Deling af Våbenskab ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Deling af Våbenskab ?

Indlæg af Roflz » 27. feb 2012, 21:49

Hej!
jeg har lige et spørgsmål som jeg håber jeg kan få skåret ud i pap.

hvordan er det heeelt præcist når der er tale om våben som man ikke deler, men som man opbevarer sammen?. Jeg er ved at tage jagttegn og jeg vil gerne i fremtiden opbevare min riffel i min fars skab(han har allerede jagttegn). Vi har ingen intentioner om at bruge hinandens våben. Kræver det stadig sådan en dele-tilladelse(bære-tilladelse?). eller er det nok at jeg bare skriver hans adresse på som opbevarings adresse?.

\R
Senest rettet af Castle 27. feb 2012, 22:52, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Overskrift Justeret ( Og velkommen til NVF)
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

bjacob
Silver Member
Silver Member
Interesser: Meget svingende :)
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Deling af Våbenskab ?

Indlæg af bjacob » 28. feb 2012, 09:57

Ja, det skulle være nok.
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...

priceless

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Been thanked: 5 times

Re: Deling af Våbenskab ?

Indlæg af Dmmm » 28. feb 2012, 11:09

Du har stillet et spørgsmål der er meget svært at skære ud i pap, men:
1. Har du folkeregisteradresse hos dine forældre?
2. Står der andre våben eller tilladelseskrævende genstande end glatløbede haglgeværer der kan erhverves på alm. jagttegnsforevisning?

Er der ikke rifler eller andre våben der kræver særlig tilladelse må du gerne opbevare det hos dem, uanset om du har folkeregisteradresse hos dem eller ej.
Er der rifler eller andre særtilladelseskrævende våben bliver det hele straks lidt mere kringlet hvis man skal følge loven helt.
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 28. feb 2012, 12:35

Personer af samme husstand må gerne dele skab, så bor du hjemme er der ikke noget problem.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Roflz » 28. feb 2012, 13:01

2. Står der andre våben eller tilladelseskrævende genstande end glatløbede haglgeværer der kan erhverves på alm. jagttegnsforevisning?

Er der ikke rifler eller andre våben der kræver særlig tilladelse må du gerne opbevare det hos dem, uanset om du har folkeregisteradresse hos dem eller ej.
Er der rifler eller andre særtilladelseskrævende våben bliver det hele straks lidt mere kringlet hvis man skal følge loven helt.
1: Jeg har IKKE folkeregister adresse hos mine forældre. Jeg flytter lidt rundt pga. arbejde/uddannelse og ønsker derfor ikke at opbevare min riffel der hvor jeg er, men et sted der er lidt mere....'statisk', ergo hos mine forældre :).

2: hmm??..Min far har i forvejen både haglgevær og riffel i skabet, alt sammen noget han har erhvervet gennem sit jagttegn.
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times

Indlæg af JPedersen » 28. feb 2012, 13:29

ring til politimanden i dit distrikt og hør hvad han siger, få ham eventuelt til at sende et stykke papir på det..

Ved heller ikke helt hvad jeg gør, når jeg pludselig skal have mit Remington sportsman op i en lejlighed i København eller lignende.. :giggle: :wall:
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Gunslinger
This member is
This member is
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Gunslinger » 28. feb 2012, 16:45

Refraktorius skrev:Personer af samme husstand må gerne dele skab, så bor du hjemme er der ikke noget problem.
Gælder det også for håndvåben?! Altså hvis begge beboere har SKV2, må de så også dele skab?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 28. feb 2012, 17:07

Gunslinger skrev:Gælder det også for håndvåben?! Altså hvis begge beboere har SKV2, må de så også dele skab?
Ja:
Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 127786#P21
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Dmmm » 28. feb 2012, 19:13

Roflz skrev:

1: Jeg har IKKE folkeregister adresse hos mine forældre. Jeg flytter lidt rundt pga. arbejde/uddannelse og ønsker derfor ikke at opbevare min riffel der hvor jeg er, men et sted der er lidt mere....'statisk', ergo hos mine forældre :).

