Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Marc
- Platin Member

- Interesser: Jagt, våben & detektor
- Geografisk sted: Sønderjylland.
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 19 times
Som jeg læser det, er det tilladt at anvende sortkrudtvåben til jagt, sålænge de opfylder gældende regler om anslagsenergi.
Men på ansøgningsblanketten til køb/besiddelse af sortkrudt skal man påvise medlemskab af sortkrudtsskytteforening.
Gives der ikke sortkrudtstilladelse til jagtbrug?
-Marc.

Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.
-
NSander
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Hmm et jagttegn burde give tilladelse til forladevåben, og derfor vel også "ammunition" i form af løst krudt og kugler ?
Bestemmelsen om at pattedyr ikke må jages med forladevåben blev ophævet i 2007
-
Lerche
- Platin Member

- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
NSander skrev:Hmm et jagttegn burde give tilladelse til forladevåben, og derfor vel også "ammunition" i form af løst krudt og kugler ?
Du har da sikkert ret, men nu ved jeg ikke en dyt om ældre våben, men det problem jeg kan se er om de kan op nå hastigheds kravet
men det er der sikkert andre der kan
Lerche der glæder sig til 16 maj
-
Marc
- Platin Member

Lerche skrev:NSander skrev:Hmm et jagttegn burde give tilladelse til forladevåben, og derfor vel også "ammunition" i form af løst krudt og kugler ?
Du har da sikkert ret, men nu ved jeg ikke en dyt om ældre våben, men det problem jeg kan se er om de kan op nå hastigheds kravet
men det er der sikkert andre der kan
Uden at have undersøgt det, vil jeg påstå min .45LC nemt kan lades til en anslagsenergi på E100 - 200 J, som er kravet til ræv, hare, gås osv.
-
Caspian1911
- Moderator

- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Sortkrudtsvåben fås jo både som forlader og baglader og kan erhverves på jagttegn.
Anslagsenergi er ikke noget problem m. f.eks Dansk Remington M1867 11,3*51. 24,95 grams kugle med V0 410 m/sek giver ca 2100 j.
Den kan sagtens vælte de store dyr i DK, selv om det betragtes som politisk ukorrekt.
Det kan dog være problematisk at tage riffeltegn med sortkrudt, idet mange skydebaner ikke er godkendt til sortkrudt. Præcisionen vil ikke være noget problem.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
458hunter
- Platin Member

- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 348 times
- Been thanked: 160 times
Husk at de 2000 joule er på 100 meter - det har den nok lidt sværere ved at overholde.
Ikke dermed sagt at den ikke kan klare jobbet - det kan den helt sikkert. Det er bare ikke lovligt.
-
Marc
- Platin Member

Caspian1911 skrev:Sortkrudtsvåben fås jo både som forlader og baglader og kan erhverves på jagttegn.
Ja det kan man nemlig, men hvordan køber man sortkrudt uden at være i sortkrudtsskytteforening?
-
Caspian1911
- Moderator

Marc. skrev:Caspian1911 skrev:Sortkrudtsvåben fås jo både som forlader og baglader og kan erhverves på jagttegn.
Ja det kan man nemlig, men hvordan køber man sortkrudt uden at være i sortkrudtsskytteforening?
Der bliver jeg dig svar skyldig - indtil videre. Jeg får bare mine patroner leveret

Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
-
NSander
- Platin Member

- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Jeg tror hverken det er præcision, eller anslagsenergi der bliver problemet. Men mere hvordan politiet og andre jægere modtager ideen :)
Men så vidt jeg er orienteret, kan man kun købe krudt, hvis man er aktivt medlem af en sortkrudtsforening, og har genlade tilladelse ? det burde vel ikke være nødvendigt, hvis det er til en forlader på jagt.
-
458hunter
- Platin Member

- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 348 times
- Been thanked: 160 times
Hvis det er en baglader kunne man også købe færdige patroner hos en hjemmelader...
Den er nok værre med forladeren

-
2duer
- Gold Member

- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 24 times
Anslagsenergien er ikke noget problem for min .500 BPE fra 1883. 136 grain sortkrudt sender en 440 grain paper patched blykugle afsted med 540 m/s. Det er mere energi end en 30-06 kan præstere. Og den har skudt både rådyr og krondyr

Riffel fra .17 til .500
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Nye hi-tech våben, kan rende mig et vist sted, men jeg har simpelthen en passion for gamle våben. Så her er jeg nødt til at sige:

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
2duer
- Gold Member

- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 24 times
Her er et par billeder af den gamle DRSS. Endvidere et billede af prøveskud på afstand 100m. Bemærk der skydes med korn og kærv
-
Vedhæftede filer
-

- .500.jpg (84.13 KiB) Vist 5551 gange
-

- H&H.500.jpg (95.23 KiB) Vist 5551 gange
-

- 100 m.jpg (91.28 KiB) Vist 5551 gange
Riffel fra .17 til .500
-
Langenge
- This member is

- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
LQS
- Gold Member

- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
i mine øjne er den mere RÅ end sød. fed er den i hvert fald. misundelse er en grim ting!
MVH søren
-
DCP
- Gold Member

- Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
- Geografisk sted: København
Der (burde) ikke være noget problem, men siden det er et forholdsvist nyt emne i jagtlovgivningssammenhæng, ville jeg skrive til justitsministeriet og be om en gennerel udtalelse.
Det ville være fedt med lidt klare regler på området så vi ikke skal til at slås med policen igen.
Måske man ku få lidt hjælp af responce team?
DCP
- vil altid mere på jagt.
-
Caspian1911
- Moderator

DCP skrev:Der (burde) ikke være noget problem, men siden det er et forholdsvist nyt emne i jagtlovgivningssammenhæng, ville jeg skrive til justitsministeriet og be om en gennerel udtalelse.
Det ville være fedt med lidt klare regler på området så vi ikke skal til at slås med policen igen.
Måske man ku få lidt hjælp af responce team?
Der står ikke nogen steder, at det kun er lovligt, at gå på jagt med røgsvagt ammunition, vel. Ergo er det lovligt med sortkrudt.
Hvis policen mener noget andet, må de jo fremvise en § i diverse love.
-
Albani
- Silver Member

- Geografisk sted: København
Der er jo også muligheden for at bruge erstatnings sortkrudt og så vidt jeg ved kan man købe det på sin almindelige genladnings tilladelse.
I 2007 gav man lov til jagt med forlader riffel og forlader skyder med sortkrudt er vi enige om ik
Har iøvrigt registreret min forlader til jag i 2007 af den grund.
Mvh
Martin
-
Slettes3
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Den er ikke bare sød..den er lækker og den smækker et kaa-pow uden videre. I min verden et ægte jagtvåben ved siden af langbuen.
-
Marc
- Platin Member

Bump.
Jeg er nu blevet tilbudt et forladet Pedersoli haglgevær, men fik aldrig svar på hvorvidt jeg kan købe sortkrudt.
Er der evt. nogen med bedre formuleringsevner end mig, der vil hjælpe med en forspørgsel til JM?
-Marc.

(Jeg har ansøgt om tilladelse til genladning i starten af marts. Rykkede våbenkontoret for den igår og fik svaret: "Nårh ja, den ligger her sammen med dine andre ting.
Vi har rygende travlt, så det er ikke til at sige hvornår den kommer.")
-
Fredericianer
- Platin Member

- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Køber og registerer man glatløbede forladere på samme måde som med moderne haglvåben? Eller skal der en SKV fra en sortkrudtforening til?
Lige et lille tillægsspørgsmål; Er det løvligt at skyde blykugle ud et glatløbet forlader på jagttilladelse? Eller er der samme regler mht. haglstørrelse osv. som med moderne haglvåben?
Never confuse verbosity with veracity.
-
Fiskeren
- Silver Member

- Interesser: jagt - fiskeri
- Geografisk sted: Syd for Limfjorden
Marc. skrev:Caspian1911 skrev:Sortkrudtsvåben fås jo både som forlader og baglader og kan erhverves på jagttegn.
Du har en genladningstilladelse og med den kan du købe Triple seven krudt. Sortkrudtserstatning, som kan købes på en tilladelse til røgsvag krudt.
Hos politiet kan du også få en tilladelse til sortkrudt - indkøb af 500 gram ad gangen.
Men, bliver du medlem af en sortkrudtsforening, kan du indhente mange brugbare oplysninger samt finde personer, der støber kuglerne

-
KnT
- Banned

- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 1 time
Fiskeren skrev:Marc. skrev:Caspian1911 skrev:Sortkrudtsvåben fås jo både som forlader og baglader og kan erhverves på jagttegn.
Du har en genladningstilladelse og med den kan du købe Triple seven krudt. Sortkrudtserstatning, som kan købes på en tilladelse til røgsvag krudt.
Hos politiet kan du også få en tilladelse til sortkrudt - indkøb af 500 gram ad gangen.
Men, bliver du medlem af en sortkrudtsforening, kan du indhente mange brugbare oplysninger samt finde personer, der støber kuglerne

man skal været medlem af en sortkrudtsforening i 2 år inden man kan få indkøbes tilladelse til sortkrudt
-
Fiskeren
- Silver Member

- Interesser: jagt - fiskeri
- Geografisk sted: Syd for Limfjorden
Så melder han sig ind i en sortkrudtsforening og kan så skyde med Trible Seven indtil han bliver gammel nok til at lege med rigtig sortkrudt

-
Refraktorius
- Admin

- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Nu da det er slået fast at man gerne må gå på jagt med forladere og andre sortkrudtsvæben, men vi stadig mangler hårde facts om at få tilladelse til sortkrudt til jagtbrug, vil jeg tillade mig at gå en smule off-topic:
Hvor kan man købe Tripple Seven herhjemme?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."