Af en enig bestyrelse.Lassescout skrev:Øhhh hvaba??? I hvilken/hvilke foreninger ? Besluttet af hvem ? Hvor ?Finn Nielsen skrev:... nu er det besluttet af alle rifler der bruges i forening skal være på en SKV2.
SKV registrering vs. jagt registrering. ?
- Schweizertossen
- Gold Member
- Interesser: Historisk riffel skydning WW2
- Geografisk sted: Onsild.st
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Re: SKV registrering vs. jagt registrering. ?
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Men hvis skydebanen er ejet og bruges af både HJV, skytteforeninger og jagtforeninger, er det jo ikke automatisk "skytteforeningsbrug" når man skyder med en jagtriffel på pågældende bane.Finn Nielsen skrev:Den skydebane vi bruger ejes og bruges af HJV og af tre skytteforeninger og et par jagt foreninger så der bruges alle mulige forskellige våben så det er ikke det vi er begrænset af, det er rent og skær et forsikrings spørgsmål, og som jeg læser og forstår det, er jagtrifler ikke dækket af nogen forsikring når de bruges til skytteforenings brug, og nu er det besluttet af alle rifler der bruges i forening skal være på en SKV2.
Der skulle i hvert fald ikke være noget ulovligt i selve det at bruge en standard langdistancebane med jagtrifler, da der på langt de fleste "instruks for banens brug" står:
"3. Anvendelse;
Banen må kun anvendes af foreninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union, Dansk Firma Idrætsforbund, af politiet samt af personer med gyldig våbentilladelse eller anden bemyndigelse"
Fortsætter man nedad på instruksen:
"Der må kun anvendes:
a. Våben: Godkendte og registrerede langdistancegeværer med kaliber til og med 7,62.
b. Ammunition: Alm. forekommende ammunitionstyper til ovennævnte våben.
c. Skudafstand(e): 200 m"
Heller ikke her er der umiddelbart noget, der skulle forhindre jagtrifler (det skulle lige være ordet "godkendte", men det er jo lidt diffust - godkendte til hvad? Godkendt til konkurrenceskydning? Eller hvad?)
Så er der kun forsikringsspørgsmålet tilbage, og alt hvad der har været skrevet om det er (så vidt jeg lige kan huske uden at læse samtlige indlæg igen) "tror" og "så vidt jeg ved" osv. Er der ikke nogen, der ved helt præcist hvilken forsikring, der skal dække ved træningsskydning med jagtrifler på en fast skydebane? Er det skydebanens forsikring eller skyttens egen? (evt. den på jagttegnet)
Improvise, adapt, overcome!
- Schweizertossen
- Gold Member
Hvis du læse det der står længere oppe i tråden, så står der at jagt træning kun er dækket af jagt forsikringen hvis det forgår i jagt regi, og med en godkendt instruktør uddannet af danmarks jægerforbund.K.M. skrev:Så er der kun forsikringsspørgsmålet tilbage, og alt hvad der har været skrevet om det er (så vidt jeg lige kan huske uden at læse samtlige indlæg igen) "tror" og "så vidt jeg ved" osv. Er der ikke nogen, der ved helt præcist hvilken forsikring, der skal dække ved træningsskydning med jagtrifler på en fast skydebane? Er det skydebanens forsikring eller skyttens egen? (evt. den på jagttegnet)Finn Nielsen skrev:Den skydebane vi bruger ejes og bruges af HJV og af tre skytteforeninger og et par jagt foreninger så der bruges alle mulige forskellige våben så det er ikke det vi er begrænset af, det er rent og skær et forsikrings spørgsmål, og som jeg læser og forstår det, er jagtrifler ikke dækket af nogen forsikring når de bruges til skytteforenings brug, og nu er det besluttet af alle rifler der bruges i forening skal være på en SKV2.
Og når vi så skyder under DSU så har jo ikke ret meget med danmarks jægerforbund at gøre, og så er de pågældende våben ikke forsikret, så for at der ikke skal opstå nogen form tvivl om forsikring har vi valgt at gøre som vi gør.
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Man har vel almindelig familie/ansvarsforsikring?
Never confuse verbosity with veracity.
