Må man sælge sine patroner?
-
- Bronze Member
- Interesser: Diverse
- Geografisk sted: København
Må man sælge sine patroner?
Hej!
Jeg har nogle kasser Sellier & Bellot .308 WIN blødnæsede patroner liggende. Må jeg sælge dem?
Mvh.
DD
Jeg har nogle kasser Sellier & Bellot .308 WIN blødnæsede patroner liggende. Må jeg sælge dem?
Mvh.
DD
Senest rettet af Mikkel 13. nov 2012, 22:26, rettet i alt 1 gang.
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Re: Må man sælge sine patroner?
Ja, til en som har tilladelse til denne kaliber.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Egentlig har du ikke længere tilladelse til dem og er firkantet set i ulovlig besiddelse af dem - men skynd dig at sælge dem til én hvor du kan få tilladelsen at se. =o)
Så ender de et lovligt sted i hvert fald og så går det nok.
Så ender de et lovligt sted i hvert fald og så går det nok.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Bronze Member
- Interesser: Diverse
- Geografisk sted: København
Tak for svarene! :)
Er det bare at sætte en annonce på DBA og/eller gul og gratis?
Er det bare at sætte en annonce på DBA og/eller gul og gratis?
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Eller køb og salg her på siden ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og Skydning.
- Geografisk sted: Østjylland
Hej.Hvad så hvis man er hjemmelader?
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 332 times
- Been thanked: 951 times
- Kontakt:
Nej, så må du ikke.Ruger 77 skrev:Hej.Hvad så hvis man er hjemmelader?
Medmindre, naturligvis, du har kommerciel genlade tilladelse, så må du naturligvis gerne. (Men så er du ikke i tvivl).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Hjemmeladere må producere patroner til eget brug, eller må lade patroner til jagtkammerater/skytteforeningskammerater/familie/venner - men der må under ingen omstændigheder tjenes noget på det.!Ruger 77 skrev:Hej.Hvad så hvis man er hjemmelader?
Hvis man påkalder en hjemmeladers opmærksomhed ved en ekstraordinær monetær gestus (køber ammunition, så hjemmelader tjener på det), så er det som jeg forstår det - at sidestille med egentlig "fabriks"-ammunitionsfremstilling/produkt-fremstilling og dét dækker hjemmeladning/genladningstilladelse ikke.
En hjemmelader der har tilladelse til eks .308Win kan vel også købe patronerne af en privatperson, til eks omladning til eget brug, hvis hans genladetilladelse dækker kaliberen.?!?!?
Hvis han har riffeltilladelse til .308Win, så køber han bare patronerne ved forevisning af riffeltilladelsen i .308Win - omladningen klarer han bare på genladetilladelsen.
Jeg er usikker på om en hjemmelader må købe færdig ammunition, og omlade det - eksempelvis. Omladningen burde være dækket, men indkøb af færdig ammunition er jeg ikke sikker på.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Som udgangspunkt har man kun tilladelse til at besidde færdig ammunition til de våben man har tilladelse til.
Det gælder også selvom man har genopladningstilladelse.
Man må i praksis lade alle de kalibertyper ens genopladningstilladelse giver mulighed for, men det øjeblik man har fabrikeret en færdig patron i en kaliber man ikke selv har tilladelse til, så skal den i princippet overdrages omgående til en person som HAR tilladelse til denne.
Hvor firkantet ordensmagten ser på den sag ved jeg ikke - om man f.eks. må lave en håndfuld "testammunition" til en skyttekollega (gratis naturligvis) om lørdagen og aflevere om søndagen...
Man må i praksis lade alle de kalibertyper ens genopladningstilladelse giver mulighed for, men det øjeblik man har fabrikeret en færdig patron i en kaliber man ikke selv har tilladelse til, så skal den i princippet overdrages omgående til en person som HAR tilladelse til denne.
Hvor firkantet ordensmagten ser på den sag ved jeg ikke - om man f.eks. må lave en håndfuld "testammunition" til en skyttekollega (gratis naturligvis) om lørdagen og aflevere om søndagen...
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Jeg har fået at vide af Jan Poulsen fra østjyllands politi det var i orden at lade kalibre man ikke selv har riffeltilladelse til, og så aflevere dem ved først givne lejlighed - så længe det ikke er alt for langt ude i fremtiden. Det er jo stadig lidt løst, men han brugte eksemplet at lade nogle patroner og så aflevere dem ved førstkommende træningsaften som ok, så 2-3 dage skulle i hvert fald være i orden ifølge ham. Men som han sagde: "Skal man følge loven helt firkantet, skal den person, der har riffeltilladelsen i den pågældende kaliber, stå ved siden af og tage patronerne efterhånden som de er færdige, men der skal jo også være rimelighed til".Timsen skrev:Som udgangspunkt har man kun tilladelse til at besidde færdig ammunition til de våben man har tilladelse til.
Det betyder så ikke det store i praksis, da det eneste polisen må besigte uden kendelse er krudtoplaget, så de færdige patroner skal de ikke rende og kigge på. Den værste del af det er egentlig hvis man transporterer dem for at aflevere dem, og man så bliver stoppet af en eller anden færdselsbetjent Bøv, der synes at han lige skal se tilladelser når han nu kan se et riffeletui på bagsædet. De har jo ikke en skid forstand på våben og ammunition og lovgivningen derom, så der kan man skulle bruge ret lang tid på at forklare tingenes sammenhæng.
Jeg blev en gang stoppet til fods af en civilklædt betjent, hvor jeg havde mine rifler med i etui. Han forlangte så at se dem for at kontrollere numre på tilladelsen, og gik helt i sort da piben ikke havde samme nummer som riflen, og pibens nummer ikke stod på tilladelsen (baneskydnings sauer, så den fik ny pibe hvert år dengang)... Jeg brugte ret lang tid og en opringning til våbenkontoret efter at han havde truet med at jeg kunne komme med på stationen, på at forklare ham at en ny pibe bare er en reservedel som man ikke får særskilt tilladelse til... Jeg kunne lige se hvis jeg havde haft ammunition med i andre kalibre, og kun en genladningstilladelse...
Improvise, adapt, overcome!
- Corysan
- Silver Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 8 times
Ahhh, mon ikke bare nogle få af de 10.000 ansatte har bare lidt forstand på våben og ammunition...K.M. skrev:
De har jo ikke en skid forstand på våben og ammunition og lovgivningen derom, så ...
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Dugfrisk med posten i dag og det besvarer vel spørgsmålet om genladning
- Vedhæftede filer
-
- Till.jpg (37.02 KiB) Vist 2884 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Både ja og nej - du må genlade alt det du vil - men når du har genladt er det jo færdig ammunition, som man ikke må besidde med mindre man har tilladelse til våben der anvender denne ammunition??Tony Rosgaard skrev:Dugfrisk med posten i dag og det besvarer vel spørgsmålet om genladning
Jeg ved godt det ikke præcis er det der står - men hvad f*en skal man gøre?
Hvis vi selv tolker liberalt, og polisen tolker mere restriktivt, så er det jo os der får halen på komedie.
Men tillykke med tilladelsen under alle omstændigheder - jeg glæder mig ski osse til at komme igang.
Det er kun regningen for ladeudstyr jeg frygter

Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og Skydning.
- Geografisk sted: Østjylland
Hej Tony.Der står nemlig det samme på min tilladelse.
Hej. Det er jo menneskeligt alt fejle,ellers var der jo ingen grund til at lave en blyant med et viskelæder i den anden ende.