Spørgsmål til lovgivning: Trench knife med knojern?
-
- Gold Member
- Interesser: Knive
- Geografisk sted: på fyn
Spørgsmål til lovgivning: Trench knife med knojern?
Hej.. nogen der ved hvordan den sarte/ømme danske lovgivning har det med knive som den her http://www.reddickmilitaria.com/mm5/mer ... 00-280-000
Jeg har blankvåbenstilladelse.. er vild med krigshistorie særligt fra ww1 og 2 så den ville passe godt ind i samlingen :)
grunden til jeg kan have min tvivl hvorhvidt den er lovlig er pga knojernet den jo besidder...
Jeg har blankvåbenstilladelse.. er vild med krigshistorie særligt fra ww1 og 2 så den ville passe godt ind i samlingen :)
grunden til jeg kan have min tvivl hvorhvidt den er lovlig er pga knojernet den jo besidder...
- Christian
- Silver Member
- Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
- Geografisk sted: Grindsted
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 3 times
Re: Spørgsmål til lovgivning: Trench knife med knojern?
Såvidt jeg læser annoncen, er der tale om en miniaturekniv, og prisen virker heller ikke til at passe på en original kniv. Jeg tror det er en nyfremstillet miniature model.
Venlig hilsen
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.
-
- Gold Member
den kniv jeg vil købe er en replica.. men er de lovlige at beside?Christian skrev:Såvidt jeg læser annoncen, er der tale om en miniaturekniv, og prisen virker heller ikke til at passe på en original kniv. Jeg tror det er en nyfremstillet miniature model.
Venlig hilsen
- Fragezeichen
- Bronze Member
- Interesser: Pistol og revolver
- Geografisk sted: Sønderjylland
Jeg tror ikke den er lovlig pga. knojernet som der jo sidder på den. Jeg har oppe i Stockholm hos www.garderoben.se set en lignende kniv.
Men om en sådan fyr må sælges i Sverige tror jeg ikke. I Danmark må den garanteret ikke sælges.
Men om en sådan fyr må sælges i Sverige tror jeg ikke. I Danmark må den garanteret ikke sælges.

Liberal våbenlovgivning er frihed.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Kommer der en emsig strisser forbi, eller ender den i retten, så er jeg også sikker på, at du får problemer, grundet knojernet.
Kommer der en emsig strisser forbi, eller ender den i retten, så er jeg også sikker på, at du får problemer, grundet knojernet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Gold Member
Fragezeichen skrev:Jeg tror ikke den er lovlig pga. knojernet som der jo sidder på den. Jeg har oppe i Stockholm hos http://www.garderoben.se set en lignende kniv.
Jeg tror desværre også i har ret, træls når man bare er en samler der ik har tænkt sig at slå folk ned med den.. :(Langenge skrev:hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
men ja jeg har os selv fundet en på en svensk hjemmeside..
Men for at være sikker kunne det da være man sku prøve at høre hvad de siger på gården.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Se Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. §15:
samt Cirkulære om våben og ammunition mv §12
(ja, den burde henvise til §15 i stedet §14 - sjusk ;-))
Så uden specifik tilladelse går den ikke. Det er tvivlsomt om du kan få en tilladelse, men du kan jo altid prøve at søge, hvis du mener at "der foreligger ganske særlige omstændigheder" i dit tilfælde.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 7786&exp=1§ 15. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:
(...)
9) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende,
samt Cirkulære om våben og ammunition mv §12
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =726&exp=1Stk. 2. Til de våben, der er omfattet af våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 2-10, kan tilladelse kun gives undtagelsesvist, og hvis der foreligger ganske særlige omstændigheder.
(ja, den burde henvise til §15 i stedet §14 - sjusk ;-))
Så uden specifik tilladelse går den ikke. Det er tvivlsomt om du kan få en tilladelse, men du kan jo altid prøve at søge, hvis du mener at "der foreligger ganske særlige omstændigheder" i dit tilfælde.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 294 times
Jeg tror den går.
Når man skal karakterisere en ting tror jeg man karakteriserer den som kniv/dolk og ej knojern.
Når jeg kigger på den er den designet så den ikke kan falde ud af hånden og ikke som et knojern.
Når man skal karakterisere en ting tror jeg man karakteriserer den som kniv/dolk og ej knojern.
Når jeg kigger på den er den designet så den ikke kan falde ud af hånden og ikke som et knojern.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Raptor357 skrev:Jeg tror den går.
Det skriver de ellers udtrykkeligt at det er :) "It’s distinctive “Knuckle-duster” grip"
- X-Ray
- Gold Member
- Interesser: håndvåben og wwII
- Geografisk sted: Granada
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 2 times
den får du nok ikke igennem men det skal ikke afholde dig fra at prøve 

Shooters Bible is the only Bible for me
- DeVille
- Gold Member
- Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
- Geografisk sted: Frankrig
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 11 times
Det er da ikke et knojern, det er bare et ualmindeligt skridsikkert skæfte.