Da jeg tog speedbåd certifikat fik vi at vide at der ikke er nogen betydningsmæssig forskel på hvid og grøn. Hvid er bare nem at se om natten og grøn om dagen. Især hvid om dagen overses nemtTheredmist skrev:En pencilpistol kræver ingen tilladelse, men da det er pyroteknik vi taler om, skal man være fyldt 18..
De røde betyder "Jeg er i nød og har AKUT brug for hjælp/assistance" og bruges ved f.eks. forlis og andre livstruende situationer..
De grønne betyder "Jeg er i nød og har brug for hjælp" Bruges ved f.eks. rorskade, knækket mast, maskinproblemer osv der kan føre til yderligt forværrede situationer..
Den hvide betyder simpelthen "Jeg ønsker at oprette kontakt med dig/Vær OBS på mig"... Bruges f.eks. til at advare andre skibe hvis man skønner at der kan opstå fare for eks. kollission eller hvis det elektroniske udstyr er nede.. :
Nød / Signal Raketter og blus. Spørgsmål til loven.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, Sportsskydning
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 3 times
Re: Nød / Signal Raketter og blus. Spørgsmål til loven.
Sportsskytteklubben Mildot
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Der står lidt her:
http://www.danskebaadejere.dk/sejlads/s ... dblus.aspx
http://www.danskebaadejere.dk/sejlads/s ... dblus.aspx
Køb og opbevaring af nødraketter.
De nuværende lidt lempede regler for køb og opbevaring af maritime nødsignaler trådte i kraft den 7. april 2001. Maritime nødsignaler anvendes både af den professionelle skibstrafik og af lystsejlerne.
Hidtil har køb af maritime nødsignaler været omfattet af krav om polititilladelse, medmindre købet blev registreret i skibets tilsynsbog. Da mindre skibe ikke har en tilsynsbog, skulle lystsejlere være henvist til at søge polititilladelse til erhvervelse af nødsignaler.
Dansk Sejlunion og Søsportens Sikkerhedsråd havde i fællesskab gjort myndighederne opmærksom på, at dette var helt urealistisk og anmodede om at reglerne blev udformet på en måde, så de var i overensstemmelse med, hvordan dette rent praktisk fungerer i dagligdagen for lystsejlerne – og således at reglerne ikke fik en negativ effekt på søsikkerheden.
For at gøre det nemmere for lystsejlerne at købe nødsignaler, blev reglerne ændret således at nødsignaler frit kan købes hos skibsprovianteringshandlere og forhandlere af skibsinventar mod forevisning af gyldig legitimation.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
I forlængelse af snakken om nødblus og raketter, er der så nogen der ved, om og evt. hvor man stadig kan købe de patroner til haglbøsse med nødblus?
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 593 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Lyngs Jagtvåben i Gilleleje har haft dem.Gråskæg skrev:I forlængelse af snakken om nødblus og raketter, er der så nogen der ved, om og evt. hvor man stadig kan købe de patroner til haglbøsse med nødblus?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Theredmist
- Silver Member
- Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 13 times
Nystrøm og krabbe i Århus...Gråskæg skrev:I forlængelse af snakken om nødblus og raketter, er der så nogen der ved, om og evt. hvor man stadig kan købe de patroner til haglbøsse med nødblus?
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."
- Garand01
- This member is
- Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
- Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 46 times
C-SB skrev:Jeg/vi har stille fulgt med i de gode svar og kommentarer. Der er dog et par ting der undre mig, og det er, at Garand01 skulle bevise at han var bådejer ved bøbet, hvordan difinerer man det ?, er det en båd i en vis størrelse og prisklasse. Jeg vil mene at en gummibåd, uanset om den er købt ved HN til ca 1500Kr også er en båd, og hvordan beviser man at man er bådejer. Man er jo ikke tvunget til at være med i et bådlau. Og egen sikkerhed ved færdsel på havet i andres både og i naturen må da dække det område.
Og så undre det mig også at man ikke kan Google sig frem til en forhandler af de pencils, alle de maritime forhandlere jeg fundet har kun raketter og blus, så hvor køber man så sådan en "fætter". Det er lidt en blanding af, god at have og nødvendig at have.
mvh
Claus
Jeg havde en gammel fiskekutter sammen med min far, og jeg plejede bare at tage "båd-bogen" med, hvori der var nogle gamle kviteringer på motordele, et håndskrevet ejerbevis