SKV - lange sagsbehandlingstider

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Lerfeldt
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Lerfeldt » 25. dec 2012, 13:05

Jeg har efterhånden ansøgt en del gange om SKV-tilladelser.

Det der til stadighed undrer mig - er den helt utroligt lange behandlingstid - på det der efter min opfattelse - burde være en ren ekspeditionssag.

Når man køber en brugt skyder af en anden skytte - tager det mellem to og tre måneder at få udfærdiget en SKV-tilladelse. Hvad er det der tager så lang tid?

Hvem er det der betaler for SKV-kontorets drift og lønninger? Hvis det er skytterne der vis DDS eller Unionen "ejer" SKV - hvorfor går det så langsomt. Hvordan er SKV organisatorisk koblet sammen til resten af organisationerne? Jeg vil da mene at SKV er der for vores skyld - og så burde de efter min opfattelse arbejde noget hurtigere...

Men - der er sikkert noget jeg ikke ved...

Er der nogen der konkret ved hvorfor det tager så lang tid for de tilladelser - så lad mig det vide.

P.S. Der er ikke de nye "store" kalibre jeg mener - bare helt almindelige tilladelser...

Brugeravatar
japh
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pistolskydning, IPSC et al
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: SKV - lange sagsbehandlingstider

Indlæg af japh » 25. dec 2012, 13:19

Lerfeldt skrev:Er der nogen der konkret ved hvorfor det tager så lang tid for de tilladelser - så lad mig det vide.
Her i DDS Sydøstjylland er det politiet som bruger flere måneder med at klø sig i skridtet.
-jens

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 347 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 25. dec 2012, 15:57

I Kbh har de været 4 uger om at finde ud af der manglede en underskrift..

Hvis de ligger så lang tid hos SKV før nogen kigger på dem, så kan jeg godt forstå det tager tid...

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 26. dec 2012, 16:31

Det er meget forskelligt hvor lang tid der går, nogle gange er det som om SKV arbejder i "klumper" - altså eksempelvis behandler en ordentlig stak hver tredje uge, så nogle er heldige at vente få dage og andre kom ind lige efter sidste "arbejdsdag".

De sidste to gange jeg har tilføjet våben på min våbenpåtegning, tog det et par uger fra ansøgningen var sendt til min formand havde plastickortet.
Improvise, adapt, overcome!

5317
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Been thanked: 8 times

Indlæg af 5317 » 29. dec 2012, 19:42

K.M. skrev:Det er meget forskelligt hvor lang tid der går, nogle gange er det som om SKV arbejder i "klumper" - altså eksempelvis behandler en ordentlig stak hver tredje uge, så nogle er heldige at vente få dage og andre kom ind lige efter sidste "arbejdsdag".

De sidste to gange jeg har tilføjet våben på min våbenpåtegning, tog det et par uger fra ansøgningen var sendt til min formand havde plastickortet.
Politiet er et skatteyderfinancieret monopolforetagende, og som alle andre foretagender af samme slags præget af dovenskab, slendrian og en total mangel på kundepleje - så i den butik skal man ikke forvente sig noget der bare minder om effektivitet

vore egne foreninger derimod, her er der kun et at gøre, klag til DIN foreningsformand og sørg for at klagen kommer videre i systemet, er vi tilstrækkelig mange der klager må det da til sidst have en virkning på rette sted
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

K.M.
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K.M. » 30. dec 2012, 00:40

Jeg ved godt at mange herinde nyder at svine politiet uhæmmet og kritikløst, men jeg har altså kun haft gode erfaringer med våbenkontoret i Viborg. De få gange jeg har henvendt mig, har jeg fået uddybende svar på mine spørgsmål, og våbenpas og våbentilladelser er gået hurtigt (våbenpas 3-4 dage til jeg havde det i posten, våbentilladelse til jagtriffel gik jeg derfra med i hånden).

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 30. dec 2012, 00:55

Når jeg sender en ansøgning direkte til Nordjyllands Politi, så har jeg den retur inden for et par dage....og hvis jeg møder op personligt, så får jeg tilladelsen med i hånden inden for et kvarter. Hvis jeg derimod sender en SKV, så går der 6-8 uger... Min konklusion er derfor, at det primært er SKV som er noget sløve! Jeg forstår heller ikke, hvorfor det skal være så langsomt... Specielt når SKV hører ind under skytteforeningerne - men våbenregistrering må jo ikke være en prioriteret opgave????
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 30. dec 2012, 00:57

K.M. skrev:Jeg ved godt at mange herinde nyder at svine politiet uhæmmet og kritikløst, men jeg har altså kun haft gode erfaringer med våbenkontoret i Viborg. De få gange jeg har henvendt mig, har jeg fået uddybende svar på mine spørgsmål, og våbenpas og våbentilladelser er gået hurtigt (våbenpas 3-4 dage til jeg havde det i posten, våbentilladelse til jagtriffel gik jeg derfra med i hånden).
Nu går denne tråd på SKV og ikke almindelig våbentilladelse ved politiet...

K.M.
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K.M. » 30. dec 2012, 01:23

Og netop derfor var der ingen grund til bemærkningen om at politiet var præget af "dovenskab, slendrian og en total mangel på kundepleje". Det var såmænd den bemærkning jeg ville modgå ved at pointere at jeg kun har haft positive oplevelser med politiet, både ved våbenpas og våbentilladelser.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 30. dec 2012, 02:12

K.M. skrev:Og netop derfor var der ingen grund til bemærkningen om at politiet var præget af "dovenskab, slendrian og en total mangel på kundepleje". Det var såmænd den bemærkning jeg ville modgå ved at pointere at jeg kun har haft positive oplevelser med politiet, både ved våbenpas og våbentilladelser.
Ok - helt enig...jeg har også kun fået god behandling ved politiet...

5317
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 5317 » 30. dec 2012, 19:10

K.M. skrev:Og netop derfor var der ingen grund til bemærkningen om at politiet var præget af "dovenskab, slendrian og en total mangel på kundepleje". Det var såmænd den bemærkning jeg ville modgå ved at pointere at jeg kun har haft positive oplevelser med politiet, både ved våbenpas og våbentilladelser.
og så glemmer man fluks de lange ekspeditionstider -

nu var min beklagelse ikke blot møntet på politiet, men på selve systemet generelt -

skatteyderfinancierede monopolforetagender er desværre ikke kendt for hverken effektivitet eller særlig god kundepleje

Brugeravatar
BenGunn
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Pistol
Geografisk sted: sjælland

Indlæg af BenGunn » 30. dec 2012, 20:21

- og så røg tråden igen lige af sporet.

Spørgsmålet gik på: "Hvor er flaskehalsen, og hvorfor er den der".
Så nytter det ikke meget at begynde at køre på sine fordomme om diverse myndigheder.
Hvis vi nogensinde skal kunne komme videre, og forhåbentlig få rettet op på problemet, må vi først have fundet årsagen.
Hvis - og jeg skriver hvis, for jeg ved heller ikke reelt hvorfor tingene er som de er - hvis der er tale om, at personalet der sidder med SKV godkendelserne i foreningerne er overbebyrdede med arbejde, må vi jo se om vi kan nå frem til at der bliver flere til dette arbejde, via vor indflydelse i diverse foreninger og organisationer.
Hvis det i stedet er politiet der er flaskehalsen, må vi se om de førnævnte organisationer kan formås at videreformidle vores utilfredshed med den tilstand, på en sådan måde at det rykker noget.
Er det i stedet et helt femte sted den er gal, må vi have fundet frem til det.

Et forslag: Kunne man forsøge at få gennemført at diverse organer som har fingrene i en SKV ansøgning, hele vejen gennem systemet, hver især skiver en "modtaget dato" på papirerne?

5317
Gold Member
Gold Member

Indlæg af 5317 » 30. dec 2012, 20:45

BenGunn skrev:- og så røg tråden igen lige af sporet.

Spørgsmålet gik på: "Hvor er flaskehalsen, og hvorfor er den der".
Så nytter det ikke meget at begynde at køre på sine fordomme om diverse myndigheder.

Et forslag: Kunne man forsøge at få gennemført at diverse organer som har fingrene i en SKV ansøgning, hele vejen gennem systemet, hver især skiver en "modtaget dato" på papirerne?
Der var på et tidspunkt en totalt tåbelig flaskehals på det kontor hvor man lavede SKV-plastickortet, undskyldningen var så vidt jeg husker at den ene unikke printer som kunne udføre dette print var gået i udu -

hvor flaskehalsen er de gange hvor ekspeditionstiden bliver alt for lang må nogen jo vide,
blot vil jeg påpege at findes flaskehalsen i en af de nedenfor nævnte foreninger bør der klages gennem egen formand evt. landsdelsledelse til bestyrelserne i de respektive landsdækkende foreninger

http://www.dskyu.skytteunion.dk/da/SKV% ... 20211.ashx
Skytteforeningernes Våbenregistrering (SKV) blev oprettet i 1987 af De
Danske Skytteforeninger og Dansk Skytte Union. I 1990 blev Dansk
Firmaidrætsforbund også optaget.

Brugeravatar
Trotyl
This member is
This member is
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 2 times

Indlæg af Trotyl » 10. jan 2013, 21:32

Jeg tror ikke ansøgningerne bliver behandlet løbende mere..
Har en formodning om at der samles et antal ansøgninger sammen til de specifikke politikredse og at disse så fremsendes til behandling samlet - måske for at spare. Jeg har nemlig oplevet at jeg har sendt ansøgninger til SKV over flere omgange og at disse så er kommet tilbage på én gang. Tyder på en samlet behandling efter min mening.
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 11. jan 2013, 18:09

Trotyl skrev:Jeg tror ikke ansøgningerne bliver behandlet løbende mere..
Har en formodning om at der samles et antal ansøgninger sammen til de specifikke politikredse og at disse så fremsendes til behandling samlet - måske for at spare. Jeg har nemlig oplevet at jeg har sendt ansøgninger til SKV over flere omgange og at disse så er kommet tilbage på én gang. Tyder på en samlet behandling efter min mening.
Også fornyelser? De plejer at være rimeligt kvikke med dem.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Lerfeldt
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Lerfeldt » 11. jan 2013, 18:24

Jeg blev ringet op af politiet i går vedrørende et våben jeg havde søgt SKV på d. 29.10.2012.

De undskyldte meget at der ikke var udarbejdet en importtilladelse, for SKV ville afvente at jeg havde modtaget våbnet og havde tilbagesendt importtilladelsen til politiet før der blev udstedt SKV-tilladelse. Jeg fik så importtilladelsen med posten idag.

Men - hvilken fremgangsmåde er den korrekte ved import???

Ved personligt fremmøde engang i foråret fik jeg udarbejdet en importtilladelse alene på baggrund af en underskrevet SKV fra min formand. Jeg kunne derefter blot afhente våbnet, hvorefter SKV udstedte en SKV... Gik rimeligt smertefrit.

MEN, i oktober mødte jeg så op på politistationen igen for at få en importtilladelse på endnu en pistol erhvervet i Tyskland. Men... Nu havde de ændret fremgangsmåde hos politiet. For fremtiden skulle man have udstedt en SKV før man kunne få importtilladelsen. Så fremsendte jeg SKV-ansøgningen til SKV, og hørte INTET fra dem i to måneder. Og så i går ringer politiet altså og har fundet ud af at jeg skal have fat i våbnet før jeg kan få en SKV. Det er sgu da utroligt som politiet bare fastsætter regler i oktober, for så allerede her i januar at gå tilbage til den gamle fremgangsmåde...

Hvorfor er det at der åbenbart er nogle personer - åbenbart hos politiet - der synes det er morsomt at irritere os andre ved at selv-opfinde nogle ændrede regler. Hvad går det ud på? Er det fordi de er bange for at blive arbejdsløse?

Hvad er den korrekte fremgangsmåde ved import? Er det SKV først og så importtilladelse, eller er det importtilladelse allerede ved ansøgningen til SKV?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 11. jan 2013, 20:13

Korrekt fremgangsmåde er Importtilladelse først så SKV, men politiet har brændt nallerne på at folk nu har .45 og .40 revolvere og pistoler liggende som SKV er syltet på.
Så politiet vil gerne SKV først og så importtilladelse.
Jeg er sådanne set ligeglad hvordan det skrues sammen, bare det sker hurtigt. papirerne i tyskland tager jo også lidt tid.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times

Indlæg af Corysan » 11. jan 2013, 20:44

Indsend din ansøgning om importtilladelse sammen med din SKV ansøgning til SKV kontoret…
Så burde du sammen med en godkendt SKV modtage en godkendt importtilladelse :biggrin:
I Midt & Vestjylland sender politiet ikke mere importtilladelser ud før at SKV tilladelsen foreligger, sikkert på grund af de ”nye” kalibre hvor nogle få heldige har fået importtilladelse…
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 11. jan 2013, 21:21

Corysan skrev:Indsend din ansøgning om importtilladelse sammen med din SKV ansøgning til SKV kontoret…
Så burde du sammen med en godkendt SKV modtage en godkendt importtilladelse :biggrin:
I Midt & Vestjylland sender politiet ikke mere importtilladelser ud før at SKV tilladelsen foreligger, sikkert på grund af de ”nye” kalibre hvor nogle få heldige har fået importtilladelse…
Importtilladelse skal søges ved politiet. SKV skal søges på almindelig vis ved SKV. En importtilladelse giver tilladelse til at importere et våben - men ikke til at besidde. Som privatperson skal man først sikre sig, at man kan opnå/få tilladelse til det pågældende våben, hvorefter man beder om importtilladelse, som efterfølgende blot er en formsag. Endvidere så er en importtilladelse kun gyldig i 3 måneder, så hvis du i mellemtiden har modtaget våbnet - før du modtager tilladelsen - så har du et problem... Specielt hvis du ikke opnår tilladelse til våbnet. Jeg har lige været hele møllen igennem ifb. med import af en riffel...

