Antal af signalpistoler og dummyafskydere

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Antal af signalpistoler og dummyafskydere

Indlæg af Dragonen 93-95 » 25. jan 2013, 21:37

Et der noget maksimalt antal signalpistoler og dummyafskydere man må have tilladelse til?

Grunden til jeg spørger er, at jeg måske skal have overdraget ca 6-7 af slagsen fra forskellige andre medlemmer af en forening, til opbevaring hos mig. Så jeg skal igang med at skrive ansøgning om tilladelser.
Synes jeg kan huske at der i en tråd, blev nævnt noget om maks antal. Kan bare ikke finde den.
... nu med en masse kort uden funktion ...

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Re: Antal af signalpistoler og dummyafskydere

Indlæg af Kenned » 30. jan 2013, 10:54

Jeg er ikke sikker på at signalpistoler overhovedet kræver tilladelse ? Det gjorde de i hvert fald ikke i "gamle dage" - men ammunitionen kræver tilladelse.

/Kenneth

Blamoi
Gold Member
Gold Member
Interesser: knive, især STORE knive
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Blamoi » 30. jan 2013, 11:36

Kenneth Jensen skrev:Jeg er ikke sikker på at signalpistoler overhovedet kræver tilladelse ? Det gjorde de i hvert fald ikke i "gamle dage" - men ammunitionen kræver tilladelse.

/Kenneth
Signalvåben kræver tilladelse, men jeg ved ikke om der er et maks, min far har 9-10 stykker liggende som alle er registreret :)
Hilsen Mads

Hvornår fatter folk at kriminelle ikke overholder loven!?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 30. jan 2013, 14:17

Hmmmm. Altså der er ingen grænser for, hvor mange du må have. Men der er jo den med opbevaringen af flere end 10 særligt farlige, eller flere end 25 i alt. Kommer du over ét af de to tal, skal du op i en højere sikringsklasse end det almindelige våbenskab.

Særligt farlige skydevåben er beskrevet sådan her:
Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Jeg ved sørme ikke om signalpistoler ligefrem anses for særligt farlige, det er jo trods alt en slags pistoler, men jeg tror det nu ikke. Men ihvertfald, hvis du ikke har mere end 3 særligt farlige i forvejen kan du roligt lægge de 6-7 signalpistoler i våbenskabet, bare du ikke kommer over 25 skydevåben i alt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 30. jan 2013, 15:00

Så vidt jeg husker, blev signalpistoler "farlige" samtidigt med at magasiner og lyddæmpere blev det. Det er vel ca. 10 år siden?

Opbevaringsbestemmelserne er lidt uafklarede. Man skal eksempelvis ikke have SKAFOR stålskab på sin båd for at have nødsignalgrejet opbevaret på den.

Vi mangler (også på dette punkt) klare definitioner og kategoriseringer i de love der er hastet igennem uden tanke for de praktiske konsekvenser for den lovlydige befolkning.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. jan 2013, 15:16

Refraktorius skrev:Så vidt jeg husker, blev signalpistoler "farlige" samtidigt med at magasiner og lyddæmpere blev det. Det er vel ca. 10 år siden?
Opbevaringsbestemmelserne er lidt uafklarede. Man skal eksempelvis ikke have SKAFOR stålskab på sin båd for at have nødsignalgrejet opbevaret på den.

Vi mangler (også på dette punkt) klare definitioner og kategoriseringer i de love der er hastet igennem uden tanke for de praktiske konsekvenser for den lovlydige befolkning.
Jeg tror egentlig at reglerne er som de skal være.

Nødudstyr som signalpistol er ligesom en 10cm kniv "lovlig" at have med når man er ude og sejle/fiske - der er nok minimal risiko for pirater og udstyret skal af naturlige årsager være let tilgængeligt.

Men derhjemme i parcelhuset skal signalpistolen vel låses inde, fordi den ikke er i brug.?

Det er længe siden jeg selv har haft signalpistol (havde RG38 revolver, og en italiensk kopi af Beretta 92/98) og dengang var der ikke umiddelbart krav til opbevaring, men jeg smed den alligevel i en lille pengeboks og opbevarede ammunitionen i en anden pengeboks, som lidt yderligere sikkerhed.

Men kan det evt være derfor, at der ikke er skaforkrav på båden.? men der måske er det hjemme på villavejen.?!? :)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Besvar