2: hmm??..Min far har i forvejen både haglgevær og riffel i skabet, alt sammen noget han har erhvervet gennem sit jagttegn.
Så er der nok ikke nogen måde at komme udenom det på. Du har to muligheder:
1. Din far får ejertilladelse på din riffel (i kan begge have ejertilladelse på samme riffel det koster dog gebyr hos politiet på 420 kr.) og han opbevarer den for dig - dog må du ikke have nøgle til skabet hvis ikke du har ejer-/bæretilladelse til din fars riffel. Dvs. at din far skal tage riflen ud af skabet for dig hvis man skal være helt striks.
2. Du kan få opsat et våbenskab hos dine forældre kun du har nøglen til, dvs. dine forældre må ikke have nøgle til det da de ikke har ejer-/bæretilladelse til din riffel.

Det her er meget paragrafrytteri men kæresten har lige været møllen igennem fordi hun ikke kunne opbevare den hos sin søster pga. noget lignende samme problemstilling. Skrev til den lokale politikreds og fik at vide at en evt. sanktion for overtrædelse af loven ville medføre bødeforlæg på 4.000 kr. til ejer og 4.000 til opbevarer.
Vores løsning blev at opstille et våbenskab hos mine forældre kun min kæreste har nøgle til og derfor, fuldt lovligt ifølge vores mail-korrespondance med politiet.
  • - Platon

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 28. feb 2012, 19:57

Det har altid været således at man kunne skrive en anden opbevaringsadresse på tilladelsen end ens folkeregisteradresse.

http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9 ... 1_0604.pdf
Mvh Great Dane

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 29. feb 2012, 09:08

Der begynder at tegne sig et billede af en fornuftig løsning.

1) Du får en våbentilladelse med dig selv som ejer og dine forældres adresse som opbevaringssted.
2) Du installerer et (lille) våbenskab hos dine forældre som kun du selv har nøglen til.

På den måde har du nemlig allerede et våbenskab den dag du finder en lejlighed hvor du ønsker at bo lidt mere permanent. Så kan du bare flytte skabet når du er klar til det.

Den anden løsning, hvor din far får tilladelse til din riffel er lidt spild af penge til en tilladelse, samtidig med, at det jo ikke er sikkert din far er hjemme til at åbne skabet hver gang du har brug for det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 29. feb 2012, 09:30

Det var sku nemmere før verden gik af lave, når jeg havde gæster fra Jylland eller Sverige, som skulle skyde sammen med mig, og vi skulle ud og have en pils bagefter, ringede jeg bare til min lokale Sheriff, sagde hvad der skulle ligge ekstra i mit skab, i week enden, gav ham numrene på div. skydere, ingen problemer.

Flere gange fik jeg lov til at Svenskerne lod 45 ammo ligge hos mig til de kom næste gang, jeg skrev en seddel med fabrikat, kaliber og antal, og hvornår de kom igen, ingen problemer.
Idag ville det sikkert ikke kunne lade sig gøre. men man kunne da prøve bare for at se hvad der bliver sagt.

Have a nice day :razz: :razz:

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Dmmm » 29. feb 2012, 10:20

Lassescout skrev:Der begynder at tegne sig et billede af en fornuftig løsning.

1) Du får en våbentilladelse med dig selv som ejer og dine forældres adresse som opbevaringssted.
2) Du installerer et (lille) våbenskab hos dine forældre som kun du selv har nøglen til.

På den måde har du nemlig allerede et våbenskab den dag du finder en lejlighed hvor du ønsker at bo lidt mere permanent. Så kan du bare flytte skabet når du er klar til det.

Den anden løsning, hvor din far får tilladelse til din riffel er lidt spild af penge til en tilladelse, samtidig med, at det jo ikke er sikkert din far er hjemme til at åbne skabet hver gang du har brug for det.
:thumbup: Lige mine ord. I forhold til at et nyt våbenskab koster 2000 kr. kan det næsten ikke betale sig at begynde at rode med tilladelser. Og så er der jo selvfølgelig plads til at kunne købe lidt mere legetøj :mrgreen:
  • - Platon

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 29. feb 2012, 10:28

Ølgaard skrev:Det var sku nemmere før verden gik af lave, når jeg havde gæster fra Jylland eller Sverige, som skulle skyde sammen med mig, og vi skulle ud og have en pils bagefter, ringede jeg bare til min lokale Sheriff, sagde hvad der skulle ligge ekstra i mit skab, i week enden, gav ham numrene på div. skydere, ingen problemer.
Det må du stadigvæk gerne - der er andre regler for midlertidig opbevaring i forbindelse med stævner og lignende.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Roflz » 29. feb 2012, 13:10

Der begynder at tegne sig et billede af en fornuftig løsning.

Yes, sådan må det blive, tak for hjælpen :)

\R

Besvar