Angående tilladelse til flere ½ autovåben??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Predator
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Angående tilladelse til flere ½ autovåben??

Indlæg af Predator » 16. apr 2012, 08:04

Der er kommet et nyt tiltag på området angående ½automatiske rifler her i Sydjylland.
Første gang jeg hørte om det var da Marc her fra NVF ville registrere nummer 2 ½automat til jagt i udlandet. Det fik han at vide at det ikke kunne lade sig gøre at have mere end 1 ½automatisk våben.
I går mødte jeg en anden jæger på skydebanen som havde fået et brev om at hans ½automatiske salonriffeltilladelse var udløbet og skulle fornyet. I brevet var vedlagt en seddel hvor han blev gjort opmærksom på at han nu havde sin første og eneste tilladelse til en ½automat og at der ikke kan gives tilladelse til endnu en ½automat i tilfælde af at han skulle komme på den tanke.
Jeg har nærlæst våbenloven og har ikke kunnet finde nogen steder at man kun kan få registreret 1 ½automatisk våben. Er det mig der ikke læser godt nok eller er der andre der har fundet den paragraf.
Hvis det er en regel der er opfundet på vort lokale våbenkontor, så skal det stoppes, men hvordan?

En anden jæger blev nægtet fornyelse af sin ½automatiske salonriffel, da han ikke kunne fremlægge en tilladelse til regulering. Han blev trunget til at få plomberet våbnet, hvis han ønskede at beholde det. Dette er samme våbenkontor som det ovennævnte.

Hvad sker der???????????
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Re: Angående tilladelse til flere ½ autovåben

Indlæg af Topcat » 16. apr 2012, 08:14

Predator skrev:Der er kommet et nyt tiltag på området angående ½automatiske rifler her i Sydjylland.
Første gang jeg hørte om det var da Marc her fra NVF ville registrere nummer 2 ½automat til jagt i udlandet. Det fik han at vide at det ikke kunne lade sig gøre at have mere end 1 ½automatisk våben.
I går mødte jeg en anden jæger på skydebanen som havde fået et brev om at hans ½automatiske salonriffeltilladelse var udløbet og skulle fornyet. I brevet var vedlagt en seddel hvor han blev gjort opmærksom på at han nu havde sin første og eneste tilladelse til en ½automat og at der ikke kan gives tilladelse til endnu en ½automat i tilfælde af at han skulle komme på den tanke.
Jeg har nærlæst våbenloven og har ikke kunnet finde nogen steder at man kun kan få registreret 1 ½automatisk våben. Er det mig der ikke læser godt nok eller er der andre der har fundet den paragraf.
Hvis det er en regel der er opfundet på vort lokale våbenkontor, så skal det stoppes, men hvordan?
Det er en regel som våbenkontoret selv har opfundet, evt. med bistand fra Rigspolitiet. Det I kan gøre er at søge om tilladelse, få et skriftligt afslag og herefter klage over afgørelsen. Klagen vil først blive behandlet af det lokale politi og herefter ved Rigspolitiet. Når de så sikkert ikke mener der er gjort noget forkert, kan I klage til Folketingets Ombudsmand. Han vil sikkert sige at han ikke ved noget om noget og afvise klagen. Been there, done that. :wall:

Nå, spøg (lidt) til side, udkommet af klagerne er selvfølgelig ikke nødvendigvis givet på forhånd, men proceduren er den samme.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Predator
Gold Member
Gold Member

Re: Angående tilladelse til flere ½ autovåben??

Indlæg af Predator » 16. apr 2012, 11:06

Jeg er selvfølgelig osse interesseret i om der er andre der har fået lignende sedler sammen med brevet om fornyelse af våbentilladelse.

Og, er der andre der har oplevet afslag på fornyelse af ½auto salonriffel???
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 115 times

Indlæg af Allan3 » 16. apr 2012, 14:49

Det er sikker endnu en af deres hjemmelavet regler, ligsom det om man man lige pludselig ikke måtte have ½automatiske riffler mere i Danmark.

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 16. apr 2012, 18:40

Alle former for selvopfundne lokalregler skal bekæmpes med alle tænkelige midler, det er da om noget, en underminering af retssikkerheden. Der står ingen steder at man kun må have 1 halvauto, så længe de er opbevaret korrekt og man er over 21, må du have alle de halvautorifler du har lyst til.

Tilladelse til regulering ? Hvorfor ? Det kan lige så godt være at manden vil bruge sin riffel i udlandet, og derfor har han god grund til at træne med den herhjemme, som vi jo har pligt til inden vi tager på jagt.

Problemet er at de fleste folk ikke ønsker at tage en konfrontation med politiet, forståeligt nok. Man risikerer at skulle køre klagesager over flere år, og at ens lokale våbenkontor ser sig sur på en. Men lov er lov, og de skal ikke finde på deres egne regler.

Brugeravatar
Albani
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København

Indlæg af Albani » 16. apr 2012, 18:45

Nå nu er i andre også på den :fun:
Jeg skrev sidste år på NVF at jeg havde søgt tilladelse til an AR15 men fik afslag fordi man ikke kunne få tilladelse til mere en 3 stk halvauto efter "ny" lov.
Ingen reagerede så jeg regnede med at det var en rødovrevåbenkontor ting.
Mig bekendt står der i loven at man kan have tilladelse til 5 stk halvauto men men?
Følger spændt med her

Mvh
Martin :blink:

Predator
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Predator » 16. apr 2012, 20:54

Albani skrev:Mig bekendt står der i loven at man kan have tilladelse til 5 stk halvauto men men?

Mvh
Martin :blink:
Kan du finde den paragraf igen?
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. apr 2012, 21:01

Der står ingen steder at man kun kan få tilladelse til 5 stk halvauto.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 16. apr 2012, 22:54

Der står tværtimod meget klart i opbevaringsreglerne, at hvis man har mere end 10 særligt farlige våben, så gælder skærpede opbevaringskrav. Så det er jo helt klart muligt at have mere end 10, man skal bare opbevare dem mere sikkert, end hvis man "kun" har 10 eller derunder.

Hvis våbenkontoret giver afslag med den begrundelse, at du ikke må have 2-3 eller 5 halavautomater, så sætter de skøn under regel, og dermed overtræder de forvaltningsloven. Det er og bliver ulovligt, at politiet laver regler, det har vi politikerne til.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar