Artikel: Fundne haglgevære = 1 år i fængsel!

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Tom4000 » 23. feb 2013, 08:29

http://www.sn.dk/Ustraffet-familiefar-p ... kel/257607

Mon det bare er ulovlig omgang med hittegods.... :giggle:

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Re: fundne haglgevære.....

Indlæg af Great Dane » 23. feb 2013, 08:33

Hvis han har taget dem hjem og gemt dem af vejen er det jo for at beholde dem, hvis han havde bragt dem hjem efter fundet og så kontaktet politiet med det samme, så var der næppe sket noget med hans straffeattest. Det er sgu for dumt.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 23. feb 2013, 10:16

Og hvordan er politiet blevet opmærksom på ham i første omgang?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 23. feb 2013, 10:48

Great Dane skrev:Hvis han har taget dem hjem og gemt dem af vejen er det jo for at beholde dem, hvis han havde bragt dem hjem efter fundet og så kontaktet politiet med det samme, så var der næppe sket noget med hans straffeattest. Det er sgu for dumt.
Og det er præcis hvad langt de fleste ville gøre , i smell a rat. :shame:
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

fundne haglgevære.....

Indlæg af Carsten Bo » 23. feb 2013, 10:49

Jammen for Søren da også. Hvor finder man oversavede jagtgeværer i dag?
Hvis vi lader tvivlen komme ham til gode, så er det faktisk svært at holde sig opdateret på lovområdet med hensyn til våben.
Og bonus pater burde dække her. Han har taget forholdsregler til at beskytte familien.
Måske der er noget som ikke er kommet frem?
Hvis det er i god tro så bør "borgen" få lidt at tænke på.

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Re: Artikel: Fundne haglgevære = 1 år i fængsel!

Indlæg af Oscar123 » 23. feb 2013, 11:42

Kender kun sagen fra de få linje i avisen – men på dette (ufuldkomne) grundlag synes dommen helt OK.
Man ”kommer bare ikke til” at opbevare tre fundne (?) oversavede jagtgeværer… :shame:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. feb 2013, 11:51

Der er flere ting der lugter her.

At en almindelig familiefar kan finde et oversavet jagtgevær, og være for længe om at beslutte sig for at overdrage det til politiet, tjjjae, det kan vel ske. Men tre oversavede haglgeværer :shock: Det er lidt for mange til at være en tilfældighed.

Et andet virkelig godt spørgsmål er, hvordan politiet overhovedet finder frem til ham ? En almindelig familiefar kan sandsynligvis have hvad som helst liggende i et skab i sit udhus, uden nogensinde at få besøg af politiet, så noget (eller nogen) må jo have henledt politiets opmærksomhed på geværerne.

Jeg gad godt vide lidt mere om, hvad der i grunden er foregået.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 23. feb 2013, 12:06

Hvis mandens forklaring nu skulle være sand, er han da et glimrende eksempel på det gamle mundheld; Dummere end loven tillader. :giggle:
Senest rettet af Elbæk 23. feb 2013, 12:07, rettet i alt 1 gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Great Dane » 23. feb 2013, 12:07

Indtil andet er bevist er jeg ikke afvisnende overfor forklaringen om et fund af tre oversavede geværer, det er garanteret sjældent det sker, men hvorfor ikke skulle det ikke kunne ske? Det der ikke passer i min optik, er trangen til at gemme dem af vejen. Jeg havde end ikke rørt ved dem hvis jeg gik en tur i skoven og fandt den slags, jeg havde ringet med det samme og blevet stående til politiet kom for at hente dem.

Hele historien er næppe fremlagt :mad: Og som nævnt tidligere så kan man nok have alt fra oversavede jagtvåben til atomvåben liggende i skuret, hvis man blot er almindelig familiefar der passer familien og jobbet.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 23. feb 2013, 12:10

Selv om at det ikke sker hver dag, så forekommer det dog at folk skiller sig af med ulovligheder ved simpelthen at dumpe dem i skoven, en affalds container, en sø eller et helt fjerde sted hvor andre kan finde dem og jeg er da et par enkelte gange blevet tilbudt sådanne ”Fund” (Som jeg dog ikke har taget imod!). At manden vælger at slæbe dem med hjem i stedet for bare at ringe til politiet fra findestedet, er jo komplet tåbeligt og at han efterfølgende låser dem inde på bopælen siger mig helt klart at han ikke har haft planer om at aflevere dem.
Hvad der så i første omgang har fået politiets opmærksomhed rettet mod manden vides jo ikke, men jeg mener stadig at 1 års fængsel er en hård dom for egentlig ikke at have gjort noget. For nogle år tilbage var det fuldt ud lovligt at besidde jagtgeværer for alle over 18 år (Dog ikke oversavede) og jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor de pludselig er blevet så meget farligere, at det nu er nødvendig at fængsle folk, blot for opbevaringen!

Edit: Arrr slået af GD
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 23. feb 2013, 12:29

Jeg er meget enig Tonny. Hvis han bare har beholdt dem af besidderglæde, er det satme en hård dom. Når man sidder inde i et år, mister man sit arbejde. Man kan sagtens risikere oveni at miste hus, hjem, kone og børn.

Så det er ikke sikkert det er en mand der er indstillet på at bidrage positivt til samfundsordenen der står på gaden om et år.

Jeg gad godt vide, hvad formålet med at have skydejernene liggende var. Hvis de blev opbevaret for krimineller, der senere skulle bruge dem personfarligt, synes jeg sagen er en del alvorligere, end hvis han bare havde dem liggende fordi han ikke lige nænnede at aflevere dem på rette sted.
Senest rettet af Lassescout 23. feb 2013, 12:33, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

-V-
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydere, udeliv og vellevned
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af -V- » 23. feb 2013, 12:31

Pudsigt efternavn at have i en sag om våben.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 23. feb 2013, 19:47

Et års fængsel.... Nuvel skal manden straffes, men et år synes som en hård straf - specielt når det er en langt hårdere straf end folk får for f.eks. vold (ofte 30 dage betinget hvis ej straffet før) eller grov vold for den sags skyld. Disse straksdomme er et lige så stort populistisk makværk som vore kære knivlov. Dydens smalle sti (vedr våben) er ikke blot smal - den er ultra smal!

Folk er slet ikke klar over konsekvenserne, såfremt de har et ulovligt våben. Jeg tror, det er et skræmmende højt antal folk, der ligger inde med f.eks. en gammel salonriffel eller haglbøsse de har arvet. Hvis de alle røg et år i spjældet, så havde fængselsvæsenet et pladsproblem....
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 23. feb 2013, 19:57

Hvis politiet banker på døren og man har tre oversavede ikkeregistrerede haglgeværer liggende, så synes jeg det er svært at finde formildende omstændigheder.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 23. feb 2013, 20:09

Lasse68 skrev:Hvis politiet banker på døren og man har tre oversavede ikkeregistrerede haglgeværer liggende, så synes jeg det er svært at finde formildende omstændigheder.
Enig.

Hvis vi nu giver manden al den credit vi kan forestille os: Han er et uskyldigt lam, det har fundet dem i skoven, han er lidt en "frisk dreng" og kan føle sig lidt som "bad boy" ved at vide, at han har dem (godt gemt væk) i udhuset. Nåja, så virker et år som en hård straf.
Men sådan er det garanteret ikke! Der var nok en grund til at politiet fandt våbnene hos ham. Måske var de hans, måske var de blot til opbevaring, fordi ejeren jævnligt har besøg af politiet, hvad ved jeg, men jeg har bare meget svært ved at tro at 3 oversavede jagtgeværer har baggrund i noget helt uskyldigt...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 25. feb 2013, 12:10

er der nogen der har læst hele artiklen i "Sjællandskes lørdagsudgave " ?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 2. mar 2013, 23:03

Der må være en grund til at politiet har fundet dem. Principielt kunne de fleste familiefædre have ti tons sprængstof i haveskuret uden at naboen anede uråd.
Havde jeg fundet tre oversavede jagtgeværer havde jeg ringet til politiet og så høre om de vil have dem. Jeg ville aldrig gemme dem derhjemme, uden at lade politiet vide det.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Great Dane » 4. mar 2013, 20:23

TheDarkSide skrev: Jeg ville aldrig gemme dem derhjemme, uden at lade politiet vide det.

Du lyder ret smart her :giggle:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 4. mar 2013, 21:01

Uden at kunne vide det med med sikkerhed, så tror jeg der stikker noget mere under i denne sag. Og et års ubetinget fængsel siger mig, at han også har haft ammunition til geværerne - det plejer og være udslagsgivende for den høje straf.
Og nu er en "familiefar" jo et vidt begreb - det er ikke alle der er Bonus Pater!!
Normalt er det sådan, at man skal antræffes i det offentlig rum med våbnene for at den høje straf udløses - derfor tror jeg der stikker noget mere under!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 4. mar 2013, 23:57

Boerge skrev:Uden at kunne vide det med med sikkerhed, så tror jeg der stikker noget mere under i denne sag. Og et års ubetinget fængsel siger mig, at han også har haft ammunition til geværerne - det plejer og være udslagsgivende for den høje straf.
Nu er 1 år efter de nye skærpelser jo ikke at regne for højt, idet jeg mener at minimumsstraffen for besiddelse af skydevåben er 1 år.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Hula
Newbie
Newbie
Interesser: Helt klart våben
Been thanked: 1 time

Indlæg af Hula » 8. mar 2013, 23:24

Alle der ved hvad et jagtgevær er , ved også hvorfor de efter loven ikke må havde løb under 55cm (er det vist) .

Derfor ved man også godt når man lige finder sådan et , eller tre at der tale om "diskoteks modeller" som ikke på nogen måde er tilladt efter dansk våbenlov.

Så selvfølgelig skal det koste en over nallerne !

Men 1 års fængsel er direkte perverst for en offer løs lovovertrædelses hvor der ikke forlægger klare beviser for et evt planlagt brug af disse våben , f.eks røveri planer eller bande relationer .

De sidste års stramninger af våben forbuddet er efter min mening et udtryk for lovsjusk begået af lav intelligente folkevalgte zombier der heller kriminaliserer lemand end forholder sig til virkelighedens problemer .

Jeg har ikke noget problem med reglen om 1 års fængsel hvis bare loven var specificeret til det at bære et skarpladt ulovligt våben offentligt . Men at koster fængsel bare at være i besiddelses er simpelthen grotæsk .

Ang sagen her så er der nok ikke den store tvivl om at "familiefaderen" ude mærket viste hvad han havde i skuret , og en bøde han kunne bo i og en betinget fængselsdom ville efter min mening være passende . Et år bag tremmer er både forkert fordi det at fjerne folk fra samfundet via fængsel kun BURDE være for netop det , eller for simpel hævn .

Vi får intet ud af at fjerne sådan en som ham fra kone , børn , job og skatteindbetaling . Og vi burde ikke som samfund følge behov for hævn for denne offer løse overtrædelses .
Senest rettet af Lycon 9. mar 2013, 00:28, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Korrekt pibelængde indsat.
I got a gun for my wife. Best swap I ever made!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 9. mar 2013, 11:08

Hula skrev:en betinget fængselsdom ville efter min mening være passende . Et år bag tremmer er både forkert fordi det at fjerne folk fra samfundet via fængsel kun BURDE være for netop det , eller for simpel hævn .

Vi får intet ud af at fjerne sådan en som ham fra kone , børn , job og skatteindbetaling . Og vi burde ikke som samfund følge behov for hævn for denne offer løse overtrædelses .
HELT enig. Det er den Ubetingede fængselsstraf, der gør ondt på mig her. Jeg tvivler på, at manden er blevet et bedre menneske efter et år i spjældet, og samlet set, bliver det en enorm omkostning for både manden, familien og samfundet som helhed.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 9. mar 2013, 13:35

Det er en forbandet uskik at politikkerne sådan tiltager sig dømmende magt. Verden er ikke sort og hvid men fyldt med nuancer. De kommer ikke frem når loven vedtages med i retten når der skal dømmes og derfor skal politikkerne opstille rammer og så lade dommerne få nuancerne ind i sagsbehandlingen. Det kan man ikke med minimumsstraffen.

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar