Halvauto riffel i sverige, hvor mange skud i magasin?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
P-F-V-A-C
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning, Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Falster
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Halvauto riffel i sverige, hvor mange skud i magasin?

Indlæg af P-F-V-A-C » 2. apr 2013, 13:00

Ja som overskriften siger, hvor mange skud må magasinet på en halvauto riffel indholde til jagt i sverige?
Nu har jeg søgt rundt her i forum og på google men syntes kun at blive mere forvirret, nogen steder læser jeg at det er lovligt med 3+1 i kammer, 5+1 i kammer og andre steder lyder det som om der ikke er nogen regl omkring det.
Håber nogen kan hjælpe mig med at få styr på hvad man må og ikke må :razz:
Panzer er det nye sort.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Re: Halvauto riffel i sverige, hvor mange skud i magasin?

Indlæg af Lassescout » 2. apr 2013, 14:38

Normalt 5 i magasinet + 1 i kammeret. Men hvis det er ulv, bjørn, los, bæver, odder, skovhare, mår eller fugle du skal jagte, så er det 2+ 1 i kammeret. (Jeg kan ikke se noget om 3+1 nogen steder).

Derudover har svenskerne den sjove regel, at riflen oprindeligt skal være bygget til civilt formål, og den skal ligne en konventionel repetérriffel. Så AR15 klonerne skulle være ude. Om en Garandriffel må bruges, ved jeg ikke. Den kan godt begrænses til 5+1 eller endda 2+1, men den er ikke udviklet til jagt. Det er Browning BAR heller ikke, men jeg tror godt den må bruges på jagt i Sverige.
11 §
2
Halvautomatiska kulgevär av civil typ, ursprungligt konstruerade och tillverkade för jakt, och som till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen – får användas vid jakt.
Halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första stycket och som har en magasinskapacitet om högst två patroner (samt kan laddas med ytterligare en patron i patronläget) får användas vid jakt efter varg, björn, lodjur, bäver,
utter, skogshare, mård och fågel, förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.
Vidare får halvautomatiska kulgevär som uppfyller kraven i första stycket användas vid jakt efter övriga arter under förutsättning att de har en magasins­ kapacitet om högst fem patroner (samt kan laddas med ytterligare en patron i
patronläget), förutsatt att de är avsedda för patroner i den klass som föreskrivs för respektive art enligt 16 §.
Senest rettet af Lassescout 2. apr 2013, 15:08, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
P-F-V-A-C
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af P-F-V-A-C » 2. apr 2013, 15:08

Jeg har en Izhmash Tigr, som ligner en Dragunov. Men min manual siger Hunting Carbine så den er jo lavet til det formål så det er vel ok går jeg ud fra?

Jeg må have fat i et 5-skuds magasin lyder det til.
Panzer er det nye sort.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 2. apr 2013, 15:13

P-F-V-A-C skrev:Jeg har en Izhmash Tigr, som ligner en Dragunov. Men min manual siger Hunting Carbine så den er jo lavet til det formål så det er vel ok går jeg ud fra?
Jeg ville lige spørge mig grundigt for i Sverige før jeg tog den med.

Alle AR 15 klonerne er jo også videreudviklet til civilt brug udfra M16 der er den militære udgave, men de må, mig bekendt, ikke bruges til jagt i Sverige. På samme måde er Browning BAR oprindeligt udviklet som militært gevær, men jeg tror godt den må bruges på jagt i Sverige i den civile udgave.

Der er med andre ord ikke nogen rød tråd, og så er det nok klogest at undersøge hvad sædvanen er. straffen for jaktbrott plejer at være mærkbar i Sverige :nutkick:
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
P-F-V-A-C
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af P-F-V-A-C » 2. apr 2013, 15:19

Ok ja jeg kan godt se det kan være lidt tvetydigt, har du nogen ide om hvor eller hvem jeg kan spørge? Dem jeg er blevet inviteret af er selv danskere der har et stykke jagt oppe i det nordlige sverige, har spurgt dem om jeg kunne bruge den riffel og de sagde bare det kunne de ikke se et problem i, jeg gider bare ikke få problemer ud af det.
Panzer er det nye sort.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 2. apr 2013, 21:58

Jeg ville forsøge at spørge Naturvårdsværket. De modsvarer vel ca. vores Naturstyrlese og administrerer reglerne for, hvilke redskaber mm der må bruges til jagt. Det kan også tænkes, at de specifikke regler du skal bruge er i våbenloven og administreres af Justitsministerium/ politi, men det vil Naturvårdsværket i så fald kunne fortælle dig.

http://www.naturvardsverket.se/
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member
Interesser: Gamle og klassiske våben.
Geografisk sted: Lolland.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Consul74 » 2. apr 2013, 22:45

Browning Bar model 1918 er til militær ja. Men Browning Bar jagtmodel er noget helt andet :blink: Den har kun BAR' navnet.og var tidligere en af de mest brugte jagt"motorbøsser"

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 2. apr 2013, 23:17

Consul74 skrev:Browning Bar model 1918 er til militær ja. Men Browning Bar jagtmodel er noget helt andet :blink: Den har kun BAR' navnet.og var tidligere en af de mest brugte jagt"motorbøsser"
Den er videreudviklet på den teknik der skabte militærriflen, ligesom mit halvautomatiske Beretta A300 haglgevær er udviklet af Beretta efter de begyndte at producere Garand-geværer på licens. Så heller ikke mit helt civile haglgevær kan bestå testen, hvis den skal være " Ursprunglig konstrueret og tilvirket for jakt." På den anden side, hvis det helt snævert betragtet er den enkelte model der skal leve op til kravet, så burde en AR 15 også være lovlig, den er nemlig udviklet til civilt brug med afsæt i et militært våben ligesom Browningen og Berettaen.

Det jeg mener er, at det svenske kriterium er uklart, så man kan ikke vide på forhånd hvad der er lovligt og hvad der ikke er. Derfor er man nødt til at spørge. Og det nytter ikke rigtig at spørge andre end de der administrerer reglerne.

http://www.browning.com/library/infonew ... asp?id=245
At the time of its introduction and for over two decades the BAR was the only autoloading centerfire rifle available in magnum calibers. The BAR's strength, reliability and durability trace their roots back to the most famous of all autos, the original M1918 BAR.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Consul74 » 3. apr 2013, 00:04

Agg rolig nu.Så har alle semi aut.våben jo pludselig rødder til militærvåben.og kan ikke komme på tilladelse.man behøver vel ikk køre linjen helt ud :rock:

Efter det der skete ude på en ø i Norge.prøvede de også at sætte Mini 14 i sort lys(som sjovt nok ligner det man ser øverst,her på siden)
.Det lykkedes vist ikke rigtigt.!

Badaka
Platin Member
Platin Member
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 28 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Badaka » 3. apr 2013, 20:18

Nu har jeg ikke den eksakte paragraf her, men jeg har læst en paragraf for nyligt hvor der udtrykkeligt står at våben af militaristisk udseende må ikke bruges til jagt i Sverige hvis de er produceret efter 1943 (eller 45, kan ikke helt huske det).
Derudover må våbnet ikke være udstyret med en foldekolbe eller klapbar kolbe.

Det er en paragraf som er vedtaget for nyligt, så er ganske relevant for dig og i den grad mig selv.

Øv......

Brugeravatar
P-F-V-A-C
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af P-F-V-A-C » 3. apr 2013, 23:46

Badaka skrev:Nu har jeg ikke den eksakte paragraf her, men jeg har læst en paragraf for nyligt hvor der udtrykkeligt står at våben af militaristisk udseende må ikke bruges til jagt i Sverige hvis de er produceret efter 1943 (eller 45, kan ikke helt huske det).
Derudover må våbnet ikke være udstyret med en foldekolbe eller klapbar kolbe.

Det er en paragraf som er vedtaget for nyligt, så er ganske relevant for dig og i den grad mig selv.

Øv......
Jeg har skrevet til naturvardsverket og spurgt om jeg må bruge denne type riffel så må vi se hvornår og hvis de svare :thumbup:
Panzer er det nye sort.

Brugeravatar
Skydesmølf
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Garand /M1 US Karabin
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Skydesmølf » 4. apr 2013, 12:40

[quote="Lassescout"]Normalt 5 i magasinet + 1 i kammeret. Men hvis det er ulv, bjørn, los, bæver, odder, skovhare, mår eller fugle du skal jagte, så er det 2+ 1 i kammeret. (Jeg kan ikke se noget om 3+1 nogen steder).

Derudover har svenskerne den sjove regel, at riflen oprindeligt skal være bygget til civilt formål, og den skal ligne en konventionel repetérriffel. Så AR15 klonerne skulle være ude. Om en Garandriffel må bruges, ved jeg ikke. Den kan godt begrænses til 5+1 eller endda 2+1, men den er ikke udviklet til jagt. Det er Browning BAR heller ikke, men jeg tror godt den må bruges på jagt i Sverige.

[quote]11 §

jeg har flere gange haft min garand incl 5 skuds laderamme med over på den anden side af sundet :oops: uden at det har haft givet løftede øjenbryn fra jønsson karlsson eller hvad tolderne og polisen nu hedder der over :oops: ]
FRED GENNEM OVERLEGEN ILDKRAFT

Brugeravatar
Consul74
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Consul74 » 5. apr 2013, 00:55

Skydesmølf skrev:
Lassescout skrev:Normalt 5 i magasinet + 1 i kammeret. Men hvis det er ulv, bjørn, los, bæver, odder, skovhare, mår eller fugle du skal jagte, så er det 2+ 1 i kammeret. (Jeg kan ikke se noget om 3+1 nogen steder).

11 §

jeg har flere gange haft min garand incl 5 skuds laderamme med over på den anden side af sundet :oops: uden at det har haft givet løftede øjenbryn fra jønsson karlsson eller hvad tolderne og polisen nu hedder der over :oops: ]
Dejligt at høre om Garand på jagt.Du bruger vel åbne sigtemidler? :nutkick:

Brugeravatar
Skydesmølf
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Garand /M1 US Karabin
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 3 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Skydesmølf » 5. apr 2013, 06:50

Consul74 skrev:
Skydesmølf skrev:
Lassescout skrev:Normalt 5 i magasinet + 1 i kammeret. Men hvis det er ulv, bjørn, los, bæver, odder, skovhare, mår eller fugle du skal jagte, så er det 2+ 1 i kammeret. (Jeg kan ikke se noget om 3+1 nogen steder).

11 §

Dejligt at høre om Garand på jagt.Du bruger vel åbne sigtemidler? :nutkick:
jep man har vel lært at skyde Garand ved Livgarden helt tilbage i 89 :biggrin:
FRED GENNEM OVERLEGEN ILDKRAFT

Besvar