Farvel kære jagttegn og jagt våben. (Nej! Sigtelsen er frafaldet!)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Zeus84
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & Våben
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Farvel kære jagttegn og jagt våben. (Nej! Sigtelsen er frafaldet!)

Indlæg af Zeus84 » 20. feb 2013, 11:34

Så skete det mest frygtelige der kan ske for en jæger.!
Jeg er blevet anklaget for grov vold, politiet har lige ringet.!
Ååh nej, farvel til min kære Remington 700LTR, Remington 870 Custom made, Haglbøssen O/U, Luvo LA15 SPORT rem .223 Halvauto, Smith & Wesson M627.

Alt dette må jeg nu sige farvel til, fordi jeg fik et par på hovedet af 2-3 "perler" da de stod og svinede danskere til, politimanden der ringede fortalte at den ene havde fået en flaske i hovedet og at han havde udpeget mig som gerningsmanden, hvilket jo er absurd da det er mig der har fået brækket min næse.!

Utroligt, at overfaldsmanden/mændene nu anklager en de gav tæsk får overfald?
Hvad fanen sker der med vores system!!
Minder mig om de der røvere fra Sverige for nogle år siden der bled skudt ned af ham guldsmeden inde i KBH, ham den ene røver krævede fanme tabt arbejds fortjeneste efter!!!!!
Senest rettet af Refraktorius 13. okt 2016, 11:40, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift opdateret med den glædelige nyhed
Glo aldrig to gange på en busk i bevægelse - det kan være MIG :)

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Re: Farvel kære jagttegn og jagt våben.

Indlæg af Marius » 20. feb 2013, 11:42

Det lyder stærkt ubehageligt.
Ro på! Overvej dine options mht. at sikre at dine sager kan komme i fornuftig opbevaring fx.hos en våbenhandler.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Mini
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og riffelskydning
Geografisk sted: N Jylland
Has thanked: 9 times

Indlæg af Mini » 20. feb 2013, 11:57

Zeus84 skrev:Så skete det mest frygtelige der kan ske for en jæger.!
Ååh nej, farvel til min kære Remington 700LTR, Remington 870 Custom made, Haglbøssen O/U, Luvo LA15 SPORT rem .223 Halvauto, Smith & Wesson M627.

Alt dette må jeg nu sige farvel til, fordi jeg fik et par på hovedet af 2-3 "perler" da de stod og svinede danskere til, politimanden der ringede fortalte at den ene havde fået en flaske i hovedet og at han havde udpeget mig som gerningsmanden, hvilket jo er absurd da det er mig der har fået brækket min næse.!

Minder mig om de der røvere fra Sverige for nogle år siden der bled skudt ned af ham guldsmeden inde i KBH, ham den ene røver krævede fanme tabt arbejds fortjeneste efter!!!!!

Surt......

Nu skal man vel dømmes før man mister noget ?? Ro på og få fat i en god advokat - og hold dig for fremtiden i fornuftig og ædruelig afstand fra det du og andre har kaldt "perler"

Hvem var det der engang sagde: Freedom's just another word for nothing left to loose...... ??

Som jeg ser det har du og mange af vi andre meget at miste, og skal derfor forsøge at "hold vores sti ren" Det samme kan man jo ikke sige om "de andre" :shame:

Held og lykke med sagen :thumbup: :thumbup:
CZ 455 .17HMR/22LR
Sako Vixen .223 7" Swarovski 1,5-6x42
Tikka T3 Lite 22-250 Bushnell Elite 3200 3-9x50
Sako Forester .243W Meopta 3-9x40
Tikka T3 hunter 6,5x55 Bushnell Banner 3-9x40
Tikka M55 .308W Swarovski Z6i 2,5-15x56
Tikka M695 9,3X62 Aimpoint Hunter 34S

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 20. feb 2013, 12:10

Mini skrev:

Surt......

Nu skal man vel dømmes før man mister noget ??
Mon ikke det er nok at politiets advokatur har vurderet at der er hold nok i sagen, politirapport osv til at der skal rejses sag mod ham? Det kan nok ikke fjernes permanent før han er dømt - men opbevaringen skal sikkert overgå til politiet.

Jeg tror heller ikke at Anders Breivik fik lov til at beholde sine lovlige våben, i det år det gik før han blev dømt..

Men held og lykke med sagen - håber på det rigtige udfald for alle parter.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. feb 2013, 12:26

Sørg for at du har solid dokumentation for dine skader!
Du kommer i retten til at redegøre for, at det var DIG der fik tæsk. Dommeren kan komme til at stå i en "ord-mod-ord" situation, og så lægges der vægt på:
- Hvem anmeldte episoden?
- Hvem har skader?

Den gyldne regel her er: Uanset hvad der sker, så gå straks til skadestuen, og bliv lappet sammen, og direkte derfra til politiet for at anmelde det.

En af mine bekendte har været i møllen for nogle år siden. Han og hans kammerat blev overfaldet (de var sagesløse), men i forsøget på at slippe væk, brækkede de en næse på en perle. Min bekendt fik 1 måneds ubetinget fængsel.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 20. feb 2013, 13:39

Du er simpelthen havnet i den mest forbaskede situation, man som person kan havne i. (Specielt som våbenejer) – Systemet er desværre ikke indrette til opklaring i dag, men udelukkende beregnet på domsstatistik og det vil derfor være DIN opgave at fremskaffe alle de oplysninger der kan tjene din sag.

Og inden moderatorere eller andre nu får tastaturet galt i halsen, så er følgende blot tænk som et alternativ og absolut ikke en opfordring til ulovligheder– ”Opsøg anmelder og få en fornuftig snak om konsekvenser, både fordele, ulemper og fornuft i at opretholde anmeldelsen” – Det kan jo være at han kan overbevises om at der er tale om ganske almindelige uoverensstemmelser.

Edit: Som jæger nyder du jo at kigge på ting og hvis du ikke længere kan gøre det gennem dit sigte, vil det jo være naturligt at gøre det igennem en kameralinse og så er spørgsmålet jo om anmelder har så ren en sti at han ønsker at du bruger din normale jagttid på at filme andre aktiviteter.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 20. feb 2013, 13:57

FWK skrev:Jeg tror heller ikke at Anders Breivik fik lov til at beholde sine lovlige våben, i det år det gik før han blev dømt..

Det var dog en utrolig smagløs sammenligning! En mand, der mejer 70 mennesker ned og så noget håndgemæng.
Det er bare totalt ude af proportion!

Bortset fra det, så vælter det ind med både gode og mindre gode råd. Få fat i en god sagfører - Ja!
Begynde at opsøge folk, der er indblandet - absolut nej! I retten heder sådan noget, forsøg på påvirkning af vidner.

Senest rettet af Castle 20. feb 2013, 18:09, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote justeret!

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 20. feb 2013, 14:10

Gråskæg skrev:absolut nej! I retten heder sådan noget, forsøg på påvirkning af vidner.
Påvirkning.? Nej det er noget helt andet :blink: . Dette her er et uformel ”Formøde” der kun skal tjene til det formål at udrede eventuelle uoverensstemmelser, så skatteydernes indbetalte bidrag ikke spildes unødig
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 330 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 20. feb 2013, 14:43

Gråskæg skrev:Begynde at opsøge folk, der er indblandet - absolut nej! I retten heder sådan noget, forsøg på påvirkning af vidner.
Ja, den er jeg også ret sikker på kan give bagslag i dimensioner der er ganske uønskede!
La' vær' med det, medmindre du har lyst til at foklare din arbejdsgiver årsagen til din ansøgning om en længere orlov uden løn...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Roflz » 20. feb 2013, 19:43

årh shit mand!

-Det er bare noget lort sådan noget, kan dog ikke bidrage med andet end moralsk støtte. Med den måde systemet er indrettet så kan man bare ikke vinde i sådan nogle situationer. :(
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Zeus84
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Zeus84 » 20. feb 2013, 19:56

Tak alle :)

Er der dog nogle af jer derved om man overhovedet kan få våbentilladelse igen hvis man bliver dømt for vold/grov vold?

Har snakket med et par venner idag samt med en advokat, mine venner siger at der 100% ikke kommer noget ud af det, da der skal foreligge nogle beviser, advokaten siger at han skal læse sagen igennem og at vi skal have en snak før vi tager til afhøring.!

Kære alle!! Behersk jer selv! Mist aldrig fatningen, udøv kun nødværge-vold når det er absolut krævet som selvforsvar, for konsekvensen er desværre at vi jægere mister vores dejlige våben. :cry:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 20. feb 2013, 20:03

**Krydser fingre herfra** :krydsser:

Det lader til at det helt rigtige næste skridt er taget...
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 20. feb 2013, 20:24

FWK skrev:
Mini skrev:

Surt......

Nu skal man vel dømmes før man mister noget ??
Mon ikke det er nok at politiets advokatur har vurderet at der er hold nok i sagen, politirapport osv til at der skal rejses sag mod ham? Det kan nok ikke fjernes permanent før han er dømt - men opbevaringen skal sikkert overgå til politiet.

Jeg tror heller ikke at Anders Breivik fik lov til at beholde sine lovlige våben, i det år det gik før han blev dømt..

der er nok ingen jurister der har kigget på sagen. som jeg læser tråden er manden jo end ikke afhørt endnu! ro på.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2982 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 20. feb 2013, 20:25

Zeus84 skrev: Kære alle!! Behersk jer selv! Mist aldrig fatningen, udøv kun nødværge-vold når det er absolut krævet som selvforsvar, for konsekvensen er desværre at vi jægere mister vores dejlige våben. :cry:
... og sørg for at der er vidner som har set hele episoden.

Gør en indsats, via advokaten, for at alle muligheder for at få kontakt til vidner og for at få adgang til eventuelle overvågningskameraers optagelser bliver udnyttet til fulde og snarest muligt

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 20. feb 2013, 21:03

Surt.. :freak: i mange tilfælde er det vinderen af et slagsmål der dømmes.... (færrest blå mærker)

Men som "djævelens advokat" må jeg også gøre opmærksom på at vi kun har hørt din side af historien.... :what:
Så jeg håber blot retfærdigheden vil sejre ..... :razz:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 20. feb 2013, 21:45

Zeus84 skrev:Tak alle :)

Er der dog nogle af jer derved om man overhovedet kan få våbentilladelse igen hvis man bliver dømt for vold/grov vold?

Har snakket med et par venner idag samt med en advokat, mine venner siger at der 100% ikke kommer noget ud af det, da der skal foreligge nogle beviser, advokaten siger at han skal læse sagen igennem og at vi skal have en snak før vi tager til afhøring.!

Kære alle!! Behersk jer selv! Mist aldrig fatningen, udøv kun nødværge-vold når det er absolut krævet som selvforsvar, for konsekvensen er desværre at vi jægere mister vores dejlige våben. :cry:

Man kan godt få tiladelse i nogle tilfælde efter vold, ja endda våbenbesiddelse, men i det tilfælde jeg kender krævede det at straffeattesten var blevet ren igen. Fortvivl ikke.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 20. feb 2013, 22:05

Kalthoff skrev:
Zeus84 skrev: Kære alle!! Behersk jer selv! Mist aldrig fatningen, udøv kun nødværge-vold når det er absolut krævet som selvforsvar, for konsekvensen er desværre at vi jægere mister vores dejlige våben. :cry:
... og sørg for at der er vidner som har set hele episoden.

