Regler vedrørende våbenskab

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 26. apr 2012, 20:17

Hejsa folkens.
Jeg er i den heldige situation at jeg lige har bestået jagtprøven, og dermed også skal ud og have våben, våbenskab osv.
Måske er det bare mig der er dum? men jeg kan altså ikke finde den officielle lovgivning på området nogen steder, derfor stiller jeg nu mine (dumme?) spørgsmål herinde.
Skal skabet boltes fast i både væg og gulv eller behøver det kun være en af delene?
Skal man fjerne lister langs væggen, så skabet kommer til at stå helt op ad væggen?
Såfremt det skal boltes fast til ENTEN gulv eller væg, er det så i orden hvis det bare er et trægulv man har?
Hvilke krav er der til størrelsen/dimensioneringen af de bolte man skal bruge, hvis man bolter det fast til en væg, skal væggen så gennemboltes eller skal man bruge noget der ekspandere i væggen eller hvad?
Og til sidst: Er det en god idé at vente med at købe våbenskab til jeg ved præcist hvilket haglgevær jeg skal have mig? Jeg tænker på om jeg kan komme til at købe et gevær der er længere end skabet er højt så det ikke kan være derinde?

På forhånd tak for hjælpen, og bær over med mig hvis I synes at spørgsmålene er for dumme. :oops:

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 1 time

Re: Regler vedrørende våbenskab

Indlæg af SGLaursen » 26. apr 2012, 20:42

Skabet skal du jo have inden du hiver våben med hjem.

De fleste( mest almindelige) haglbøsse overskrider ikke 125 cm.
Samtidig er våbenskabe gerne i std. mål (højden), til formålet.
Køb et 5'er skab som start skab, et 3'er fortryder du.
Husk at der skal være plads til forskellig ammunition osse.

Vedr. love/regler for opbevaring kan disse findes i jagtloven/politiet, sikkert osse i Vildt&Jagt bogen.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 26. apr 2012, 21:00

Du skal bare bolte våbenskabet forsvarligt fast, det står i våbenbekendtgørelsen. Gør det så godt du kan, med de midler der er til rådighed, så er det fint.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Hvis du vil have et hint om, hvad Forsikring og Pension mener, så skal du bruge 4 bolte med diameter mindst 10 mm der har mindst 10 cm indgreb indgreb i mur eller er gennemgående. Altså f.eks. to i væggen og to i gulvet eller 4 det ene eller andet sted. Men du kan også regne lidt på den holdekraft det giver, og så bruge andre bolte med klæbeanker eller lignende der giver samme eller bedre holdekraft.

Men helt generelt skal du gøre det så godt du kan, så er det i overensstemmelse med reglerne.
Senest rettet af Lassescout 26. apr 2012, 21:05, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlæg af SGLaursen » 26. apr 2012, 21:01

Hvad er reglerne for opbevaring af jagt våben?

Bekendgørelsen om våben og ammunition mv. nr. 449 af 09/06/2005, foreskriver i paragrafferne §20 til §24, hvordan opbevaring af jagt våben sker korrekt.
Bekendtgørelsen er ikke en vejledning, men et sæt regler som SKAL overholdes og det kan have store konsekvenser ikke at følge reglerne. Fx. kan manglende overholdelse af reglerne betyde at forsikringsselskabet ikke dækker i tilfælde af tyveri, risiko for en bøde for overtrædelse af våbenloven eller i værste fald frakendelse af jagttegnet.
Så det er yderst vigtigt at ens jagtvåben opbevares korrekt.
For det første skal våbene være opbevaret i et sikringsskab, som skal være godkendt efter reglerne i EN1143-1 grade 0. Kontroller at det våbenskab du gerne vil købe også er godkendt efter denne europæiske standard.
Sikringsskabet skal endvidere være monteret korrekt og i henhold til forskrifterne. Dette betyder at hvis skabet vejer under 1 tons, skal det fastgøres ved hjælp af bolte i væg, gulv eller lignende i mindst 4 punkter. Boltene skal være mindst 10 mm i diameter og være indboret mindst 10 cm i bygningsdelen.

Husk at nøglerne til skabet skal opbevares et forsvarligt sted, som er utilgængeligt for fremmede personer.

Det kan anbefales at købe våbenskabet lidt større end man umiddelbart har brug for. Dette er dels en fremtidssikring, så der er plads i tilfælde af, at der anskaffes flere våben. Der vil derudover være plads til patroner, ammunition, rensegrej, jagtkniv samt andre slags jagttilbehør.

Når våbnene opbevares i et våbenskab i længere perioder, skal du være opmærksom på "inde" klimaet i skabet.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 26. apr 2012, 21:01

Våben og ammunition skal som bekendt opbevares i et sikringsmiddel, der opfylder de fælleseuropæiske sikringskrav benævnt EN 1143-1 grade 0 (hvis man har færre end 25 stk.). I Danmark har hidtil været benyttet en national standard jævnfør Forsikring & Pensions Standardtyvmetode i Blå sikringsklasse, hovedgruppe 2. (SKAFOR BLÅ). Denne er teknisk ikke i helt så høj klasse som EN 1143-1 grade 0 men er af de danske myndigheder stadig anerkendt som acceptabel.

SKAFOR BLÅ godkendelse medfører at skabet skal fastgøres ved fastboltning til gulv og/eller stabil bygningsdel i mindst fire punkter med bolte som er mindst 10 mm i diameter og som har et indgreb i gulv/bygningsdel på mindst 10 cm. Endvidere skal disse bolte fastgøres så tæt på skabets hjørner som muligt og ikke i større afstand fra disse end 10 cm.

Se hele dokumentet fra Forsikring og Pension her: http://www.forsikringogpension.dk/virks ... %20110.pdf

Regelsættet nævner intet om at skabet skal stå direkte op mod væggen (hvorved en gulvliste skal fjernes) eller om det er acceptabelt at benytte f.eks. en fuld størrelse plade om mellemlæg (man må naturligvis ikke kunne komme til boltene fra siden og save dem over). Jeg er bekendt med at flere har gjort det sidste – og så naturligvis sørget for, at boltene så skal være det længere, idet de stadig skal nå mindst 10 cm ind i den stabile bygningsdel (væggen). Men om det er fuldt efter reglerne ved jeg ikke.

Da et våbenskab er en forudsætning for opbevaring af det mere ”spændende” jagtgrej (= skydere + ammo) kan du roligt anskaffe dig et sådant med det samme. Vær her opmærksom på, at våben har det med at formere sig så du må endelig ikke købe for småt – selvom du måske lige pt. kun er interesseret i et enkelt jagtgevær og en riffel.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DeVille » 26. apr 2012, 21:05

Tak for svar.

Det gjorde det lidt mere overskueligt.
Det vil sige at det ikke er et krav at skabet står helt op ad væggen såfremt det boltes fast i fire punkter i gulvet? (så vil man jo ikke kunne save boltene over selvom man kan rage in bag ved skabet).
Og er det så i orden blot at bolte det fast til et trægulv uden noget betonunderlag (altså kun med luft og isolering under trægulvet)?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 26. apr 2012, 21:12

Det er ikke godt nok.

Hvis det bare sidder med træskruer i gulvet kan det nemt rokkes løst, så det er ikke forsvarligt. Sæt også skruer i væggen, så selve skabet ikke kan fungere som brækjern for skruerne i gulvet.

Hvis skruerne i væggen er synlige bag skabet, så brug det gamle tremmetrick fra fængslet. Sæt to stykker rør indeni hinanden, det inderste lidt kortere end det yderste. Sæt så skabet fast med bolte gennem det inderste rør. Det yderste rør skal være lige så langt som afstanden mellem skabet og væggen. Hvis en tyveknægt begynder at save igennem det yderste rør, vil det inderste dreje med savklingen rundt om bolten, så det kan han ikke save i. Han spilder en masse tid og larm på at bakse med det, og det eneste du i virkeligheden kan er, at forsinke ham.
Senest rettet af Lassescout 26. apr 2012, 21:22, rettet i alt 3 gange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 26. apr 2012, 21:14

Du kan evt. lave en lille sokkel i stedet for at fjerne fodlister, det kender jeg flere som har gjort, også for at få skabet op i en mere praktisk højde.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DeVille » 26. apr 2012, 21:23

Ok, I skal alle have tak for hjælpen. :NVFrules:

Det ender nok med at jeg fjerner et stykke af fodlisten, placerer skabet helt oppe ad væggen og bolter det fast der.
Nu står jeg dog over for endnu et problem: Væggene her i huset er ikke så forfærdeligt tykke (noget der ligner 10 cm), så boltene vil højst sandsynligt gå igennem væggen, hvilket mine forældre ikke er meget for (ja jeg bor hjemme).
Er det lovligt som Lassescout foreslår at bruge bolte der er kortere end 10 cm, men så til gengæld er med noget klæbeanker eller lignende så det sidder mindst lige så godt fast som var det med de lange bolte?

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 26. apr 2012, 21:34

Mapzter skrev:Du kan evt. lave en lille sokkel i stedet for at fjerne fodlister, det kender jeg flere som har gjort, også for at få skabet op i en mere praktisk højde.
Det er den løsning jeg har valgt.
Og ja, der er lidt støvet dernede bag ved det hele
:giggle:
Vedhæftede filer
rps20120426_213114.jpg
rps20120426_213114.jpg (37.71 KiB) Vist 6056 gange
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DeVille » 26. apr 2012, 21:41

Nu når jeg tænker nærmere over det, er det med fodlisten faktisk ikke noget problem, da gulv og det hele alligevel skal brækkes op og lægges om om godt et år når jeg flytter hjemmefra.
Jeg vil nok i morgen smutte ned forbi politiet for at høre hvad de mener mht. at bruge kortere bolte med klæbeanker, men hvad siger I til den løsning. Tror I at det er i orden?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 26. apr 2012, 21:53

Peterlh skrev:Jeg vil nok i morgen smutte ned forbi politiet for at høre hvad de mener mht. at bruge kortere bolte med klæbeanker, men hvad siger I til den løsning. Tror I at det er i orden?
Jeg er bange for, at du ikke kan regne med et svar du får der.

I lovgivningen står der "Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende".

Hvis du bruger fornuftige klæbeankre bør det ikke være et problem at du ikke ikke kan få dem sat 10cm dybt.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DeVille » 26. apr 2012, 22:07

Mapzter skrev:
Peterlh skrev:Jeg vil nok i morgen smutte ned forbi politiet for at høre hvad de mener mht. at bruge kortere bolte med klæbeanker, men hvad siger I til den løsning. Tror I at det er i orden?
Jeg er bange for, at du ikke kan regne med et svar du får der.

I lovgivningen står der "Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende".

Hvis du bruger fornuftige klæbeankre bør det ikke være et problem at du ikke ikke kan få dem sat 10cm dybt.
Ok. Jeg vil sørge for at benytte mig af nogle solide bolte så det ikke burde være noget problem.
I skal alle have tak for hjælpen. Jeg tror vidst at jeg har fået svar på alt hvad jeg var i tvivl om. :NVFrules:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 26. apr 2012, 22:27

Klæbe ankre er noget af det bedste.
Til mit våbenskab lavede jeg en fod det stod på.
Så boltede jeg det fast til vægen og fjernede soklen. så nu kan man komme til stikkontakten der sidder under skabet.
lidt vildt for et så tungt skab. tror der er i alt 500kg med de projektiler jeg har liggende i det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Hr Jørgensen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt,fiskeri, min dreng
Geografisk sted: skive

Indlæg af Hr Jørgensen » 27. apr 2012, 13:21

karmskuer det duer. 4 stk 7,2*100mm så kan det hvis ikke fjernes uden muren ryger med. Og så skal smider man de ravpluks af Helved til :axe
status: skal på jagt ;)

Brugeravatar
Slettegaard
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Slettegaard » 27. apr 2012, 16:37

Hr Jørgensen skrev:karmskuer det duer. 4 stk 7,2*100mm så kan det hvis ikke fjernes uden muren ryger med. Og så skal smider man de ravpluks af Helved til :axe
karmskruer er super stærke, de er bare for tynde

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 29. apr 2012, 19:52

Hvad er væggen lavet af?

Hvis den er under 10 cm tyk lyder det ikke som en "solid bygningsdel" men nærmere som en let væg, eller en enkelt mursten i tykkelse?
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DeVille » 29. apr 2012, 20:47

Det er skam en murstensvæg, så den burde være solid nok på trods af at den er forholdsvis smal. Det er jo bare et problem hvis væggene og gulvet i ens hus ikke tillader at man kan få sig et våbenskab. :wall:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 29. apr 2012, 21:38

Wildlife skrev:Hvad er væggen lavet af?

Hvis den er under 10 cm tyk lyder det ikke som en "solid bygningsdel" men nærmere som en let væg, eller en enkelt mursten i tykkelse?
En mursten er 11 cm bred, så den bør være god nok... :blink:

M.v.h. Timber
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 29. apr 2012, 21:42

Peterlh skrev:Det er skam en murstensvæg, så den burde være solid nok på trods af at den er forholdsvis smal. Det er jo bare et problem hvis væggene og gulvet i ens hus ikke tillader at man kan få sig et våbenskab. :wall:
Hvis det er en murstensvæg, så er der ingen is på koen.. Selv om det havde været en dobbeltmur, så skal du jo stadig kun 10 cm ind i den. Og en almindelig mursten er 11 cm bred.. :thumbup:

Bare husk skruerne i bunden også.. Gerne nogen med grovt gevind, hvis det er trægulv... :thumbup:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DeVille » 29. apr 2012, 22:01

Timber skrev:
Peterlh skrev:Det er skam en murstensvæg, så den burde være solid nok på trods af at den er forholdsvis smal. Det er jo bare et problem hvis væggene og gulvet i ens hus ikke tillader at man kan få sig et våbenskab. :wall:
Hvis det er en murstensvæg, så er der ingen is på koen.. Selv om det havde været en dobbeltmur, så skal du jo stadig kun 10 cm ind i den. Og en almindelig mursten er 11 cm bred.. :thumbup:

Bare husk skruerne i bunden også.. Gerne nogen med grovt gevind, hvis det er trægulv... :thumbup:
Som jeg læser det skal skabet fæstnes i gulv eller væg i mindst fire punkter. Hvis jeg så fæstner skabet i fire punkter i væggen, behøver jeg vel ingen i gulvet?

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 29. apr 2012, 22:05

Peterlh skrev: Som jeg læser det skal skabet fæstnes i gulv eller væg i mindst fire punkter. Hvis jeg så fæstner skabet i fire punkter i væggen, behøver jeg vel ingen i gulvet?
Det er korrekt.

Men det skader ikke også at skrue det fast i gulvet.. Mit eget skab sidder med fire bolte i en solid væg, men også med fire i bunden.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member

Indlæg af DeVille » 29. apr 2012, 22:14

Wildlife skrev:
Peterlh skrev: Som jeg læser det skal skabet fæstnes i gulv eller væg i mindst fire punkter. Hvis jeg så fæstner skabet i fire punkter i væggen, behøver jeg vel ingen i gulvet?
Det er korrekt.

Men det skader ikke også at skrue det fast i gulvet.. Mit eget skab sidder med fire bolte i en solid væg, men også med fire i bunden.
Ok, det er klart at det er bedre jo flere steder det sidder fast, men min "primary concern" er trods alt at vide hvad der skal til for at jeg overholder loven. :blink:

Søren Hansen
Newbie
Newbie
Interesser: Våben
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Søren Hansen » 8. maj 2012, 20:43

Jeg har undersøgt reglerne for våbenskabe til bunds og vil gerne hermed fortage nogle præciseringer.
Der skelnes mellem hvad der er lov og så alt det andet, opbevaring reguleres af ”Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. § 21- 25”
Angående klassificeringen af våbenskabet skal det opfylde ” et sikrings skab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil.” Dette betyder at fabrikanterne skal opfylde disse normer eller tilsvarende. Tilsvarende er eks. De tyske sikrings standarter A; A-niveau i henhold til VDMA 24.992, maj 1995.
Det skal desuden være forsvarlig fastgjort .
Det var så lovgivningen, der findes ingen bekendtgørelser direktiver eller vejledninger der præciserer yderligere!
Forsikringsmæssigt er våben dækket under indbo eller familie forsikringen, der står IKKE i nogen forsikringsbetingelser noget som helst om andet at våben er dækket som andet indbo, det kan variere fra selskab til selskab om det er alm., særligt eller personligt indbo.
Men forsikringsselskaberne stiller ikke krav angående våbenskabe, ud over de generelle betingelser at ”alt hvad du foretager dig skal være lovligt”
SKAFOR blev nedlagt i 2009, der har ALDRIG I LOVGIVNINGEN VÆRET REFERERET TIL SKAFOR. Så der er ikke noget der hedder bål, gul eller rød SKAFOR, for skabe produceret siden sep. 2009!
Angående monteringen fastslår loven at det skal være forsvarligt, igen der findes ingen vejledninger, direktiver eller bekendtgørelser der beskriver monteringen.
Området har været og er stadig præget af en hel masse personer der har HOLDNINGER OG MENINGER OM HVORDAN DET SKAL VÆRE og det må de også gerne have. Der findes selvfølgelig bedre monteringsmetoder end andre, men ser man på det rent lovmæssigt er der ”forsvarligt” der er gældende.
Jeg finder det upassende at næsten alle forhandlere stadig henviser til SKAFOR der som sagt ikke eksisterer mere og aldrig har været en del af lovgivningen. Dette er efter min overbevisning useriøst og vedholder brugerne i uvidenhed. Helt kritisabelt er det at Sønderjyllands politi på deres hjemmeside kræver at skabet både skal være forankret til væg og gulv, det er noget sludder.
Så hvis du køber et våbenskab der overholder EN 1143-1 grade 1 eller tilsvarende ( læs tyverisikrer tilsvarende som EN1143-1) er du ”hjemme mht. lovgivningen.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 9. maj 2012, 10:19

:welcome: Søren

Og tak for indlægget.