Nød / Signal Raketter og blus. Spørgsmål til loven.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
C-SB
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 2 times
Kontakt:

Nød / Signal Raketter og blus. Spørgsmål til loven.

Indlæg af C-SB » 8. mar 2013, 14:55

Hjælp søges til spørgsmål ang erhvervelse, besiddelse og anvendelse af nød / signal raketter og blus. Cannonfodder og jeg havde i dag en snak om køb af krudt drevne signal midler. CF er båd ejer, jeg ikke. Så spørgsmålet er om man skal have en særlig tilladelse til ovennævnde eller man bare skal registres ved køb. Jeg kan ikke tro der er de store problemer for en bådejer at købe raketter/blus uanset om det kun er de små fyldepenne-aktige eller store med faldskærm, noget andet er med mig landkrappe der godt kan se det pragtiske i den lille fyldepen til folk der færdes meget i naturen sommer og vinter i områder hvor der måske ikke er mobil tlf dækning i.
Så hvordan er lov og regler helt precis på det område.
Vi ved godt at brug af Rød er S.O.S, men hvid og grøn ?
Vi ved i har svaret, og vi takker på forhånd. :razz:
mvh
Claus

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Nød / Signal Raketter og blus. Spørgsmål til loven.

Indlæg af Lerche » 8. mar 2013, 16:14

C-SB skrev:Hjælp søges til spørgsmål ang erhvervelse, besiddelse og anvendelse af nød / signal raketter og blus. Cannonfodder og jeg havde i dag en snak om køb af krudt drevne signal midler. CF er båd ejer, jeg ikke. Så spørgsmålet er om man skal have en særlig tilladelse til ovennævnde eller man bare skal registres ved køb. Jeg kan ikke tro der er de store problemer for en bådejer at købe raketter/blus uanset om det kun er de små fyldepenne-aktige eller store med faldskærm, noget andet er med mig landkrappe der godt kan se det pragtiske i den lille fyldepen til folk der færdes meget i naturen sommer og vinter i områder hvor der måske ikke er mobil tlf dækning i.
Så hvordan er lov og regler helt precis på det område.
Vi ved godt at brug af Rød er S.O.S, men hvid og grøn ?
Vi ved i har svaret, og vi takker på forhånd. :razz:
mvh
Claus
Der er en tråd om det her inde
min tolkning er
rød hjælp lige nu og kan kun gå for langsom
grøn jeg anmoder om hjælp med der er ikke fare om bord

hvid ja måske betyder hold øje med mig da jeg måske for brug for hjælp
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
C-SB
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Kontakt:

Indlæg af C-SB » 8. mar 2013, 17:36

Tak for svar Lerche, jamen jeg har skam søgt på NVF inden spørgsmålet, her har jeg fundet mange blandede spørgsmål og svar om emnet, men hvad man direkte må og ikke må er der tvivl om, samt tilladelse/registring. Et par tænkte episoder: Jeg har købt mig en billig gummibåd og hygger mig ved vesterhavet sammen med datteren, strømmen tager os og vi bliver ført til havs. Jeg køre om vinteren i kraftig snevejr ude på øde strækninger og forulykker med køretøjet, ingen mobil dækning, jeg bliver efterlyst, jeg kan se de blå blink 500 meter væk, men de kan ikke se mig, og fortsætter. Det er sket i virkeligheden at man har fundet forulykkede personer få hundrede meter fra hvor redningsholdene har søgt, hvor det senere har vist sig at de kunne havde været reddet i live hvis de kunne have givet signal. Det er sgu lidt kryptisk den måde loven er mixet sammen på, jeg er jo faktisk også båd ejer med en gummibåd til 1200 Kr fra HN.
:razz:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 8. mar 2013, 19:41

Jeg har sådan en pencil pistol der kan skyde en lille farvet ildkugle op. Den skal der tilladelse til, men tilladelsen er gratis. Jeg oplyste ganske enkelt sandheden (det er altid nemmest) da jeg søgte om tilladelsen: " Anvendelse: sikkerhedsudstyr ved havjagt" . Så kom tilladelsen uden problemer. Du ansøger om tilladelse på den almindelige ansøgningsblanket her: https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D ... 1_0604.pdf

Jeg mener ikke der skal tilladelse til éngangs-nødraketter og flares.

Når jeg sejler har jeg en lille "bail out bag" der indeholder en håndholdt Garmin navigator, en VHF radio og pencilpistolen med ammunition. Tanken er, at GPS en kan fortælle mig præcist hvor jeg er, med radioen kan jeg tilkalde hjælp, og når hjælpen er nær kan jeg vise præcist hvor jeg er med signalpistolen. Har heldigvis aldrig haft behov for det, men det er da meget rart.

De røde nødsignaler må ganske rigtigt kun bruges i nødsituationer. Der er ikke regler for, hvad de hvide og de grønne signaler betyder, det aftaler man med dem man følges med, hvis man f.eks. er flere afsted, og kommer væk fra hinanden. Det kan jo være rart nok at kunne signalere " Her er jeg" eller "kom her hen" uden at hele verden tror man råber " Hjææææælp".
Senest rettet af Lassescout 8. mar 2013, 20:03, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
C-SB
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Kontakt:

Indlæg af C-SB » 8. mar 2013, 19:58

:thumbup: Lasse, men pencil signal afskyder, hvordan ser det ud angående erhvervelse til almendelige outdoor mennesker, "der bare gerne vil have den" som ekstra sikkerhed. Hvad pokker skal man skrive her, "outdoor / arbejdssikkerhed" :???: , nu står jeg ikke at tripper for at købe sådan en men det vil være rat at vide for andre ud over mig selv.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 8. mar 2013, 20:06

Hæ hæ.

Du får mig altså ikke til at opfordre til andet end at skrive sandheden, så godt man nu formår. Så skønner politiet om begrundelsen skal udløse et afslag eller en tilladelse. I dit sted ville jeg skrive "Sikkerhedsudstyr ved friluftsliv". Det er da helt plausibelt, så jeg kan da ikke se der skulle være noget galt i det.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
C-SB
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Kontakt:

Indlæg af C-SB » 8. mar 2013, 21:02

Lassescout skrev:Hæ hæ.

Du får mig altså ikke til at opfordre til andet end at skrive sandheden, så godt man nu formår. Så skønner politiet om begrundelsen skal udløse et afslag eller en tilladelse. I dit sted ville jeg skrive "Sikkerhedsudstyr ved friluftsliv". Det er da helt plausibelt, så jeg kan da ikke se der skulle være noget galt i det.
Sådan, det er godt skrevet Lasse :thumbup: . Jeg kan nu heller ikke se at der skal være problemer i at købe sikkerheds udstyr blot fordi det inderholder en krudtladning, men i våbenforskrækkede danmark skal man jo have tilladelse til alt brandbart ud over tændstikker efter hånden.
Tror sgu jeg søger sådan en tilladelse for egen sikkerheds skyld, og fordi man måske kan redde andre på denne bekostning.
En helikopter i luften koster lige i underkanten af 100.000 kr pr time så det må være win- Win for samfundet og borgerne.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 8. mar 2013, 22:14

hvis det er til at vise hvor man er så de kan finde en vil jeg klart foretrække en røg stav eller hvad nu de hedder
meget længer signal tid ikke en kæmpe afdrift eller noget
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 8. mar 2013, 22:35

Da jeg fiskede ,(80-95) var alle nødblus ulovlige at anvende på fastland , så inden du leger skibsbrudden i en skov må du hellere slå reglerne op , de KAN da være ændret , men jeg tvivler
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 10. mar 2013, 10:44

Keldda skrev:Da jeg fiskede ,(80-95) var alle nødblus ulovlige at anvende på fastland , så inden du leger skibsbrudden i en skov må du hellere slå reglerne op , de KAN da være ændret , men jeg tvivler
Det kan da tænkes du har ret. Det ville jeg bare ikke tage specielt tungt. Nød bryder alle regler, bogstaveligt talt.

Jeg havde mine tre nødrekvisitter i en lille taske som altid var med, både på havet og på jagt i fjeldet i Grønland. Hvis jeg havde brækket en ankel, og en helikopter eller et undsætningshold skulle finde mig på fjeldet, så tror jeg de var blevet glade for en ildkugle eller en flare (røgsignal) til at vise præcist hvor jeg lå. Det sparer en masse tid. Jeg tror ikke jeg efterfølgende var blevet præsenteret for en bøde for at bruge nødblus på land.

Men måske er de regler du henviser til lavet for at undgå alt for meget misbrug af nødblussene, og det er en helt anden sag. Som sagt kom jeg aldrig i en situation hvor jeg faktisk fik brug for mine, men hvis nogen bruger nødsignalerne for sjov, så synes jeg da bestemt de skal have en straf der kan mærkes.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
C-SB
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Kontakt:

Indlæg af C-SB » 10. mar 2013, 13:32

Lassescout skrev:
Keldda skrev:Da jeg fiskede ,(80-95) var alle nødblus ulovlige at anvende på fastland , så inden du leger skibsbrudden i en skov må du hellere slå reglerne op , de KAN da være ændret , men jeg tvivler
Nød bryder alle regler, bogstaveligt talt, men hvis nogen bruger nødsignalerne for sjov, så synes jeg da bestemt de skal have en straf der kan mærkes.
Igen helt enig med jer, og jeg vil blive helt kællinge-hys hvis jeg oplever nogen der bare for sjov fyre nødsignaler af. Når det nu er sagt, er der så ikke noget med en slags "frit lejde" til at affyre nødblus og raketter inde i landet nytårsaften, altså dem der har overskredet sidste anvendelse dato :???: . Prisen på nødraketter / signal blus taget i betraktning er det jo heller ikke nogle man bare fyre af for festens skyld, der er en henlagt nytårsraket væsentlig billiger at betale sig fra lovmessigt.
Gode svar gutter :razz:
Claus

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 11. mar 2013, 09:20

Jeg stod en gang på toppen af en klit på Fanø nytårsaften kl. 12. Når man kiggede mod Esbjerg, var hele byen badet i rødt lys fra mange mange faldskærmsblus. Jeg kan ikke huske hvor mange vi talte på én gang, men det var mange, og de der slukkedes blev hele tiden erstattet af nye.

Jeg tror ikke du finder nogen skriftlig retskilde der giver frit lejde til det, men fætter blå ville godtnok få travlt hvis han skulle optage rapport for alle overtrædelserne, og det på en aften hvor der i forvejen er rigeligt at se til. Så jeg tror nok, at det i praksis er accepteret, at man bruger nytårsaften kl. 12 til at skaffe sig af med datoudløbne raketter.

Men hold kæft en dum aften at komme i havsnød på :oops: :oops: :oops:

Når vi havde standerhejsning om foråret i bådklubben i Nuuk, så stod byens udstyrsleverandører altid på havnen og tilbød undervisning i affyring af nødraketter og flares. Det var netop de datoudløbne rekvisitter fra servicering af redningsflåder der blev affyret. Politiet var selvfølgelig indforstået, og både politi og brandvæsen var også med på denne festlige dag. Jeg undrede mig altid over hvor tilbageholdne de fleste mennesker var, der var faktisk ikke mange der skulle prøve. Men jeg kunne ikke få nok, jeg affyrede så mange jeg overhovedet kunne få fingre i, det er jo i "fredstid" man skal lære at omgås grejet. Desuden var det pissesjovt at fyre sådan en ornlig syg stor raket af !

En ting der undrede mig var, at faldskærmsraket og flare skulle holdes modsat ved affyring. Begge kommer i et orange plastikrør. En raket affyres ved at skrue bunden af, og trække i proppen. En flare ved at skrue toppen af og trække i den. Så hvis du under stress og panik affyrer en raket som om det var en flare, rammer du enten dig selv i benet, eller skyder hul i din redningsflåde. Det er da ikke ret smart. Der står godtnok tydeligt på hvert rør hvordan man skal, men vi ved jo, at man gør skøre ting i panik.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 11. mar 2013, 11:16

Lassescout skrev:En ting der undrede mig var, at faldskærmsraket og flare skulle holdes modsat ved affyring. Begge kommer i et orange plastikrør. En raket affyres ved at skrue bunden af, og trække i proppen. En flare ved at skrue toppen af og trække i den. Så hvis du under stress og panik affyrer en raket som om det var en flare, rammer du enten dig selv i benet, eller skyder hul i din redningsflåde. Det er da ikke ret smart. Der står godtnok tydeligt på hvert rør hvordan man skal, men vi ved jo, at man gør skøre ting i panik.
Det er godt nok længe siden du har skudt med raketter, i dag sidder der et mekanisk aftrækssystem i bunden, ingen snore, ringe eller andet gøjl. De nødblus jeg har tændes ved en strygesats i toppen. Strygefladen er integreret i låget. Men her er det da smartere med et system som du beskriver eller som på raketterne i dag, en strygeflade bliver jo nemt våd i det miljø. Men der er sikkert også sket en tilsvarende udvikling på dem, der har jeg bare ikke fulgt med.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Garand01
This member is
This member is
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 47 times
Been thanked: 46 times

Indlæg af Garand01 » 11. mar 2013, 15:12

Jeg har altid købt nødblus/raketter, og pencil pistol uden tilladelse, min pencil pistol købte jeg for 3 år siden, og der spurgte jeg på marinecenteret om den krævede tilladelse, det gjorde den ikke, jeg skulle bare kunne bevise at jeg havde båd (og det havde jeg på det tidspunkt)
Nødblus på land?
Jeg har altid to nødblus i min rygsæk når jeg er på overlevelsestur, jeg tager gerne en bøde for affyring, hvis det er det der redder mit liv :rolf:

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 24 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Theredmist » 11. mar 2013, 17:41

En pencilpistol kræver ingen tilladelse, men da det er pyroteknik vi taler om, skal man være fyldt 18..

De røde betyder "Jeg er i nød og har AKUT brug for hjælp/assistance" og bruges ved f.eks. forlis og andre livstruende situationer..

De grønne betyder "Jeg er i nød og har brug for hjælp" Bruges ved f.eks. rorskade, knækket mast, maskinproblemer osv der kan føre til yderligt forværrede situationer..

Den hvide betyder simpelthen "Jeg ønsker at oprette kontakt med dig/Vær OBS på mig"... Bruges f.eks. til at advare andre skibe hvis man skønner at der kan opstå fare for eks. kollission eller hvis det elektroniske udstyr er nede..

Røgen bruges i akut nød i dagslys og smides med vinden umiddelbart inden en helikopter forventes at samle dig op.

Kun ved køb af nød-PISTOL/Signalkanonslag er det nødvendigt med tilladelse.. Til knaldammunition til pencilafskyder er det ikke påkrævet med en tilladelse..

Vedrørende brugen på land, så er der altså tale om "NØDSIGNALER"... Ikke udelukkende "I-NØD-TIL-HAVS-SIGNALER"..
Hvis der opstår akut brug for livgivende/livreddende hjælp, så er alle midler tilladte.. Feks. indbrud for at skaffe telefonforbindelse, affyring af pyrotekniske signaler, afbrænding af bål trods bålforbud etc...
Jeg har altid haft kraftige håndblus til at ligge i bilen.. Er man udsat for en ulykke i tæt tåget vejr, så er der intet der virker bedre end et par 20-minutters hånd-flares 100meter på hver side af bilen..
Mener dog der er krav til opbevaringen i køretøjet.. De må feks ikke ligge sammen med benzindunken.. Jeg har mine i en gammel NATO-ammunitionskasse, sammen med vand, fyrfadslys, chokolade, knæklys og alt muligt andet.. Har tilbragt 11 timer sneet inde i bilen og så skader det aldrig at være forberedt :blink:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 12. mar 2013, 13:17

Theredmist skrev:En pencilpistol kræver ingen tilladelse, men da det er pyroteknik vi taler om, skal man være fyldt 18..
Det kan da godt tænkes at du har ret. Jeg undersøgte det ikke så nøje da jeg flyttede fra Grønland til Danmark. Jeg tænkte bare, at den lille pencilpistol havde været en del af min glæde og tryghed på mange ture i fjorden og fjeldet, så jeg ville gerne beholde den til mange flere ture under andre himmelstrøg.

Og jeg ville for enhver pris undgå ballade om evt. ulovlig indførsel af våben, så jeg søgte import- og våbentilladelse til den sammen med rifler og haglgeværer. De tilladelser fik jeg, men det er selvfølgelig set før, at der er udstedt tilladelser som egentlig ikke var nødvendige ( se bare på importtilladelser til magasiner :giggle: ).

Men hvordan synes du din tolkning passer sammen med formuleringen i våbenloven ? Jeg mener, selvom en pencilpistol ikke er ret stor, så er det da et signalvåben ?
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) ...
3)...
4)...
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 12. mar 2013, 15:19

Lassescout skrev:
Theredmist skrev:En pencilpistol kræver ingen tilladelse, men da det er pyroteknik vi taler om, skal man være fyldt 18..
Det kan da godt tænkes at du har ret. Jeg undersøgte det ikke så nøje da jeg flyttede fra Grønland til Danmark. Jeg tænkte bare, at den lille pencilpistol havde været en del af min glæde og tryghed på mange ture i fjorden og fjeldet, så jeg ville gerne beholde den til mange flere ture under andre himmelstrøg.

Og jeg ville for enhver pris undgå ballade om evt. ulovlig indførsel af våben, så jeg søgte import- og våbentilladelse til den sammen med rifler og haglgeværer. De tilladelser fik jeg, men det er selvfølgelig set før, at der er udstedt tilladelser som egentlig ikke var nødvendige ( se bare på importtilladelser til magasiner :giggle: ).

Men hvordan synes du din tolkning passer sammen med formuleringen i våbenloven ? Jeg mener, selvom en pencilpistol ikke er ret stor, så er det da et signalvåben ?
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) ...
3)...
4)...
8) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
§ 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i § 1, eller at besidde, bære eller anvende sådanne genstande eller stoffer.
Ja men da der er tale om signal-VÅBEN menes der ting såsom gaspistoler der er kan monteres med afskudsbæger til flares, kanonslag osv.. Den lille pencil har ifølge mine oplysninger aldrig sorteret under våben... Men du skal nok ikke tage den med på diskoteket alligevel :giggle: :Fyrværkeri:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 12. mar 2013, 22:04

Lassescout skrev:Når jeg sejler har jeg en lille "bail out bag" der indeholder en håndholdt Garmin navigator, en VHF radio og pencilpistolen med ammunition. Tanken er, at GPS en kan fortælle mig præcist hvor jeg er, med radioen kan jeg tilkalde hjælp, og når hjælpen er nær kan jeg vise præcist hvor jeg er med signalpistolen. Har heldigvis aldrig haft behov for det, men det er da meget rart.
Hej Lasse
Har du testet rækkevidden på din håndholdte VHF? Jeg har hørt vidt forskellige bud på hvor kort/langt en håndholdt radio ved havoverfladen rækker, men har selv overvejet den som nødløsning i min 15 fod jolle.
Senest rettet af Wildlife 12. mar 2013, 22:19, rettet i alt 1 gang.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 413 times
Been thanked: 972 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 12. mar 2013, 22:17

Wildlife skrev: har selv overvejet den som nødløsning i min 15" jolle.
Er det mig der er for træt til at holde styr gamle måle-enheder eller er det en meget lille båd?

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 12. mar 2013, 22:20

bofhenator skrev:
Wildlife skrev: har selv overvejet den som nødløsning i min 15" jolle.
Er det mig der er for træt til at holde styr gamle måle-enheder eller er det en meget lille båd?
Jeg tror det er mig der er træt - Det er rettet til fod nu.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 12. mar 2013, 22:43

Det jeg fik fortalt var, at den kan række så langt antennen kan "se", og det var også min erfaring. Jeg oplevede aldrig at der ikke var kontakt til kystradiostationen, for i godthåbsfjorden har man opsat repeaterstationer på de højeste toppe på Storøen, Bjørnø og Sermitsiaq. De har så kontakt til kystradioen, og når man sejler i Godthåbsfjorden er man næsten altid indenfor synsvidde af en eller flere af de høje toppe.

Nu brugte jeg VHF´en til mere end nødkald. Jeg havde min radiolicens koblet til mit telefonabonnement, så jeg kunne kalde kystradioen og blive omstillet til telefontrafik. På den måde kunne jeg give besked hjemme om, at vi f.eks. var sejlet et andet sted hen end planlagt pga is, at vi var kommet godt i land, og hvornår vi regnede med at være hjemme. En god ordning som gav tryghed for både min kone og jeg selv.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
C-SB
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Kontakt:

Indlæg af C-SB » 13. mar 2013, 18:08

Jeg/vi har stille fulgt med i de gode svar og kommentarer :thumbup: . Der er dog et par ting der undre mig, og det er, at Garand01 skulle bevise at han var bådejer ved bøbet, hvordan difinerer man det ?, er det en båd i en vis størrelse og prisklasse. Jeg vil mene at en gummibåd, uanset om den er købt ved HN til ca 1500Kr også er en båd, og hvordan beviser man at man er bådejer. Man er jo ikke tvunget til at være med i et bådlau. Og egen sikkerhed ved færdsel på havet i andres både og i naturen må da dække det område.
Og så undre det mig også at man ikke kan Google sig frem til en forhandler af de pencils, alle de maritime forhandlere jeg fundet har kun raketter og blus, så hvor køber man så sådan en "fætter". Det er lidt en blanding af, god at have og nødvendig at have.
mvh
Claus

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 13. mar 2013, 22:19

Jeg købte min ved købmanden i Kapisillit :giggle: :giggle: :giggle:
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Theredmist » 14. mar 2013, 07:41

C-SB skrev:Jeg/vi har stille fulgt med i de gode svar og kommentarer :thumbup: . Der er dog et par ting der undre mig, og det er, at Garand01 skulle bevise at han var bådejer ved bøbet, hvordan difinerer man det ?, er det en båd i en vis størrelse og prisklasse. Jeg vil mene at en gummibåd, uanset om den er købt ved HN til ca 1500Kr også er en båd, og hvordan beviser man at man er bådejer. Man er jo ikke tvunget til at være med i et bådlau. Og egen sikkerhed ved færdsel på havet i andres både og i naturen må da dække det område.
Og så undre det mig også at man ikke kan Google sig frem til en forhandler af de pencils, alle de maritime forhandlere jeg fundet har kun raketter og blus, så hvor køber man så sådan en "fætter". Det er lidt en blanding af, god at have og nødvendig at have.
mvh
Claus
Jeg har endnu aldrig mødt en forhandler af maritimt grej der ikke havde dem... :inspect:

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 14. mar 2013, 07:58

Theredmist skrev:
C-SB skrev:Jeg/vi har stille fulgt med i de gode svar og kommentarer :thumbup: . Der er dog et par ting der undre mig, og det er, at Garand01 skulle bevise at han var bådejer ved bøbet, hvordan difinerer man det ?, er det en båd i en vis størrelse og prisklasse. Jeg vil mene at en gummibåd, uanset om den er købt ved HN til ca 1500Kr også er en båd, og hvordan beviser man at man er bådejer. Man er jo ikke tvunget til at være med i et bådlau. Og egen sikkerhed ved færdsel på havet i andres både og i naturen må da dække det område.
mvh
Claus
Jeg har endnu aldrig mødt en forhandler af maritimt grej der ikke havde dem... :inspect:
Dem jeg har set er de billige i plastik med den nye type bajonet-stik. Den lækreste model på markedet er uden tvivl Erma SG67E, lavet i aluminium og de bevægelige dele i stål. Men om den stadig fåes ved jeg ikke, de laves sikkert ikke i den kvalitet mere.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar