Deaktivering af luftgevær !!

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Deaktivering af luftgevær !!

Indlæg af Tony Rosgaard » 14. jun 2012, 10:56

Det måtte jo komme. Efter den nye lovgivning om luftvåben, er der selvfølgelig havnet en del geværer på lossepladsen, men nogle personer er lidt utilfredse med at skulle smide deres legetøj væk og en enkelt har derfor spurgt mig om muligheden for deaktivering af hans våben.

Har lige talt med Våbenkontoret i Viborg omkring deaktivering af luftgeværer på 5.5mm eller derover og er blevet oplyst om at disse sidestilles med alle andre tilladelses-krævende våben. Dvs. gennemskæring på langs af hele våbnet hos en godkendt våbenmekaniker. – INGEN SMUTHULLER!
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Re: Deaktivering af luftgevær !!

Indlæg af Dumpe » 14. jun 2012, 11:03

de må da have jokket på deres lem

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Tony Rosgaard » 14. jun 2012, 11:06

Det var altså en kvindelig dame jeg talte med :rolf:

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 14. jun 2012, 11:44

det udelukker jo ikke handlingen :rolf:
Ta´den, så ka´du lære det til lyden af en skøn polka
Senest rettet af Dumpe 14. jun 2012, 11:51, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 14. jun 2012, 11:46

Tony Rosgaard skrev:...Har lige talt med Våbenkontoret i Viborg omkring deaktivering af luftgeværer på 5.5mm eller derover og er blevet oplyst om at disse sidestilles med alle andre tilladelses-krævende våben. Dvs. gennemskæring på langs af hele våbnet hos en godkendt våbenmekaniker. – INGEN SMUTHULLER!
hvad med en udboring af løbet og indsættelse af rør med diameter ikke over 4,5mm?
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Tony Rosgaard » 14. jun 2012, 11:47

Tilvirkning af tilladelses krævende våben.?
Jeg spurgte ikke.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 14. jun 2012, 12:01

Hvis det stadig var maj måned kunne han jo bare pille piben af, så var der ingen ko på isen....
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 431 times

Indlæg af Langenge » 14. jun 2012, 12:23

Fredericianer skrev:Hvis det stadig var maj måned kunne han jo bare pille piben af, så var der ingen ko på isen....
Jamen var det ikke også her lige i slutningen af maj, at han gjorde det?
Det tror jeg da :-)
Og så kan han jo altid sætte en stang eller et 4,5 rør på.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 14. jun 2012, 18:49

Tony Rosgaard skrev:Tilvirkning af tilladelses krævende våben.?
Jeg spurgte ikke.
Hvis han svejser et rør i med en indvendig lysning på 4,5 mm (eller 4mm hvis det er nemmere at finde sådan et rør) har han jo netop tilvirket en luftbøsse som ikke er tilladelseskrævende, og det må han gerne. Efter indgrebet kan ingen se, om det er gjort før eller efter 1. juni. Jeg gætter på det var før.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Been thanked: 4 times

Indlæg af Buffalo » 15. jun 2012, 08:07

:rolf: der bliver sgu noget tyndt befolket i kollonihaverne rundt omkring i landet når ordensmagten skal rundt og ransage kollonihavehuse for livsfarlige luftbøsser som folk ikke gidder få registreret :oops: jeg ved mange der bare trækker på skuldrene og ryster lidt på hovedet når samtalen kommer ind på den lidt mærkværdige lovgivning........godt jeg ingen luft skydere har...

Jeg sad og fik en øl med nogle ældre mænd her for et stykke tid siden og de 8 ud af 10 tog det ikke alvorligt og var hamrene ligeglade :rolf: de mente de kunne lave en kort klub i spjældet hvis der virkelig var nogen der gad spilde tiden på deres billige kineser luftbøsser fra vorbassemarked købt i en halvbrandert for 150 kr, demente deres rollatore var langt farligere :rolf:

Buffalo
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 15. jun 2012, 11:03

Jamen du har jo fuldstændig ret Buffalo, der er rigtig mange der bare trækker på skuldrene og ikke rigtig tror at så usandsynlige regler gælder for alvor.

Jeg synes ikke jeg er ret gammel, jeg er da ihvertfald ikke fyldt 50. Men jeg kan huske en tid, hvor vi tog lige så afslappet på det at have nedkastet materiel fra krigen liggende. Hvad jeg har set af tyskerrifler, US-carabiner og Colt 1911´ere for 20-30 år siden er ikke småting. Dengang var det eneste problem overhovedet, at når folk ikke havde papirer på våbnet, så kunne det være svært at købe ammunition i en butik, så ejerne måtte handle ammunition privat. Det kunne selvfølgelig også lade sig gøre.

Nu er det så gået op for folk, at den del af loven skal tages for pålydende, så jeg vil tro 99,9% af det jeg har set er indleveret ved frit lejde aktionerne. Men de der ikke har opdaget at toget er kørt, de står altså til 1 års fængsel !

På samme måde kan "rollatorbanden" godt få langt større problemer end de drømmer om, bare på grund af et stykke legetøj der sandsynligvis ikke engang kan skyde ligeud.

Så min holdning til ulovlige våben blev færdigdannet for mange år siden: jeg vil ikke røre dem med en ildtang, uanset hvor latterlig jeg synes reglerne er. Det er helt ligegyldigt hvad det er, jeg vil bare ikke have det, eller vide noget om det hvis der er nogen der har.

Jeg er bare for glad for alt det interessen for jagt og skydning giver mig, så jeg vil ikke sætte mine muligheder over styr for noget så ligegyldigt som en kinesisk luftbøsse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 236 times
Been thanked: 223 times

Indlæg af Kenned » 18. jun 2012, 10:52

Lassescout skrev:Jamen du har jo fuldstændig ret Buffalo, der er rigtig mange der bare trækker på skuldrene og ikke rigtig tror at så usandsynlige regler gælder for alvor.

Jeg synes ikke jeg er ret gammel, jeg er da ihvertfald ikke fyldt 50. Men jeg kan huske en tid, hvor vi tog lige så afslappet på det at have nedkastet materiel fra krigen liggende. Hvad jeg har set af tyskerrifler, US-carabiner og Colt 1911´ere for 20-30 år siden er ikke småting. Dengang var det eneste problem overhovedet, at når folk ikke havde papirer på våbnet, så kunne det være svært at købe ammunition i en butik, så ejerne måtte handle ammunition privat. Det kunne selvfølgelig også lade sig gøre.

Nu er det så gået op for folk, at den del af loven skal tages for pålydende, så jeg vil tro 99,9% af det jeg har set er indleveret ved frit lejde aktionerne. Men de der ikke har opdaget at toget er kørt, de står altså til 1 års fængsel !

På samme måde kan "rollatorbanden" godt få langt større problemer end de drømmer om, bare på grund af et stykke legetøj der sandsynligvis ikke engang kan skyde ligeud.

Så min holdning til ulovlige våben blev færdigdannet for mange år siden: jeg vil ikke røre dem med en ildtang, uanset hvor latterlig jeg synes reglerne er. Det er helt ligegyldigt hvad det er, jeg vil bare ikke have det, eller vide noget om det hvis der er nogen der har.

Jeg er bare for glad for alt det interessen for jagt og skydning giver mig, så jeg vil ikke sætte mine muligheder over styr for noget så ligegyldigt som en kinesisk luftbøsse.
Enig!

Derudover er det så ekstra trist hvis man har jagttegn, våbentilladelse til riffel mv. Det kan man jo godt regne med ryger sig en tur, hvis man har brudt våbenloven.

/Kenneth

Besvar