét?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Smoke grenade.... Må man dét?

Indlæg af Agamemnon » 15. jan 2012, 22:07

Her i weekenden var jeg -af én af mine bekendte- inviteret til at overvære en "hardball" match. Det ikke er.... og bliver næppe en aktivitet som jeg vil give mig i kast med.
I min lille indskrænkede sportsskytte-verden virker det forkert at pege på andre og skyde, når man igennem mange mange år har lært at det er the mother of all NO-NO's :shame:

Nå.... Men anyway... pointen er en helt anden. Flere gange i kampens hede blev der lag røg ud. Dels for at sløre fremrykning (med meget begrænset effekt) og dels for at give lidt realisme... I guess :???:

Røgen blev frembragt ved at sætte ild til sådan nogle hér.

I mine øjne så det en kende fesent ud. Men hvad pokker. Alle så ud til at more sig.

Efterfølgende faldt snakken på netop denne "fesen-hed", hvorefter der -naturligt nok- bliver peget på at "Man kan da også bare bruge rigtige røggranater". Og efter at have konsulteret Google, stod det klart, at det umidelbart var en vare der udbydes til salg, flere steder på nettet. Hér f.eks.

Hér var det så (som Peter Parker ville have sagt det) at "my spider sense started tingling". For kunne dét overhovedet være lovligt?

Men udover tændingen, beholderen og det noget mere militante/professionelle udseende og sikkert en lille million forskellige importrestrikstioner, kunne jeg ikke, på stående fod, komme med et sagligt argument for den lovmæssige forskel på de to produkter :TOS:

Meeeen dét håbede jeg så på at der var nogen herinde, der kunne :razz:

Så endnu engang må jeg trække på ekspertisen hér på NVF og bede om jeres :help:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
I 8 MyGlock
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, moderne og historiske
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Smoke grenade.... Må man dét?

Indlæg af I 8 MyGlock » 15. jan 2012, 22:38

Hold nu kæft !!!!!!!!! :rolf:

Den første film ser man tydeligt at personen tænder flere "røgbomber", ser ud til mindst 3-5 stk....og så zoomer de helt ind, så røgen lige kan fylde skærmen, jeg stoppede filmen efter bunker testen, hvor det gav effekt som hvis en unge sad og smugrøg derinde....svage gennemsigtige røgskyer blev af og til synlige....

Højkvalitets røgbomber, der virker! Bliver benyttet af bl.a. Navy Seals

Jeg vil faktisk tro at de fleste elitekorps anvender de her "badboys" dem klarer man sig da ikke igennem krigshelvede uden, de kan jo både simulere en rygende afslappet vagtpost, eller en overophedet maskingeværs pibe, og så er man bare total klar til at skyde alligevel...top dollar produkt ! :numberone:

Brugeravatar
I 8 MyGlock
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, moderne og historiske
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Indlæg af I 8 MyGlock » 15. jan 2012, 22:46

Dem her ser sku da lidt mere potente ud, og så lidt mere virkeligheds tro, end de der forkalkede fyrfadslys fra den anden video.

http://www.youtube.com/watch?v=CWZ8bR2p ... re=related

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af Batler Britton » 15. jan 2012, 22:54

Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 15. jan 2012, 23:07

Pointen var nu mere om sådan én hér er lovlig.

Kan den:

-Importeres lovligt?
-Kan den erhverves lovligt (hvis en dansk forhandler eksisterer)
-Kan den besides lovligt?

Imponerende video i øvrigt :thumbup:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 16. jan 2012, 00:14

Ja grin bare af de første, men de er altså rigtig gode når de er helt nye, og rullet ind i alufolie for at holde på varmen.
En enkelt af dem, kan sagtens indhylde en 50m villavej (svag brise- 1-2sekundmeter) i tyk røg.
De er også særdeles gode i Airsoft-spil i skov m.v., hvor træerne er med til at inddæmme røgen. (bør kun bruges når det har regnet nogen tid!!!)

Og rent faktisk så BRUGER det amerikanske militær dem, men ikke som egentlig sløring, men baggrundsrøg, eller til at fylde en bygning med røg af en ønsket densitet.

Fordelen med de hvide "brikker" er at det er Kalisalpeter og sukker - som giver en meget mindre giftig røg end røggranaterne med røg/orange/blå/grøn røg.

Der er flere eksempler på at rigtige røggranater dels er for voldsomme i røgudviklingen, og dels er røgen smågiftig samt folk risikerer at skulle til læge ved langvarig inhalation af den farvede røg.

Men jo, de ser lidt "fesne" ud, men bruges de rigtigt og er forholdene optimale, så giver én brik helt fantastiske lavtgående skyer.

De er så "fesne" at Rodes tager dem af programmet et stykke tid før nytår m.v.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Garand01
This member is
This member is
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 47 times
Been thanked: 46 times

Indlæg af Garand01 » 16. jan 2012, 10:30

Røgbomberne fra Rodes er lovlige nok..
MEN! hvis det har været et rigtig "milsim" som det så fint hedder, når der er forberedt en rigtg hardball krig mellem for eksempel, Norge og Danmark, så mener jeg ikke at de må anvende pyrotekniske effekter af nogen art.

Besvar