Jeg husker at der er beskrevet et sted i våbenloven at man kan søge tilladelse til våben der dukker op efter dødsfald hvis de har familiemæssig/affektionsværdi.
Men lur mig om jeg kan finde det nu, er der en der kan hjælpe?
Jeg er bekendt med hvordan nogle politikredse nægter at registrere disse skunkvåben, og det er ikke det jeg er interesseret i at vide, det er loven som den er formuleret omkring dette, jeg ved den åbner op for muligheden.
Skunkvåben, hvor finder jeg loven?
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Skunkvåben, hvor finder jeg loven?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
- japh
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Skunkvåben, hvor finder jeg loven?
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. §35 ?
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=127786
-jens
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det var lige det jeg skulle bruge tusinde tak.japh skrev:Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. §35 ?

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
-
- Silver Member
- Interesser: luftvåben
- Geografisk sted: Vedbæk
Det var fint at få repeteret våbenloven. Som jeg opfattede det, kan arvingen opbevare våben fra dødsbo i fire uger, og i den periode skal man enten søge om tilladelse til våbenet eller sælge dette. Hvordan de forskellige politikredse behandler ansøgning om tilladelse er for mig at se stadig uklart.
Her skal vi formentlig undersøge vilkårene for samlertilladelse, som mig bekendt ikke udstedes for riflede våben. Om muligheden for at opnå samlertilladelse til glatløbede våben og signalvåben kender jeg intet. Har nogen erfaring med dette?
Her skal vi formentlig undersøge vilkårene for samlertilladelse, som mig bekendt ikke udstedes for riflede våben. Om muligheden for at opnå samlertilladelse til glatløbede våben og signalvåben kender jeg intet. Har nogen erfaring med dette?
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.
John Dobson, afdød astronom.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Det er ikke så svært at få en samlertilladelse. I almindelighed skal man godtgøre at være våbensamler, og det er jo en smule paradoksalt, for man kan jo ikke begynde at samle på våben uden en samlertilladelse :crazy: Det plejer dog at hjælpe på det, hvis man er medlem af Våbenhistorisk Selskab.
Der er en lang og god tradition blandt våbenkontorerne for, at når skunkvåben dukker op i forbindelse med et dødsfald, så kan efterladte få dem lovliggjort efter § 35. Det er der heldigvis stadig mange steder man kan, men der skulle også være nogle steder man ikke kan. Det er en uheldig tendens, hvis myndighederne gerne vil have de uregistrerede våben registreret. Hvis man på forhånd ved, at opdukkede våben vil blive beslaglagt, så kan svage sjæle jo fristes til ikke at lade dem dukke op.
Der er en lang og god tradition blandt våbenkontorerne for, at når skunkvåben dukker op i forbindelse med et dødsfald, så kan efterladte få dem lovliggjort efter § 35. Det er der heldigvis stadig mange steder man kan, men der skulle også være nogle steder man ikke kan. Det er en uheldig tendens, hvis myndighederne gerne vil have de uregistrerede våben registreret. Hvis man på forhånd ved, at opdukkede våben vil blive beslaglagt, så kan svage sjæle jo fristes til ikke at lade dem dukke op.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.