Inddragelse af tilladelser til halvautomatiske rifler
- Evildoc
- Bronze Member
- Interesser: Rhodesia
- Geografisk sted: glamsbjerg
- Been thanked: 1 time
Re: Inddragelse af tilladelser til halvautomatiske rifler
Hvad skulle der så være galt med kaliber 223R
Greater love hath no man than this that he lay down his life for his friends
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Det har jeg ikke hørt noget om, men ligesom ved afslag på ansøgning om tilladelse til halvautomatiske rifler, skal politiet vel give en begrundelse (underbygget med lovtekst) til hvorfor en tilladelse skal inddrages, med dertilhørende klagemulighed.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Hvad skulle begrundelsen være for at det kun er .223Rem?
Man har altid mulighed for at få en halvauto riffel konverteret til repeter. Hvorfor skulle nogen vælge at sælge deres halvauto for en slik eller indlevere den til destruktion istedet for at konvertere den til repeter? Selvom meningen med en halvauto selvfølgelig ryger fuldstændig, hvis den bliver konverteret....
Man har altid mulighed for at få en halvauto riffel konverteret til repeter. Hvorfor skulle nogen vælge at sælge deres halvauto for en slik eller indlevere den til destruktion istedet for at konvertere den til repeter? Selvom meningen med en halvauto selvfølgelig ryger fuldstændig, hvis den bliver konverteret....
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
-
- Banned
- Interesser: Pistol, Riffel og Haglbøsse
- Geografisk sted: Hovedstadsområdet
- Been thanked: 9 times
Slettet af bruger
Senest rettet af TeNielsen 13. apr 2014, 13:05, rettet i alt 1 gang.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Når der specielt nævnes .223 Rem er det vel fordi de af myndighederne så forhadte AR15 kloner som regel er i det kaliber. Det skulle ikke undre mig om der er noget i gang for at fjerne de slemme sorte rifler fra folk.
Hvor der det dog træls, at vi for fanden ikke kan få klar besked fra Justitsministeriet. Så vi enten må have dem, eller også må vi ikke. Det er jo ikke til at holde ud, at det bliver ved med at blæse i vinden, og afhænge af den enkelte sagsbehandlers nidkærhed om man må eller ej. Folkene på våbenkontorerne må da også være dødtrætte af de sager.
Hvor der det dog træls, at vi for fanden ikke kan få klar besked fra Justitsministeriet. Så vi enten må have dem, eller også må vi ikke. Det er jo ikke til at holde ud, at det bliver ved med at blæse i vinden, og afhænge af den enkelte sagsbehandlers nidkærhed om man må eller ej. Folkene på våbenkontorerne må da også være dødtrætte af de sager.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- Kruffe
- Platin Member
Så vil folk vel blot erhverve en større kaliber end .223Rem, hvis det kun er denne kaliber politiet ikke "kan lide". En halvauto i større kaliber må vel betegnes som "endnu mere farlig" af en politimand... Så det må betegnes som et selvmål :-)
-
- Platin Member
Det kan tænkes at de ikke ved, at AR15 platformen kan udbygges med andre kalibre. Og heller ikke at der laves "pæne" civilt udseende halvautomatiske jagtrifler med træskæfter i samme kaliber. Men mange skoleskyderier gennemføres jo med kaliber .223, så det er klart det farligste kaliber !!!Kruffe skrev:Så vil folk vel blot erhverve en større kaliber end .223Rem, hvis det kun er denne kaliber politiet ikke "kan lide". En halvauto i større kaliber må vel betegnes som "endnu mere farlig" af en politimand... Så det må betegnes som et selvmål :-)

Senest rettet af Lassescout 24. jan 2013, 14:41, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Tjek nyhederne i dag på dsf.dk og Skytten.dk, begge steder refereres der fra det møde der blev afholdt i torsdags med JM og Rigspolitiet. Der arbejdes med både store kalibre og med semi-auto rifler til sport.
Jeg tror desværre rygtet er rigtig nok, men folk skal IKKE i panik afhænde deres rifler til skrot pris. Det KAN være at der kommer en beslutning eller konklusion ud af forhandlingerne i løbet af en overskuelig tid, så hvis man kan sætte riflen i pleje ved en våbenhandler indtil videre, vil det være en god løsning.
Jeg tror desværre rygtet er rigtig nok, men folk skal IKKE i panik afhænde deres rifler til skrot pris. Det KAN være at der kommer en beslutning eller konklusion ud af forhandlingerne i løbet af en overskuelig tid, så hvis man kan sætte riflen i pleje ved en våbenhandler indtil videre, vil det være en god løsning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Platin Member
Her er meddelelsen. Så er det indtil videre godnat med halvautomater på SKV, de er afkoblet fra de nye kalibre.
SKV: Fælles løsning på vej med de nye kalibre
Efter sidste uges møde med Rigspolitiet ser DGI skydning og Dansk Skytte Union samt deraf Dansk Sportsskytte forbund nu frem til, at deres sager med ønske om udvidelse af kalibergrænsen afsluttes. Der var en god, positiv og konstruktiv debat om emnet og en forståelse for ønskerne.
Tilbage står nu, at DSkyU og DGI skydning fremkommer med et fælles forslag til ønske om kalibrene, der dog rummer den problemstilling, at det alene er DGI skydnings fire kaliberforslag, der er foretaget undersøgelser af i forhold til rækkevidde og lydudvikling.Undersøgelser, der er nødvendige i forhold til at få sikkerheds- og miljøgodkendt kalibrene til skydning på vores baner.
DGI skydning accepterer dog, at DSkyU ønsker yderligere kalibre tænkt ind, fordi vi har forskelligt udgangspunkt i forhold til eksisterende regelsæt. Skytteorganisationerne ser det ikke som noget problem at få afstemt kaliberønskerne til en fælles løsning. Alle ser frem til en snarlig løsning, og den forventes atkomme til foråret.
Det andet emne, som blev lagt på bordet, var DSkyU’s henvendelse om våbenpåtegning til IPSC-rifler.
DGI skydnings regelsæt omfatter ikke skydning med halvautomatiske rifler, og derfor var det alene et spørgsmål, der berørte DSkyU. Her fik DSkyU til opgave at levere yderligere beskrivelse af, hvilke rifler det drejer sig om, og hvordan behandling af disse skal ske.
DSkyU er vidende om, at det er et følsomt område, men håndteret på den rigtige måde finder organisationerne det fortsat forsvarligt at give sig i kast med dette tiltag.
Opgaven kræver meget opmærksomhed og vil blive mere tidskrævende end ovenstående.
De to sager behandles i uafhængigt af hinanden, selv om det er de samme myndigheder, der er involveret.
Skrevet af DGI skydning og Dansk Skytte Union 24-01-2013
Hilsen Lasse.
- Evildoc
- Bronze Member
- Interesser: Rhodesia
- Geografisk sted: glamsbjerg
Er det SKV eller tilladelser til jagt
Greater love hath no man than this that he lay down his life for his friends
-
- Banned
- Interesser: Pistol, Riffel og Haglbøsse
- Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Slettet af bruger
Senest rettet af TeNielsen 13. apr 2014, 13:06, rettet i alt 1 gang.
- Kruffe
- Platin Member
Hvis han har en våbentilladelse fra politiet på en halvauto til sportsskydning, så kan jeg godt forstå den er annulleret. Tilladelse til halvauto kan kun gives, hvis den søgte tilladelse er om anvendelse til jagt. Så en tilladelse til sportsskydning må være en "fejl" - den tilladelse skulle aldrig have være udstedt.TeNielsen skrev:Mig bekendt er der ikke givet påtegning til halvautomatiske rifler under SKV. Og så vidt jeg er orienteret drejer det sig om en riffel på polititilladelse og til sportsskydning.
