SKV registrering vs. jagt registrering. ?
- Schweizertossen
- Gold Member
- Interesser: Historisk riffel skydning WW2
- Geografisk sted: Onsild.st
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
SKV registrering vs. jagt registrering. ?
Hvor kan man finde reglerne for brug af jagt registreret rifler på skydebanen??
Der er en del i klubben der har deres våben registreret på jagt tilladelse og ikke vil registrere dem på en SKV2 selvom de kun skal bruges i skytteforenings regi, der har været stor diskurtion om hvad der er rigtigt og hvad der forkert.
Så hvor finder vi svaret???
Edit: riflerne bruges til historisk skydning.
Der er en del i klubben der har deres våben registreret på jagt tilladelse og ikke vil registrere dem på en SKV2 selvom de kun skal bruges i skytteforenings regi, der har været stor diskurtion om hvad der er rigtigt og hvad der forkert.
Så hvor finder vi svaret???
Edit: riflerne bruges til historisk skydning.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Re: SKV registrering vs,jagt registrering.
Jeg har ledt med lys og lygte, men jeg kan ikke finde nogen bestemmelser i våbenlovgivningen der forbyder træningsskydning eller konkurrenceskydning med jagtrifler. Det ville jeg også være svært ked af, for jeg skyder rigtig mange skud til træning og konkurrrencer (for ikke at tale om afprøvning af nye ladninger), for hvert ét skud jeg skyder mod vildt. Og hver gang jeg har vildt for riflen, har jeg stadige overvejelser om, i hvilken udstrækning jeg kan præstere et forsvarligt skud, så jeg ville gerne træne endnu mere. Jeg ved godt der står "Jagt" på våbentilladelsen, men det forhindrer ikke træning. Faktisk må du ikke engang bruge en jagtriffel på jagt før du har trænet nok til at bestå riffelprøven, og bestået den.
Så hvis banen er godkendt til kaliberet, skulle der ikke være noget i lovgivningen der forhindrer det.
En anden nødvendig overvejelse er, om skytterne er omfattet af nogen forsikring. Jagttegnsforsikringen dækker kun når man er på jagt, så Jægerforbundet har mig bekendt lavet ekstra forsikring for de skydninger de arrangerer, f.eks. jagtfeltskydninger. For mit eget vedkommende har jeg tegnet en familieforsikring, som jeg mener dækker evt. erstatningsansvar jeg kunne pådrage mig ved en skydning der ikke er dækket af andre forsikringer. Men jeg tror, at hvis der er skytter som ikke har en familieforsikring som deltager i historisk skydning med en jagtriffel, så kan de få et gevaldigt problem hvis de ifalder et erstatningsansvar.
Man kunne måske overveje at løse problemet ved at bede de deltagende skytter dokumentere deres forsikringsforhold, uanset hvilken våbentilladelse de har, det kunne måske øge bevidstheden om denne problematik.
Så hvis banen er godkendt til kaliberet, skulle der ikke være noget i lovgivningen der forhindrer det.
En anden nødvendig overvejelse er, om skytterne er omfattet af nogen forsikring. Jagttegnsforsikringen dækker kun når man er på jagt, så Jægerforbundet har mig bekendt lavet ekstra forsikring for de skydninger de arrangerer, f.eks. jagtfeltskydninger. For mit eget vedkommende har jeg tegnet en familieforsikring, som jeg mener dækker evt. erstatningsansvar jeg kunne pådrage mig ved en skydning der ikke er dækket af andre forsikringer. Men jeg tror, at hvis der er skytter som ikke har en familieforsikring som deltager i historisk skydning med en jagtriffel, så kan de få et gevaldigt problem hvis de ifalder et erstatningsansvar.
Man kunne måske overveje at løse problemet ved at bede de deltagende skytter dokumentere deres forsikringsforhold, uanset hvilken våbentilladelse de har, det kunne måske øge bevidstheden om denne problematik.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
Alice er ude i en retsvildfarelse. Hun skriver helt rigtigt, at SKV-våben kun må bruges til det de er registreret til, og så går hun automatisk ud fra, at det samme gælder jagtvåben, men det er der hun tager fejl. Hvis hun havde ret, kunne jægere ikke træne med deres rifler, og alene det, at du kan få en jagtriffeltilladelse før du tager riffelprøven siger jo alt om, hvor meget hun tager fejl. Du skal simpelthen træne med din riffel før du kan bruge den på jagt, og det bliver ikke ulovligt efter at du har bestået riffelprøven.
Dog kan det godt tænkes, at skytteforeningen har interne regler der forhindrer det, og at det er derfor hun skriver, at det ikke er lovligt, det ved jeg ikke noget om, og hun gør sig ikke megen umage med at henvise til nogen regler, så det er lidt svært at vide præcist hvad hun baserer sit svar på. Jeg har tit hørt hendes holdning gentaget, men jeg har aldrig set den dokumenteret. Der er heller ikke noget til hinder for, at politiet meddeler jagtriffeltilladelse på et skydevåben som i forvejen er i SKV, men der er flere våbenkontorer der nægter dette, uden dog at kunne henvise til nogen bestemmelser der bakker op om den holdning. En jagtriffeltilladelse gælder i 10 år.
Jeg går ud fra det er svaret side 32 i dette blad du mener Pedel:http://epaper.mediegruppen.net/mdg/skytten_2_240/6/1/
Dog kan det godt tænkes, at skytteforeningen har interne regler der forhindrer det, og at det er derfor hun skriver, at det ikke er lovligt, det ved jeg ikke noget om, og hun gør sig ikke megen umage med at henvise til nogen regler, så det er lidt svært at vide præcist hvad hun baserer sit svar på. Jeg har tit hørt hendes holdning gentaget, men jeg har aldrig set den dokumenteret. Der er heller ikke noget til hinder for, at politiet meddeler jagtriffeltilladelse på et skydevåben som i forvejen er i SKV, men der er flere våbenkontorer der nægter dette, uden dog at kunne henvise til nogen bestemmelser der bakker op om den holdning. En jagtriffeltilladelse gælder i 10 år.
Jeg går ud fra det er svaret side 32 i dette blad du mener Pedel:http://epaper.mediegruppen.net/mdg/skytten_2_240/6/1/
Senest rettet af Lassescout 25. feb 2012, 12:35, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
- Schweizertossen
- Gold Member
Ja det hun skriver er der ikke meget guf i, det jeg leder efter er lov stof hvor det står og ikke bare en eller anden der kommer med sin egen mening(dem er der sku nok af)
- Schweizertossen
- Gold Member
Så fandt jeg svaret
SÆRLIGT VEDR. FORSIKRINGSDÆKNING PÅ SKYDEBANEN
For at være dækket af Danmarks Jægerforbunds forsikring skal følgende
være opfyldt:
1. Skydebanen skal være godkendt til formålet
2. Skydningen skal foretages med jagtrelaterede skydevåben og overvåges
af uddannet instruktør (uddannet af Jægerforbundet), og instruktøren skal
være medlem af Jægerforbundet
3. Skydningen skal foregå i Jægerforbundets regi
http://www.jaegerforbundet.dk/page651.a ... id651=1165
være opfyldt:
- Corysan
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Så ingen skydning med jagtvåben iforbindelse med "normal" DDS eller unions aktiviteter?Finn Nielsen skrev:Så fandt jeg svaret
være opfyldt:

Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Næeh, det står der ikke. Men der står at man ikke er dækket af Danmarks Jægerforbunds forsikring med mindre skydningen sker under jægerforbundet, hvilket vel er logisk nok.Corysan skrev:Så ingen skydning med jagtvåben iforbindelse med "normal" DDS eller unions aktiviteter?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Nu skal riflen jo også være omfattet af DDS reglement, før den må bruges til baneskydning, under DDS.
Og her er uddraget fra Skyttebogen 2011-2012 (Side 51):
Så alle andre våben end disse er ligegyldige, i DDS Regi.2. Langdistancegevær
For langdistancegeværer gælder at geværet skal være godkendt af
De Danske Skytteforeninger. Følgende geværer er godkendte:
SAUER 200 STR, Gevær M 58/69.
Følgende geværer er desuden godkendt for skytter/foreninger:
Gevær M/63, Gevær M/52, Gevær M/51, Gevær M/98, Svensk 6,5
mm gevær M/96 og 6,5 mm gevær M/38 samt karabin M/94 og Gevær
M/53(17).
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Schweizertossen
- Gold Member
Det er vel det der står, så ingen skydning på banen med jagt registreret våben så længe det er i skytteforening regi.Corysan skrev:Så ingen skydning med jagtvåben iforbindelse med "normal" DDS eller unions aktiviteter?Finn Nielsen skrev:Så fandt jeg svaret
være opfyldt:
Pokker jeg lige har købt en K43 halvauto

- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Jeg kan ikke forstå hvordan I får det ud af noget som omhandler forsikringsforhold under Jægerforbundet?Finn Nielsen skrev:Det er vel det der står, så ingen skydning på banen med jagt registreret våben så længe det er i skytteforening regi.
Pokker jeg lige har købt en K43 halvauto![]()
Når I søger våbentilladelse hos Politiet, så kan I vel krydse af både i feltet "jagt" og "øvelses- og konkurrenceskydning" under "Det ansøgte skal anvendes til:"?
Mht. forsikring, så er det vel mere relevant af undersøge hvad forsikringerne for det skytteforbund I skyder under kræver, end hvad der gælder for Jægerforbundets forsikring?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Da jeg købte min første riffel krydsede jeg både jagt og øvelse og konkurrence skydning af.
på tilladelsen står der kun jagt, men ifølge politiet er der intet til hinder for at bruge den til øvelse og konkurrence skydning.
på tilladelsen står der kun jagt, men ifølge politiet er der intet til hinder for at bruge den til øvelse og konkurrence skydning.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
Nu gik spørgsmålet i foreningsbladet på, om man må skyde med en Sauer 200 STR på jagttilladelse i skytteforeningsregi. Den er jo godkendt af DDS, så ingen ko på isen der.JRexA skrev:Nu skal riflen jo også være omfattet af DDS reglement, før den må bruges til baneskydning, under DDS.
M/53(17).
Derfor bliver det interessante om man er dækket af DDS´s forsikring når man er medlem af DDS og skyder med et DDS godkendt våben, eller kun når man er medlem og skyder med et våben på SKV. Jeg vil umiddelbart tro man er dækket når man er medlem, og så er den ged vist barberet.
Kan du se noget om forsikringsdækning i Skyttebogen JrexA ?
Hilsen Lasse.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Nu står der i starterens indlæg, at riflerne benyttes til Historisk Skydning, så det er nok IKKE under DDS, da jeg endnu ikke har set historisk skydning i Skyttebogen.
Foreningen må spørge der hvor de har tegnet forsikringen, om våben på jagttilladelse er omfattet af forsikringerne.
Eller de må spørge det forbund, der står for Historisk Riffelskydning.
Foreningen må spørge der hvor de har tegnet forsikringen, om våben på jagttilladelse er omfattet af forsikringerne.
Eller de må spørge det forbund, der står for Historisk Riffelskydning.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning, våbenteknik
- Geografisk sted: Nordsjælland
Jeg var i torsdags forbi Nordsjællands politi for at forny tilladelsen til min jagtriffel og spurgte her om jeg kunne få den registreret til både "jagt" og "øvelses- og konkurrenceskydning". Svaret hertil var nej, jeg måtte vælge enten det ene eller det andet, begge dele kunne ikke lade sig gøre.Mapzter skrev:Når I søger våbentilladelse hos Politiet, så kan I vel krydse af både i feltet "jagt" og "øvelses- og konkurrenceskydning" under "Det ansøgte skal anvendes til:"?

-
- Platin Member
Fik du afgørelsen skriftligt ? Det kan du nemlig bede om, så skal de give dig det.
I den skriftlige afgørelse skal de også begrunde afslaget, og henvise til den paragraf i lovgivningen der forhindrer det. Og det er her de for alvor kommer på glatis, for det kan de ikke. Hvis du bare klapper hælene sammen og accepterer et mundtligt afslag, er våbenkontoret kommet alt for nemt om ved det, og det lærer ingen noget af.
I den skriftlige afgørelse skal de også begrunde afslaget, og henvise til den paragraf i lovgivningen der forhindrer det. Og det er her de for alvor kommer på glatis, for det kan de ikke. Hvis du bare klapper hælene sammen og accepterer et mundtligt afslag, er våbenkontoret kommet alt for nemt om ved det, og det lærer ingen noget af.
Hilsen Lasse.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning, våbenteknik
- Geografisk sted: Nordsjælland
Næh, det gjorde jeg ikke. Jeg satte mit ene kryds og afleverede ansøgningen.........
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
Ovenstående citat er taget fra kapitel 6 i Skyttebogen der omhandler "Konkurrencebestemmelser for baneskydning, gevær". Jeg mener ikke at man derved kan udlede, at de regler bestemmer hvilke geværer der må anvendes ved baneskydning i DDS regi, og dermed kan jeg ikke læse at de giver en sammenhængen til evt. gældende forsikringer.JRexA skrev:Nu skal riflen jo også være omfattet af DDS reglement, før den må bruges til baneskydning, under DDS.
M/53(17).
Som jeg læser Skyttebogen, så fastlægger kapitel 6 i Skyttebogen kun reglerne ved konkurrenceskydning, og ovenstående udsnit vedrører også kun langdistancegeværer. Kapitel 6 stk 1(a) fastlægger DDS generelle normer for standardvåben (igen, som jeg læser det, kun gældende ved konkurrenceskydning), og disse normer er udtrykt ved geværets fysiske udformning (det er for omfattende at gengive her).
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Men for at kunne få et våben på SKV, skal de jo netop også være omfattet af DDS' (hvis det er en DDS forening) skydeprogrammer...
Sakset fra våbenloven:
"§ 2 c. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger under Forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger, skytteforeninger under Dansk Skytte Union og skytteforeninger under Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er optaget på Skytteforeningernes, Unionens eller Firmaidrætsforbundets skydeprogrammer."
Sakset fra våbenloven:
"§ 2 c. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger under Forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger, skytteforeninger under Dansk Skytte Union og skytteforeninger under Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er optaget på Skytteforeningernes, Unionens eller Firmaidrætsforbundets skydeprogrammer."
Improvise, adapt, overcome!
-
- Platin Member
Re: SKV registrering vs. jagt registrering. ?
He he.
Nu er der forhåbentlig ikke ret mange der er i tvivl om, om du må bruge våben på SKV på DDS´s baner. Sørgsmålet er i hvilket omfang du må deltage med våben på jagtriffeltilladelse.
I grunden mærkeligt det skal være et issue. På lerduebanerne er der jo ikke en kæft der interesserer sig for om dit haglgevær er på SKV eller om du har registreret det i kraft af dit jagttegn.
Nu er der forhåbentlig ikke ret mange der er i tvivl om, om du må bruge våben på SKV på DDS´s baner. Sørgsmålet er i hvilket omfang du må deltage med våben på jagtriffeltilladelse.
I grunden mærkeligt det skal være et issue. På lerduebanerne er der jo ikke en kæft der interesserer sig for om dit haglgevær er på SKV eller om du har registreret det i kraft af dit jagttegn.
Hilsen Lasse.
-
- Silver Member
De er jo bare mere strikse med rifler. Haglgeværer kan du jo også overlade til enhver med jagttegn, skal en kammerat prøve din riffel, skal det, hvis det skal gå helt rigtigt til, gå igennem en riffelinstruktør... Men ja, jeg kan godt se hvad du mener.
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Man skulle næsten tro at nogen nærmest systematisk har søgt at udelukke alt andet end lige sauer STR og et par salonrifler fra anvendelse på visse skydebaner.
Det giver jo ingen mening at tegne en forsikring der er så specifik, at en kikkert eller et andet fabrikat gør hele forskellen. Lige undtaget hvis man forsøger at diktere rigtigt og forkert via en forsikringspolice der "desværre ikke kan laves anderledes".
Det giver jo ingen mening at tegne en forsikring der er så specifik, at en kikkert eller et andet fabrikat gør hele forskellen. Lige undtaget hvis man forsøger at diktere rigtigt og forkert via en forsikringspolice der "desværre ikke kan laves anderledes".
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
- Silver Member
Jeg tror også det kommer an på, hvem der har skydebanen. Nu kommer jeg mest i Dalgas Skyttecenter, som er ejet af DDS Midt, som er en landsdelsforening under DDS, og der kunne jeg forestille mig (uden at vide noget præcist om forsikringerne derude) at forsikringen er lavet til aktiviteter under DDS. Hvorimod den skytteforening jeg kom i som dreng, også havde jægere som medlemmer, der kom og trænede med deres jagtrifler samme aftener som os konkurrenceskytter uden problemer.
- Schweizertossen
- Gold Member
Den skydebane vi bruger ejes og bruges af HJV og af tre skytteforeninger og et par jagt foreninger så der bruges alle mulige forskellige våben så det er ikke det vi er begrænset af, det er rent og skær et forsikrings spørgsmål, og som jeg læser og forstår det, er jagtrifler ikke dækket af nogen forsikring når de bruges til skytteforenings brug, og nu er det besluttet af alle rifler der bruges i forening skal være på en SKV2.
-
- Platin Member
Øhhh hvaba??? I hvilken/hvilke foreninger ? Besluttet af hvem ? Hvor ?Finn Nielsen skrev:... nu er det besluttet af alle rifler der bruges i forening skal være på en SKV2.
Hilsen Lasse.