Er det tilladt - enkeltstående træ som hochsitz?
- FT Cocker
- Bronze Member
- Interesser: Hund, jagt og trædrejning
- Geografisk sted: Djursland
Er det tilladt - enkeltstående træ som hochsitz?
Hej med jer.
Jeg har netop anskaffet mig en ny jagt, med start her fra 1/9-12. På nabostykket står der et enkeltstående træ, midt ude på marken, som jægeren på nabostykket bruger som hochsitz. Det står under 130 meter fra skel til min jagt og under 130 meter til skoven, hvor hansjagt ophører. men det er jo reglen for en mobil hochsitz. Må man overhovedet bruge et fritstående træ som skydetårn? gælder 130 meter reglen selvom det er et træ? Håber der er nogen der kan hjælpe.
FT Cocker/Peter
Jeg har netop anskaffet mig en ny jagt, med start her fra 1/9-12. På nabostykket står der et enkeltstående træ, midt ude på marken, som jægeren på nabostykket bruger som hochsitz. Det står under 130 meter fra skel til min jagt og under 130 meter til skoven, hvor hansjagt ophører. men det er jo reglen for en mobil hochsitz. Må man overhovedet bruge et fritstående træ som skydetårn? gælder 130 meter reglen selvom det er et træ? Håber der er nogen der kan hjælpe.
FT Cocker/Peter
Senest rettet af Caspian1911 21. aug 2012, 09:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emne suppleret med dele fra indlægget, giver bedre forståelse
Begrundelse: Emne suppleret med dele fra indlægget, giver bedre forståelse
Sauer 202 jaguar costom 6,5*55, Zeiss classic diavari 3-12*56
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Re: Er det tilladt?
Hvis kan bare klatre op i 100% naturlig træ måtten den stå i skel om det skulle være, men er der slået så meget som et søm i er det no goFT Cocker skrev:Hej med jer.
FT Cocker/Peter
Hvorfor har du så meget i mod det, det skulle jo gerne give minimum mere sikkerhed en hvis han står på jorden
Lerche der glæder sig til 16 maj
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Kunne man ikke kalde hochsitzen for et fugeobservations tårn. Hvordan ville reglerne være for dette?.
Evt. Hvis der er et stort træ man kan sidde i og der ikke må slås et søm i fordi det vil blive betragtet som en permanent løsning, ville man da ikke anvende en lang skyde stige til at komme op i træet?.
Alternativt(måske lidt urealistisk) en stillads med rullefødder på således at der ikkke kan være tale om begrebet "permanent". Evt kunne dette også være endnu højere?.
Evt. Hvis der er et stort træ man kan sidde i og der ikke må slås et søm i fordi det vil blive betragtet som en permanent løsning, ville man da ikke anvende en lang skyde stige til at komme op i træet?.
Alternativt(måske lidt urealistisk) en stillads med rullefødder på således at der ikkke kan være tale om begrebet "permanent". Evt kunne dette også være endnu højere?.
- Voere308
- Bronze Member
- Interesser: samlervåben og usabiler
- Geografisk sted: Ringsted
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
[quote="Rigbymauser"]Kunne man ikke kalde hochsitzen for et fugeobservations tårn. Hvordan ville reglerne være for dette?.
Tror ikke der er regler for den slags
mvh Lars
Tror ikke der er regler for den slags

-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
..det er det jeg mener. Loven er lavet for den mindre kreative..Voere308 skrev:Rigbymauser skrev:Kunne man ikke kalde hochsitzen for et fugeobservations tårn. Hvordan ville reglerne være for dette?.
Tror ikke der er regler for den slagsmvh Lars

- FT Cocker
- Bronze Member
Lerche: jeg har som sådan ikke noget i mod det. Var bare lidt nysgerrig for hvordan reglerne er på området. Nabojægeren har bundet reglar op som anlæg for riflen og bruger en stige til at komme op til træets forgrening.
FT Cocker/Peter
FT Cocker/Peter
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70
- Bigfed
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og natur
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 18 times
Er det tilladt?
Så er der ikke længere tale om et "naturligt" træ, men derimod falder det ind under bekendtgørelse nr. 870 af 4. juli 2007, kap. 1, pgf. 1, stk. 2: skydetårnet skal være anbragt i en skov på mindst 0,5 ha.
Mvh,
Michael
Mvh,
Michael
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz
Jim Posewitz
- FT Cocker
- Bronze Member
Re: Er det tilladt - enkeltstående træ som hochsitz?
Mange tak for svaret.
MVH
FT Cocker/Peter
MVH
FT Cocker/Peter
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70
Vz 24 8*57js
Baikal ij27 o/u 12/70
Bühag suhl s/s 12/70
Winner spezial s/s 12/70
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Jeg håber i hvert fald, at vi ikke får de samme tilstande i DK, som her syd for grænsen i D og PL, hvor man overalt kan se disse hæslige skydeskjul stå frit fremme på marker og i skovbryn, og her har man normalt ikke de danske problemer med afstand og arealstørrelse. Udover sikkerheden, som naturligvis er det vigtigste, så mener jeg, at det bør være en naturlig ting at kamuflere disse skydetårne lidt, så de falder i med omgivelserne, det andet er vulgært og latterligt og jeg vil aldrig benytte en sådan skændsel til jagt.
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Det glemmer nogle bare, for der står endvidere i loven den ikke må være skæmmendeGråskæg skrev:Jeg håber i hvert fald, at vi ikke får de samme tilstande i DK, som her syd for grænsen i D og PL, hvor man overalt kan se disse hæslige skydeskjul stå frit fremme på marker og i skovbryn, og her har man normalt ikke de danske problemer med afstand og arealstørrelse. Udover sikkerheden, som naturligvis er det vigtigste, så mener jeg, at det bør være en naturlig ting at kamuflere disse skydetårne lidt, så de falder i med omgivelserne, det andet er vulgært og latterligt og jeg vil aldrig benytte en sådan skændsel til jagt.
Lerche der glæder sig til 16 maj
- Dmmm
- Bronze Member
- Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
- Geografisk sted: 9280-DK
- Been thanked: 5 times
Eneste problem er så at det er ulovligt at medbringe et skydevåben i tårnet hvis det ikke overholder reglerne for skydestige eller -tårn og et evt. skydevåben må slet ikke befinde sig i et sådan fugleobservationstårn ;)Rigbymauser skrev:..det er det jeg mener. Loven er lavet for den mindre kreative..Voere308 skrev:Rigbymauser skrev:Kunne man ikke kalde hochsitzen for et fugeobservations tårn. Hvordan ville reglerne være for dette?.
Tror ikke der er regler for den slagsmvh Lars
- Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
- - Platon
- Paco
- Gold Member
- Interesser: Bukke og andejagt
- Geografisk sted: Ringkøbing
Der er jeg godt nok uenig synes de danske regler for skydetårne og stiger er latterlige , synes ikke de skal skænde naturen= camo , men reglerne med ingen tag, afstand til skel , 0,5 hektar osv synes jeg er til grin, de er ikke lavet med sikkerhed for øje'!Gråskæg skrev:Jeg håber i hvert fald, at vi ikke får de samme tilstande i DK, som her syd for grænsen i D og PL, hvor man overalt kan se disse hæslige skydeskjul stå frit fremme på marker og i skovbryn, og her har man normalt ikke de danske problemer med afstand og arealstørrelse. Udover sikkerheden, som naturligvis er det vigtigste, så mener jeg, at det bør være en naturlig ting at kamuflere disse skydetårne lidt, så de falder i med omgivelserne, det andet er vulgært og latterligt og jeg vil aldrig benytte en sådan skændsel til jagt.
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.