Hvor må jeg skyde. På havet og offentlig skov ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Niko1993
Newbie
Newbie
Interesser: Fiskeri, og lidt jagt
Geografisk sted: Vestlolland

Hvor må jeg skyde. På havet og offentlig skov ?

Indlæg af Niko1993 » 28. apr 2012, 00:03

Hey... :biggrin:

Er ret ny i jagtfaget, og har et spørgsmål som jeg håber i kan/vil hjælpe med...

jeg står og skal have taget jagttegn til efteråret, hvorefter jeg vil købe mig et haglgevær..
mit spørgsmål er nu om det er lovligt, og etisk forsvarligt at tage nogle dage på stranden/havet i båd og skyde måger og lign. ?? En gammel bekendt har nemlig fortalt mig at der føres jagt på enkelte mågearter? :-)

en anden til er så om man uden videre må skyde i offentlige skove?? hvad er reglerne omkring dette ;-)

Så overordnet set.... Hvor må jeg skyde?

Kh
Nikolai :blink:

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: hvor må jeg skyde

Indlæg af Lerche » 28. apr 2012, 06:31

Hej når du har fået dit jagttegn må du gerne drive alt det jagt du lyster på fiskeriterritorium ( salt vand)
du kan se dette link:http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplev ... rritoriet/
her må du skyde alt jagtbar vildt bortset fra patte dyr dog må ræv skydes

vi snakker ænder,gæs, måger osv.

men ellers må du ikke gå på jagt andre steder uden du har jagtretten eller du er inviteret
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Been thanked: 5 times

Re: Hvor må jeg skyde. På havet og offentlig skov ?

Indlæg af Dmmm » 28. apr 2012, 14:56

Som Lerche siger så er det tilladt at drive jagt på fiskeriterritoriet.

Kravene er:
- Du har jagttegn.
- Du er bosiddende i Danmark.
- Det foregår ikke-erhvervsmæssigt.
- Jagt skal ske 100 m. fra sommerhusområder.
- Jagt skal ske 500 m. fra byzoneområder.
- Jagt må ikke ske fra motordrevet båd der kan fremføres med mere end 18 km/t.
- Jagt må ikke ske fra motordrevet båd der fremføres med mere end 5 km/t.
- Jagt må kun ske fra højeste daglige vandstandslinje.
- Jagt må kunne finde sted fra flydende båd eller pram eller areal grænsende op til fiskeriterritoriet hvor pågældende har jagtret. (Dvs. ingen jagt ved vadning eller vandring på is)
- Jagt må ikke drives indenfor 100 m. fra iskant. (Denne regel gælder dog ikke ræv)
- På fiskeriterritoriet må jages alt ikke fredet vildt, med undtagelse af: kron-, då-, rå-, sikavildt, hare, muflon og vildsvin,

Jagttider:
- Svømmeænder og gæs må jages til og med 15. januar.
- Jagt må kun finde sted imellem solopgang og solnedgang.
- Ænder og gæs må 1,5 time før solopgang til 1,5 time efter solnedgang.

Korrekt måger må skydes. Som hovedregel er det de måger der starter med S bortset fra Stormmåge. Dvs.: Sildemåge, sølvmåge og svartbag må skydes. Dog oplever jeg flere der går efter at skyde dykænder som bl.a. ederfugl og sortand.

De offentlige skove er der ikke fri jagtret på, det er skovforvalterne ansat af Naturstyrelsen der styrer hvem der får lov til at jage om nogen. Er du heldig får du mulighed for at komme med på en uddannelsesjagt efter du har taget jagttegnet i en af statsskovene. Men det vil du få et brev om når du har bestået den praktiske prøve.

Et godt tip hvis du vil jage på fastlandet og ikke har de rette forbindelser endnu, er at undersøge konsortier og jagtforeninger rundt omkring. De kan have ganske fornuftige priser ifht. hvor meget man får mulighed for at skyde.
Min anbefaling vil dog være at fokusere på tegnet i første omgang, der er meget stof man skal sætte sig ind i men er du bare lidt seriøs er det en ganske let prøve. Når du så har tegnet er du med stor sandsynlighed, stadig ikke klar til at komme ud og skyde, derefter er det træning. Tørtræning så du får føling med geværet (Tørtræning = træning i hjemmet ang. våbenbehandling, sikkerhed og klar-position) og lerdueskydning så du lærer geværet at kende, hvor du skal "pege" med geværet for at ramme og generelt lære at skyde.

Men alt det jeg har skrevet er jeg sikker på du også nok skal få at vide til jagttegnsundervisningen, hvis du har fundet en anstændig instruktør.

/Knæk og bræk.
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 28. apr 2012, 15:42

Dmmm skrev:Som Lerche siger så er det tilladt at drive jagt på fiskeriterritoriet.

Kravene er:
- Du har jagttegn.
- Du er bosiddende i Danmark.
- Det foregår ikke-erhvervsmæssigt.
- Jagt skal ske 100 m. fra sommerhusområder.
- Jagt skal ske 500 m. fra byzoneområder.
- Jagt må ikke ske fra motordrevet båd der kan fremføres med mere end 18 km/t.
- Jagt må ikke ske fra motordrevet båd der fremføres med mere end 5 km/t.
- Jagt må kun ske fra højeste daglige vandstandslinje.
- Jagt må kunne finde sted fra flydende båd eller pram eller areal grænsende op til fiskeriterritoriet hvor pågældende har jagtret. (Dvs. ingen jagt ved vadning eller vandring på is)
- Jagt må ikke drives indenfor 100 m. fra iskant. (Denne regel gælder dog ikke ræv)
- På fiskeriterritoriet må jages alt ikke fredet vildt, med undtagelse af: kron-, då-, rå-, sikavildt, hare, muflon og vildsvin,

Jagttider:
- Svømmeænder og gæs må jages til og med 15. januar.
- Jagt må kun finde sted imellem solopgang og solnedgang.
- Ænder og gæs må 1,5 time før solopgang til 1,5 time efter solnedgang.

Korrekt måger må skydes. Som hovedregel er det de måger der starter med S bortset fra Stormmåge. Dvs.: Sildemåge, sølvmåge og svartbag må skydes. Dog oplever jeg flere der går efter at skyde dykænder som bl.a. ederfugl og sortand.

De offentlige skove er der ikke fri jagtret på, det er skovforvalterne ansat af Naturstyrelsen der styrer hvem der får lov til at jage om nogen. Er du heldig får du mulighed for at komme med på en uddannelsesjagt efter du har taget jagttegnet i en af statsskovene. Men det vil du få et brev om når du har bestået den praktiske prøve.

Et godt tip hvis du vil jage på fastlandet og ikke har de rette forbindelser endnu, er at undersøge konsortier og jagtforeninger rundt omkring. De kan have ganske fornuftige priser ifht. hvor meget man får mulighed for at skyde.
Min anbefaling vil dog være at fokusere på tegnet i første omgang, der er meget stof man skal sætte sig ind i men er du bare lidt seriøs er det en ganske let prøve. Når du så har tegnet er du med stor sandsynlighed, stadig ikke klar til at komme ud og skyde, derefter er det træning. Tørtræning så du får føling med geværet (Tørtræning = træning i hjemmet ang. våbenbehandling, sikkerhed og klar-position) og lerdueskydning så du lærer geværet at kende, hvor du skal "pege" med geværet for at ramme og generelt lære at skyde.

Men alt det jeg har skrevet er jeg sikker på du også nok skal få at vide til jagttegnsundervisningen, hvis du har fundet en anstændig instruktør.

/Knæk og bræk.
Doven kan man ikke kalde dig :razz:
Lerche der glæder sig til 16 maj

Niko1993
Newbie
Newbie
Interesser: Fiskeri, og lidt jagt
Geografisk sted: Vestlolland

Indlæg af Niko1993 » 28. apr 2012, 16:52

Generealt er jeg typen som fokuserer meget på mine interesser :-) Jagttiderne har jeg allerede sat mig ind i, så den del er jeg med på :-)

Geværhåndtering er jeg heller ikke nærvøs for, jeg er lærenem, så den del skal jeg nok få lært :-) Kender et par stykker med jagtområder, som jævnligt tager kammerater med ud og skyder, så alt i alt føler jeg ikke det er der problemet ligger hehe ;-D

Men selvfølgelig regner jeg da også med at jeg bliver præsenteret for de generelle regler når jeg begynder på tegnet :-)

Tak for alle jeres svar ;-)

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Been thanked: 5 times

Indlæg af Dmmm » 28. apr 2012, 18:18

Lerche skrev: Doven kan man ikke kalde dig :razz:
Nogen skal jo lave fodarbejdet :mrgreen:

Niko1993 skrev:Generealt er jeg typen som fokuserer meget på mine interesser :-) Jagttiderne har jeg allerede sat mig ind i, så den del er jeg med på :-)

Geværhåndtering er jeg heller ikke nærvøs for, jeg er lærenem, så den del skal jeg nok få lært :-) Kender et par stykker med jagtområder, som jævnligt tager kammerater med ud og skyder, så alt i alt føler jeg ikke det er der problemet ligger hehe ;-D

Men selvfølgelig regner jeg da også med at jeg bliver præsenteret for de generelle regler når jeg begynder på tegnet :-)

Tak for alle jeres svar ;-)
Et rigtigt godt tip jeg brugte var at terpe den cd-rom der følger med jagtbogen. Der er 600 spørgsmål der er dem der kan komme til prøven så det er meget relevant og meget lærerigt. Selvfølgelig skal du også læse bogen men cd'en følte jeg fik det hele til at falde på plads.

Glæd dig, det er altid sjovt at få ny viden om det man interesserer sig for :blink:

Ellers kan du altid øve afstandsbedømmelse hvis du mangler noget at lave, der skal være 5/6 rigtige til prøven og der vises rå, ræv, gås og tre 30 m. skiver du skal fortælle om du vil skyde eller ej, det er noget af det du også kommer til at bruge meget bagefter så det er rart det sidder som refleks.
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Jinz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Jinz » 1. maj 2012, 22:19

Det med at terpe cd'en til jagtprøven kan jeg kun sige god for :)
Da jeg tog jagttegn for et par år siden brugte jeg i hvertfald den metode op imod jagtprøven, og det fungerede glimrende.

Naturligvis, som Dmmm også skriver, skal man også læse i bogen, hvor det bliver forklaret grundigt.

Typisk ved teoriprøven til jagt er der reelt kun 5-6 "svære" spørgsmål. Jeg oplevede da i hvertfald spørgsmål såsom: "skal der våbentilladelse til drilling?".

Besvar