Alle former for afskudt ammunition er ulovligt ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 19 times

Alle former for afskudt ammunition er ulovligt ?

Indlæg af CIS » 20. apr 2012, 13:29

Jeg købte et vesternbælte på Ebay, hvor der sad 12 løse patroner i, ikke knald eller gaspatroner, men den slags afskudte patroner, hvor der er sat et nyt projektil i, som dem jeg troede Linedansere lovligt bruger, men de bruger måske massive messingpatroner ?

Da jeg fortalte en bekendt om købet, sagde han at jeg overtrådte våbenloven, og kunne komme slemt i klemme...

Da pakken måske ville blive sendt med luftpost, og dermed scannet og åbnet, turde jeg ikke andet end spørge politiet til råds.

Jeg skrev til Våbenkontoret i Viborg, og forklarede at jeg have købt noget forskelligt på en Tysk auktion, og hvor der fulgte nogle gamle løse patroner med.

En betjent ved navn Carlo, skrev et noget truende brev, hvor han fortalte at jeg have overtrådt loven om import af ulovlig ammunition, og at jeg skulle aflevere patronerne med det samme til politiet, så var det kun ulovlig import, og ikke også en sigtelse for opbevaring af ulovlige patroner.

Jeg tog hele pakken uåbnet med ned til politiet i dag, da den ankom, og forklarede vagthavende om sagen.

Han åbnede kassen, og tog et kig på patronerne, og fortalte at de vist ikke var ulovlige, så vidt han vidste, han spurgte et par kollegaer til råds, og de mente det samme.

Han ringende derpå til Viborg, og snakkede med Carlo, og beskrev patronerne for ham, og fik at vide at de skulle konfiskeres med det samme...

Den vagthavende syntes ikke at han ville sigte mig for importen af dem, da han vurderede at jeg var i god tro, og at jeg jo havde afleveret patronerne til politiet...

Han sagde til mig, at Carlo havde fortalt ham, at selv tomme hylster eller projektiler var ulovlige at opbevare uden våbentilladelse.

Så til dem der har granat-hylstere stående, eller finder gamle hylstere når de bruger metal-søgere, eller har en patron i en kæde om halsen, i står til en kæmpe bøde samt en plettet straffe-attest, hvis politiet vælger at rette en sigtelse mod jer . . . .

Jeg udbad mig en kvittering på at de var afleveret hos politiet, så jeg kunne bevise det, da en person hos politiet ved navn Lene, havde lavet en fodnote om at jeg skulle sigtes for ulovlig import, i den mail jeg fik fra politiet.

Så blev jeg så meget klogere :wall:
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Re: Alle former for afskudt ammunition er ulovligt ?

Indlæg af Raptor357 » 20. apr 2012, 13:37

Den er god nok.
Funktions dygtige ammunitions komponenter er ulovlige at besidde uden tilladelse.
Bor hul gennem siden på hylstret og gør projektilet defekt. så er der ingen ko på isen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. apr 2012, 13:39

CIS skrev:Så blev jeg så meget klogere :wall:
Tjah, sådan er det desværre.

Hylstrene kan deaktiveres, ved at bore et hul igennem dem på tværs, derved bliver de lovlige at opbevare. Jeg er ikke sikker på hvordan projektiler deaktiveres :blink:

På det punkt er våbenloven her i landet ret stram.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 20. apr 2012, 13:51

CIS skrev:Så til dem der har granat-hylstere stående, eller finder gamle hylstere når de bruger metal-søgere, eller har en patron i en kæde om halsen, i står til en kæmpe bøde samt en plettet straffe-attest, hvis politiet vælger at rette en sigtelse mod jer . . . .
Har man en afladt patron om halsen der er gennemboret (hvilket de oftes er) er det fuldt lovligt.
Granathylstre med en kaliber større end 20mm, er undtaget fra våbenloven og kan frit besiddes af alle.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 20. apr 2012, 13:51

Hele området med "deaktivering" og "attrap" kan godt være noget forvirrende - og her er det bare vigtigt, at hvad de kalder "deaktivering"/"attrap" i ét land, bestemt ikke er det samme som "deaktivering"/"attrap" i et andet land.

Funktionsduelige komponenter takseres som ammunitionsdele/ammunition.

Hylstre med huller borede i siden, gerne placeret så hullerne ikke er synlige når de sidder og pynter i bæltet - de er gode nok.

Ægte projektiler der ligeledes er gennemborede på tværs, eller op fra bunden bliver normalt ikke takseret som ammunitionsdel heller, da projektilerne således ikke sikkert kan anvendes som projektil.

Det bedste er hvis hele "patronen" er lavet som én sammenhængende masse - altså "attrap".
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 20. apr 2012, 14:10

Men glædeligt er det, at en betjent har udvist lidt konduite og forståelse

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 20. apr 2012, 15:26

Lycon skrev:
CIS skrev:Så til dem der har granat-hylstere stående, eller finder gamle hylstere når de bruger metal-søgere, eller har en patron i en kæde om halsen, i står til en kæmpe bøde samt en plettet straffe-attest, hvis politiet vælger at rette en sigtelse mod jer . . . .
Har man en afladt patron om halsen der er gennemboret (hvilket de oftes er) er det fuldt lovligt.
Granathylstre med en kaliber større end 20mm, er undtaget fra våbenloven og kan frit besiddes af alle.

Og skrivelsen om det har vi liggende her:
Emne: Lovligheden af granathylstre (tvivlen er slut)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times

Indlæg af 37Webbing » 20. apr 2012, 16:00

Sat lidt på en spids, måtte militæret (og andre) godt rydde op efter sig selv når de har skudt med løst / skarpt i de diverse statsskove...
Det flyder jo med afskudte hylstre alle vegne, og man skal ikke lede længe før man finder både det ene og det andet... :impatient:

Ingen tvivl om at loven er dybt idiotisk på det her punkt :wall: (og andre punkter)
Men skal man køre den helt ud for at illustrere, hvor åndssvag den er....

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. apr 2012, 17:01

37Webbing skrev:Ingen tvivl om at loven er dybt idiotisk på det her punkt
Men skal man køre den helt ud for at illustrere, hvor åndssvag den er....
Helt enig!
Man kan spørge sig selv: Hvor mange kriminelle har brugt tomme hylstre til at fremstille ammunition?
Hvor mange - ellers lovlydige borgere - er blevet idømt bøder for at overtræde loven på det her punkt.

Så har man en mulighed for at vurdere lovens gavnlige virkninger mod lovens uhensigtsmæssige virkninger.

Mit gæt er at det ikke har afværget nogle kriminelle handlinger. Det er næppe noget problem for en kriminel at købe skarp ammo. Det vil derimod være meget besværligt for en kriminel (og dyrt) at genlade afskudte hylstre.

Hos produkthandleren kan man finde hylstre i dynger, men her er det metalskrot, og så er det vist ikke ulovligt...
På skydebaner landet over kan man samle hylstre op på jorden, også efter politiet har skudt. Men det er vist heller ikke ulovligt?

Den lov er så tåbeligt håndhævet/fortolket, at den kun venter på at bringe en politimand i forlegenhed i en retssal!
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 20. apr 2012, 19:30

Det eneste tilfælde af nogen der er blevet dømt for den del, er så vidt jeg kan huske et par autonome tøzer der blev anholdt i forbindelse med noget larm i gaden. Da de var dekoreret med maskingeværbælter med afskudte hylstre, blev de dømt for det i mangel af bedre.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 20. apr 2012, 19:55

Refraktorius skrev:Det eneste tilfælde af nogen der er blevet dømt for den del, er så vidt jeg kan huske et par autonome tøzer der blev anholdt i forbindelse med noget larm i gaden. Da de var dekoreret med maskingeværbælter med afskudte hylstre, blev de dømt for det i mangel af bedre.
Jeg tror de havde indkøbt ammunitionsbælterne og patronerne via nettet - købt som bælter/beklædningsgenstand.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. apr 2012, 20:08

Jo, jo, men hvilke skudepisoder afværgede den dom? Ville "ammunitionsdelene" nogensinde være blevet anvendt til fremstilling af Ammunition?
Slava Ukraini!

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af CIS » 20. apr 2012, 20:35

I en perfekt verden, burde lovene være sådan udformet, at man have respect for dem, i stedet for at syntes de er ulogiske og direkte latterlige..

Sådanne love som den omtalte, gør at respecten for loven bliver udvandet.

Jeg kan garantere at mange tusinde linedancere står til både bøde og en plet på straffe-attesten.

Jeg købte for et par år siden, en pose af sådanne patroner hos Western-shoppen i Hårup, og jeg tror faktisk at jeg har dem til at ligge og rode i en eller anden kasse i mit redskabsrum, så de vidste heller ikke at de solgte kontraband...

Sådanne ulogiske love, gør lovlydige personer til kriminelle, blot på grund af uvidenhed, for når loven er så ulogisk som denne, så kender omtrent ingen den, kun dem som beskæftiger sig med det til dagligt under en eller anden form...
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Brugeravatar
I 8 MyGlock
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, moderne og historiske
Kontakt:

Indlæg af I 8 MyGlock » 20. apr 2012, 20:46

hvor går grænsen mellem et projektil og et hagl til et luftgevær ?

og hvad med de luftgeværer der skyder med 9mm, skal man have våbentilladelse til at købe hagl til dem ?

(lover er vel ikke ændret endnu mht kraftige luftgeværer, eller er den - jeg er lidt blank på det område ? )

Brugeravatar
Trogels
Newbie
Newbie
Interesser: IPSC, Jagt og HJV
Geografisk sted: København

Indlæg af Trogels » 8. maj 2012, 11:03

skal hullet i hylsteret være gennemgående eller er det nok at det er i den ene side?

Brugeravatar
Garand01
This member is
This member is
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 47 times
Been thanked: 46 times

Indlæg af Garand01 » 8. maj 2012, 11:06

Fast Fumble skrev:
CIS skrev:Så blev jeg så meget klogere :wall:
Tjah, sådan er det desværre.

Hylstrene kan deaktiveres, ved at bore et hul igennem dem på tværs, derved bliver de lovlige at opbevare. Jeg er ikke sikker på hvordan projektiler deaktiveres :blink:

På det punkt er våbenloven her i landet ret stram.

Kan man ikke bore et hul i bunden (efter fænghætten er slået ud!) sådan så hullet ikke er synligt i forbindelse med evt udstiiling?

Besvar