Uplomberet pumpgun/½ auto i våbenskab?
-
- Platin Member
- Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
- Geografisk sted: Jylland
Uplomberet pumpgun/½ auto i våbenskab?
Vi var nogle stykker der kom til at diskutere lovligheden af at have en uplomberet pumpgun/halvautomat i sit våbenskab.
Jeg mener at have læst et eller andet sted (måske her på dette forum), at jeg gerne må have min, i dette tilfælde, en uplomberet pumpgun til at stå i mit våbenskab, og at jeg først overtrådte loven, når jeg tog dette våben ud af skabet og kørte på skydebanen??
Har jeg ret, eller?
Kan nogle henvise til noget lovtekst ang. dette?
Jeg mener at have læst et eller andet sted (måske her på dette forum), at jeg gerne må have min, i dette tilfælde, en uplomberet pumpgun til at stå i mit våbenskab, og at jeg først overtrådte loven, når jeg tog dette våben ud af skabet og kørte på skydebanen??
Har jeg ret, eller?
Kan nogle henvise til noget lovtekst ang. dette?
- Bushman
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, våben og genladning
- Geografisk sted: Wild West
- Has thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Uplomberet pumpgun/½ auto i våbenskab?
Uddrag af våbenloven :
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
-
- Bronze Member
- Interesser: historie, jagt og våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 4 times
Bushman skrev:Uddrag af våbenloven :
Du mangler stk 2 af paragraffen

1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm.
Som udgangspunkt, må du gerne tage din ½ auto med på skydebanen, hvis banens regler tillader det
Venlig Hilsen
Alexander
Alexander
- ACE1
- Banned
- Interesser: våben
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 37 times
Emnet har lige været oppe og vende:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... ne&start=0
Du skal selvfølgelig have registreret den til mere end 2 skud på blanktetten!
Der er blandede meninger om svaret vedr. selve brugen ..
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... ne&start=0
Der er blandede meninger om svaret vedr. selve brugen ..
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
- Been thanked: 1 time
Hvorfor en blanket?ACE1 skrev:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Gunnut skrev:Hvorfor en blanket?ACE1 skrev:
anmeldelse af glatløbet jagtgevær, vel ?
- Gunnut
- Platin Member
Øh nej for det har kun relevans hvis våbnet er handlet efter denne regel blev indført. Det er stadig mange pumps rundt omkring, der IKKE har været handlet og derfor er de ikke registreret (og derfor fremgår der heller ikke noget om 2 eller flere patroner).NSander skrev:
anmeldelse af glatløbet jagtgevær, vel ?
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
-Sir Winston Churchill
-
- Platin Member
Det er alle meget gode bud, men giver mig ikke svar på det jeg spørger om?
Må jeg opbevare en uplomberet pumpgun i mit våbenskab, der kan indeholde mere end 2 patroner?
Jeg kan se at SSaaby har svaret i den tråd 13.december 2011:
Loven skal læses ganske som der står:
Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1 (dvs. uden en egentlig våbentilladelse), til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande (uden antalsmæssig begræsning, jf. Våbenbekendtgørelsens § 40, stk. stk. 1, nr. 1):
[...]
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde (men altså ikke bære eller anvende) andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm. (dvs. der ikke er krav om max kaliber eller magasinkapacitet)Beklager meget at denne tolkning ikke er i tråd med hvad de fleste kunne ønske sig, men sådan forholder det sig.
Interesserede kan slå op i kommenteret våbenlov i Bo von Eyben, Jan Pedersen og Thomas Rørdam Karnovs lovsamling, 4. bind, 26. udgave, s. 5929-5930, særligt note 31.
Så er det vel tilladt at have en uplomberet pumber i sit skab??
Må jeg opbevare en uplomberet pumpgun i mit våbenskab, der kan indeholde mere end 2 patroner?
Jeg kan se at SSaaby har svaret i den tråd 13.december 2011:
Loven skal læses ganske som der står:
Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1 (dvs. uden en egentlig våbentilladelse), til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande (uden antalsmæssig begræsning, jf. Våbenbekendtgørelsens § 40, stk. stk. 1, nr. 1):
[...]
Stk. 2. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning efter stk. 1 på medlemsbeviset, kan endvidere til eget brug erhverve og besidde (men altså ikke bære eller anvende) andre glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm. (dvs. der ikke er krav om max kaliber eller magasinkapacitet)Beklager meget at denne tolkning ikke er i tråd med hvad de fleste kunne ønske sig, men sådan forholder det sig.
Interesserede kan slå op i kommenteret våbenlov i Bo von Eyben, Jan Pedersen og Thomas Rørdam Karnovs lovsamling, 4. bind, 26. udgave, s. 5929-5930, særligt note 31.
Så er det vel tilladt at have en uplomberet pumber i sit skab??
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
tilladt. du må også skyde med den, men naturligvis ikke gå på jagt med den i dk.
MVH søren
ps troede den anden tråd hade afklaret det spørgsmål!
MVH søren
ps troede den anden tråd hade afklaret det spørgsmål!
-
- Platin Member
Tjaee, men nu er jeg jo jyde, så jeg går helst med både livrem og seler
Men hvad så med transporten til og fra skydebanen?
Der skal den vel være plomberet, ikke?

Men hvad så med transporten til og fra skydebanen?
Der skal den vel være plomberet, ikke?
-
- Bronze Member
- Interesser: historie, jagt og våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 4 times
Den skal kun være plomberet til 2 skud (1 i kammeret og 1 i magasinrøret) hvis du er på jagt.
Hvornår det bliver defineret som jagt ved jeg ikke, for du må fx. godt skude lerduer, på den samme jord som du går på jagt.
Hvornår det bliver defineret som jagt ved jeg ikke, for du må fx. godt skude lerduer, på den samme jord som du går på jagt.
Venlig Hilsen
Alexander
Alexander
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, detektor og friluft
- Geografisk sted: Svendborg
Tror heller ikke du finde mange skydebaner som tillader at du lader med mere end 2 haglpatroner.
-
- Platin Member
Nu er min pumper jo heller ikke beregnet til at skyde lerduer medMadsbn skrev:Tror heller ikke du finde mange skydebaner som tillader at du lader med mere end 2 haglpatroner.

- Vedhæftede filer
-
- Pumpgun 005.JPG (58.17 KiB) Vist 4735 gange
- Gunnut
- Platin Member
PS Svaret gik ud på (da du allerede havde fået lovteksten, der entydigt siger at du gerne må eje sådan en, hvis du har jagttegn. Men du må så ikke bruge den til jagt), at du IKKE skal have en blanket/tilladelse (med mindre du har handlet efter lovgivningen om anmeldelse af anskaffelse af glatløbet haglvåben er indført). Så svaret var JA og:
"NEJ du behøver ikke en blanket (med mindre du altså har handlet efter.....)!"
"NEJ du behøver ikke en blanket (med mindre du altså har handlet efter.....)!"
-Sir Winston Churchill
-Sir Winston Churchill
- Gunnut
- Platin Member
He, he husk et er hvordan vi tolker lovgivningen, noget helt andet er hvordan først politiet og siden domstolene tolker den.KimH skrev:Jamen, så er jeg da happy.
Jeg takker og bukker
-Sir Winston Churchill
-Sir Winston Churchill