Regler om opbyggnen af laderum
- Jensen585
- Bronze Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Bornholm
- Been thanked: 1 time
Regler om opbyggnen af laderum
hej hvordan er reglerne om laderum ?? med hensyn til placering af udstyret ??
Hvis det ikke lykkes første gang, så prøv igen, og så igen. Og hold så inde, der er jo ingen grund til at optræde som en komplet idiot.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Regler om opbyggnen af laderum
Reglerne står på din tilladelse og på ansøgningsskemaet.
Den nemme løsning:
Emne: Ladebord (til haven/terassen)
Emne: Et billede fra mit laderum
(der er desværre ikke kommet et billede med af pladen pressen monteres på på bordet)
Den nemme løsning:
Emne: Ladebord (til haven/terassen)
Emne: Et billede fra mit laderum
(der er desværre ikke kommet et billede med af pladen pressen monteres på på bordet)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Jensen585
- Bronze Member
jeg har taget kurset endnu da jeg ikke er sikker på at jeg kan/må genlade der hvor jeg bor

Hvis det ikke lykkes første gang, så prøv igen, og så igen. Og hold så inde, der er jo ingen grund til at optræde som en komplet idiot.
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Hvis du havde udfyldt din geografi som du skulle, så havde det været en hjælp.
Hvis du havde beskrevet hvad dit problem var, havde det været en endnu større hjælp.
Svar kan dårlig blive bedre end spørgsmålet
Hvis du havde beskrevet hvad dit problem var, havde det været en endnu større hjælp.
Svar kan dårlig blive bedre end spørgsmålet

"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Jensen585
- Bronze Member
Okey. så spør jeg på en anden måde. Må man genlade når men bor i en lejlighed ??
-
- Silver Member
- Interesser: Meget svingende :)
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 4 times
Ja, det mås man gerne.
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...
priceless
priceless
- Jensen585
- Bronze Member
Fedt at høre syns ellers der stod noget med 5 meter til naboen? det ville jo gåhen og blive et problem. hvordan er det med de der meter til alt ?? så vidt jeg kan forstå er det 2 meter fra stikkontakt og gradiner og 1.5 til loft? er der noget med at det ikke må være gips ??? 

- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Gips er fint. det kan ikke brænde.
en lejlighed er som skabt til genladning da lofterne i forvejen ikke må kunne brænde.
en lejlighed er som skabt til genladning da lofterne i forvejen ikke må kunne brænde.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Røg de 5 meter til skel ikke ud ifm krudtmængden blev sat ned til 2kg eller husker jeg forkert?
Kan lige nu kun finde de gamle ansøgningsblanketter der hedder 3kg og 5 meter til skel.
/bofh
Kan lige nu kun finde de gamle ansøgningsblanketter der hedder 3kg og 5 meter til skel.
/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Jensen585
- Bronze Member
:eek: :eek: :eek: kanon havde lige opgivet håbet om at det kunne lade sig gøre
er der nogen der ved hvor man kan læse reglenerne for hvordan man skal indratte rummet ??

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Der står godtnok i tilladelsen at der skal være 5 meter til naboen, men den regel forsvandt sammen med forbudet mod at opbevare krudt i opholdsrum, da den lovlige krudtmængde blev nedsat fra 3kg til 2 kg. Det fremgår så af et tillæg til tilladelsen.
Der skal være 1,5 m til loftet, det klares ved at montere ladebordet lavt. Loftet må gerne være gips, men træ er måske et problem.
Der skal være to meter til el-installationer (med mindre de er ex-godkendte). Det er den sværeste at overholde i almindeligt byggeri. Da jeg havde genladningstilladelse og boede i lejlighed, klarede jeg den ved at slå den gruppe fra ude på el-tavlen, som omfattede laderummet. Så trak jeg en forlængerledning ind fra stuen med lys fra 2 meters afstand. Selvfølgelig kun når jeg havde krudt og fænghætter i arbejde. Når jeg bare bearbejdede hylstre var der almindelig strøm på værelset, det er jo ikke omfattet af tilladelseskravene, og hylsterbearbejdningen er alligevel den største del af ladearbejdet.
Der skal være 1,5 m til loftet, det klares ved at montere ladebordet lavt. Loftet må gerne være gips, men træ er måske et problem.
Der skal være to meter til el-installationer (med mindre de er ex-godkendte). Det er den sværeste at overholde i almindeligt byggeri. Da jeg havde genladningstilladelse og boede i lejlighed, klarede jeg den ved at slå den gruppe fra ude på el-tavlen, som omfattede laderummet. Så trak jeg en forlængerledning ind fra stuen med lys fra 2 meters afstand. Selvfølgelig kun når jeg havde krudt og fænghætter i arbejde. Når jeg bare bearbejdede hylstre var der almindelig strøm på værelset, det er jo ikke omfattet af tilladelseskravene, og hylsterbearbejdningen er alligevel den største del af ladearbejdet.
Ved at checke våbenbekendtgørelsen og sprængstofbekendtgørelsen skulle man kunne finde ud af det meste, men det er en smule kompliceret. Det meste står sammen med ansøgningsblanketten, og resten står på tilladelsen. Nu skal du kun have jagttegn og ladekursus, for at få tilladelsen, så du kan jo bare søge tilladelsen, og så indrette rummet bagefter. Hvis du så finder ud af, at du af en eller anden grund ikke kan opfylde kravene, så må du bare lade være med at købe krudt og fænghætter. Tilladelsen koster gratis, så du har jo ikke mistet noget ved at få den. Det kan jo også være du flytter indenfor de 5 år tilladelsen gælder, og så har du den jo klar.er der nogen der ved hvor man kan læse reglenerne for hvordan man skal indratte rummet ??
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Jensen585
- Bronze Member
Kanon indslag Tak Lasse

-
- Gold Member
- Interesser: Skydning, jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 14 times
Hvis man læser lovene, står intet om hvordan laderrum skal være indrettet, derimod står der at installationer i opbevaringrum skal være udført efter stærkstrømreglementer, såfremt der er muliglighed for spild. Det er mest aht støv der vil kunne blivet hvirvlet op, ved f.eks truckkørsel, og hvem pokker har en truck i sit hus!!!!!!
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Var der ikke en af alle jer, der ved hvad i snakker om, der kunne lave en "walk through" i dette indlæg. Sådan noget i stil med:
1. Du skal have dit ladebord, således der er mindst 1½ meter til loftet (sænk evt bordet).
2. Loftet skal være af IKKE brandbart materiale, fx dobbelt lag gipsplader.
3. Der må IKKE være elektriske installationer nærmere end 2 meter fra ??? (ja fra hvad? Er det fra ladepressen, eller hele bordet i hver yderpunkt etc. etc.).
4. Der skal være fejelister på bordet (og så en forklaring af, hvad det betyder).
5. Der skal være laminat på bordpalde (hvor og hvordan).
Nu var ovenstående bare lige skudt fra hoften, men KÆRE NVF, det må da være muligt at få lavet sådan et indlæg, med billeder. Det er et tilbagevændende spørgsmål.
Vi har lige haft en tråd om, hvordan man skriver et godt spørgsmål etc. og hvordan man lader være med at svare på noget andet etc.
At henvise til ladetilladelsen er lige præcis det, der IKKE bedes om (selv om det naturligvis er et ok råd).
Any one
1. Du skal have dit ladebord, således der er mindst 1½ meter til loftet (sænk evt bordet).
2. Loftet skal være af IKKE brandbart materiale, fx dobbelt lag gipsplader.
3. Der må IKKE være elektriske installationer nærmere end 2 meter fra ??? (ja fra hvad? Er det fra ladepressen, eller hele bordet i hver yderpunkt etc. etc.).
4. Der skal være fejelister på bordet (og så en forklaring af, hvad det betyder).
5. Der skal være laminat på bordpalde (hvor og hvordan).
Nu var ovenstående bare lige skudt fra hoften, men KÆRE NVF, det må da være muligt at få lavet sådan et indlæg, med billeder. Det er et tilbagevændende spørgsmål.
Vi har lige haft en tråd om, hvordan man skriver et godt spørgsmål etc. og hvordan man lader være med at svare på noget andet etc.
At henvise til ladetilladelsen er lige præcis det, der IKKE bedes om (selv om det naturligvis er et ok råd).
Any one

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Kan du ikke rette den med at bordpladen skal være af laminat ? Hvis bordpladen skal være noget så skal den være af noget der ikke kan oplades statisk, såsom træ og linoleum. Linoleum er jo netop hvad man kommer på "respekt" brættet med feje lister på. Laminat er plastic og kan udemærket oplades statisk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Raptor357 skrev:Kan du ikke rette den med at bordpladen skal være af laminat ? Hvis bordpladen skal være noget så skal den være af noget der ikke kan oplades statisk, såsom træ og linoleum. Linoleum er jo netop hvad man kommer på "respekt" brættet med feje lister på. Laminat er plastic og kan udemærket oplades statisk.
Naturligvis. Men mit indlæg var mere et opråb (hvor pokker er der en BullHorn smily når man skal bruge den).
Altså EN ELLER ANDEN:
Tag dog lige at lav et super "sådan bygger du dit laderum" indlæg, med billeder og simple enkelte forklaringer. Altså noget i stil med "gør det selv". STEP BY STEP.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
-Sir Winston Churchill
-
- Platin Member
OK. Jeg har lige sammenskrevet vilkårene fra min genladningstilladelse fra 2009, og det tillæg til tilladelsen der nedbringer krudtmængden til 2 kg, indfører opbevaringskrav i våbenskab, og afskaffer forbudet mod genladning i lejligheder. Så de vilkår jeg oplister nedenfor, er efter min bedste overbevisning de aktuelt gældende. EDIT : Der er muligvis kommet nye krav i 2011, hvorefter de elektriske installationer i hele laderummet skal være EX-godkendte. Der er lidt forskel på, hvad de forskellige politikredse kræver. Når jeg finder ud af, præcist hvad der gælder, opdaterer jeg betingelserne.
Jeg vil godt tage nogle billeder af, hvordan jeg har indrettet mit laderum, når jeg lige får ryddet op m.m. (det kan godt tage lidt tid). Jeg vil tro, at jeg lægger billederne i en ny tråd, evt. i gør-det-selv forum. Så kan jeg klippe vilkårene ind under de billeder der viser hvordan jeg (forsøger at) overholder dem.
Jeg vil godt tage nogle billeder af, hvordan jeg har indrettet mit laderum, når jeg lige får ryddet op m.m. (det kan godt tage lidt tid). Jeg vil tro, at jeg lægger billederne i en ny tråd, evt. i gør-det-selv forum. Så kan jeg klippe vilkårene ind under de billeder der viser hvordan jeg (forsøger at) overholder dem.
1
Vilkår for opbevaring af røgsvagt krudt og fænghætter til anvendelse ved genopladning af patroner
Oplag af indtil 2 kg røgsvagt krudt samt af indtil 5000 stk. fænghætter.
1.1 Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et tilsvarende sikringsniveau.
1.2 Sikringsboksen eller skabet med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
1.3 Eksplosivstofholdige genstande, der skal anvendes som tændmidler, skal holdes adskilt fra andre eksplosivstoffer. Ved opbevaring i samme boks eller skab skal adskillelsen bestå af minimum 100 mm luft samt en stålplade eller minimum 100 mm luft samt en minimum 10 mm træplade.
1.4 Boksen eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosiv-stoffer
1.5 Der må ikke forefindes brandfarlige væsker, f-gas eller andet brandfarligt i samme rum som eksplosivstof.
1.6 På boks- eller skabsdøren skal placeres et skilt, der angiver, at tobaksrygning og brug af åben ild er forbudt, når boksen er åben. Skiltningen skal være i overensstemmelse med Arbejdsministeriets bekendtgørelser om sikkerhedsskiltning.
Vilkår for genopladning af patroner med røgsvagt krudt.
1 Almene krav.
1.1 Genopladning må kun udføres af indehaveren af genopladningstilladelsen.
1.2 I arbejdslokalet må ikke forefindes brandfarlige væsker og let antændelige stoffer.
1.3 I arbejdslokalet er tobaksrygning og brug af åben ild forbudt under genopladningsprocessen. Dette tilkendegives ved skiltning udført i overensstemmelse med Arbejdsministeriets bekendtgørelser om sikkerhedsskiltning.
