Iflg. Våbenkontoret i Valby er følgende knive ulovlige
- MadsenRex
- Platin Member
- Interesser: Jagt, ældre våben
- Geografisk sted: Ullerup
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 82 times
Iflg. Våbenkontoret i Valby er følgende knive ulovlige
Var i dag på våbenkontoret for at få delt ejerskabet på mine våben med min kammerat.
Vi havde så for sjov skyld(efter megen intern debat om knivloven) taget en Bear grylls lille bitte foldekniv med, med låsbar 5,5 cm klinge. Vi spørg så, er denne lovlig til jagt, og kun jagt.
Og hele 3 stk af de kloge hoveder derinde postulerer at den er ulovlig, da den kan låses!
Jeg holder på, at det er noget sludder, men de holder fast. Dog fortæller de, at de personligt ikke vil sigte en jæger for det, men at en regid betjent med rette kunne sigte en.
Jeg havde købt den til min kammerat i tommerup jagtforretning, men de mente så at forhandlerne gjorde noget ulovligt!
Hvad mener i?
Min kammerat måtte så gøre opmærksom på, at skov og naturstyrrelsen, sendte ham en kniv af samme type sidste år, som tak for indsendelse af vinger til undersøgelse. Men de fastholde at skov og naturstyrrelsen så gjorde noget ulovligt.
Mojn!
Vi havde så for sjov skyld(efter megen intern debat om knivloven) taget en Bear grylls lille bitte foldekniv med, med låsbar 5,5 cm klinge. Vi spørg så, er denne lovlig til jagt, og kun jagt.
Og hele 3 stk af de kloge hoveder derinde postulerer at den er ulovlig, da den kan låses!
Jeg holder på, at det er noget sludder, men de holder fast. Dog fortæller de, at de personligt ikke vil sigte en jæger for det, men at en regid betjent med rette kunne sigte en.
Jeg havde købt den til min kammerat i tommerup jagtforretning, men de mente så at forhandlerne gjorde noget ulovligt!
Hvad mener i?
Min kammerat måtte så gøre opmærksom på, at skov og naturstyrrelsen, sendte ham en kniv af samme type sidste år, som tak for indsendelse af vinger til undersøgelse. Men de fastholde at skov og naturstyrrelsen så gjorde noget ulovligt.
Mojn!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Re: Iflg. Våbenkontoret i Valby er følgende knive ulovlige
At de ikke fatter våbenloven. Låsbare foldeknive er ikke ulovlige, de er sidestillet med en almindelig fastbladet kniv.MadsenRex skrev:Hvad mener i?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- MadsenRex
- Platin Member
- Interesser: Jagt, ældre våben
- Geografisk sted: Ullerup
- Has thanked: 68 times
- Been thanked: 82 times
Er helt enig!Mapzter skrev:At de ikke fatter våbenloven. Låsbare foldeknive er ikke ulovlige, de er sidestillet med en almindelig fastbladet kniv.MadsenRex skrev:Hvad mener i?
Men hvor skræmmende er det ikke, at der står 3 "fag" personer og udtaler sig så forkert, om så snævert et emne, og så ikke engang tager kniven hvis den er ulovlig!?
Hold kæft hvor er jeg træt af deres regide system og regler de ikke engang selv kan finde ud af.
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
at de er forkert på den... er en ting. men at de ikke vælger at handle efter det de mener er loven, det er egentlig rystende. hvis de mener den kniv der fremvises er ulovlig, bør de naturligvis inddrage den. er det ikke sådan politiet arbejder?
MVH søren
MVH søren
- Great Dane
- Platin Member
- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 35 times
LQS skrev:at de er forkert på den... er en ting. men at de ikke vælger at handle efter det de mener er loven, det er egentlig rystende. hvis de mener den kniv der fremvises er ulovlig, bør de naturligvis inddrage den. er det ikke sådan politiet arbejder?
MVH søren
Hvorfor det? Hvis jeg var betjent så ville jeg da kun konfiskere en kniv hvis den er åbenlys ulovlig og bliver medbragt i det offentlige rum, jeg ville nok også kraftigt se på hvilken person der har kniven. Jeg tror delvis at de har været usikre, og til dels har de også tænkt rationelt - Helt i tråd af hvad jeg forventer af etaten.
Jeg tror at det er meget godt at jeg ikke er betjent, da jeg lider af selektivt syn, hørelse og hukommelse, så visse ting kan jeg hverken se, høre eller huske

Mvh Great Dane
- EGJ
- Silver Member
- Interesser: Våben, skydning og jagt
- Geografisk sted: Vendsyssel
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 42 times
Efersom de ikke inddrager kniven, må de jo have været i tvivl om lovligheden.
En låsbar foldekniv er ulovlig i bybilledet. Den er derimod fuldt lovlig til jagtbrug, det mener jeg ikke der kan være tvivl om.
En låsbar foldekniv er ulovlig i bybilledet. Den er derimod fuldt lovlig til jagtbrug, det mener jeg ikke der kan være tvivl om.
- Memphis
- Gold Member
- Interesser: Natur
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 1 time
Tag en kopi af våbenloven med og highlight de essentielle paragraffer for vores kære venner ved politiet. Så må vi da kunne blive enige.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
Og en diktafon i lommen så du bagefter ikke er i tvivl om hvad du har sagt og hvad der er blevet svaret.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
- Wetke
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning, 22er plinking
- Geografisk sted: Trekantsområdet
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 15 times
Det er kun politiet der må konfiskere effekter fra borgerne, mon ikke der er tale om hk'ere på Våbenkontoret?EGJ skrev:Efersom de ikke inddrager kniven, må de jo have været i tvivl om lovligheden.
Wetke
Rigeligt med smør
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 412 times
- Been thanked: 969 times
- Kontakt:
De våbenkontorer jeg har været på har haft begge slags.Wetke skrev:Det er kun politiet der må konfiskere effekter fra borgerne, mon ikke der er tale om hk'ere på Våbenkontoret?EGJ skrev:Efersom de ikke inddrager kniven, må de jo have været i tvivl om lovligheden.
Wetke
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Som udgangs punkt vil en politimyndighed altid hvis spurgt om at pågældende våben sige: "det er ulovligt"!. Havde du vidst dem en meget stor fiskekrog havde de ligeledes sagt. "det er ulovligt".
De gør det alene fordi de vil dække sig ind. Hellere restriktiv end at komme til at sige noget forkert.
Det hele handler såmænd at de er inkompetente på en måde, men gerne vil bestemme alligevel og forblive i autoritetsrollen.
De gør det alene fordi de vil dække sig ind. Hellere restriktiv end at komme til at sige noget forkert.
Det hele handler såmænd at de er inkompetente på en måde, men gerne vil bestemme alligevel og forblive i autoritetsrollen.

-
- Silver Member
- Interesser: Pistol skydning
- Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
At der er så megen tvivl om gældende lovgivning på området siger vel lige så meget om dem der laver lovteksterne ,hvis ikke mere, end om dem der umiddelbart skal håndhæve dem.
Hvorfor gøre det let og enkelt når det kan gøres besværligt.
Total off topic ,sån da, hvorfor er det fx et problem med det hul der er i en Spyderco kniv den er da stadig 2 håndsbetjent
Hvorfor gøre det let og enkelt når det kan gøres besværligt.
Total off topic ,sån da, hvorfor er det fx et problem med det hul der er i en Spyderco kniv den er da stadig 2 håndsbetjent

- Longrifle
- Platin Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Region Hovedstaden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 27 times
Det fremgår ret tydeligt:
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Der hersker til en vis grad forvirring i etaten vedr. knive, og ret beset er loven uklar og ikke særlig gennemtænkt, og mange sætter en kniv med låsbart blad i samme kategori som en enhåndsbetjent foldekniv, selvom det ikke er nogen undskyldning. Det rigtige svar ville være: Jeg er i tvivl...jeg undersøger sagen og vender tilbage til dig.
Og i parentes bemærket, så udviser de fleste "af os" konduite når det gælder gode solide borgere
§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Der hersker til en vis grad forvirring i etaten vedr. knive, og ret beset er loven uklar og ikke særlig gennemtænkt, og mange sætter en kniv med låsbart blad i samme kategori som en enhåndsbetjent foldekniv, selvom det ikke er nogen undskyldning. Det rigtige svar ville være: Jeg er i tvivl...jeg undersøger sagen og vender tilbage til dig.
Og i parentes bemærket, så udviser de fleste "af os" konduite når det gælder gode solide borgere

Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 22 times
Der var jo lige dette indlæg fra en anden tråd:
http://netnatur.dk/lovstof/1624-knivlov ... -anno-2013
/Mogens
http://netnatur.dk/lovstof/1624-knivlov ... -anno-2013
/Mogens
- Longrifle
- Platin Member
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: Region Hovedstaden
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 27 times
Super, klar og god gennemgang!
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.