Opføre jagthytte?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
MilleN
Newbie
Newbie
Interesser: jagt
Geografisk sted: Danmark

Opføre jagthytte?

Indlæg af MilleN » 26. mar 2013, 13:36

Hej alle :biggrin:

Jeg var usikker på hvor denne tråd bør placeres, da den ikke direkte henvender sig til våbenloven. Feel free til at flytte den, hvis der er et sted den passer bedre. Nå, men here goes.

Vi har leget lidt med tanken om at opføre en lille hytte til brug i forbindelse med jagt. Er det overhovedet lovligt at gøre, eller skal man søge om tilladelse til sådan noget, og i givet fald hvor? Det er naturligvis ejet og ikke lejet jord vi taler om, i forbindelse med en skov som ikke decideret bliver drevet som skovdrift. Jeg har fundet følgende omkring skovloven (se paragraf 6.3.1) men jeg ved ikke om dette gælder når ikke skoven fungerer som erhverv?? Eller?

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbesky ... m#p11del31

Er der nogen der ved noget, og evt. kan henvise til en bekendtgørelse/lov som jeg kan læse lidt på? Synes selv det er lidt svært at finde rundt i. :what:

På forhånd tusind tak :)

- Mille

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Re: Opføre jagthytte?

Indlæg af Marius » 26. mar 2013, 13:45

Jeg ville nok vælge at opføre et arbejdsskur til den nødvendige skovdrift.
6.3.1 Jagthytter mv.

Ifølge lovens bemærkninger anses bl.a. skydeplatforme og foderhuse som nødvendige for skovdriften, mens det om driftsmæssigt nødvendige bygninger anføres, at de skal tjene skovdriften og ikke fx jagt. Der er således eksplicit i forbindelse med lovens vedtagelse taget stilling til, at selv om jagtudøvelse betragtes som en del af skovdriften, så er byggeri til varetagelse af denne interesse uønsket.
http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbesky ... #p11del631
Krav til udformning af arbejdsskure

Skurets udseende godkendes, når det opfylder følgende betingelser:

Størrelse: Bygningens grundareal må være højst 10 m2. Der må ikke være veranda, terrasse eller lignende udbygninger på skuret.
Udseende: Bygningen skal opføres i træ. Ingen del af bygningens ydervægge eller tag må være højere end 2,8 meter over gulvplan. Taget må være beklædt med pap eller naturmaterialer. Hvis bygningen males, må der kun anvendes jordfarver, sort eller svenskrød. Bygningen skal have karakter af arbejdsskur (og ikke fx fritidshus, legehus, kolonihavehus o. lign.)
Indretning: Bygningen må indrettes med toilet, som ikke kræver kloakering, og køkken. Der må dog ikke føres vand eller elektricitet frem til bygningen.

Naturstyrelsen skal anvise en placering af skuret, hvis kravene til skurets størrelse, udseende og indretning er opfyldt, skoven er på 20 ha eller derover, og der ikke i forvejen findes bolig eller driftsbygninger. Bygningen bør placeres, så den er til mindst mulig gene for natur, landskab og besøgende i skoven.

Ønsker en ejer at opføre et skur, som ikke opfylder disse betingelser, skal der indhentes en dispensation efter de sædvanlige regler.

Distrikterne får under alle omstændigheder underretning om opførelse af arbejdsskure, da udseende og beliggenhed skal godkendes. For at der fra starten kan etableres en ensartet praksis, skal distrikterne i en periode sende udkast til afgørelserne om godkendelse til Skovpolitisk kontor.

Afgørelsen om godkendelse af udseende og beliggenhed kan ikke påklages.

NB! Selv om der ikke skal gives dispensation til skuret efter skovloven, skal skuret fortsat godkendes efter anden lovgivning, fx planloven og bygningslovgivningen.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

MilleN
Newbie
Newbie

Indlæg af MilleN » 26. mar 2013, 13:59

Ja, det har jeg også læst. Studser bare over at de nævner 20 ha mange steder. Vil et arbejdsskur ikke kræve at man har en egentlig "skovdrift" og ikke bare et par ha med stort set uberørt skov? Eller hvad?

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 26. mar 2013, 15:10

MilleN skrev:Ja, det har jeg også læst. Studser bare over at de nævner 20 ha mange steder. Vil et arbejdsskur ikke kræve at man har en egentlig "skovdrift" og ikke bare et par ha med stort set uberørt skov? Eller hvad?
Som jeg læser det, vil det kræve ansøgning om dispensation at opføre et arbejdsskur i en skov under 20Ha.

crap.. man bliver så træt af alle disse regler :mad:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

MilleN
Newbie
Newbie

Indlæg af MilleN » 26. mar 2013, 15:14

Marius skrev: Som jeg læser det, vil det kræve ansøgning om dispensation at opføre et arbejdsskur i en skov under 20Ha.

crap.. man bliver så træt af alle disse regler :mad:
Det er umiddelbart også sådan jeg læser det. Og ja, alle de regler er slet ikke til at holde styr på. :wall:

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 26. mar 2013, 15:48

Er det registreret som fredskov? Det har vist en del betydning.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 26. mar 2013, 15:59

Flere steder bruger vi bare en gammel campingvogn til formålet :)
Den "opføres" ikke - den "henstilles".

Men ærgerligt at jagt ikke falder ind under.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

MilleN
Newbie
Newbie

Indlæg af MilleN » 26. mar 2013, 16:12

DB89 skrev:Er det registreret som fredskov? Det har vist en del betydning.
Bum bum. Kan man finde et kort over sådan noget?

MilleN
Newbie
Newbie

Indlæg af MilleN » 26. mar 2013, 16:13

HappyNanoq skrev:Flere steder bruger vi bare en gammel campingvogn til formålet :)
Den "opføres" ikke - den "henstilles".

Men ærgerligt at jagt ikke falder ind under.
Det er selvfølgelig en mulighed jeg kan vende med kæresten, men om den kommer i problemer omkring nogle andre love når der af og til kommer miljøkontrol på ejendommen pga. andet erhverv ved jeg faktisk ikke.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 35 times

Indlæg af Great Dane » 26. mar 2013, 19:55

Køb dog en gammel skurvogn, og lad vognstel med hjul sidde på, så er det jo aldrig en permanent fast løsning. Og stil den op hvor den ikke agerer øjebæ for naboen, så behøver i næppe spørge om noget yderligere. Vælger du at være knivskarp regelrytter, så er svaret næsten med garanti NEJ fra kommunen.
Mvh Great Dane

MilleN
Newbie
Newbie

Indlæg af MilleN » 26. mar 2013, 20:14

Great Dane skrev:Køb dog en gammel skurvogn, og lad vognstel med hjul sidde på, så er det jo aldrig en permanent fast løsning. Og stil den op hvor den ikke agerer øjebæ for naboen, så behøver i næppe spørge om noget yderligere. Vælger du at være knivskarp regelrytter, så er svaret næsten med garanti NEJ fra kommunen.
Det er jeg næsten klar over. Efterspørger blot et sted jeg kan se noget om hvilke regler der gør sig gældende. Som skrevet, så tvivler jeg på at en campingvogn/skurvogn er en mulighed, men jeg undersøger det.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 27. mar 2013, 01:03

Umiddelbart skal du ikke regne med at få lov til at "opføre" noget som helst ude i det åbne land.
Har selv været med til at få bygget en hytte, som der blev sat en aksel med et par hjul under og en traktor foran, hvorefter den blev placeret et skjult sted ude i terrænet, hvor der var et vrag af et gammelt skur i forvejen. Det gik godt et stykke tid, men så dukkede der en politimand op efter en anmeldelse fra nogle "venlige" naboer, han fik forevist billeder af det gamle skur og fik at vide, som sandt var, at hytten var blevet transporteret helt samlet derud. Han skrev en rapport om sagen, og der var heldigvis lidt tvivl om, i hvilken kommune hytten befandt sig, så vi hørte aldrig mere til sagen. Det er nu 20 år siden, så hvis der ikke igen er nogen, der får ondt et vist sted, så får den vel lov at ligge i fred - men lovlig? Nej det er den nok ikke.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 27. mar 2013, 13:25

Tror det bedste er at tage en chance og vinde en bamse

du får ikke lov problem du står over for er vand el osv

men et redskabskur tror jeg der vil være mulig at få lav til
hvad du så har i dit redskabs skur jaaaaa Shhhhhhhhhhhh
Lerche der glæder sig til 16 maj

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 27. mar 2013, 20:21

Lerche skrev:Tror det bedste er at tage en chance og vinde en bamse

Kode: Vælg alt

Vand i en jagthytte er noget, som man pumper op af grøften, eller har med i en dunk, hvis det er drikkevand.
Instaleret EL hører heller ikke hjemme der, medmindre det drejer sig om solceller.

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 28. mar 2013, 09:19

Gråskæg skrev:
Lerche skrev:Tror det bedste er at tage en chance og vinde en bamse

Kode: Vælg alt

Vand i en jagthytte er noget, som man pumper op af grøften, eller har med i en dunk, hvis det er drikkevand.
Instaleret EL hører heller ikke hjemme der, medmindre det drejer sig om solceller.
Ja men hvis man skal gøre noget håbe om den lovlig kan opføres kommer han ikke uden om de ting for ikke tale om kloak på den ene eller anden måde, Nu er der mindst gå 100 kg inden huset skal bygges så heller tage en chance med en bjælke hytte der kan løftes væk når nogen får ondt i en hvis legemsdel
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af EGJ » 28. mar 2013, 10:11

Du for ikke lov at opfører en jagthytte i skoven, med mindre der har ligget én tidligere.

Både en campingvogn og en skurvogn kan henstilles "midlertidigt" - bare den har hjul så den kan flyttes. Sørg dog for at have en tilladelse fra lodsejeren, hvis ikke det er dig selv :biggrin:

Besvar