1.4 I arbejdsrummet skal der være en fri loftshøjde på mindst 1,5 m over arbejdsbordet. Loftsbeklædningen skal være klasse 1, jfr.BR. 82. Bilag 4. Arbejdspladsen skal have en afstand af mindst 2 m til gardiner og lign. Den elektriske installation skal i indtil 1,5 m højde over arbejdsbord og i indtil 2 m afstand fra arbejdsplads udføres efter stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum.
1.5 Arbejdsrummet skal være forsynet med et velegnet arbejdsbord med en belægning der er uden risiko for statitisk elektrisk opladning f.eks. linoleumsbelægning. Belægningen skal være uden fuger. Evt. kan der arbejdes ved specielt udformet arbejdsbakke med lignende belægning og høje fejelister. Vinyl- eller anden plastikbeklædning må ikke anvendes på grund af faren for statisk elektricitet.
1.6 Arbejdsrummet skal altid holdes rent og ryddeligt
1.7 Arbejdsrummet, arbejdsbord og værktøjet skal rengøres omhyggeligt ved arbejdets afslutning.
2 Genopladning.
2.1 Der må ikke tages mere krudt i arbejde ad gangen end ladeautomatikken kan rumme. Arbejdsbordet skal holdes frit for andet end det nødvendige materiel.
2.2 Der må ikke findes løse fænghætter på arbejdsbordet sammen med krudtet.
2.3 Patronhylstret skal før fyldningen undersøges for eventuelle defekter og må kun benyttes, når det er fuldstændigt fejlfrit.
2.4 Eventuel spild skal omgående fjernes og destrueres på forsvarlig måde.
2.5 Ved arbejdets ophør skal eventuelt overskydende krudt og fænghætter lægges tilbage i de respektive oplag.
Senest rettet af Lassescout 6. feb 2012, 14:20, rettet i alt 4 gange.
Hilsen Lasse.
- Jensen585
- Bronze Member
Tak

-
- Gold Member
Kan du komme med nogle henvisninger til hvor det står i bekendtgørelserne og cirkulærene, for jeg har kun fundet et sted hvor der beskrives kravene til elinstallationerne i opbevaringsrum, og det er som bekendt i våben/sikringsskabet.Lassescout skrev:Ved at checke våbenbekendtgørelsen og sprængstofbekendtgørelsen skulle man kunne finde ud af det meste, men det er en smule kompliceret. Det meste står sammen med ansøgningsblanketten, og resten står på tilladelsen. Nu skal du kun have jagttegn og ladekursus, for at få tilladelsen, så du kan jo bare søge tilladelsen, og så indrette rummet bagefter. Hvis du så finder ud af, at du af en eller anden grund ikke kan opfylde kravene, så må du bare lade være med at købe krudt og fænghætter. Tilladelsen koster gratis, så du har jo ikke mistet noget ved at få den. Det kan jo også være du flytter indenfor de 5 år tilladelsen gælder, og så har du den jo klar.
Jeg vil så nødig bryde loven.
-
- Platin Member
Jeg kan da godt prøve. Det er ikke sikkert jeg får det hele med føste gang, så bær lidt over. Bekendtgørelsen skelner mellem "Boks eller skab" og "Rum eller lokale", så jeg er ikke sikker på du kan opfatte skabet som " opbevaringsrum".
Derudover er der en blankocheck til politidirektøren i denne listige paragraf, så selvom der står et vilkår i genladningstilladelsen, som ikke lige lader sig genfinde i lovteksterne, så gælder det som hovedregel alligevel.
Fra sprænstofbekendtgørelsen
Derudover er der en blankocheck til politidirektøren i denne listige paragraf, så selvom der står et vilkår i genladningstilladelsen, som ikke lige lader sig genfinde i lovteksterne, så gælder det som hovedregel alligevel.
Fra sprænstofbekendtgørelsen
Fra Våbenloven§ 13. Justitsministeriet og politidirektøren kan i tilladelser, som meddeles efter henholdsvis våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 5, og denne bekendtgørelse, fastsætte yderligere vilkår af hensyn til sikkerheden.