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times

Indlæg af Corysan » 11. jan 2013, 21:57

Kruffe skrev:
Corysan skrev:Indsend din ansøgning om importtilladelse sammen med din SKV ansøgning til SKV kontoret…
Importtilladelse skal søges ved politiet. SKV skal søges på almindelig vis ved SKV. En importtilladelse giver tilladelse til at importere et våben - men ikke til at besidde. Som privatperson skal man først sikre sig, at man kan opnå/få tilladelse til det pågældende våben, hvorefter man beder om importtilladelse, som efterfølgende blot er en formsag. Endvidere så er en importtilladelse kun gyldig i 3 måneder, så hvis du i mellemtiden har modtaget våbnet - før du modtager tilladelsen - så har du et problem... Specielt hvis du ikke opnår tilladelse til våbnet. Jeg har lige været hele møllen igennem ifb. med import af en riffel...
Som jeg skrev, send begge ansøgninger til SKV kontoret så får du dem samtidig tilbage…
Sådan virker det i det mindste i Midt & Vestjylland…
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Lerfeldt
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Lerfeldt » 11. jan 2013, 22:14

Som jeg skrev indsendte jeg en SKV-ansøgning OG Importansøgningen på en kaliber 22 den 29.10.2012. Jeg sendte i samme kuvert en SKV-ansøgning på en 9mm. Det FØRSTE jeg hører fra nogensomhelst er altså politiet der åbenbart har syltet importansøgningen på 22'eren. Men - jeg har heller intet hørt om 9mm'eren? Jeg har intet hørt fra SKV om nogen af pistolerne. Jeg må nok ringe til politiet og høre hvornår de har fået noget fra SKV.... I mellemtiden kan jeg da ihvertfald hente 22'eren.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 12. jan 2013, 08:48

hvor er der søgt, vingsted eller brøndby ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lerfeldt
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Lerfeldt » 12. jan 2013, 08:59

Vingsted...

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 12. jan 2013, 20:13

Jeg kan kun anbefale Lerfeldt at alliere sig med en venlig våbenhandler og få ham til at skaffe våbnet hjem. Det kan godt være at man skal shoppe lidt rundt for at finde en der er pålidelig, men det kan lade sig gøre. Når man har sit SKV i hus ringer man til sin venlige våbenpusher og han starter så forretningen med hjemtagningen. Har man købt på Egun er det ofte nemmere at få en sælger til at acceptere denne metode.
Jeg forstår ikke at SKV skal have våbnet hjem for de kan udstede kortet, de får jo for faen aldrig skyderen at se...!
Undskyld mit franske.
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Lerfeldt
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Lerfeldt » 12. jan 2013, 20:25

Jeg får våben købt via eGun sendt til en våbenhandler lige syd for grænsen. Så opbevarer han dem indtil papirerne i Danmark er på plads, hvorefter jeg personligt afhenter dem når jeg alligevel er i Tyskland. Tyskere er noget tilbageholdende med at ville sende våben ud af landet - men at sende den til en registreret våbenhandler i Tyskland har de ingen problem med... Det er selcfølgelig kun fra Tyskland det kan lade sig gøre, men der er også masser af gode billige våben at få.

SKV er åbenbart nu (igen) overgået til at våbnet skal være ankommet til Danmark, før der udstedes SKV. Importtilladelsen afleveres dels til våbenhandleren i Tyskland, dels beholder du selv en kopi indtil din SKV er i orden (som bevis på at du må have skyderen liggende), og endelig sender du importtilladelsen med din underskrift retur til politiet når du har fået våbnet i hånden. Enkelte gange vil politiet gerne ved selvsyn se våbnet. Det ville de f.eks. da jeg havde erhvervet mig en flot sort Colt Python. Jeg mødte op på polistationen i Roskilde, hvor våbenekspeditionen blot er en skranke lige ved siden af indvandrersager. Jeg overrakte våbentasken til den flinke dame, som blot trak den fine skyder ud af tasken og sagde "den er flot" - og så viftede hun en smule med den. Det blev DØDSTILLE foran skranken ved siden af.....

Besvar