Lyddæmper....

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Re: Lyddæmper....

Indlæg af Topcat » 24. apr 2009, 12:07

Lassescout skrev:Det er jo netop det smukke ved forslaget.

Hvis du bruger subsonisk ammunition gør du noget ulovligt. Eller du skal i så fald have politiets tilladelse til dæmperen. Men hvis du bruger almindelig standardammunition, er det ikke en lyddæmper, men bare en støjreducerende rekyldæmper nøjagtig som i virkeligheden.

Det er da smukt lovarbejde.
Det er vel ikke kun et spørgsmål om at bruge subsonisk ammunition eller ej. Alt efter hvilket våben og hvilken supersonisk ammunition der bruges, vil du vel få forskellige lyddæmpninger, hvordan i alverden skal man kunne kontrollere/overholde det i praksis?

Jeg er selvfølgelig glad for at vi bevæger os i den rigtige retning, jeg er bare bange for at der bliver indført et stykke lovgivning der reelt ikke har nogen effekt og/eller er så svagt defineret at politiet kan tilpasse efter forgodtbefindende.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Brugeravatar
Bissen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Airbrush og våben.
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Indlæg af Bissen » 24. apr 2009, 12:22

Lycon skrev:
Lassescout skrev:Det er jo netop det smukke ved forslaget.

Hvis du bruger subsonisk ammunition gør du noget ulovligt. Eller du skal i så fald have politiets tilladelse til dæmperen. Men hvis du bruger almindelig standardammunition, er det ikke en lyddæmper, men bare en støjreducerende rekyldæmper nøjagtig som i virkeligheden.

Det er da smukt lovarbejde.
Nej det er halvgjort og ugennemtænkt, der vil være massere af grænsetilfælde. Desuden vil en lyddæmper til .22lr være forbudt, dette gælder også for en række haglpatroner da ammunitionen er under lydens og hvad med luftvåbene?

Som jeg ser det er det kun jægere der tilgodeses ved det forslag og ikke skytter som helhed.

Hvorfor ikke bare legalisere lyddæmpere, hvorfor skal vi have alle de forbud og restriktioner?
Jeg er helt enig.. :goodpost:
Det så fint ud til at starte med, men nu hvor jeg tænker over det er det et halvhjertet forsøgsom kun gavner "standard" jægeren.

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af Batler Britton » 28. apr 2009, 09:31

Lycon skrev:Nej det er halvgjort og ugennemtænkt, der vil være massere af grænsetilfælde. Desuden vil en lyddæmper til .22lr være forbudt, dette gælder også for en række haglpatroner da ammunitionen er under lydens og hvad med luftvåbene?

Som jeg ser det er det kun jægere der tilgodeses ved det forslag og ikke skytter som helhed.

Hvorfor ikke bare legalisere lyddæmpere, hvorfor skal vi have alle de forbud og restriktioner?
som beskrevet i en anden tråd, så fik jeg min tilladelse til dæmper for luftvåben uden de store armbevægelser. udstedt d. 2/4-08. kan fuldt lovligt rende rundt og "plinke" med dæmperen monteret, hvilket er til stor glæde for naboerne. det specielle i dette tilfælde er at våbene den skal bruges på, ikke er tilladelseskrævende, da det drejer sig om hhv. en 100 og 214 joules PCP luftgevær. om det har været udslagsgivende, ved jeg ikke, men helt sikkert derfor den må benyttes i DK
Vedhæftede filer
dæmpertillladelse.jpg
dæmpertillladelse.jpg (93.69 KiB) Vist 7151 gange
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 4. maj 2009, 18:43

Lassescout skrev:S&N har sendt et udkast til ny bekendtgørelse om skydevåben og ammunition der må anvendes til jagt i høring. Udkastet kan ses på dette link som bilag 2009-01-09: http://www.skovognatur.dk/Jagt/Vildtraa ... ngsraadet/
Et referat fra Vildtforvaltningsrådets møde d. 24/3-09 er nu online på citerede URL. Der står kun ganske lidt om den foreslåede ændring af våbenloven, umiddelbart virker det ikke til at sagen er nået længere end til dette møde?
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

PBD
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: svendborg
Been thanked: 21 times

Indlæg af PBD » 31. jul 2009, 10:11

Hej HePe.

NU er det efterhånden en del tid siden jeg blandede mig i debatten, men jeg sidder nu med 2 sager vedrørende afvisning af ansøgning på lyddæmper, til jagt i udlandet. Den første sag er endnu "kun" afvist af Fyns Politi, og kan påklages til Rigspolitiet(formålsløst). Den anden sag er klaget/afgjort af Rigspolitiet, og med den påskrift at den ikke kan påklages yderligere ved andre instanser ????. Der er vedlagt dokumentation om at klagerne IKKE kan komme på jagt i England, hvis ikke de opfylder EU-regler om støjemmission. De pågældende jagtsteder i England vil ikke fravige dette krav, og det er en tendens der spreder sig på de engelske revirer. Det påvirker åbenbart slet ikke Rigspolitiet, da de står fast i afslaget, med samme kryptiske begrundelser som andre i denne tråd har nævnt. Har du nogen ide til en "action" her, da jeg efterhånden er lidt træt af at bruge min arbejdstid på at hjælpe kunder med en på forhånd afgjort klagesag.
PBD

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 31. jul 2009, 17:14

pbd skrev:Hej HePe.

NU er det efterhånden en del tid siden jeg blandede mig i debatten, men jeg sidder nu med 2 sager vedrørende afvisning af ansøgning på lyddæmper, til jagt i udlandet. Den første sag er endnu "kun" afvist af Fyns Politi, og kan påklages til Rigspolitiet(formålsløst). Den anden sag er klaget/afgjort af Rigspolitiet, og med den påskrift at den ikke kan påklages yderligere ved andre instanser ????.
Hej pbd,

Jeg er bekendt med, at to sager/afgørelser om afslag på tilladelse til lyddæmper til jagt i udlandet er påklaget til Folketingets ombudsmand. En klagesag er omtalt i denne tråd, den anden klagesag vedrører selve "hovedsagen" (Rigspolitichefens afgørelse af 11. juli 2008), som nogle politikredse bruger at henvise til, når der meddeles afslag på ansøgning om tilladelse til lyddæmper til jagt i udlandet.
pbd skrev:Der er vedlagt dokumentation om at klagerne IKKE kan komme på jagt i England, hvis ikke de opfylder EU-regler om støjemmission. De pågældende jagtsteder i England vil ikke fravige dette krav, og det er en tendens der spreder sig på de engelske revirer. Det påvirker åbenbart slet ikke Rigspolitiet, da de står fast i afslaget, med samme kryptiske begrundelser som andre i denne tråd har nævnt.
Jeg kontakter dig via PB i løbet af weekenden.

Venlig hilsen
HePe

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Indlæg af Mindstorm » 8. feb 2010, 17:44

Jeg har fra en rimelig pålidelig kilde hørt, at der skulle blive ændret i våbenloven, så det skulle blive muligt for almindelige mennesker, at købe en lyddæmper fra 1. april i år!

Er dette blot en aprilsnar, eller er der nogen der ved noget mere konkret.....?
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden

Indlæg af HePe » 8. feb 2010, 23:23

Mindstorm skrev:Jeg har fra en rimelig pålidelig kilde hørt, at der skulle blive ændret i våbenloven, så det skulle blive muligt for almindelige mennesker, at købe en lyddæmper fra 1. april i år!
Der kunne tænkes at være en ændring undervejs vedrørende lyddæmperbestemmelsen i Miljøministeriets bekendtgørelse om skydevåben og ammunition, der må anvendes til jagt og regulering. I givet fald vil der sandsynligvis snart foreligge et forslag fra Miljøministeriet på høringsportalen og på Skov- og Naturstyrelsens hjemmeside.

Se evt. Miljøministerens skrivelse til NVF i Emne: Forslag til ændring af våben og jagtlov omkring lyddæmpere.

Brugeravatar
Experimentarius
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
Has thanked: 3 times

Indlæg af Experimentarius » 30. mar 2013, 09:14

Har Jeres kamp været lang, så må den da nu kunne kaldes for ikke forgæves. :eek:

Mangler stadig at kunne finde blanketten på politi.dk, men det kommer vel.
/ẍ

No Guns, No Glory ...

Be aware of a man with customised guns ...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 303 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 2. apr 2013, 20:43

Experimentarius skrev: Mangler stadig at kunne finde blanketten på politi.dk, men det kommer vel.
Det er denneher du skal bruge :
https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D ... 1_0604.pdf
Bare lad være med at udfylde felterne med patronantal, ladesystem og andre ikke-relevante ting.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Skev
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, Jagt
Geografisk sted: Fuglebjerg

Indlæg af Skev » 3. apr 2013, 17:46

Er der kommet nyt i sagen ang Lyddæmpere??

Har læst nogle "rygter" på nettet, om lempelse a reglerne skulle være på vej i år...

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune

Indlæg af JPedersen » 3. apr 2013, 20:16

Der har lige været åbnet op for tilladelserne, (fredag før påske, til i går klokken 5) nu er der nogle betjente der har sat sig på bagben, så sgaen kører videre lidt endnu.
Jeg snakkede med dem i aktiv fritid i dag om netop lyddæmper. (Iøvrigt ham der fortalte at de lige har givet tilladelser til konkurrance og øvelses skydning.)

Jeg har en dæmper der er blevet reserveret til mig idag, nu skal ansøgningen bare lige aflevres i roskilde. :eek: :DancingBanana:

I aktiv fritid sagde han at jeg skulle have et skriftligt afslag, samt en klagevejledning, og så klage.
Han mente i øvrigt at der nok ikke gik mere end 5 uger før der bliver åbnet igen. :argue:

Som ham sagde, jo flere jægere der klager i øjeblikket, jo mere trætte bliver de. Justitsmin. Har godkente dæmperne, nu er det politiet der ikke vil, den sag kommer de dog til at tabe :biggrin:
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Re: Sv: Lyddæmper....

Indlæg af Kristian_J » 3. apr 2013, 21:01

Det bliver lidt forvirrende nu. Kan folk der skyder i konkurrence nu få lyddæmper / rekyldæmper?

Hvis Ja, hvilke våben gælder det så? Luftvåben, pistoler, grovkaliber rifler?
... assistance from a distance!

KristianKJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: midtjylland

Indlæg af KristianKJ » 3. apr 2013, 21:18

Nogen der ved hvordan situationen ser ud i øjeblikket ? :what:

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 64 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Radis » 3. apr 2013, 21:28

Thorkil02 skrev:Der har lige været åbnet op for tilladelserne, (fredag før påske, til i går klokken 5) nu er der nogle betjente der har sat sig på bagben, så sgaen kører videre lidt endnu.
Jeg snakkede med dem i aktiv fritid i dag om netop lyddæmper. (Iøvrigt ham der fortalte at de lige har givet tilladelser til konkurrance og øvelses skydning.)

Jeg har en dæmper der er blevet reserveret til mig idag, nu skal ansøgningen bare lige aflevres i roskilde. :eek: :DancingBanana:

I aktiv fritid sagde han at jeg skulle have et skriftligt afslag, samt en klagevejledning, og så klage.
Han mente i øvrigt at der nok ikke gik mere end 5 uger før der bliver åbnet igen. :argue:

Som ham sagde, jo flere jægere der klager i øjeblikket, jo mere trætte bliver de. Justitsmin. Har godkente dæmperne, nu er det politiet der ikke vil, den sag kommer de dog til at tabe :biggrin:
Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad der menes med "konkurrence- og øvelsesskydning". Hvis det er bleven tilladt at anvende til privat øvelses-/hyggeskydning, så ville jeg meget gerne vide dette!
Så er det bare med at få søgt om sådan en bandit :danishgun:

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 3. apr 2013, 21:34

Radis skrev:
Thorkil02 skrev:Der har lige været åbnet op for tilladelserne, (fredag før påske, til i går klokken 5) nu er der nogle betjente der har sat sig på bagben, så sgaen kører videre lidt endnu.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad der menes med "konkurrence- og øvelsesskydning". Hvis det er bleven tilladt at anvende til privat øvelses-/hyggeskydning, så ville jeg meget gerne vide dette!
Øvelsesskydning er vel øvelsesskydning... Om man gør det på en bane, eller i privat regi er velsagtens ligegyldigt.. Jeg kan i hvert fald ikke se hvad der skulle være til hinder for at søge på en. Det har jeg da tænkt mig at gøre..

edit.. stive stave...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Radis » 3. apr 2013, 21:47

Timber skrev:
Radis skrev:

Øvelsesskydning er vel øvelsesskydning... Om man gør det på en bane, eller i privat regi er velsagtens ligegyldigt.. Jeg kan i hvert fald ikke se hvad der skulle være til hinder for at søge på en. Det har jeg da tænkt mig at gøre..

edit.. stive stave...
Hvis man ønsker at søge om en lyddæmper og krydser af i feltet "øvelses- og konkurrenceskydning", så skal man oplyse i hvilken forening man tilhører samt vedlægge/forevise et gyldigt medlemsbevis for denne.
Hvordan drejer man lige den, når det er i forbindelse med ens jagttegn man agter at søge.

Så får man nok en smørre om "Jamen hvis du ikke må anvende lyddæmperen til jagt, hvorfor skulle du så have mulighed for at måtte øve med sådan en, når det ikke tjener noget formål for dig når du er på jagt...) :???:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 3. apr 2013, 21:52

Radis skrev:
Timber skrev:Jeg kunne også godt tænke mig at vide, hvad der menes med "konkurrence- og øvelsesskydning". Hvis det er bleven tilladt at anvende til privat øvelses-/hyggeskydning, så ville jeg meget gerne vide dette!

edit.. stive stave...
Radis skrev:Hvis man ønsker at søge om en lyddæmper og krydser af i feltet "øvelses- og konkurrenceskydning", så skal man oplyse i hvilken forening man tilhører samt vedlægge/forevise et gyldigt medlemsbevis for denne.
Hvordan drejer man lige den, når det er i forbindelse med ens jagttegn man agter at søge.

Så får man nok en smørre om "Jamen hvis du ikke må anvende lyddæmperen til jagt, hvorfor skulle du så have mulighed for at måtte øve med sådan en, når det ikke tjener noget formål for dig når du er på jagt...) :???:
Hmm, sandt at sige har jeg ikke ligefrem nærstuderet sådan en ansøgning, så det var jeg ikke lige klar over man skulle skrive.. :oops: Men på den anden side kender jeg i hvert fald ikke nogen foreninger man må bruge lyddæmpere i, så det er da en underlig formulering??? :???:

Edit.. Hmm, hvad skete der lige for den quote??? Admin, heeelp please.. :oops:
Senest rettet af Castle 8. apr 2013, 12:27, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Quote justeret!
M.v.h. Timber

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Indlæg af Schønning » 3. apr 2013, 22:35

Hvis justitsministeriet har godkendt dæmperne,står det så ikke et eller andet sted,så man kan printe noget ud og vise på våbenkontoret?

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Been thanked: 7 times

Indlæg af I56 » 3. apr 2013, 22:46

Timber skrev:Hvis man ønsker at søge om en lyddæmper og krydser af i feltet "øvelses- og konkurrenceskydning", så skal man oplyse i hvilken forening man tilhører samt vedlægge/forevise et gyldigt medlemsbevis for denne.
Du skal bare skrive hvilken (godkendt) skydebane, du vil anvende til indskydning og øvelse. Hvis der argumenteres for, at lyddæmper ikke må bruges til jagt i DK, kan man jo øve sig med henblik på jagt i Sverige eller Norge, hvor det er tilladt. Desuden er der udstedt mange tilladelser til lyddæmpere, der var ejet før det blev forbudt. På disse tilladelser står det "til øvelsesskydning".

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Radis » 3. apr 2013, 22:52

i56 skrev:
Timber skrev:Hvis man ønsker at søge om en lyddæmper og krydser af i feltet "øvelses- og konkurrenceskydning", så skal man oplyse i hvilken forening man tilhører samt vedlægge/forevise et gyldigt medlemsbevis for denne.
Du skal bare skrive hvilken (godkendt) skydebane, du vil anvende til indskydning og øvelse. Hvis der argumenteres for, at lyddæmper ikke må bruges til jagt i DK, kan man jo øve sig med henblik på jagt i Sverige eller Norge, hvor det er tilladt. Desuden er der udstedt mange tilladelser til lyddæmpere, der var ejet før det blev forbudt. På disse tilladelser står det "til øvelsesskydning".
Ja det kunne være en mulighed. Men jeg er mere interesseret i at kunne anvende dæmperen på privat grund.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 3. apr 2013, 23:00

Radis skrev:
i56 skrev:
Ja det kunne være en mulighed. Men jeg er mere interesseret i at kunne anvende dæmperen på privat grund.
Det er da tilladt at træne/øve op til 5 gange på egen grund eller jagt, såeee..... Men det er måske lige at twiste den lidt for meget?? :giggle:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Radis » 3. apr 2013, 23:16

Timber skrev:
Radis skrev:
i56 skrev:
Det er da tilladt at træne/øve op til 5 gange på egen grund eller jagt, såeee..... Men det er måske lige at twiste den lidt for meget?? :giggle:
Jeg tænker bare: Hvis policen i forvejen ikke er meget for, at vi som privat-personer skal være i besiddelse af lyddæmperer, så kunne de "få ramt på dig" ved at tage dig på fersk gerning, i gang med at bruge din dæmper hjemme på matriklen, og ikke på den angivne godkendte skydebane, som du anførte i ansøgningen.........

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af JPedersen » 4. apr 2013, 01:17

Radis skrev:
Timber skrev:
Radis skrev:
i56 skrev:
Jeg tænker bare: Hvis policen i forvejen ikke er meget for, at vi som privat-personer skal være i besiddelse af lyddæmperer, så kunne de "få ramt på dig" ved at tage dig på fersk gerning, i gang med at bruge din dæmper hjemme på matriklen, og ikke på den angivne godkendte skydebane, som du anførte i ansøgningen.........
Jeg snakkede med Sælger om dette, altså hvad man skulle skrive, han sagde at det var nok at vise dit jagttegn, da danmarks jægerfund også holder konkurrenceskydning. så du behøver ikke at skrive noget, hvis de spørger vise du bare dit jagttegn.

Den færdige tilladelse skulle gerne blive til øvelses- og konkurrenceskydning samt jagt i udlandet.
Der kan umuligt gå lang tid før, de bliver tilladt til jagt herhjemme også
MVH Jonas

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member

Indlæg af JPedersen » 4. apr 2013, 01:21

Schønning skrev:

Hvis justitsministeriet har godkendt dæmperne,står det så ikke et eller andet sted,så man kan printe noget ud og vise på våbenkontoret?
Problemet er at Politiet har "anket dommen" fuldstændig ligesom du kan klage over et afslag, men de kommer ikke til at vinde kampen, de trækker den bare ud.
jeg tror godt sige, at jeg er ret sikker på at have min dæmper i hånden inden for 2-3 måneder :biggrin:
MVH Jonas

Besvar