Fra våbenbekendtgørelsen:Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) Våbensamlinger,
2) våbenlagre og våbenbøger hos våbenhandlere,
3) krudtoplag hos personer og foreninger, der har tilladelse til at erhverve og besidde sortkrudt, fænghætter m.v.,
4) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition,
§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr. For følgende tilladelser betales dog ikke:
1) Tilladelser til ammunition,
2) tilladelser til piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler,
3) tilladelser til lyddæmpere og optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr,
4) ind- og udførselstilladelser,
5) tilladelser til genopladning,
§6d Stk. 4. Tilladelser til genopladning og tilladelse til indkøb af sortkrudt meddeles for 5 år.
Fra Våbencirkulæret:§ 25. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) våbensamlinger,
2) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller køb af sortkrudt, fænghætter mv., og
3) lokaler, hvor de i våbenlovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.
Fra sprængstofbekendtgørelsen (egentlig "Bekendtgørelse om eksplosivstoffer")Genopladning
§ 10. Tilladelse til genopladning af ammunition kan kun gives til medlemmer af skytte- og jagtforeninger eller personer, der er i besiddelse af gyldigt jagttegn. Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren har gennemgået et kursus i genopladning, der er godkendt af justitsministeren. Det skal fremgå af tilladelsen, at den giver adgang til indkøb af røgsvagt krudt, fænghætter og projektiler samt til fremstilling af projektiler.
Stk. 2. Tilladelse gives på en særlig blanket, der er godkendt af justitsministeren. Ved ansøgning om genopladningstilladelse til eget eller privat brug kan der maksimalt gives tilladelse til opbevaring af 2 kg røgsvagt krudt. Der kan endvidere maksimalt gives tilladelse til opbevaring af 5000 fænghætter.
Stk. 3. Ansøgninger om tilladelse til erhvervsmæssig genopladning samt ansøgninger om tilladelse til genopladning til eget og privat brug, der overskrider grænserne i stk. 2, skal forelægges Beredskabsstyrelsen til udtalelse.
Stk. 4. For opbevaring mv. af eksplosivstof, herunder røgsvagt krudt, gælder bestemmelserne i Justitsministeriets bekendtgørelse om eksplosivstoffer.
Opbevaring
§ 5. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at opbevare eksplosivstoffer.
Stk. 2. Eksplosivstoffer skal opbevares på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 3. Eksplosivstoffer skal opbevares, så de ikke udsættes for stød, friktion, opvarmning eller anden påvirkning, som kan få dem til at eksplodere eller brænde, og i et miljø som ikke forcerer eksplosivstoffernes ældning eller på anden måde forårsager ændringer i deres egenskaber.
Stk. 4. Opbevaring af eksplosivstoffer må ikke finde sted i boliger eller opholdsrum, herunder kælder- og loftsrum, skurvogne, garager og udhuse mv., der anvendes til ophold. Det samme gælder for rum, der er sammenbygget med opholdsrum.
Stk. 5. Uanset stk. 4 kan der i boliger, opholdsrum og rum, der er sammenbygget med opholdsrum, opbevares indtil 2 kg røgsvagt krudt (underklasse 1.3). Hvis flere personer har tilladelse til opbevaring af røgsvagt krudt på samme adresse, og den samlede opbevarede mængde udgør mere end 2 kg, skal hver person dog opbevare sit krudt i et separat lokale. Vægge og døre i lokalet skal have en brandmodstandsevne på mindst 60 minutter. Døre skal holdes lukkede, når der ikke er nogen til stede i lokalet.
Stk. 6. Eksplosivstoffer skal opbevares i lukkede originale transportemballager. Emballagerne må kun åbnes i forbindelse med udtagning af enheder. Eventuelt spild skal omgående fjernes og tilintetgøres.
§ 6. For opbevaring af indtil 500 g eksplosivstoffer i underklasse 1.1, 1.2, 1.5 og 1.6 og for opbevaring af indtil 5 kg eksplosivstoffer i underklasse 1.3 og 1.4 gælder foruden bestemmelserne i § 5 følgende:
1) Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et tilsvarende sikringsniveau. Sikringsbokse eller -skabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Boksen eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosivstoffer.
