Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
Ramsing
- Newbie

Jeg har søgt og fået blankvåben tilladelse, samlertilladelse samt tilladelse til samling af aftagelige magasiner. Der udover har jeg jagttegn.
Til trods for den store mængde information her på siderne er jeg faktisk lidt i tvivl om hvad jeg må med disse tilladelser.
Hvor går grænsen?
Her i forummet man man f.eks læse om en klagesag vedr en Colt AR15 til jagtbrug. Afslag på afslag - men hvordan ser det ud med at købe en til en samling?
Det kunne også være en M16 fra 1963 - i princippet ligegyldigt, det handler mere om, hvorvidt jeg med samlertilladelsen kan erhverve disse våben?
Det samme med blankvåbentilladelsen - er det alt jeg må købe og hænge op på væggen eller er der her begrænsninger?
På forhånd tak
Ramsing
-
37Webbing
- Silver Member

- Interesser: Samler / Militærhistorie
- Geografisk sted: Vestsjælland
- Has thanked: 3 times
Jeg skal ikke kunne svare på det med skydevåbnene, men med blankvåbentilladelsen må du ikke erhverve:
Springknive og stiletter
Faldknive og faldstiletter
Enhåndsbetjente foldeknive og butterflyknive
Push daggers
Kårdestokke, eller lignende våben som er lavet så de ser ud til at være en hverdagsgenstand men faktisk skjuler en klinge.
Slag eller stødvåben (knojern, totenschlægere, gummiknipler etc.)
Kastestjerne, kasteknive og lignende.
Men er så godt som sikker på du kan skyde en hvid pind efter en M16 medmindre den er blevet deaktiveret, og derved ikke er tilladelseskrævende i første omgang.
-
VHP
- Bronze Member

- Interesser: Jagt,Ammunition og Militaria
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Det må du på en samlertilladelse til skydevåben.
Du må ikke have ammunition til de våben du har på en samlertilladelse og de skal opbevares i våbenskab.
Våbensamlere mv.
§ 13. Til personer, der godtgør at være våbensamlere, kan der gives tilladelse til at erhverve og besidde følgende våben:
1) skydevåben med model- eller fremstillingsår senest 1890 samt dansk pistol model 1910 og model 1910/21, marinerevolver model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og dansk militærgevær model 1867/93, 1867/96 og 1867/97,
2) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm,
3) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben af særlig historisk eller teknisk interesse,
4) andre skydevåben af særlig historisk eller teknisk interesse,
5) armbrøster af særlig historisk eller teknisk interesse,
6) blankvåben og
7) aftagelige magasiner.
-
Ramsing
- Newbie

VHP skrev:andre skydevåben af særlig historisk eller teknisk interesse,
Det er formuleringer som disse der undre mig. Der er en del våben der har særlig historisk interesse og som er yngre end 1930.
Er disse så så mulige på en samlertilladelse?
Ramsing
-
VHP
- Bronze Member

- Interesser: Jagt,Ammunition og Militaria
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Det er som regel politiet som afgør om de er historiske og af teknisk interesse så den paragraf kan man som regel ikke få en tilladelse på.
-
Lassescout
- Platin Member

- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
ramsing skrev:Jeg har søgt og fået blankvåben tilladelse, samlertilladelse samt tilladelse til samling af aftagelige magasiner. Der udover har jeg jagttegn.
Til trods for den store mængde information her på siderne er jeg faktisk lidt i tvivl om hvad jeg må med disse tilladelser.
Hvor går grænsen?
Her i forummet man man f.eks læse om en klagesag vedr en Colt AR15 til jagtbrug. Afslag på afslag - men hvordan ser det ud med at købe en til en samling?
Det kunne også være en M16 fra 1963 - i princippet ligegyldigt, det handler mere om, hvorvidt jeg med samlertilladelsen kan erhverve disse våben?
Det samme med blankvåbentilladelsen - er det alt jeg må købe og hænge op på væggen eller er der her begrænsninger?
På forhånd tak
Ramsing
Står der ikke på dine tilladelser hvad du må samle på ?
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
Ramsing
- Newbie

Jo, det er samme tekst som jeg kunne læse på nettet.
Da jeg nu ved at det er politiet der afgør hvorvidt noget har historisk eller teknisk interesse for mig... er jeg klogere.
Tak for hjælpen
Ramsing