Monkey's Fist lovlig?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Vasquez
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben & bueskydning/jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Monkey's Fist lovlig?

Indlæg af Vasquez » 17. jan 2013, 21:55

Er en monkey's fist, med en stålkugle indeni lovlig at gå med? f.eks. til en keychain :???:

Blamoi
Gold Member
Gold Member
Interesser: knive, især STORE knive
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Monkey's Fist lovlig?

Indlæg af Blamoi » 17. jan 2013, 22:09

Vasquez skrev:Er en monkey's fist, med en stålkugle indeni lovlig at gå med? f.eks. til en keychain :???:
Jeg er ikke sikker på om den ville gå som et slag våben, men jeg kender ret mange der render rundt med dem, og jeg har også selv lavet en del af dem :)
Hilsen Mads

Hvornår fatter folk at kriminelle ikke overholder loven!?

Brugeravatar
Vasquez
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Vasquez » 17. jan 2013, 22:28

Blamoi skrev:
Vasquez skrev:Er en monkey's fist, med en stålkugle indeni lovlig at gå med? f.eks. til en keychain :???:
Jeg er ikke sikker på om den ville gå som et slag våben, men jeg kender ret mange der render rundt med dem, og jeg har også selv lavet en del af dem :)

Hehe, det er egentligt et rimeligt sygt våben. Har selv lavet en 3 strand og 4 strand monkey fist idag, dog uden en stålkugle så de vejer intet.
Utroligt et tidsfordriv man kan få med paracord..

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 19. jan 2013, 13:15

er ret sikker på, at det øjeblik den bliver brugt som våben, vil dommen være som om det er et våben. vel at mærke et våben. man valgte at bære på sig. ville fraråde at rende rundt med sådan noget.
MVH søren

Jesper T
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af Jesper T » 19. jan 2013, 19:52

Det er jo svært at sige, men jeg tror at stålkuglen vil få politiet til at kategorisere den som et slagvåben. Uden kuglen kan den vel ikke gøre den store skade.

Hvor køber i forresten paracord?
Jeg vil gerne igang med at arbejde med paracord.
The brave may not live forever, but the cautious may not live at all.

Brugeravatar
Vasquez
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Vasquez » 20. jan 2013, 01:15

Jesper T skrev:Det er jo svært at sige, men jeg tror at stålkuglen vil få politiet til at kategorisere den som et slagvåben. Uden kuglen kan den vel ikke gøre den store skade.

Hvor køber i forresten paracord?
Jeg vil gerne igang med at arbejde med paracord.
ebay eller http://www.thebushcraftstore.co.uk han er også på ebay og leverer hurtigt

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 20. jan 2013, 11:05

Med en stålkugle indeni ville jeg helt sikkert sige det er et slagvåben. Det eneste formål den tjener er som våben, alt for tung til keyhanger, så kan du lige så godt gå rundt med knojern eller lign. :shock:
Uden stålkugle til gengæld, tror jeg den er helt ok.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Deepo » 20. jan 2013, 20:55

Man kan vel erstatte stålkuglen med en lille hoppebold eller lign.?

/Mogens

Blamoi
Gold Member
Gold Member
Interesser: knive, især STORE knive
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Blamoi » 20. jan 2013, 20:56

Deepo skrev:Man kan vel erstatte stålkuglen med en lille hoppebold eller lign.?

/Mogens
Sagtens sådan en har jeg lavet til min nevø :)
Hilsen Mads

Hvornår fatter folk at kriminelle ikke overholder loven!?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 20. jan 2013, 21:11

Du kan vel med lige stor ret spørge om et jernrør er lovligt at gå med. Selvfølgelig er et jernrør lovligt at gå med, hvis du skal fra smeden hvor du har købt det, og hjem i køkkenet og montere det. Men hvis du har et jernrør liggende bag forsædet i din bil, og bliver stoppet af politiet downtown midt om natten, så risikerer du at blive sigtet for at være bevæbnet med et slagvåben.

På samme måde vil en abehånd med en bly- eller stålkugle i garanteret være velegnet, og lovlig, til sit oprindelige formål: At kaste en line i land fra et skib, så bolværksmatroserne kan trække en trosse i land. Men hvis du har den med i byens natteliv, risikerer du at blive sigtet og dømt for at være bevæbnet.

Det er egentlig lidt ligesom med skydevåben. De er ikke farlige i sig selv, men nogen mennesker er farlige når de bruger dem forkert. Og det er altid ulovligt at være til fare for andre.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 20. jan 2013, 22:04

Lassescout skrev:
Du kan vel med lige stor ret spørge om et jernrør er lovligt at gå med. Selvfølgelig er et jernrør lovligt at gå med, hvis du skal fra smeden hvor du har købt det, og hjem i køkkenet og montere det. Men hvis du har et jernrør liggende bag forsædet i din bil, og bliver stoppet af politiet downtown midt om natten, så risikerer du at blive sigtet for at være bevæbnet med et slagvåben.

På samme måde vil en abehånd med en bly- eller stålkugle i garanteret være velegnet, og lovlig, til sit oprindelige formål: At kaste en line i land fra et skib, så bolværksmatroserne kan trække en trosse i land. Men hvis du har den med i byens natteliv, risikerer du at blive sigtet og dømt for at være bevæbnet.

Det er egentlig lidt ligesom med skydevåben. De er ikke farlige i sig selv, men nogen mennesker er farlige når de bruger dem forkert. Og det er altid ulovligt at være til fare for andre.
Kom til at tænke på den her. :giggle:

http://www.youtube.com/watch?v=w_lSu16Wn7g

Okay gun, kill someone!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Vasquez
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Vasquez » 21. jan 2013, 02:20

Nu mener jeg ikke en kæmpe stålkugle. Jeg kan godt lide at min keychain vejer lidt, derfor jeg spørger.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 21. jan 2013, 11:51

prøv at gå ned til dit lokale politi og spørg. medbring en tegning, og få et skrifligt svar med derfra.
MVH søren

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 304 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 23. jan 2013, 14:20

Vasquez skrev:Nu mener jeg ikke en kæmpe stålkugle. Jeg kan godt lide at min keychain vejer lidt, derfor jeg spørger.
Uanset hvad politiet siger, kan du godt få problemer med sådan en indretning hvis du befinder dig det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Tunge keychains er velkendte som slagvåben blandt fodboldentusiaster.
Så hvis man f.eks. forestiller sig, at du er tilskuer til et lokalopgør i Københavnsområdet, og du helt uskyldigt selvfølgelig bliver fanget mellem entusiaster der støtter hvert sit hold, så kan en lille uskyldig stålkugle i en gang snoreflet godt indbringe dig en dom for brug af slagvåben. Så det der kommer til at ske, afhænger mere af dig end af de genstande du vælger at have i lommerne. Du kan ikke få en blanko-frifindelse på forhånd.

Forresten har jeg aldrig forstået hvorfor fodboldfans altid skal banke hinanden. Find dog nogen der kan lide badminton og bank dem istedet for, det er da en åndssvag sport.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

BushcraftBoy
Banned
Banned
Interesser: Knive, survival, guns.

Indlæg af BushcraftBoy » 9. feb 2013, 15:03

Jesper T: jeg køber paracord på amazon for 5.95£ for 30 meter og der hører 3 shackles med gratis og en af dem er med emergency Whistle.
Mvh Oscar

Besvar