3) Tændmidler i andre underklasser end 1.4 og forenelighedsgruppe S kan kun opbevares sammen med andre eksplosivstoffer, hvis de er adskilt med en indbyrdes afstand på 100 mm luft samt en stålplade eller med en indbyrdes afstand på 100 mm luft og en 10 mm træplade.
4) Opbevaring skal finde sted i en afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte, medmindre der er tale om røgsvagt krudt i en mængde, der ikke overstiger 2 kg.
5) Der må ikke findes brandfarlige væsker, F-gas eller andet brandfarligt i samme rum som eksplosivstoffer.
6) På boks- eller skabsdøren skal der opsættes et tydeligt og holdbart sikkerhedsskilt med forbud mod tobaksrygning og brug af åben ild, som opfylder forskrifterne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse om sikkerhedsskiltning og anden form for signalgivning.
§ 13. Justitsministeriet og politidirektøren kan i tilladelser, som meddeles efter henholdsvis våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 5, og denne bekendtgørelse, fastsætte yderligere vilkår af hensyn til sikkerheden.
Senest rettet af Lassescout 3. feb 2012, 09:55, rettet i alt 4 gange.
Hilsen Lasse.
-
- Gold Member
Tak for svaret. Jeg må konstaterer at pengene til mine nye briller har været spildt, for jeg har læst og læst, og ikke kunnet finde alle de betingelser, der står på genladetilladelse, MEN som er beskrevet i §13, carte blanche paragraffen. 

- Wetke
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
- Geografisk sted: Trekantsområdet
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 15 times
Når røret med fænghætter går af, så er det godt at have briller påDumpe skrev:Tak for svaret. Jeg må konstaterer at pengene til mine nye briller har været spildt, for jeg har læst og læst, og ikke kunnet finde alle de betingelser, der står på genladetilladelse, MEN som er beskrevet i §13, carte blanche paragraffen.

wetke
Rigeligt med smør
-
- Platin Member
Ja, jeg er heller ikke vild med den måde at lave lovgivning på. Det bør jo som minimum være muligt for borgerne at sætte sig ind i, hvilke regler der gælder. Det var det i grunden også tidligere, selvom det er en lidt mærkelig konstruktion, at man skal finde dem sammen med ansøgningsblanketten. Men nu, hvor der er yderligere vilkår i et tillæg til tilladelsen, og dette tillæg ikke ligger sammen med ansøgningsblanketten, er det tæt på umuligt at sætte sig ind i reglerne før man ansøger.
På et søsterforum har en deltager endda fortalt om en kammerat, der fik afslag på ansøgningen, fordi der ikke var 5 meter til skel. Det vil sige, at selv sagsbehandleren på våbenkontoret ikke kunne finde de gældende regler. Det må også være frustrerende for sagsbehandlerne der, og vi skal ikke regne med det bliver bedre, sådan som de fyrer folk ved politiet for øjeblikket.
Politiet må jo som et minimum sørge for at opdatere vejledningen ved ansøgningsblanketten, men det hele var meget nemmere, hvis der ikke var nogen "carte blanche paragraf ", og de konkrete regler simpelthen var udtømmende indskrevet i bekendtgørelsen. Så ville de dukke op ved en søgning i Retsinfo, og jeg tror det er lige så nemt for justitsministeriet at ændre en bekendtgørelse, som det er at godkende en ny blanket til genladetilladelser. Ihvertfald har det jo vist sig stort set umuligt at få dem til at godkende en revideret blanket, hvorfor vi skumpler afsted med en forældet blanket og et hemmeligt tillæg nu.
På et søsterforum har en deltager endda fortalt om en kammerat, der fik afslag på ansøgningen, fordi der ikke var 5 meter til skel. Det vil sige, at selv sagsbehandleren på våbenkontoret ikke kunne finde de gældende regler. Det må også være frustrerende for sagsbehandlerne der, og vi skal ikke regne med det bliver bedre, sådan som de fyrer folk ved politiet for øjeblikket.
Politiet må jo som et minimum sørge for at opdatere vejledningen ved ansøgningsblanketten, men det hele var meget nemmere, hvis der ikke var nogen "carte blanche paragraf ", og de konkrete regler simpelthen var udtømmende indskrevet i bekendtgørelsen. Så ville de dukke op ved en søgning i Retsinfo, og jeg tror det er lige så nemt for justitsministeriet at ændre en bekendtgørelse, som det er at godkende en ny blanket til genladetilladelser. Ihvertfald har det jo vist sig stort set umuligt at få dem til at godkende en revideret blanket, hvorfor vi skumpler afsted med en forældet blanket og et hemmeligt tillæg nu.
Hilsen Lasse.
- OverSjanten
- Gold Member
- Interesser: Våben & Jagt
- Geografisk sted: Vejle kommune
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 79 times
Hejsa Ærede genladere
Hov. Min Google FU er stærk, og med mellemrum får det rodet mig ud i større ugifter og perfektionist-projekter.
Sidst mit Remington 788 langdistance-ombygningsprojekt: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=65910
Jeg er kommet til at læse en del (og beføle) en Troy PAR i 300 AAC Blackout, og da jeg så at ammunitionen til den er dyr, men skulle være spændende at produce selv, begyndte jeg at Google mere i genladning. Nu her et par måneder efter er jeg blevet genlader-Wannabe.
Efter at have investeret mange tusinde kr. I genladningsudstyr (og bestilt føromtalte våben) og have læst,researched, set og nørded endnu mere om den ædle kunst, samt meldt mig til genladningskursus, så rækker mine Google evner tilsyneladende ikke til at finde opdaterede bestemmelser for genladningsrum og opbevarings faciliteter.
Så er der nogen der kan henvise til "Tekst'EN"?
Bemærkninger som "Det står på genladningstilladelsen" eller jeg har set det på ansøgningsblanketten vil ikke hjælpe mig meget, da jeg jo endnu ikke har tilladelse og al ansøgning idag er digitalt, og det jeg søger er reglerne som de er nu. (Eller bliver inden jeg er klar engang i foråret)
Hov. Min Google FU er stærk, og med mellemrum får det rodet mig ud i større ugifter og perfektionist-projekter.
Sidst mit Remington 788 langdistance-ombygningsprojekt: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=65910
Jeg er kommet til at læse en del (og beføle) en Troy PAR i 300 AAC Blackout, og da jeg så at ammunitionen til den er dyr, men skulle være spændende at produce selv, begyndte jeg at Google mere i genladning. Nu her et par måneder efter er jeg blevet genlader-Wannabe.
Efter at have investeret mange tusinde kr. I genladningsudstyr (og bestilt føromtalte våben) og have læst,researched, set og nørded endnu mere om den ædle kunst, samt meldt mig til genladningskursus, så rækker mine Google evner tilsyneladende ikke til at finde opdaterede bestemmelser for genladningsrum og opbevarings faciliteter.
Så er der nogen der kan henvise til "Tekst'EN"?

Bemærkninger som "Det står på genladningstilladelsen" eller jeg har set det på ansøgningsblanketten vil ikke hjælpe mig meget, da jeg jo endnu ikke har tilladelse og al ansøgning idag er digitalt, og det jeg søger er reglerne som de er nu. (Eller bliver inden jeg er klar engang i foråret)
Keep your Friends close, but your enemies closer...(To the ground. Suppressed by massive sustained automatic fire!)
En "M.B.-losophy"
En "M.B.-losophy"
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Som der står ovenfor, så trækker de på forskellige bestemmelser, så der er ikke en enkelt tekst vi kan henvise til. Lassescouts indlæg er en fin sammenfatning. Den mangler vist kun, at reglen om "Den elektriske installation skal i indtil 1,5 m højde over arbejdsbord og i indtil 2 m afstand fra arbejdsplads udføres efter stærkstrømsreglementets bestemmelser for sprængstofrum." kan oversættes med at der skal benyttes materiel med indkapslingsklasse IP54 eller bedre, og så skal man undgå neonrør (udladningslamper), da de ville skulle være EX-godkendt.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory