Inddragelse af tilladelser til halvautomatiske rifler

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Re: Inddragelse af tilladelser til halvautomatiske rifler

Indlæg af Fast Fumble » 24. jan 2013, 23:10

Lassescout skrev:Og jeg tror stadig, at frakoblingen af halvautomaterne fra de nye pistolkalibre er første trin i langvarig syltning af sagen. Jeg kan ikke rigtig se andre grunde til det. Men jeg håber oprigtigt jeg tager fejl.
Du tager fejl. Og så måske alligevel ikke helt, det kommer lidt an på hvad du mener med "langvarig syltning" :blink:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 25. jan 2013, 06:47

Lassescout skrev: Og jeg tror stadig, at frakoblingen af halvautomaterne fra de nye pistolkalibre er første trin i langvarig syltning af sagen. Jeg kan ikke rigtig se andre grunde til det. Men jeg håber oprigtigt jeg tager fejl.
Den oplagte grund er nok at det kun er DSkyU (herunder DSF) der har interesse i halvautomatiske rifler til IPSC og Kombiriffel. Jeg kunne faktisk godt forestille mig at politiet hellere så at de halvautomatiske rifler kom under SKV kontrol og samtidigt indførte restriktioner på halvautomater til jagt i udlandet.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 25. jan 2013, 07:33

Fast Fumble skrev:
Lassescout skrev:Og jeg tror stadig, at frakoblingen af halvautomaterne fra de nye pistolkalibre er første trin i langvarig syltning af sagen. Jeg kan ikke rigtig se andre grunde til det. Men jeg håber oprigtigt jeg tager fejl.
Du tager fejl. Og så måske alligevel ikke helt, det kommer lidt an på hvad du mener med "langvarig syltning" :blink:
Lad os finde tråden frem igen om et år. Hvis der den 25. januar 2014 er én halvautomatisk riffel på SKV, så tog jeg fejl :razz:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 25. jan 2013, 08:11

Lassescout skrev:
Fast Fumble skrev:
Lad os finde tråden frem igen om et år. Hvis der den 25. januar 2014 er én halvautomatisk riffel på SKV, så tog jeg fejl :razz:
25. januar 2014 er jo ikke langvarig syltning, det er bare normal sagsbehandlingstid :wall:
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Indlæg af Mindstorm » 25. jan 2013, 08:26

Caspian1911 skrev:
Lassescout skrev:
Fast Fumble skrev:
25. januar 2014 er jo ikke langvarig syltning, det er bare normal sagsbehandlingstid :wall:
Ja i forhold til de nye kalibre, så vil et år da være ret hurtig behandlingstid :blink:

Jeg er kun glad for at det er adskilt ellers kunne vi ricikere at de nye kalibre ville trække lige så lang tid igen om ikke længere...
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 25. jan 2013, 09:52

Topcat skrev:Jeg kunne faktisk godt forestille mig at politiet hellere så at de halvautomatiske rifler kom under SKV kontrol og samtidigt indførte restriktioner på halvautomater til jagt i udlandet.
Det ene udelukker vel ikke det andet. Fordi sportsskytter får mulighed for SKV til halvauto, så skulle det da gerne ikke gå ud over jægerstanden. Formålet med halvauto til jagt i udlandet er jo netop at jægere kan deltage i jagt i udlandet på lige fod med de lokale... at indføre restriktioner på dette vil svare til, at vi begynder at plombere dansk indregistrerede biler til max 130 km/t, da man jo ikke må køre hurtigere i Danmark - så er det jo bare ærgeligt, når man kommer til Tyskland med fri hastighed på motorvejen...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 25. jan 2013, 12:47

Kruffe skrev:Det ene udelukker vel ikke det andet. Fordi sportsskytter får mulighed for SKV til halvauto, så skulle det da gerne ikke gå ud over jægerstanden. Formålet med halvauto til jagt i udlandet er jo netop at jægere kan deltage i jagt i udlandet på lige fod med de lokale... at indføre restriktioner på dette vil svare til, at vi begynder at plombere dansk indregistrerede biler til max 130 km/t, da man jo ikke må køre hurtigere i Danmark - så er det jo bare ærgeligt, når man kommer til Tyskland med fri hastighed på motorvejen...
Jeg udlagde blot min tolkning af statens bevæggrunde for at skulle gå med til halvautomatiske rifler på SKV. En restriktion på magasinkapacitet på halvautomatiske jagtrifler til jagt i udlandet på f.eks. 5 skud vil sikkert ikke føre til det store opråb fra jægerstanden.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 25. jan 2013, 13:22

Topcat skrev:
Kruffe skrev:Det ene udelukker vel ikke det andet. Fordi sportsskytter får mulighed for SKV til halvauto, så skulle det da gerne ikke gå ud over jægerstanden. Formålet med halvauto til jagt i udlandet er jo netop at jægere kan deltage i jagt i udlandet på lige fod med de lokale... at indføre restriktioner på dette vil svare til, at vi begynder at plombere dansk indregistrerede biler til max 130 km/t, da man jo ikke må køre hurtigere i Danmark - så er det jo bare ærgeligt, når man kommer til Tyskland med fri hastighed på motorvejen...
Jeg udlagde blot min tolkning af statens bevæggrunde for at skulle gå med til halvautomatiske rifler på SKV. En restriktion på magasinkapacitet på halvautomatiske jagtrifler til jagt i udlandet på f.eks. 5 skud vil sikkert ikke føre til det store opråb fra jægerstanden.
Så lang tid der er tale om løse magasiner, vil det ikke kunne administreres effektivt... og en "bandit" vil blot købe større magasiner alligevel. Så vi er ude i en stramning for stramningens skyld. Alternativt skal man til at plombere/svejse mv. Så ryger funktionaliteten ved mange moderne halvauto - jeg ville nødig skulle lade f.eks. en AR med fastsvejset magasin. Tror de jægere der besidder halvauto vil være rigtig trætte af en magasinbegrænsning!
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Topcat » 25. jan 2013, 14:15

Kruffe skrev: Så lang tid der er tale om løse magasiner, vil det ikke kunne administreres effektivt... og en "bandit" vil blot købe større magasiner alligevel. Så vi er ude i en stramning for stramningens skyld. Alternativt skal man til at plombere/svejse mv. Så ryger funktionaliteten ved mange moderne halvauto - jeg ville nødig skulle lade f.eks. en AR med fastsvejset magasin. Tror de jægere der besidder halvauto vil være rigtig trætte af en magasinbegrænsning!
Måske, men det tror jeg egentlig at staten er ligeglad med.

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member
Interesser: Gamle og klassiske våben.
Geografisk sted: Lolland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Consul74 » 28. jan 2013, 03:28

Dvs.at dem der bruger halvaut rifler til IPSC.ikke har den regi på SKV.Men en særlig tilladelse.
Hvis jeg har forstået det rigtigt?

Nogen der ved, om der er nogle nye regler for historisk-skydning?

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. jan 2013, 09:20

Consul74 skrev:Dvs.at dem der bruger halvaut rifler til IPSC.ikke har den regi på SKV.Men en særlig tilladelse.
Hvis jeg har forstået det rigtigt?
Det er korrekt forstået. De jeg kender, som skyder IPSC Rifle, er enten militærfolk, som har tilladelse til at bruge deres tjenestevåben, eller civile med anden tilladelse end SKV.
Det vil være ret ærgerligt, hvis IPSC Rifle kun er noget der dyrkes i Norge, Sverige og Finland...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar