Tilladelse til halvautomatisk riffel

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
JensRambo
Newbie
Newbie
Interesser: Pizza
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af JensRambo » 21. apr 2012, 19:38

Såfremt man opnår tilladelse til halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, må den så skydes med i Danmark (målskydning), så længe der ikke er tale om jagt? Hvilke krav er der ellers til den halvautomatiske, såsom magasinkapacitet, kaliber, monteringer, udseende osv. (mener at have læst noget om, at den skal "ligne" et "jagtvåben", hvad så end dette indebærer)? Kræver det endvidere et 2-årigt aktivt medlemskab af en skytteklub, eller bare jagt- og riffeltegn, for at få sådan en tilladelse?

Beklager hvis det allerede er besvaret, kunne ikke finde noget om det.

Go' weekend.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Re: Tilladelse til halvautomatisk riffel

Indlæg af Topcat » 21. apr 2012, 19:55

JensRambo skrev:Såfremt man opnår tilladelse til halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, må den så skydes med i Danmark (målskydning), så længe der ikke er tale om jagt? Hvilke krav er der ellers til den halvautomatiske, såsom magasinkapacitet, kaliber, monteringer, udseende osv. (mener at have læst noget om, at den skal "ligne" et "jagtvåben", hvad så end dette indebærer)? Kræver det endvidere et 2-årigt aktivt medlemskab af en skytteklub, eller bare jagt- og riffeltegn, for at få sådan en tilladelse?

Go' weekend.
Så har du dælme ikke brugt meget energi på at søge! :blink:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

JensRambo
Newbie
Newbie

Indlæg af JensRambo » 21. apr 2012, 20:18

Topcat skrev:
JensRambo skrev:Såfremt man opnår tilladelse til halvautomatisk riffel til jagt i udlandet, må den så skydes med i Danmark (målskydning), så længe der ikke er tale om jagt? Hvilke krav er der ellers til den halvautomatiske, såsom magasinkapacitet, kaliber, monteringer, udseende osv. (mener at have læst noget om, at den skal "ligne" et "jagtvåben", hvad så end dette indebærer)? Kræver det endvidere et 2-årigt aktivt medlemskab af en skytteklub, eller bare jagt- og riffeltegn, for at få sådan en tilladelse?

Go' weekend.
Så har du dælme ikke brugt meget energi på at søge! :blink:

Tilsyneladende ikke. Er nu kommet frem til, at den må bruges til træning og ikke må ligne et militærvåben. Men kan ikke finde noget om kaliber og magasinkapacitet.

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 21. apr 2012, 21:29

JensRambo skrev:.. Men kan ikke finde noget om kaliber og magasinkapacitet.
Teoretisk kan man få tilladelse på våben op til 20mm(læs teoretisk).
Der er ingen begrænsning på magasinkapacitet til jagt i udlandet.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 322 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 21. apr 2012, 23:11

der findes heller ingen kaliberbegrænsning. hverken ved 10 eller 20mm.
MVH søren
ps vise dele af etaten har nok andre meninger og selvopfundne regelsæt!

Brugeravatar
Cordes
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt der siger Bang
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Cordes » 21. apr 2012, 23:15

Den må vel kun bruges på en skydebane godkendt til halvauto?
Two hands working can do more than a thousand clasped in prayer - Unknow

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 22. apr 2012, 07:43

har aldrig hørt om baner der ikke var til halvautovåben... nogen andre der har?
MVH søren

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 22. apr 2012, 19:31

Banerne bliver godkendt til kaliberet, ikke ladesystemet. Så hvis en bane er godkent til kalibre op til 8 mm kan man i princippet godt skyde med halvautomater i kaliber 7,62 på banen. Men en del foreninger vil ikke have halvautomater på banen, og det må man jo så respektere, uanset om det er vedtaget af sikkerhedsgrunde eller af almindelig reaktionær "det-bryder-vi-os-ikke-om" holdning.

Der findes ingen regler for, om en halvautomat må ligne et militærvåben eller ej, men våbenkontorerne har en del autonomi når de skal skønne, om de vil give en tilladelse. Derfor opstår der tit lokale regler, hvor et våbenkontor generelt giver tilladelse til det ene, men ikke det andet. Der er visse våbenkontorer som kun giver tilladelse til én eller to halvautomater til samme ejer. Det er også noget de selv har fundet på, men der er ikke rigtig nogen der kan stoppe dem.

Hvis du får tilladelse til en halvautomat kan du godt indskyde og træne i Danmark.

Der er ikke noget galt i at hedde "Jens Rambo" på nettet, men hvis du har bare arme, camouflagefarvet pandebånd og sløringscreme i hovedet, kan det godt være du bare skal sende din ansøgning om våbentilladelse med posten, istedet for at møde op og aflevere den personligt :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

JensRambo
Newbie
Newbie

Indlæg af JensRambo » 22. apr 2012, 20:04

Lassescout skrev:Banerne bliver godkendt til kaliberet, ikke ladesystemet. Så hvis en bane er godkent til kalibre op til 8 mm kan man i princippet godt skyde med halvautomater i kaliber 7,62 på banen. Men en del foreninger vil ikke have halvautomater på banen, og det må man jo så respektere, uanset om det er vedtaget af sikkerhedsgrunde eller af almindelig reaktionær "det-bryder-vi-os-ikke-om" holdning.

Der findes ingen regler for, om en halvautomat må ligne et militærvåben eller ej, men våbenkontorerne har en del autonomi når de skal skønne, om de vil give en tilladelse. Derfor opstår der tit lokale regler, hvor et våbenkontor generelt giver tilladelse til det ene, men ikke det andet. Der er visse våbenkontorer som kun giver tilladelse til én eller to halvautomater til samme ejer. Det er også noget de selv har fundet på, men der er ikke rigtig nogen der kan stoppe dem.

Hvis du får tilladelse til en halvautomat kan du godt indskyde og træne i Danmark.

Der er ikke noget galt i at hedde "Jens Rambo" på nettet, men hvis du har bare arme, camouflagefarvet pandebånd og sløringscreme i hovedet, kan det godt være du bare skal sende din ansøgning om våbentilladelse med posten, istedet for at møde op og aflevere den personligt :rolf:
Hahaha! Der er nu ikke meget Rambo over mig IRL, men sikkert meget god pointe! :fun:

Og tak for den udførlige post. :thumbup:

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 22. apr 2012, 20:07

Lassescout skrev:Banerne bliver godkendt til kaliberet, ikke ladesystemet. Så hvis en bane er godkent til kalibre op til 8 mm kan man i princippet godt skyde med halvautomater i kaliber 7,62 på banen. Men en del foreninger vil ikke have halvautomater på banen, og det må man jo så respektere, uanset om det er vedtaget af sikkerhedsgrunde eller af almindelig reaktionær "det-bryder-vi-os-ikke-om" holdning.

Just for the record - Rambo's pandebånd er rødt. :twisted:
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Kim308
Newbie
Newbie
Interesser: Motorbåde & jagt
Geografisk sted: MidtSj
Has thanked: 8 times

Indlæg af Kim308 » 22. apr 2012, 21:15

Ikke altid :getout:
Billede

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Warrernoia » 22. apr 2012, 21:58

LQS skrev:har aldrig hørt om baner der ikke var til halvautovåben... nogen andre der har?
MVH søren
Ja, Aalborg Skyttekreds' baner er specifikt kun sikkerhedsgodkendt til enkeltskudsrifler. Teknisk set må der ikke anvendes repeter. Adspurgt ved sidste godkendelse, sagde Erik Jensen at der ikke var nogen grund til at ændre det, når man alligevel ikke kunne få halvautoer på SKV ..... bummer....

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

LQS
Gold Member
Gold Member

Indlæg af LQS » 23. apr 2012, 20:33

vil det sige forbudet bliver håndhævet. altså forbudet mod anvendelse af repetervåben?
MVH søren

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 23. apr 2012, 22:14

LQS skrev:vil det sige forbudet bliver håndhævet. altså forbudet mod anvendelse af repetervåben?
MVH søren
Det tror jeg ikke, men ved heller ikke om det er aktuelt, da der kun i ekstremt begrænset omfang skydes andet end DDSs dicipliner på banerne.

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 24. apr 2012, 08:47

Langt de fleste DDS discipliner skydes vel med repetérvåben :rolf: :rolf: :rolf:
Jeg ved ikke hvor mange der skyder med en enkeltskuds salonriffel mere, men ihvertfald Sauer 200 STR og alle Otterup/M98 klonerne er da i allerhøjeste grad repetérvåben. Anschutz riflerne har vel også magasin og repetér funktion ?
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 24. apr 2012, 10:44

Lassescout skrev:Alle DDS discipliner kan skydes med repetérvåben :rolf: :rolf: :rolf:
Jeg ved ikke hvor mange der skyder med en enkeltskuds salonriffel mere, men ihvertfald Sauer 200 STR og alle Otteerup M)( klonerne er da i allerhøjeste grad repetérvåben.
Så håndhæves repeterbegrænsningen ikke, da der skydes 200m med Sauer (er selv pistolskytte, så jeg kommer ikke så meget på den del af anlægget).

/Warrernoia

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Indlæg af Mindstorm » 24. apr 2012, 11:25

Warrernoia skrev:
Lassescout skrev:Alle DDS discipliner kan skydes med repetérvåben :rolf: :rolf: :rolf:
Jeg ved ikke hvor mange der skyder med en enkeltskuds salonriffel mere, men ihvertfald Sauer 200 STR og alle Otteerup M)( klonerne er da i allerhøjeste grad repetérvåben.
Så håndhæves repeterbegrænsningen ikke, da der skydes 200m med Sauer (er selv pistolskytte, så jeg kommer ikke så meget på den del af anlægget).

/Warrernoia
Selv en gammel enkeltskuds otterup salonriffel er med repeterlås, det er vel ikke låsen der er problemet, sådan har de jo set ud de sidste 150år :razz:
LQS skrev:der findes heller ingen kaliberbegrænsning. hverken ved 10 eller 20mm.
MVH søren
ps vise dele af etaten har nok andre meninger og selvopfundne regelsæt!
Er nu ret sikker på at der står i loven, at vi kan opnå tilladelse til våben op til 20mm, fra 20mm og op bliver det betegnet som værende en kanon
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 24. apr 2012, 11:29

Mindstorm skrev: Selv en gammel enkeltskuds otterup salonriffel er med repeterlås, det er vel ikke låsen der er problemet, sådan har de jo set ud de sidste 150år :razz:
Ja, en enkeltskudsriffel er vel en riffel uden internt/aftageligt magasin.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 24. apr 2012, 13:25

Warrernoia skrev: (er selv pistolskytte, så jeg kommer ikke så meget på den del af anlægget).

/Warrernoia
Hvad sørensen er den af ??? Er det en enkeltskudspistol du har, eller skyder du med halvautomatisk pistol på en bane der kun er godkendt til enkeltskudsvåben ???

Det bliver værre og værre, vi må da heller få politiet ud på razzia der ! :eek: :eek: :eek:
Er nu ret sikker på at der står i loven, at vi kan opnå tilladelse til våben op til 20mm, fra 20mm og op bliver det betegnet som værende en kanon
Det står ingen steder i våbenloven, eller i de bestemmelser der er fastsat i medfør af den. Det er sandsynligvis en definition fra forsvarets opdeling af sagerne, ikke fra dansk våbenlovgivning. Den bliver bare nævnt tit, og er meget meget sejlivet.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 24. apr 2012, 14:01

Lassescout skrev:
Warrernoia skrev: (er selv pistolskytte, så jeg kommer ikke så meget på den del af anlægget).

/Warrernoia
Hvad sørensen er den af ??? Er det en enkeltskudspistol du har, eller skyder du med halvautomatisk pistol på en bane der kun er godkendt til enkeltskudsvåben ???

Det bliver værre og værre, vi må da heller få politiet ud på razzia der ! :eek: :eek: :eek:
Det står ingen steder i våbenloven, eller i de bestemmelser der er fastsat i medfør af den. Det er sandsynligvis en definition fra forsvarets opdeling af sagerne, ikke fra dansk våbenlovgivning. Den bliver bare nævnt tit, og er meget meget sejlivet.
Godt så, bær over med mig. Vi taler om brug af rifler på anlægget.

På vore terrænbaner har vi en sikkerhedsgodkendelse til at skyde med rifler i fx cal 223, men der står kun som "enkeltskud". Jeg har den opfattelse at det begrænser udvalget til rifler uden internt/aftageligt magasin. På SKV-ansøgningerne er der også skelnet mellem enkeltskuds og repeter og jeg har den opfattelse at det er den samme forskel her. Med/uden magasin og ikke forlader.

/Warrernoia

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 24. apr 2012, 14:08

Warrernoia skrev: På vore terrænbaner har vi en sikkerhedsgodkendelse til at skyde med rifler i fx cal 223, men der står kun som "enkeltskud". Jeg har den opfattelse at det begrænser udvalget til rifler uden internt/aftageligt magasin. På SKV-ansøgningerne er der også skelnet mellem enkeltskuds og repeter og jeg har den opfattelse at det er den samme forskel her. Med/uden magasin og ikke forlader.

/Warrernoia
Nu jeg lige tænker over det må "enkeltskud" nok egentligt betyde "enkelt skud afgivet ved påvirkning af aftrækker". Om en riffel har magasin eller ej er jo underordnet på alle tænkelige måder. :biggrin:

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Warrernoia » 24. apr 2012, 16:15

Topcat skrev:
Nu jeg lige tænker over det må "enkeltskud" nok egentligt betyde "enkelt skud afgivet ved påvirkning af aftrækker". Om en riffel har magasin eller ej er jo underordnet på alle tænkelige måder. :biggrin:
He he..... Jeg vil med glæde tilslutte mig denne fortolkning, således at kun burst og fullauto-skydere er no-go på anlægget.........men noget siger mig at Dr Bach er uenig :shame:

/Warrernoia

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 24. apr 2012, 16:25

Topcat skrev:Nu jeg lige tænker over det må "enkeltskud" nok egentligt betyde "enkelt skud afgivet ved påvirkning af aftrækker". Om en riffel har magasin eller ej er jo underordnet på alle tænkelige måder. :biggrin:
Nu har jeg ikke lige present hvordan formuleringen er i banegodkendelsen, men jeg kunne forestille mig at ordensmagten ville anvende følgende definitioner (hvor man ville anbringe en våben med tromle (eks. en revolverkarabin) i den inddeling skal jeg ikke gøre mig klog på):
Enkeltlader: Skydevåben uden magasin, der før hvert skud skal lades med hånden ved at placere
ammunition i patronkammeret.

Repeter: Skydevåben med magasin, der før hvert skud lades fra magasinet via et
ladegrebshåndtag.

Halvautomatisk: Skydevåben med magasin, der automatisk genlader efter hvert skud, og kræver tryk
på aftrækkeren for hvert enkelt skud (afgiver ét skud af gangen).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 24. apr 2012, 19:37

Mapzter skrev: Nu har jeg ikke lige present hvordan formuleringen er i banegodkendelsen, men jeg kunne forestille mig at ordensmagten ville anvende følgende definitioner (hvor man ville anbringe en våben med tromle (eks. en revolverkarabin) i den inddeling skal jeg ikke gøre mig klog på):
Enkeltlader: Skydevåben uden magasin, der før hvert skud skal lades med hånden ved at placere
ammunition i patronkammeret.

Repeter: Skydevåben med magasin, der før hvert skud lades fra magasinet via et
ladegrebshåndtag.

Halvautomatisk: Skydevåben med magasin, der automatisk genlader efter hvert skud, og kræver tryk
på aftrækkeren for hvert enkelt skud (afgiver ét skud af gangen).
Sikkert, men det giver bare ingen mening. Sikkerhedsmæssigt er der ikke den mindste forskel på om du skyder sigtede skud med repetering fra et magasin eller hånden. Derimod er der forskel på om der skydes enkelte sigtede skud, eller burst/full auto, der nok kræver højere volde. Derfor må meningen med banegodkendelsen i Dall være at manuelt repeterende og semiauto rifler er OK. :thumbup:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 24. apr 2012, 21:46

Tjah... Så er vi vel nødt til at tage sagen op i bestyrelsen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar