Lyddæmpere igen-igen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Re: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af Ped » 23. mar 2013, 20:00

Jeg har hørt rygter (våbensmeden) om at rigspolitiet iforbindelse med godkendelse af nye kalibere også har godkendt lyddæmpere til jagt i udlandet.
Er der nogle der kan bekræftige det?

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 23. mar 2013, 22:37

På ingen måde. Men jeg hørte det samme rygte svirre på KSC i dag. Men dét kunne da være dejligt.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Danskjavlen
Newbie
Newbie
Interesser: jagt
Geografisk sted: faxe

Indlæg af Danskjavlen » 25. mar 2013, 23:10

Ped skrev:Jeg har hørt rygter (våbensmeden) om at rigspolitiet iforbindelse med godkendelse af nye kalibere også har godkendt lyddæmpere til jagt i udlandet.
har hørt det samme rygte også fra våbensmeden , bare det nu ikke er en rygtesmed vi har med at gøre i dette tilfælde.

iøvrigt kommer der en medarbejder fra netop våbensmeden herop til sverige i påsken på jagt, så jeg trykker ham lidt på maven for nærmere oplysninger.

Waidmanns heil

danskjavlen

Predator
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Predator » 26. mar 2013, 10:02

Fra midt på sidste side...............

http://www.riffeljagt.com/forum/code/to ... hichpage=2
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
NTS
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af NTS » 26. mar 2013, 10:44

Jeg har lige fået fornyet tilladelsen på min lyddæmper til 'jagt i udlandet' uden problemer - det er hos Østjyllands Politi ...
"Non numeranda, sed ponderanda argumenta"

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 26. mar 2013, 15:20

Var forbi Våbenkontoret i Roskilde, de ville ikke modtage ansøgningen da, denne lovændring ikke var helt på plads endnu, og der kunne gå laaag tid før det skete.
Igen vi de være konger !!
Nå men så dik de ansøgningen på mail istedet så skal de svare !.

Gustloff
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagtvåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Gustloff » 26. mar 2013, 19:41

Schultz & Larsen tror på et kommende salg af deres dæmpere. De har opstillet et display hos Østjysk.
"Si Vis Pacem, Para Bellum".

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 27. mar 2013, 01:20

Danskjavlen skrev:
Ped skrev:Jeg har hørt rygter (våbensmeden) om at rigspolitiet iforbindelse med godkendelse af nye kalibere også har godkendt lyddæmpere til jagt i udlandet.
har hørt det samme rygte også fra våbensmeden , bare det nu ikke er en rygtesmed vi har med at gøre i dette tilfælde.

iøvrigt kommer der en medarbejder fra netop våbensmeden herop til sverige i påsken på jagt, så jeg trykker ham lidt på maven for nærmere oplysninger.

Waidmanns heil

danskjavlen
Jeg vidste ikke, at der var noget, der hed Faxe i Sverige. :shock:

Brugeravatar
Danskjavlen
Newbie
Newbie
Interesser: jagt
Geografisk sted: faxe

Indlæg af Danskjavlen » 27. mar 2013, 09:15

Gråskæg skrev:
Danskjavlen skrev:

Waidmanns heil

danskjavlen
Hej igen

I henhold til pålidelig kilde skulle Køge politi ha udstedt
En hel del tilladelser igår

Og rigtig det er en sheriff i Roskilde som mener
Han er kliverts højre hånd som ikke ville ustede
Disse tilladelser

Og rigtigt min ven Faxe ligger på Sjælland men befinder
Mig på min jagt i Sverige

Waidmanns heil

Danskjavlen

Jeg vidste ikke, at der var noget, der hed Faxe i Sverige. :shock:
tænk sig ham der fundet ud af , at man spise noget der kommer ud af røven på en høne

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af 308 W » 27. mar 2013, 21:32

Jeg har hørt at der muligvis bliver givet tilladelse til dem til efteråret :grin:

Jeg har lagt billet ind på en Schultz & Larsen til min Classic DL... Man har vel lov at håbe :grin::grin:8-)

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af Thor1975 » 17. maj 2013, 21:49

Hvis man skal søge om en lyddæmper, hvilke blanket skal man bruge?

Mvh
Thor

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune

Indlæg af JPedersen » 23. maj 2013, 01:01

Jeg har fået svar af den flinke politimand, han vil gerne have en uddybende forklaring på, hvorfor jeg gerne vil have en lyddæmper.
har brugt lidt tid på at rette dette til, men er der ikke en flink NVF'er der vil kigge det igennem, for fejl og diverse??

Det er sakset fra denne side
har været en tur i googles oversætter og skrevet om.

Fakta om høretab:
• En almindelig jagtriffel udsender et lydintensitetniveau på over 155dB i hver skud.
• Permanentet hørerskader opstår ved 150dB.
• Udsættelse for et støjniveau over 150dB, vil forårsage permanente høreskader, tinnitus eller begge dele.
• Gentagende udsættelse for støjniveauer over 150dB, selv når man er iført personlige værnemidler vil forårsage høreskader fordi støjens trykbølge bliver transmitteret til det midterste og indre øre via knogle og brusk.
• Iført personlige værnemidler, såsom høreværn er ikke tilstrækkeligt til at beskytte hørelsen mod skader.
• Den seneste personlige grænseværdi, fastsat af EU-direktiv 2003/10/EF diktere en maksimal personlig eksponering på 137dB.
• EU-direktiv 2003/10/EF, at såfremt teknologien gør det muligt, bør støjforureningen behandles ved kilden.
• Ved montering af lyddæmper på en riffel, opnår du den eneste pålidelige måde at beskytte din hørelse på.
Offentligheden er af den opfattelse, at lyddæmpere er ulovlige, selv om de i virkeligheden bliver brugt lovligt som støjreduktion i de fleste europæiske lande. I de lande hvor det stadig ikke er mulig at opnå tilladelse til en lyddæmper, går man i direkte modstrid med lovgivningen, som er blevet sat af Det Europæiske Miljøagentur (EU-OSHA).

Ulovligt brug af lyddæmpere og skydevåben, kan på ingen måde blive undgået, ved at forhindre den lovlydige borger i at beskytte sin hørelse.
Lyddæmperen dæmper stadig ikke nok til at man kan undvære høreværn, men den hjælper også med at beskytte en andre personer og dyr (såsom en hund eller en dine kammerater) placeret et vikårligt sted nær riflen under skydning.

Meget erfaring med både årsager og virkningen af støjbelastning med tilhørende permanent høretab er blevet indsamlet gennem de seneste år, og på baggrund af dette har Europa-Parlamentet indført en forordning. Denne forordning synes dog, at være gået lige forbi mange i våbenindustrien såvel som i ministerierne.

Under krigen i Irak og Afghanistan, var et af de hyppigste problemer høj frekvens høretab forårsaget af støj eksponering. Eksponeringen skyldes brug af våben under uddannelse og i kamp. Mange af disse personer opretholdt deres høretab i kamp og andre var kun eksponeret under uddannelses.
Selvom der angiveligt skulle være brugt tilstrækkelige høreværn (såsom formstøbte ørepropper eller hoved monteret høreværn) havde disse personer stadig høretab, det beviser bare at personlig værnemidler (høreværn) simpelthen ikke er tilstrækkeligt nok til at forhindre høreskader.

Forskningen har også vist, at personer der regelmæssigt bruger skydevåben, er over ti gange mere tilbøjelig til at opretholde høretab end personer som ikke skyder regelmæssigt.
Dette var på trods regelmæssigt brug af beskyttende høreværn, som må formodes at reducere støjniveauet til under den skadelige grænse, ikke beskytter mod de lydbølger der bliver overført til det midterste og den indre del af øret gennem knogler og brusk. Selvom lydbølgerne ikke udgøre den største trussel, vil det de over tid være nok til at forårsage høretab.
Anvendelse af lyddæmper til rifler, er ikke anderledes end at sætte en udstødning på en bil, en græsslåmaskine eller en motorcykel.
En lyddæmper på for eksempel en kaliber .308win vil reducere støjniveauet fra over 160dB, hvilket er øjeblikkeligt skadeligt, til under 137dB som er den anerkendte grænse for støjbelastning. Dette reducere støjen ved kilden og eliminerer lydbølgerne som går gennem knoglerne.
Montering af en lyddæmper på en riffel er den eneste sikre måde at beskytte sin hørelse på.
Senest rettet af JPedersen 23. maj 2013, 07:19, rettet i alt 1 gang.
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 23. maj 2013, 07:06

JPedersen skrev:Jeg har fået svar af den flinke politimand, han vil gerne have en uddybende forklaring på, hvorfor jeg gerne vil have en lyddæmper.
har brugt lidt tid på at rette dette til, men er der ikke en flink NVF'er der vil kigge det igennem, for fejl og diverse??

Forskningen har også vist, at personer der regelmæssigt bruger skydevåben, er over ti gange mere tilbøjelig til at opretholde høretab end personer som skyder regelmæssigt.
Den sætning forstår jeg ikke? Mon der mangler et "ikke"?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af JPedersen » 23. maj 2013, 07:18

bofhenator skrev:
JPedersen skrev:Jeg har fået svar af den flinke politimand, han vil gerne have en uddybende forklaring på, hvorfor jeg gerne vil have en lyddæmper.

Forskningen har også vist, at personer der regelmæssigt bruger skydevåben, er over ti gange mere tilbøjelig til at opretholde høretab end personer som ikke skyder regelmæssigt.
Den sætning forstår jeg ikke? Mon der mangler et "ikke"?
jo det er korrekt, det blev lidt sent i går :oops:
MVH Jonas

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joffes » 23. maj 2013, 10:32

• Iført personlige værnemidler, såsom høreværn er ikke tilstrækkeligt til at beskytte hørelsen mod skader.
Der er et eller andet galt med den sætning, umiddelbart ville jeg formulere det sådan: "Iført personlige værnemidler, så som høreværn, er man stadig ikke tilstrækkeligt beskyttet mod høreskader"?
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 23. maj 2013, 12:48

@ JPedersen: Du kan da også fortælle den rare politimand, at Rigspolitiet har nedenstående holdning til lyddæmpere, som de nu har meddelt Justitsministeriet. Når du henviser til journalnummeret, kan han sikkert selv tjekke med RP, at det er korrekt:
Journalnr.: 2012-1111-361
"På baggrund af denne fornyede gennemgang af sagen på det nu foreliggende grundlag finder Rigspolitiet, at reglerne på området kan lempes, således at der fremover kan meddeles tilladelse til lyddæmpere til våben, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Herved vil det være muligt at få tilladelse til lyddæmpere til alle våben, der besiddes i kraft af en tilladelse, våbenpåtegning på et jagttegn, herunder jagtvåben såvel i erhvervsmæssig sammenhæng som i privat regi, våbenpåtegning på medlemsbeviset af en skytteforening eller en samlertilladelse. Endvidere vil det herved være muligt uden tilladelse at erhverve og anvende lyddæmpere til f.eks. mindre luft- og fjedervåben og hardball- og paintballvåben, der frit kan besiddes og anvendes for personer over 18 år.
Der henvises til sagsnr. 2012-5000-0063."
Vær opmærksom på, at det endnu ikke er tilladt at bruge lyddæmpere på jagt i Danmark!
Jeg kan især godt lide den sidste sætning. Den siger jo nærmest, at det snart bliver tilladt også til jagt i Danmark.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af JPedersen » 23. maj 2013, 13:06

Joffes skrev:
Der er et eller andet galt med den sætning, umiddelbart ville jeg formulere det sådan: "Iført personlige værnemidler, så som høreværn, er man stadig ikke tilstrækkeligt beskyttet mod høreskader"?
Din sætning bliver brugt i stedet, tak for hjælpen.
MVH Jonas

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af JPedersen » 23. maj 2013, 13:06

Lassescout skrev:@ JPedersen: Du kan da også fortælle den rare politimand, at Rigspolitiet har nedenstående holdning til lyddæmpere, som de nu har meddelt Justitsministeriet. Når du henviser til journalnummeret, kan han sikkert selv tjekke med RP, at det er korrekt:
Journalnr.: 2012-1111-361
"På baggrund af denne fornyede gennemgang af sagen på det nu foreliggende grundlag finder Rigspolitiet, at reglerne på området kan lempes, således at der fremover kan meddeles tilladelse til lyddæmpere til våben, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1. Herved vil det være muligt at få tilladelse til lyddæmpere til alle våben, der besiddes i kraft af en tilladelse, våbenpåtegning på et jagttegn, herunder jagtvåben såvel i erhvervsmæssig sammenhæng som i privat regi, våbenpåtegning på medlemsbeviset af en skytteforening eller en samlertilladelse. Endvidere vil det herved være muligt uden tilladelse at erhverve og anvende lyddæmpere til f.eks. mindre luft- og fjedervåben og hardball- og paintballvåben, der frit kan besiddes og anvendes for personer over 18 år.
Der henvises til sagsnr. 2012-5000-0063."
Vær opmærksom på, at det endnu ikke er tilladt at bruge lyddæmpere på jagt i Danmark!
Jeg kan især godt lide den sidste sætning. Den siger jo nærmest, at det snart bliver tilladt også til jagt i Danmark.
den får han sgu også lige med :giggle:
MVH Jonas

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af 308 W » 19. jun 2013, 21:30

Hvordan går med ansøgningen?