Fjerne fænghætter på afskudt ammo. uden genlader tilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historisk- og kombi skydning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Fjerne fænghætter på afskudt ammo. uden genlader tilladelse?

Indlæg af Zax85 » 21. apr 2012, 21:37

Kort spørgsmål:

Må man fjerne fænghætter på afskudt ammunition, uden genlader tilladelse???

-Zax85
Senest rettet af Castle 22. apr 2012, 15:56, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift justeret.
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Re: Fjernelse af fænghætter

Indlæg af Mausertossen » 22. apr 2012, 07:07

Kort svar: Nej.

Man må ikke uden genladertilladelse -dvs med kursus bestået- adskille eller samle ammunitionskomponenter. Heller ikke kalibre man har tilladelse til.
Kurset er der for at give den kommende genlader et mål af respekt for de kræfter der er i krudt og fænghætter. For mange har i tidens løb mistet et øje, fingre eller hørelse af ukyndig omgang med ammunition.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 22. apr 2012, 09:37

vil kun lige tilføje hvis du ikke har våbentilladelse til den kaliber må du ikke gang eje den heller ikke når finghætten er taget af
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af Zax85 » 22. apr 2012, 11:30

Tak for svarerne.

Troede seriøst ikke det var så krakilsk, når det kom til afskudte fænghætter -åndsvag regel. :wall:
Men så må jeg vel bare vente, til jeg har fået min tilladelse i hus engang.

Off topic: Fed signatur du har Mausertossen. Må den "lånes", hvis man er enig??? :biggrin:
"The gun has played a critical role in history. An invention which has been praised and denounced...
Served hero and villain alike... And carries with it moral responsibility. To understand the gun is to better understand history."

Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af Zax85 » 22. apr 2012, 11:50

Nu har jeg siddet og læst lidt mere på reglerne.
Så vidt jeg kan se, står der kun at det kræver genladetilladelse, når der skal fjernes aktive fænghætter.

Kan I evt. vise mig, hvor der står at det kræver genladetilladelse at fjerne afskudte fænghætter??? :what:

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 22. apr 2012, 15:36

mht avatar, kig her:
http://www.rainfall.com/posters/WPA/1341.htm
De har de fleste amerikanske plakater fra 2. verdenskrig.
Ok, at banke fænghætten ud er der nok ikke nogen der smider nogen i fængsel for, men man kan ikke købe fænghætter eller krudt + projektiler uden tilladelsen. Det er heller ikke ulovligt at købe genladeudstyr, det handles frit.
Skal hylstrene så fremstå som afladte er det en fordel at bore et hul (helt) igennem.
Søren

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. apr 2012, 00:06

Zax85 skrev:Nu har jeg siddet og læst lidt mere på reglerne.
Så vidt jeg kan se, står der kun at det kræver genladetilladelse, når der skal fjernes aktive fænghætter.

Kan I evt. vise mig, hvor der står at det kræver genladetilladelse at fjerne afskudte fænghætter??? :what:
En afskudt fænghætte er bare et stykke bøjet metal, den må du gerne fjerne fra de tomme patronhylstre hvis du har lyst, uanset om du har genladningstilladelse eller ej. Jeg går selvfølgelig ud fra, at du har våbentilladelse til riflen der afskød patronen, så du lovligt kan opbevare de afskudte hylstre.

Du må også købe alt værktøjet, og give dig til at resize hylstrene, trimme dem i længden, og i det hele taget udføre al den indledende hylsterbearbejdning, som er den mest arbejdskrævende og også den vigtigste del af genladningen. Denne del af processen må du udføre i køkkenet, i soveværelset, i fyrrummet ved siden af oliefyret, eller hvor det nu passer dig

Først når du skal til at isætte nye fænghætter, hælde krudt i og seate projektilet, er det nødvendigt at have en genladningstilladelse, men den skal du også bruge for overhovedet at kunne købe fænghætter, krudt og projektiler. Denne del af processen skal du udføre et sted der opfylder betingelserne i din ladetilladelse. Nogen opfatter det som et lokale, mens andre mener, at du nemmest opfylder betingelserne ved et havebord ude på terrassen. Personligt er jeg lidt i tvivl om, om det ligger i reglerne at man skal lade i et lokale eller ej, men der står faktisk ingen steder at man skal.

P.S. Jeg fornemmer, at du gerne vil i gang med de indledende øvelser før du har taget kurset, og så lade færdigt når tilladelsen er i hus. Hvis det er tilfældet, så skal du ikke følge rådet om at bore hul i hylstret. Det kommer der altså ikke noget godt ud af :rolf: .
Senest rettet af Lassescout 23. apr 2012, 00:16, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Zax85
Bronze Member
Bronze Member
Kontakt:

Indlæg af Zax85 » 23. apr 2012, 00:16

Lassescout skrev:
Zax85 skrev:Nu har jeg siddet og læst lidt mere på reglerne.

En afskudt fænghætte er bare et stykke bøjet metal, den må du selvfølgelig fjerne fra de tomme patronhylstre hvis du har lyst, uanset om du har genladningstilladelse eller ej. Jeg går selvfølgelig ud fra, at du har våbentilladelse til riflen der afskød patronen, så du lovligt kan opbevare både patroner og de afskudte hylstre.

Du må også købe alt værktøjet, og give dig til at resize hylstrene, trimme dem i længden, og i det hele taget udføre al den indledende hylsterbearbejdning, som er den mest arbejdskrævende og også den vigtigste del af genladningen.

Først når du skal til at isætte nye fænghætter, hælde krudt i og seate projektilet, er det nødvendigt at have en genladningstilladelse, men den skal du også bruge for overhovedet at kunne købe fænghætter, krudt og projektiler.
Tusind tak for det informative svar Lassescout.

Men ja, jeg har tilladelse til både ammunitionen og riflen der skød dem af. Det drejer sig nemlig om min kære Krag M89.
Dens patroner er jo desværre med Berdan fænghætter som jeg gerne ville spare min genlader fra at bruge en masse tid på at fjerne, og derved måske også spare lidt penge. :blink:

Har dog overvejet at fræse armbolten af, og bede min genlader om at finde boxer fænghætter der passer i. Eftersom jeg har læst et sted på nettet, at dette skulle være muligt og derved gøre det både lettere og billigere, at anskaffe og isætte fænghætter.
Men jeg vil selvfølgelig gerne lige vide om nogen af jer har erfaringer med dette, og hvordan I bærer jer ad med at gøre dem klar til boxer -FØR jeg ødelægger mine dyrbare 8x58 hylstre. :popkorn:

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Re: Fjerne fænghætter på afskudt ammo. uden genlader tillade

Indlæg af Mausertossen » 23. apr 2012, 16:46

Du vil opdage at boxerhætter har andre (mindre) dimensioner end berdanhætter. Derfor er det ikke nogen god ide at fjerne ambolten. Berdanhætter er i øvrigt ikke så svære at få fat i. RWS laver stadig det fulde sortiment.
Der findes flere metoder til udtagning af berdanhætter, vandtryk, stift og tang. Jeg foretrækker stiften.
Søren

Besvar