Så hvordan er lov og regler helt precis på det område.
Vi ved godt at brug af Rød er S.O.S, men hvid og grøn ?
Vi ved i har svaret, og vi takker på forhånd.

mvh
Claus
Der er en tråd om det her indeC-SB skrev:Hjælp søges til spørgsmål ang erhvervelse, besiddelse og anvendelse af nød / signal raketter og blus. Cannonfodder og jeg havde i dag en snak om køb af krudt drevne signal midler. CF er båd ejer, jeg ikke. Så spørgsmålet er om man skal have en særlig tilladelse til ovennævnde eller man bare skal registres ved køb. Jeg kan ikke tro der er de store problemer for en bådejer at købe raketter/blus uanset om det kun er de små fyldepenne-aktige eller store med faldskærm, noget andet er med mig landkrappe der godt kan se det pragtiske i den lille fyldepen til folk der færdes meget i naturen sommer og vinter i områder hvor der måske ikke er mobil tlf dækning i.
Så hvordan er lov og regler helt precis på det område.
Vi ved godt at brug af Rød er S.O.S, men hvid og grøn ?
Vi ved i har svaret, og vi takker på forhånd.![]()
mvh
Claus
Sådan, det er godt skrevet LasseLassescout skrev:Hæ hæ.
Du får mig altså ikke til at opfordre til andet end at skrive sandheden, så godt man nu formår. Så skønner politiet om begrundelsen skal udløse et afslag eller en tilladelse. I dit sted ville jeg skrive "Sikkerhedsudstyr ved friluftsliv". Det er da helt plausibelt, så jeg kan da ikke se der skulle være noget galt i det.
Det kan da tænkes du har ret. Det ville jeg bare ikke tage specielt tungt. Nød bryder alle regler, bogstaveligt talt.Keldda skrev:Da jeg fiskede ,(80-95) var alle nødblus ulovlige at anvende på fastland , så inden du leger skibsbrudden i en skov må du hellere slå reglerne op , de KAN da være ændret , men jeg tvivler
Igen helt enig med jer, og jeg vil blive helt kællinge-hys hvis jeg oplever nogen der bare for sjov fyre nødsignaler af. Når det nu er sagt, er der så ikke noget med en slags "frit lejde" til at affyre nødblus og raketter inde i landet nytårsaften, altså dem der har overskredet sidste anvendelse datoLassescout skrev:Nød bryder alle regler, bogstaveligt talt, men hvis nogen bruger nødsignalerne for sjov, så synes jeg da bestemt de skal have en straf der kan mærkes.Keldda skrev:Da jeg fiskede ,(80-95) var alle nødblus ulovlige at anvende på fastland , så inden du leger skibsbrudden i en skov må du hellere slå reglerne op , de KAN da være ændret , men jeg tvivler
Det er godt nok længe siden du har skudt med raketter, i dag sidder der et mekanisk aftrækssystem i bunden, ingen snore, ringe eller andet gøjl. De nødblus jeg har tændes ved en strygesats i toppen. Strygefladen er integreret i låget. Men her er det da smartere med et system som du beskriver eller som på raketterne i dag, en strygeflade bliver jo nemt våd i det miljø. Men der er sikkert også sket en tilsvarende udvikling på dem, der har jeg bare ikke fulgt med.Lassescout skrev:En ting der undrede mig var, at faldskærmsraket og flare skulle holdes modsat ved affyring. Begge kommer i et orange plastikrør. En raket affyres ved at skrue bunden af, og trække i proppen. En flare ved at skrue toppen af og trække i den. Så hvis du under stress og panik affyrer en raket som om det var en flare, rammer du enten dig selv i benet, eller skyder hul i din redningsflåde. Det er da ikke ret smart. Der står godtnok tydeligt på hvert rør hvordan man skal, men vi ved jo, at man gør skøre ting i panik.
Det kan da godt tænkes at du har ret. Jeg undersøgte det ikke så nøje da jeg flyttede fra Grønland til Danmark. Jeg tænkte bare, at den lille pencilpistol havde været en del af min glæde og tryghed på mange ture i fjorden og fjeldet, så jeg ville gerne beholde den til mange flere ture under andre himmelstrøg.Theredmist skrev:En pencilpistol kræver ingen tilladelse, men da det er pyroteknik vi taler om, skal man være fyldt 18..
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) ...
3)...
4)...
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
Ja men da der er tale om signal-VÅBEN menes der ting såsom gaspistoler der er kan monteres med afskudsbæger til flares, kanonslag osv.. Den lille pencil har ifølge mine oplysninger aldrig sorteret under våben... Men du skal nok ikke tage den med på diskoteket alligevelLassescout skrev:Det kan da godt tænkes at du har ret. Jeg undersøgte det ikke så nøje da jeg flyttede fra Grønland til Danmark. Jeg tænkte bare, at den lille pencilpistol havde været en del af min glæde og tryghed på mange ture i fjorden og fjeldet, så jeg ville gerne beholde den til mange flere ture under andre himmelstrøg.Theredmist skrev:En pencilpistol kræver ingen tilladelse, men da det er pyroteknik vi taler om, skal man være fyldt 18..
Og jeg ville for enhver pris undgå ballade om evt. ulovlig indførsel af våben, så jeg søgte import- og våbentilladelse til den sammen med rifler og haglgeværer. De tilladelser fik jeg, men det er selvfølgelig set før, at der er udstedt tilladelser som egentlig ikke var nødvendige ( se bare på importtilladelser til magasiner).
Men hvordan synes du din tolkning passer sammen med formuleringen i våbenloven ? Jeg mener, selvom en pencilpistol ikke er ret stor, så er det da et signalvåben ?§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) ...
3)...
4)...
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
Hej LasseLassescout skrev:Når jeg sejler har jeg en lille "bail out bag" der indeholder en håndholdt Garmin navigator, en VHF radio og pencilpistolen med ammunition. Tanken er, at GPS en kan fortælle mig præcist hvor jeg er, med radioen kan jeg tilkalde hjælp, og når hjælpen er nær kan jeg vise præcist hvor jeg er med signalpistolen. Har heldigvis aldrig haft behov for det, men det er da meget rart.
Er det mig der er for træt til at holde styr gamle måle-enheder eller er det en meget lille båd?Wildlife skrev: har selv overvejet den som nødløsning i min 15" jolle.
Jeg tror det er mig der er træt - Det er rettet til fod nu.bofhenator skrev:Er det mig der er for træt til at holde styr gamle måle-enheder eller er det en meget lille båd?Wildlife skrev: har selv overvejet den som nødløsning i min 15" jolle.
Jeg har endnu aldrig mødt en forhandler af maritimt grej der ikke havde dem...C-SB skrev:Jeg/vi har stille fulgt med i de gode svar og kommentarer. Der er dog et par ting der undre mig, og det er, at Garand01 skulle bevise at han var bådejer ved bøbet, hvordan difinerer man det ?, er det en båd i en vis størrelse og prisklasse. Jeg vil mene at en gummibåd, uanset om den er købt ved HN til ca 1500Kr også er en båd, og hvordan beviser man at man er bådejer. Man er jo ikke tvunget til at være med i et bådlau. Og egen sikkerhed ved færdsel på havet i andres både og i naturen må da dække det område.
Og så undre det mig også at man ikke kan Google sig frem til en forhandler af de pencils, alle de maritime forhandlere jeg fundet har kun raketter og blus, så hvor køber man så sådan en "fætter". Det er lidt en blanding af, god at have og nødvendig at have.
mvh
Claus
Dem jeg har set er de billige i plastik med den nye type bajonet-stik. Den lækreste model på markedet er uden tvivl Erma SG67E, lavet i aluminium og de bevægelige dele i stål. Men om den stadig fåes ved jeg ikke, de laves sikkert ikke i den kvalitet mere.Theredmist skrev:Jeg har endnu aldrig mødt en forhandler af maritimt grej der ikke havde dem...C-SB skrev:Jeg/vi har stille fulgt med i de gode svar og kommentarer. Der er dog et par ting der undre mig, og det er, at Garand01 skulle bevise at han var bådejer ved bøbet, hvordan difinerer man det ?, er det en båd i en vis størrelse og prisklasse. Jeg vil mene at en gummibåd, uanset om den er købt ved HN til ca 1500Kr også er en båd, og hvordan beviser man at man er bådejer. Man er jo ikke tvunget til at være med i et bådlau. Og egen sikkerhed ved færdsel på havet i andres både og i naturen må da dække det område.
Og så undre det mig også at man ikke kan Google sig frem til en forhandler af de pencils, alle de maritime forhandlere jeg fundet har kun raketter og blus, så hvor køber man så sådan en "fætter". Det er lidt en blanding af, god at have og nødvendig at have.
mvh
Claus