Er det tilladt - enkeltstående træ som hochsitz?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Hund, jagt og trædrejning
Geografisk sted: Djursland

Er det tilladt - enkeltstående træ som hochsitz?

Indlæg af FT Cocker » 20. aug 2012, 16:09

Hej med jer.

Jeg har netop anskaffet mig en ny jagt, med start her fra 1/9-12. På nabostykket står der et enkeltstående træ, midt ude på marken, som jægeren på nabostykket bruger som hochsitz. Det står under 130 meter fra skel til min jagt og under 130 meter til skoven, hvor hansjagt ophører. men det er jo reglen for en mobil hochsitz. Må man overhovedet bruge et fritstående træ som skydetårn? gælder 130 meter reglen selvom det er et træ? Håber der er nogen der kan hjælpe.

FT Cocker/Peter
Senest rettet af Caspian1911 21. aug 2012, 09:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emne suppleret med dele fra indlægget, giver bedre forståelse
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Er det tilladt?

Indlæg af Lerche » 20. aug 2012, 17:26

FT Cocker skrev:Hej med jer.

Jeg har netop anskaffet mig en ny jagt, med start her fra 1/9-12. På nabostykket står der et enkeltstående træ, midt ude på marken, som jægeren på nabostykket bruger som hochsitz. Det står under 130 meter fra skel til min jagt og under 130 meter til skoven, hvor hansjagt ophører. men det er jo reglen for en mobil hochsitz. Må man overhovedet bruge et fritstående træ som skydetårn? gælder 130 meter reglen selvom det er et træ? Håber der er nogen der kan hjælpe.

FT Cocker/Peter
Hvis kan bare klatre op i 100% naturlig træ måtten den stå i skel om det skulle være, men er der slået så meget som et søm i er det no go

Hvorfor har du så meget i mod det, det skulle jo gerne give minimum mere sikkerhed en hvis han står på jorden
Lerche der glæder sig til 16 maj

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 20. aug 2012, 19:14

Kunne man ikke kalde hochsitzen for et fugeobservations tårn. Hvordan ville reglerne være for dette?.

Evt. Hvis der er et stort træ man kan sidde i og der ikke må slås et søm i fordi det vil blive betragtet som en permanent løsning, ville man da ikke anvende en lang skyde stige til at komme op i træet?.

Alternativt(måske lidt urealistisk) en stillads med rullefødder på således at der ikkke kan være tale om begrebet "permanent". Evt kunne dette også være endnu højere?.

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Voere308 » 20. aug 2012, 19:16

[quote="Rigbymauser"]Kunne man ikke kalde hochsitzen for et fugeobservations tårn. Hvordan ville reglerne være for dette?.

Tror ikke der er regler for den slags :biggrin: mvh Lars

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 20. aug 2012, 19:43

Voere308 skrev:
Rigbymauser skrev:Kunne man ikke kalde hochsitzen for et fugeobservations tårn. Hvordan ville reglerne være for dette?.

..det er det jeg mener. Loven er lavet for den mindre kreative.. :giggle:

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af FT Cocker » 21. aug 2012, 06:17

Lerche: jeg har som sådan ikke noget i mod det. Var bare lidt nysgerrig for hvordan reglerne er på området. Nabojægeren har bundet reglar op som anlæg for riflen og bruger en stige til at komme op til træets forgrening.

FT Cocker/Peter
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 18 times

Er det tilladt?

Indlæg af Bigfed » 21. aug 2012, 08:39

Så er der ikke længere tale om et "naturligt" træ, men derimod falder det ind under bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007, kap. 1, pgf. 1, stk. 2: skydetårnet skal være anbragt i en skov på mindst 0,5 ha.

Mvh,
Michael
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Brugeravatar
FT Cocker
Bronze Member
Bronze Member

Re: Er det tilladt - enkeltstående træ som hochsitz?

Indlæg af FT Cocker » 21. aug 2012, 15:58

Mange tak for svaret.

MVH

FT Cocker/Peter
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 21. aug 2012, 17:58

Jeg håber i hvert fald, at vi ikke får de samme tilstande i DK, som her syd for grænsen i D og PL, hvor man overalt kan se disse hæslige skydeskjul stå frit fremme på marker og i skovbryn, og her har man normalt ikke de danske problemer med afstand og arealstørrelse. Udover sikkerheden, som naturligvis er det vigtigste, så mener jeg, at det bør være en naturlig ting at kamuflere disse skydetårne lidt, så de falder i med omgivelserne, det andet er vulgært og latterligt og jeg vil aldrig benytte en sådan skændsel til jagt.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 21. aug 2012, 22:36

Gråskæg skrev:Jeg håber i hvert fald, at vi ikke får de samme tilstande i DK, som her syd for grænsen i D og PL, hvor man overalt kan se disse hæslige skydeskjul stå frit fremme på marker og i skovbryn, og her har man normalt ikke de danske problemer med afstand og arealstørrelse. Udover sikkerheden, som naturligvis er det vigtigste, så mener jeg, at det bør være en naturlig ting at kamuflere disse skydetårne lidt, så de falder i med omgivelserne, det andet er vulgært og latterligt og jeg vil aldrig benytte en sådan skændsel til jagt.
Det glemmer nogle bare, for der står endvidere i loven den ikke må være skæmmende
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Been thanked: 5 times

Indlæg af Dmmm » 29. aug 2012, 11:20

Rigbymauser skrev:
Voere308 skrev:
Rigbymauser skrev:Kunne man ikke kalde hochsitzen for et fugeobservations tårn. Hvordan ville reglerne være for dette?.

..det er det jeg mener. Loven er lavet for den mindre kreative.. :giggle:
Eneste problem er så at det er ulovligt at medbringe et skydevåben i tårnet hvis det ikke overholder reglerne for skydestige eller -tårn og et evt. skydevåben må slet ikke befinde sig i et sådan fugleobservationstårn ;)
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing

Indlæg af Paco » 29. aug 2012, 12:08

Gråskæg skrev:Jeg håber i hvert fald, at vi ikke får de samme tilstande i DK, som her syd for grænsen i D og PL, hvor man overalt kan se disse hæslige skydeskjul stå frit fremme på marker og i skovbryn, og her har man normalt ikke de danske problemer med afstand og arealstørrelse. Udover sikkerheden, som naturligvis er det vigtigste, så mener jeg, at det bør være en naturlig ting at kamuflere disse skydetårne lidt, så de falder i med omgivelserne, det andet er vulgært og latterligt og jeg vil aldrig benytte en sådan skændsel til jagt.
Der er jeg godt nok uenig synes de danske regler for skydetårne og stiger er latterlige , synes ikke de skal skænde naturen= camo , men reglerne med ingen tag, afstand til skel , 0,5 hektar osv synes jeg er til grin, de er ikke lavet med sikkerhed for øje'!
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Besvar