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Fair nok at i ikke vil sidde med regningen. Men det ser ikke lysere ud for os der (måske) snart skal på officielle skydebaner med vores luftvåben.Finn Nielsen skrev:Og når vi så skyder under DSU så har jo ikke ret meget med danmarks jægerforbund at gøre, og så er de pågældende våben ikke forsikret, så for at der ikke skal opstå nogen form tvivl om forsikring har vi valgt at gøre som vi gør.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
- Schweizertossen
- Gold Member
Næ det er rigtig, det er sku ikke nemt at at pleje sin hobby, det kan være vi skal give os til at lege med model tog...Sort skrev:Fair nok at i ikke vil sidde med regningen. Men det ser ikke lysere ud for os der (måske) snart skal på officielle skydebaner med vores luftvåben.Finn Nielsen skrev:Og når vi så skyder under DSU så har jo ikke ret meget med danmarks jægerforbund at gøre, og så er de pågældende våben ikke forsikret, så for at der ikke skal opstå nogen form tvivl om forsikring har vi valgt at gøre som vi gør.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Hvis luftskytter skal på godkendte skydebaner med deres luftvåben, så klares eventuelle forsikringsspørgsmål vel bedst ved at finde et skytteforbund der er venligt stemt overfor ideen, få indmeldt en luftskytteforening i dette forbund, få godkendt en række discipliner hos dette forbund, og dermed blive omfattet af forbundets forsikringsordning?Sort skrev:Men det ser ikke lysere ud for os der (måske) snart skal på officielle skydebaner med vores luftvåben.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
Jeg har spurgt, og fået svaret på skrift. Min familie fritids ulykkesforsikring (standard), dækker sportskydning.Fredericianer skrev:Man har vel almindelig familie/ansvarsforsikring?
Og det hører ikke hjemme under ekstrem sport, og kræver dermed ikke noget særskilt (det er også på skrift).
Så jagt & forenings forsikringer er ikke noget jeg går op i - Jeg vil hellere bare skyde !
Dixi !
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Det er din Ulykkesforsikring... Den dækker skader på DIG.Froe skrev:Jeg har spurgt, og fået svaret på skrift. Min familie fritids ulykkesforsikring (standard), dækker sportskydning.Fredericianer skrev:Man har vel almindelig familie/ansvarsforsikring?
Og det hører ikke hjemme under ekstrem sport, og kræver dermed ikke noget særskilt (det er også på skrift).
Så jagt & forenings forsikringer er ikke noget jeg går op i - Jeg vil hellere bare skyde !
Men hvad med skader DU er ansvarlig for, er de også dækket, og med hvilke beløb??
En person der invalideres groft kan være en MEGET dyr sag.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
Man er vel dækket af sin indboforsikring som ved alt andet sport.JRexA skrev:Det er din Ulykkesforsikring... Den dækker skader på DIG.
Men hvad med skader DU er ansvarlig for, er de også dækket, og med hvilke beløb??
En person der invalideres groft kan være en MEGET dyr sag.
http://www.forsikringogpension.dk/forsi ... sport.aspx
Skader ved holdsport
Når du dyrker holdsport, har du, med- og modspillere accepteret den risiko, der altid er ved at dyrke sport. Det betyder, at det ofte er svært at gøre andre ansvarlige for idrætsskader.
Bliver du alligevel stillet over for et krav om erstatning, anmelder du det til din indboforsikring, hvor du også er ansvarsforsikret.
Dixi !
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Så bliver det spændende om forsikringen mener skydning er en holdsport. Måske lidt FOR spændende?Bliver du alligevel stillet over for et krav om erstatning, anmelder du det til din indboforsikring, hvor du også er ansvarsforsikret.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Haterock
- Bronze Member
- Geografisk sted: Østjylland
I min lokale skytteforening har vi fået nye banegodkendelser til 15 og 50 m banerne. Her har politiet ændret teksten til: Skydning med jagt-registrerede våben må kun finde sted såfremt der er en instruktør fra Danmarks Jægerforbund til stede.
mvh
mvh
-
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
- Geografisk sted: NNW for Thisted
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times

Buffalo
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
Ændrer de nye regler (for de kommer jo nok) ved anvendelsen af luftvåben? Er det ikke kun retten til at besidde/transportere/anvende der ændres ved? Og i den sammenhængen, findes der nugældende regler for at anvende et luftvåben? og hvis retten til anvendelse ændres, hvordan ændres den så?.Sort skrev:Men det ser ikke lysere ud for os der (måske) snart skal på officielle skydebaner med vores luftvåben.
Jeg har været våbenloven og et par bekendtgørelser igennem, og jeg synes kun de behandler retten til at anvende, men uden at specificere hvordan.