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt og MC
- Geografisk sted: Øst-Sjælland
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 160 times
Hvis nogen står og brænder inde med en som ellers ville ryge til spotpris, må NVF da være stedet at komme af med den. Jeg er da villig til at prøve at søge en tilladelse hvis den rigtige riffel til en rimelig pris kommer til salg.
Der er jo ingen grund til at forære dem væk til en forhandler, hvis man kan få en bedre pris her.
Der er jo ingen grund til at forære dem væk til en forhandler, hvis man kan få en bedre pris her.
- Kruffe
- Platin Member
Helt enig... Jeg vil også gerne melde mig på banen, hvis der er nogen, der vil afhænde deres riffel.Chrstn_Olsen skrev:Hvis nogen står og brænder inde med en som ellers ville ryge til spotpris, må NVF da være stedet at komme af med den. Jeg er da villig til at prøve at søge en tilladelse hvis den rigtige riffel til en rimelig pris kommer til salg.
- Mindstorm
- Platin Member
- Interesser: IPSC, våbenteknik
- Geografisk sted: Struer
Øhh vi er da tættere på halvautomatiske rifler til IPSC,end vi har været før, syntes da at det er en positiv melding at de overhovedet stadig er interesseret i at kigge på det.Lassescout skrev:Her er meddelelsen. Så er det indtil videre godnat med halvautomater på SKV, de er afkoblet fra de nye kalibre.
SKV: Fælles løsning på vej med de nye kalibre
DGI skydnings regelsæt omfatter ikke skydning med halvautomatiske rifler, og derfor var det alene et spørgsmål, der berørte DSkyU. Her fik DSkyU til opgave at levere yderligere beskrivelse af, hvilke rifler det drejer sig om, og hvordan behandling af disse skal ske.
DSkyU er vidende om, at det er et følsomt område, men håndteret på den rigtige måde finder organisationerne det fortsat forsvarligt at give sig i kast med dette tiltag.
Opgaven kræver meget opmærksomhed og vil blive mere tidskrævende end ovenstående.
De to sager behandles i uafhængigt af hinanden, selv om det er de samme myndigheder, der er involveret.
Skrevet af DGI skydning og Dansk Skytte Union 24-01-2013
Mig bekendt, så findes der ingen halvautomatiske rifler på SKV i forvejen. Men der findes nogle på sportstilladelse fra politiet, har jeg ladet mig fortælle, hvilket intet har med SKV systemet at gøre.
Jeg syntes forøvrigt at det er super godt at de deler projektet med rifler og kalibre, da det hele ellers ville kunne trækkes til det uendelige, nu får vi da i det mindste forhåbentligt snart nogle af vores ønsker igennem

Mvh Mindstorm
- Froe
- Platin Member
- Interesser: Skydning generelt - Jagt
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 26 times
Jeg vil mene at kende en stor del af folk på sjælland, med halvauto rifler (dem de ikke kan lide).
Og da jeg ikke har hørt noget, tror jeg ikke der er hold i rygtet.
Og da jeg ikke har hørt noget, tror jeg ikke der er hold i rygtet.
Dixi !
-
- Platin Member
Jeg håber du har ret Mindstorm.
Men jeg frygter, at resultatet bliver, at de nye pistolkalibre kommer, men de halvautomatiske rifler bliver syltet i det uendelige. Hvad er der at undersøge omkring dem ? Kalibrene er velkendte, og de fleste skydebaner er allerede godkendt til de kalibre, så det burde være de halvautomatiske rifler der gik igennem først. Når det ikke sker, frygter jeg det skyldes en anden agenda.
Men jeg frygter, at resultatet bliver, at de nye pistolkalibre kommer, men de halvautomatiske rifler bliver syltet i det uendelige. Hvad er der at undersøge omkring dem ? Kalibrene er velkendte, og de fleste skydebaner er allerede godkendt til de kalibre, så det burde være de halvautomatiske rifler der gik igennem først. Når det ikke sker, frygter jeg det skyldes en anden agenda.
Hilsen Lasse.
- Zeus84
- Bronze Member
- Interesser: Jagt & Våben
- Geografisk sted: Denmark
- Has thanked: 7 times
Gælder det også halvautomater der er på jagt tegn eller?
Glo aldrig to gange på en busk i bevægelse - det kan være MIG :)
- Mindstorm
- Platin Member
Jeg mener kun der findes halvautomater på jagttegn, har aldrig hørt om nogle på SKV, ret mig gerne hvis jeg tager fejl (vi taler AR15, eller lig., kender ikke noget til historisk skydning)Zeus84 skrev:Gælder det også halvautomater der er på jagt tegn eller?
Mvh Mindstorm
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Jeg kender til en der er på politi tilladelse til sport. med de fleste er på jagt tilladelse.Mindstorm skrev:Jeg mener kun der findes halvautomater på jagttegn, har aldrig hørt om nogle på SKV, ret mig gerne hvis jeg tager fejl (vi taler AR15, eller lig., kender ikke noget til historisk skydning)Zeus84 skrev:Gælder det også halvautomater der er på jagt tegn eller?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Kruffe
- Platin Member
Der skulle være udstedt nogle tilladelser ved politiet til sportsskydning. Men normalt udstedes halvauto kun på baggrund af jagttegn. Der kan ikke udstedes SKV til halvauto.Mindstorm skrev:Jeg mener kun der findes halvautomater på jagttegn, har aldrig hørt om nogle på SKV, ret mig gerne hvis jeg tager fejl (vi taler AR15, eller lig., kender ikke noget til historisk skydning)Zeus84 skrev:Gælder det også halvautomater der er på jagt tegn eller?
- Mindstorm
- Platin Member
Ja det er korrekt, som jeg også nævnte i en tidligere tråd, men selv om det er til sport, så har det intet med skytteforeningerne eller SKV at gøre, bare så vi lige er enigeRaptor357 skrev:Jeg kender til en der er på politi tilladelse til sport. med de fleste er på jagt tilladelse.Mindstorm skrev:Jeg mener kun der findes halvautomater på jagttegn, har aldrig hørt om nogle på SKV, ret mig gerne hvis jeg tager fejl (vi taler AR15, eller lig., kender ikke noget til historisk skydning)Zeus84 skrev:Gælder det også halvautomater der er på jagt tegn eller?

Jeg skulle ikke have skrevet jagttegn i posten der er citeret, der skulle selvfølgeligt have stået politi tilladelse.
Mvh Mindstorm
- Zeus84
- Bronze Member
- Interesser: Jagt & Våben
- Geografisk sted: Denmark
- Has thanked: 7 times
Har snakket med formanden for klubben hvor jeg skyder, han siger at det er noget vrøvl, og at man skal tage det stille og roligt, ingen grund til panik, det værste der kan ske er at vi ikke får den tilladelse til at få halvautomater på SKV, det er det.
Så er jeg mere rolig da jeg har en halvauto til jagt i udlandet :)
Så er jeg mere rolig da jeg har en halvauto til jagt i udlandet :)

Glo aldrig to gange på en busk i bevægelse - det kan være MIG :)
-
- Platin Member
Jeg har udtrykt mig uklart. Jeg prøver lige igen:Derfor er det også forkert at sige, at det er godnat til halvauto på SKV, for de har aldrig været der.
Det er nok godnat til håbet om halvauto på SKV. Det er ikke godnat til håbet om nye pistolkalibre på SKV. Undskylder mange gange, jeg troede det var almindeligt kendt at man ikke kan få halvauto på SKV nu, så det gik jeg bare ud fra uden at skrive det.
Og jeg tror stadig, at frakoblingen af halvautomaterne fra de nye pistolkalibre er første trin i langvarig syltning af sagen. Jeg kan ikke rigtig se andre grunde til det. Men jeg håber oprigtigt jeg tager fejl.
Hilsen Lasse.