Gør en indsats, via advokaten, for at alle muligheder for at få kontakt til vidner og for at få adgang til eventuelle overvågningskameraers optagelser bliver udnyttet til fulde og snarest muligt
Og vær opmærksom på at overvågningsvideoer normalt slettes efter en måned!

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 21. feb 2013, 13:55

Og husk: Som lovlydig borger har du en tendens til at ville give politiet ret i det de påstår.

LAD VÆRE MED DET!

Det er anklagemyndighedens opgave at bevise at du er skyldig (Hvis de kan!)
Kan de ikke bevise det, så er du pr. definition ikke skyldig i det du er anklaget for.

Men tilstår du, så har du taget arbejdet fra deres skuldre, og tilståelser tager retten normalt for gode varer.

:prisoner:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Zeus84
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Zeus84 » 21. feb 2013, 21:24

Så var jeg til afhøring idag, det var en rimelig kort afhøring.
Da jeg satte mig ned på kontoret fortalte jeg denne efterforsker at jeg ikke ønsker at udtale mig uden advokat ved min side.
Så kiggede han op på mig, og siger så følgende: Er du sikker, vi har masser af tid vi kan sagtnes blive færdige indenfor en 30min tid.
Jeg er helt sikker svarer jeg ham.
Så sluttede vi der, det tog godt og vel 3 min.

Jeg snakkede med en ven idag som har været i fængsel flere gange for vold, idag hjælper han unge ud af bande/rocker miljøet, en fantastisk person.
Han fortalte mig at hvis politiet bare havde ET godt bevis, ex. video så var jeg hentet med det samme og stillet overfor en dommer med det samme, uden tvivl.

Så det har hjulpet lidt på mit humør, da jeg desværre ikke stoler fuldt ud på vores system og faktisk var lidt bange for at blive dømt for noget jeg ikke har gjort.

:NVFrules:

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 21. feb 2013, 23:59

Zeus84 skrev:Så var jeg til afhøring idag, det var en rimelig kort afhøring.
Da jeg satte mig ned på kontoret fortalte jeg denne efterforsker at jeg ikke ønsker at udtale mig uden advokat ved min side.
Så kiggede han op på mig, og siger så følgende: Er du sikker, vi har masser af tid vi kan sagtnes blive færdige indenfor en 30min tid.
Jeg er helt sikker svarer jeg ham.
Så sluttede vi der, det tog godt og vel 3 min.

Jeg snakkede med en ven idag som har været i fængsel flere gange for vold, idag hjælper han unge ud af bande/rocker miljøet, en fantastisk person.
Han fortalte mig at hvis politiet bare havde ET godt bevis, ex. video så var jeg hentet med det samme og stillet overfor en dommer med det samme, uden tvivl.

Så det har hjulpet lidt på mit humør, da jeg desværre ikke stoler fuldt ud på vores system og faktisk var lidt bange for at blive dømt for noget jeg ikke har gjort.

:NVFrules:
Tag det helt roligt!

Jeg er Domsmand, og har dømt et utal af voldssager.

Og ud fra hvad du fortæller, har du fået en tilsigelse-Ret mig hvis jeg tager fejl- og så er det ikke verdens største mistanke/bevis de har i sagen. Havde de en klar sag mod dig, var du blevet hentet med det samme. Og lige meget hvad politiet/anklagemyndigheden mener, så skal du betragte dem, som nogen der kommer med et forslag til domstolen som er den dømmende part, og som suverænt bestemmer hvem og hvor meget der skal dømmes, eller frifindes for den sags skyld.

Og husk, Bevisbyrden påfalder den som fremfører påstanden, længere er den ikke. Og du er som udgangspunkt uskyldig indtil sagen har været for en dommer, ligegyldigt hvad politiet mener!

Hvis du bliver sigtet, så møder du op i retten med din beskikket advokat, og skulle du mod forventning blive dømt, så har du altid mulighed for at anke.

Jeg har sammen med resten af dommerne- 3 styk-frifundet folk der havde en værre sag end dig, da man ikke var i tvivl om at de var gerningsmænd, men anklageren kunne bare ikke komme med et bevis, og er der sådanne tvivl, står du til en frifindelse i de fleste tilfælde.

Du er mere end velkommen til at skrive mig en PB, hvis du har spørgsmål...

Brugeravatar
Guns&Tits
Gold Member
Gold Member
Interesser: ........
Geografisk sted: ........
Geografisk sted: ..........

Indlæg af Guns&Tits » 22. feb 2013, 06:47

:rock: Madsenrex det er sgu stort af dig. :respekt: NVF har sgu da også kontakter alle steder :NVFrules:
..........

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 68 times
Been thanked: 82 times

Indlæg af MadsenRex » 22. feb 2013, 09:24

Guns&Tits skrev::rock: Madsenrex det er sgu stort af dig. :respekt: NVF har sgu da også kontakter alle steder :NVFrules:
Mange tak!

Synes bare der lige skulle lidt ro på, da de fleste folk ikke aner hvordan det foregår i retten.
Jeg vil vædde Sveriges sandbanker på, at sagen dårlig nok ender i retten. I hvertfald ikke med vores ven som anklaget.

Man skal huske på, at alle kan anklage alle for noget, men hvis ikke der er hold i det påstået, så er vi ude i i injurier og bagvaskelse- paragraf 267-268 i straffeloven, hvis ikke jeg tager helt fejl- og så er det det påstået forurettet der har et problem, lidt lige som Amalie i hendes "voldssag"

Så personligt ville jeg på det forliggende grundlag ikke være bekymret.
Blev faktisk selv umotiveret overfaldet af en indvandre nede i min gårdhave, som jeg gav en fysisk irettesættelse så han desværre blev indlagt. Han lagde sag an, og jeg fik en tilsigelse om at møde op på station Bellahøj, hvor jeg påberåbte mig nødværgebestemmelserne, i straffelovens paragraf 13, de sagde bare ok, og så var den ged barberet. Og han lå da et døgn på rigets traumecenter;-)

Så igen, tag det roligt, politiet er notorisk kendt for at fjumre i den slags tvivlsager, i hvertfald i københavns byret.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 22. feb 2013, 09:48

MadsenRex skrev: Og han lå da et døgn på rigets traumecenter;-)
http://www.youtube.com/watch?v=DvNUr9_upr0
Ja det kan være traumatiserende at blive opdraget i et urbant miljø.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 22. feb 2013, 12:52

Der fik MadsenRex sgu lige en anerkendelse med på vejen :thumbup:
... assistance from a distance!

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 22. feb 2013, 20:01

Og skulle det ende så galt, at du bliver dømt, vil det være op til det lokale våbenkontor, om du skal fratages dine våben. Her taler det til din fordel, at du ikke bar eller brugte våben, selvom du havde en teoretisk mulighed for det. Hvis du endvidere ikke er dømt for anden personfarlig kriminalitet og har haft lovlige våben i en længere årrække, taler det også til din fordel.

Men lad være med at rejse spørgsmålet om din ret til våbentilladelser i retten. Hvis det bliver nævnt der, risikerer du, at dommeren tager et forbud mod våbenbesiddelse med i dommen, og så har du ingen mulighed for at diskutere det med den lokale våbenguru.

Hvis det ikke er nævnt i dommen, vil det også være op til politiet at beslutte, hvornår du igen kan få våbentilladelse(r).

Måske vil det være en god idé, hvis du midlertidigt lader en anden jæger overtage dine haglvåben, indtil der er faldet dom i sagen. Så risikerer du ikke at få dem konfiskeret, eller at komme ud i et tvangssalg. Det er lidt mere omstændigt med de våben, der kræver en tilladelse. Men dem kan du måske deponere hos en våbenhandler eller en bøssemager, der kan opbevare dem uden at skulle søge om (og betale for) våbentilladelser.

Besvar