Knivloven: Up to date (og totenschlægere)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Sierra Leone
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Historie og Våben
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 15 times

Knivloven: Up to date (og totenschlægere)

Indlæg af Sierra Leone » 3. apr 2013, 14:50

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland

totenschlægere lovlige til jagtbrug

Indlæg af Schønning » 3. apr 2013, 16:58

http://netnatur.dk/lovstof/1624-knivlov ... -anno-2013

Rimelig interessant syntes jeg faktisk..
Har før prøvet at stå på en jagt,hvor der er en der ikke har fået ramt en hare ordentligt. Og der går alligevel lidt før man har fundet en ordentlig pind/kæp til at aflive den med og det syntes jeg ikke er jagt etisk i orden. Har nemlig overvejet om man skulle lave en lille slags kølle eller lign. som man måske kunne montere med en snor i bæltet eller noget,syntes bare ikke det er særligt praktisk. En totenschlæger fås med skede til bæltet,akkurat som en kniv,den fylder ikke særligt meget når den er slået sammen og den har en slagkraft der gør at man kun behøver at slå en enkelt gang.
Alt i alt en glimrende løsning syntes jeg..
Hvad siger i andre?

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Re: Knivloven: Up to date

Indlæg af Caspian1911 » 3. apr 2013, 18:15

Egentlig er det interessant, at der i lovteksten $15 Stk 1 står våben over 12 cm. Der står ikke knive.

En kniv bliver vel først et våben, når den anvendes til at påføre levende organismer skade. Det er ikke et våben, hvis den anvendes til spejderbrug.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: totenschlægere lovlige til jagtbrug

Indlæg af Andreas E. » 3. apr 2013, 19:17

Schønning skrev:http://netnatur.dk/lovstof/1624-knivlov ... -anno-2013

Har før prøvet at stå på en jagt,hvor der er en der ikke har fået ramt en hare ordentligt. Og der går alligevel lidt før man har fundet en ordentlig pind/kæp til at aflive den med og det syntes jeg ikke er jagt etisk i orden. Har nemlig overvejet om man skulle lave en lille slags kølle eller lign. som man måske kunne montere med en snor i bæltet eller noget,syntes bare ikke det er særligt praktisk. En totenschlæger fås med skede til bæltet,akkurat som en kniv,den fylder ikke særligt meget når den er slået sammen og den har en slagkraft der gør at man kun behøver at slå en enkelt gang.
Hvad siger i andre?
Harer der er anskudt afliver jeg altid med håndkantslag som vist her: http://www.cd3wd.com/cd3wd_40/vita/rabb ... 50P47A.GIF (selvom det godt nok er en kanin :giggle: )
Har derudover altid en priest, som jeg også bruger til fiskeri, med i baglommen til fuglevildtet.
Dette fungerer optimalt for mig:-)

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Indlæg af NBP » 3. apr 2013, 19:32

Hejsa.
Går det helt galt, så man har svært ved at aflive f.eks. en and, som kan være svær at kvæle, kan man tage patronerne ud af geværet og tage forskæftet af. Det er et udmærket slagvåben.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Schønning » 3. apr 2013, 22:44

Andreas E. skrev:
Schønning skrev:http://netnatur.dk/lovstof/1624-knivlov ... -anno-2013

Hvad siger i andre?
Harer der er anskudt afliver jeg altid med håndkantslag som vist her: http://www.cd3wd.com/cd3wd_40/vita/rabb ... 50P47A.GIF (selvom det godt nok er en kanin :giggle: )
Har derudover altid en priest, som jeg også bruger til fiskeri, med i baglommen til fuglevildtet.
Dette fungerer optimalt for mig:-)
Kender godt til håndkantsslaget,men der skal alligevel noget af et drøn på for at knække nakken på en hare.Og har haft brækket min hånd lige der (+fået skåret den helt op af en foldekniv hvor låsen svigtede),så den er fuld af skruer,skinner og andre lækkerier og kan gøre lidt naller når det bliver rigtig koldt. Så at begynde at slå med den er ikke en mulighed for mig :oops:
Hvad er en priest?

Schønning
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Schønning » 3. apr 2013, 22:50

NBP skrev:Hejsa.
Går det helt galt, så man har svært ved at aflive f.eks. en and, som kan være svær at kvæle, kan man tage patronerne ud af geværet og tage forskæftet af. Det er et udmærket slagvåben.
Det er selvfølgelig rigtig,men at stå og skille sit gevær ad på en våd pløjemark og begynde at slå på vildtet med delene tiltaler mig ikke rigtigt. Som du skriver,kan man jo selvfølgelig sagtens gøre det hvis det går helt galt,men ville gerne finde en lidt "pænere" måde at gøre tingene på. Hvis man kan sige det sådan :giggle:

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times

Indlæg af I56 » 3. apr 2013, 23:13

Der er vist ingen lystfisker, der er blevet tiltalt for at medbringe en Priest til aflivning af fisk. Måske fordi en vis gruppe af politikere endnu ikke har opdaget denne mulighed for at promovere sig selv :mad:

Efter min opfattelse er forskellen på en Priest og en Totenschläger, først og fremmest et spørgsmål om hensigt. (Det kan være svært at argumentere for at man er på bukkejagt uden for sæsonen på et værtshus på Nørrebro). Skal definitionen gå på den fysiske udformning af "instrumentet", må det være, at en Priest er massiv, og dermed beregnet til at knuse hovedskallen, hvorimod en Totenschläger oftest er fremstillet med en kerne af tungt materiale som f eks. blykugler eller sand, med en ydre beklædning af læder eller gummi (som politiknipler), hvilket betyder, at hensigten ikke er at påføre brud (fysisk skade på knogler), men derimod bevidstløshed og/eller smerte.

Tag derfor roligt en Priest med på jagt, men lad den ligge i bilen (baggagerummet) indtil du begynder selve jagten og efter dens afslutning.

Med hensyn til aflivning af fuglevildt, lærte jeg for mange år siden (af en grønlænder uden forlorne tænder), at bide fast i næbet og trække i benene, hvorved nakken brækkede. Det samme er nok lidt for besværligt med en hare/kanin.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Schønning » 3. apr 2013, 23:37

i56 skrev:Der er vist ingen lystfisker, der er blevet tiltalt for at medbringe en Priest til aflivning af fisk. Måske fordi en vis gruppe af politikere endnu ikke har opdaget denne mulighed for at promovere sig selv :mad:

Efter min opfattelse er forskellen på en Priest og en Totenschläger, først og fremmest et spørgsmål om hensigt. (Det kan være svært at argumentere for at man er på bukkejagt uden for sæsonen på et værtshus på Nørrebro). Skal definitionen gå på den fysiske udformning af "instrumentet", må det være, at en Priest er massiv, og dermed beregnet til at knuse hovedskallen, hvorimod en Totenschläger oftest er fremstillet med en kerne af tungt materiale som f eks. blykugler eller sand, med en ydre beklædning af læder eller gummi (som politiknipler), hvilket betyder, at hensigten ikke er at påføre brud (fysisk skade på knogler), men derimod bevidstløshed og/eller smerte.

Tag derfor roligt en Priest med på jagt, men lad den ligge i bilen (baggagerummet) indtil du begynder selve jagten og efter dens afslutning.

Med hensyn til aflivning af fuglevildt, lærte jeg for mange år siden (af en grønlænder uden forlorne tænder), at bide fast i næbet og trække i benene, hvorved nakken brækkede. Det samme er nok lidt for besværligt med en hare/kanin.
De Totenschlägere jeg har set,har godt nok alle haft en massiv jernkugle for enden,men de er jo selvfølgelig nok lavet i forskellige variationer. Er en priest også sammenklappelig ligesom en Totenschläger?

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 3 times

Indlæg af I56 » 3. apr 2013, 23:47

Schønning skrev:Er en priest også sammenklappelig ligesom en Totenschläger?
Teoretisk set kan en Priest nok laves teleskopisk, men det er overflødigt, og vil formentlig gå ud over stabilitet og effekt.

Og med lystfiskeres sædvanlige sans for at være "grejliderlige", er det mere kosmetiske effekter som f.eks. et skaft af splitcane (bambus) eller en mærkevare som Hardy, af større interesse.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Schønning » 3. apr 2013, 23:52

Ok. Totenschlägeren tiltaler mig netop fordi den sammenklappet næsten intet fylder,og lynhurtigt slået ud,har masser af power :mrgreen:

Superliga
Gold Member
Gold Member
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Superliga » 3. apr 2013, 23:55

Hvis man af grunde ikke er i stand til at aflive en hare med håndkantslag i nakken, så er det vel ikke sværere at tage en pind i baglommen inden man går af sted på jagt. Eller en kniv, måske stikke den i nakken som man gør ved råvildt :???:

Schønning
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Schønning » 4. apr 2013, 00:06

Superliga skrev:Hvis man af grunde ikke er i stand til at aflive en hare med håndkantslag i nakken, så er det vel ikke sværere at tage en pind i baglommen inden man går af sted på jagt. Eller en kniv, måske stikke den i nakken som man gør ved råvildt :???:
Næh det har du da ret i,men jeg finder ikke en pind i baglommen særlig praktisk at skulle rende rundt med en hel dag. Selvfølgelig kan man stikke den i nakken med en kniv,men en hare er en forholdsvis lille og meget sprælsk fyr,så kan godt forestille mig at det kan være noget bøvlet

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør

Indlæg af Gysse » 4. apr 2013, 06:54

Caspian1911 skrev:Egentlig er det interessant, at der i lovteksten $15 Stk 1 står våben over 12 cm. Der står ikke knive.

En kniv bliver vel først et våben, når den anvendes til at påføre levende organismer skade. Det er ikke et våben, hvis den anvendes til spejderbrug.
Jeg tror at meningen med dette er at alle genstande nævnt er at betragte som våben. Så kan man ikke komme og sige " det er ikke en kniv, men et stemmejern"

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 4. apr 2013, 08:06

Gysse skrev:
Caspian1911 skrev:Egentlig er det interessant, at der i lovteksten $15 Stk 1 står våben over 12 cm. Der står ikke knive.

Jeg tror at meningen med dette er at alle genstande nævnt er at betragte som våben. Så kan man ikke komme og sige " det er ikke en kniv, men et stemmejern"

Måske, men så længe du kun anvender din kniv som kniv, selv om den er 30 cm lang, så er den ikke er våben, og ikke omfattet af bekendtgørelsen.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør

Indlæg af Gysse » 4. apr 2013, 08:15

Caspian1911 skrev:
Gysse skrev:

Måske, men så længe du kun anvender din kniv som kniv, selv om den er 30 cm lang, så er den ikke er våben, og ikke omfattet af bekendtgørelsen.
Med den fortolkning er en pistol heller ikke et våben så længe man kun skyder papir med den......... jeg tror at dommeren bliver svær at overbevise om den udlægning.

Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times

Re: Sv: totenschlægere lovlige til jagtbrug

Indlæg af NielsM » 4. apr 2013, 08:38

Der er en del pramjægere der har 20cm vandrør til at ligge i prammen under jagt. Det er lidt nemmere at aflive fugle end at skulle sidde og vippe frem og tilbage i sådan en pram fordi fuglen skal have en snurretur af den af den anden verden for at dø.

Ellers virker en teleskop hjulnøgle også fortræffeligt til en hare (den var påkørt og jeg havde ikke andet ved hånden).

Sendt via mine fede fingre.
Pew pew pew.

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 4. apr 2013, 08:38

Gysse skrev: Med den fortolkning er en pistol heller ikke et våben så længe man kun skyder papir med den......... jeg tror at dommeren bliver svær at overbevise om den udlægning.

En skruetrækker/stemmejern/whatever bliver altså ikke til et våben, bare fordi værktøjet er over 12cm.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 4. apr 2013, 12:53

Det med at aflive anskudt eller påkørt vildt er nok mest et spørgsmål om indstilling. Nogle står lidt famlende over for situationen, mens (vi) andre reslolut får det overstået. I bilen har man selvfølgelig en økse eller et stykke jernrør plus sin hund, man kan jo også komme ud for en påkørt kat, og så har man sin hund. Jeg gider ihvertfald ikke slæbe rundt med mere grej end nødvendigt på jagt, og hvis den ene arm er lappet sammen, så har de fleste en til, ellers bliver det noget svært at gå på jagt.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Knivloven: Up to date (og totenschlægere)

Indlæg af Refraktorius » 4. apr 2013, 17:46

To tråde der refererede til samme link er hermed lagt sammen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 6. apr 2013, 08:51

Topcat skrev:
Gysse skrev: Med den fortolkning er en pistol heller ikke et våben så længe man kun skyder papir med den......... jeg tror at dommeren bliver svær at overbevise om den udlægning.

En skruetrækker/stemmejern/whatever bliver altså ikke til et våben, bare fordi værktøjet er over 12cm.
Men derfor kan du godt blive dømt for det alligevel.. En elektriker blev dømt for ulovlig våbenbesiddelse ved at køre rundt med et slagvåben i bilen en sen aften i bybilledet. Det var et stykke meget kraftig ledning (Ø=5cm) i en halv meters længde der lå ved siden af førersædet.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 6. apr 2013, 09:11

Wildlife skrev:
Topcat skrev: Men derfor kan du godt blive dømt for det alligevel.. En elektriker blev dømt for ulovlig våbenbesiddelse ved at køre rundt med et slagvåben i bilen en sen aften i bybilledet. Det var et stykke meget kraftig ledning (Ø=5cm) i en halv meters længde der lå ved siden af førersædet.
Vi benævner på mit job, omtalte stykke kabel som et værktøj af L.A.R.T. typen:
Looser Attitude Reajustment Tool :biggrin:

Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 6. apr 2013, 09:17

K_Nielsen skrev: Vi benævner på mit job, omtalte stykke kabel som et værktøj af L.A.R.T. typen:
Looser Attitude Reajustment Tool :biggrin:
I min omgangskreds taler vi ofte om at folk burde have et par slag med clue-battet :)
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Besvar