Halløj
Er der nogen der har en tilladelse til slangebøsse/armbrøst, der ved hvordan man får en sådan?
Alternativt vil jeg gerne vide om f.eks. Et jagttegn er nok?
Kan ikke finde en ansøgningsformular til disse 2 "våben", på politi.dk, og jeg går udfra at man ikke blot kan anvende den almindelige våbentilladelses skema, da man i den skal skrive seriens. Mv, som er lidt svært hvis man gerne vil lave slangebøssen selv. (Må man overhovedet lave en slangebøsse selv?)
På forhånd tak.
Mvh itrcpo
Tilladelse til armbrøst og/eller slangebøsse?
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Re: Tilladelse til armbrøst og/eller slangebøsse?
Slangebøsse, er så vidt jeg ved totalt forbudt. Vidst pga. nogle ungdomshus typer brugte dem imod politiet engang.
Armbrøst kan man vidst få tilladelse til, men ikke på jagttegn. Der skal man være medlem af en skydeklub, der har armbrøstskydning på programmet. Jeg ved der findes en på sjælland, men hvor udbredte de er, det ved jeg ikke. Jeg har aldrig set en armbrøst i privateje i Danmark, desværre.
Armbrøst kan man vidst få tilladelse til, men ikke på jagttegn. Der skal man være medlem af en skydeklub, der har armbrøstskydning på programmet. Jeg ved der findes en på sjælland, men hvor udbredte de er, det ved jeg ikke. Jeg har aldrig set en armbrøst i privateje i Danmark, desværre.
- itrcpo
- Bronze Member
- Interesser: Skydning og politik
- Geografisk sted: "Storsjælland"
ok, tak for svaret men.....
Det er jo udtrykkeligt nævnt i våbenloven at men KAN få tilladelse til armbrøst OG slangebøsse.
Det er formentligt ikke sådan politiet administrerer loven, men det betyder (vel) ikke at det er totalt forbudt?
Min søn på 15, er nemlig begyndt at interesserer sig meget for at lave slangebøsser selv, og det er jo lidt ærgeligt hvis han overhovedet ikke må det. Jeg mener hvis det var totalt forbudt, så må man jo heller ikke have en "hjemmelavet" y-gren med en elastik på, hjemme på sit teenage værelse, eller på anden privat grund.
Er der måske nogen der har erfaring med at have fået en bøde eller lign. for netop slangebøsse eller armbrøst?
Mvh ITRCPO
Det er jo udtrykkeligt nævnt i våbenloven at men KAN få tilladelse til armbrøst OG slangebøsse.
Det er formentligt ikke sådan politiet administrerer loven, men det betyder (vel) ikke at det er totalt forbudt?
Min søn på 15, er nemlig begyndt at interesserer sig meget for at lave slangebøsser selv, og det er jo lidt ærgeligt hvis han overhovedet ikke må det. Jeg mener hvis det var totalt forbudt, så må man jo heller ikke have en "hjemmelavet" y-gren med en elastik på, hjemme på sit teenage værelse, eller på anden privat grund.
Er der måske nogen der har erfaring med at have fået en bøde eller lign. for netop slangebøsse eller armbrøst?
Mvh ITRCPO
Den glade nye jæger (og våbenhandler in spe?)
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Man kan få tilladelse til begge typer af våben hvis man har et behov, og ikke er belastet af en grim straffeattest.
Der er bare ikke nogle jagtmæsige behov for nogle af dem, da de ikke er tilladte til jagtbrug og derfor er et jagttegn ikke relevant i denne sammenhæng.
Tilladelse til slangebøsse kan man eks. få hvis man er karpefisker. Der bruger man en lillebitte slangebøsse til at skyde lokkemad ud i søen for at samle karperne et bestemt sted.
Der er vist kun en klub i Danmark hvor man skyder med armbryst, og hvor medlemmer via politiet kan få en våbentilladelse til armbryst.
http://www.nyjaegerforeningen.dk/index.php/armbrost-bue
Der er muligvis/sikkert også andre muligheder for tilladelse men man skal nok ikke regne med muligheden for lovligt at lave sin egen slangebøsse og så gå ud og skyde nogle skader, duer og egern.
Der er bare ikke nogle jagtmæsige behov for nogle af dem, da de ikke er tilladte til jagtbrug og derfor er et jagttegn ikke relevant i denne sammenhæng.
Tilladelse til slangebøsse kan man eks. få hvis man er karpefisker. Der bruger man en lillebitte slangebøsse til at skyde lokkemad ud i søen for at samle karperne et bestemt sted.
Der er vist kun en klub i Danmark hvor man skyder med armbryst, og hvor medlemmer via politiet kan få en våbentilladelse til armbryst.
http://www.nyjaegerforeningen.dk/index.php/armbrost-bue
Der er muligvis/sikkert også andre muligheder for tilladelse men man skal nok ikke regne med muligheden for lovligt at lave sin egen slangebøsse og så gå ud og skyde nogle skader, duer og egern.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- itrcpo
- Bronze Member
- Interesser: Skydning og politik
- Geografisk sted: "Storsjælland"
Hvad nu hvis man blot vil være en rigtig dreng og skyde lidt til måls efter en papskive eller lign. med en slangebøsse?
Er det virkeligt helt umuligt at få en tilladelse til det?
Hvis man ikke må fremstille en slangebøsse, så kunne man jo forestille sig at man kunne få en tilladelse til at købe en i udlandet og med importtilladelse hente den hjem?
Mvh
ITRCPO
Er det virkeligt helt umuligt at få en tilladelse til det?
Hvis man ikke må fremstille en slangebøsse, så kunne man jo forestille sig at man kunne få en tilladelse til at købe en i udlandet og med importtilladelse hente den hjem?
Mvh
ITRCPO
Den glade nye jæger (og våbenhandler in spe?)
- Timsen
- Gold Member
- Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
- Geografisk sted: Odense SØ
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Desværre plejer det altid at være sådan at ordensmagtens holdning er, at "våben" er ikke til "sjov".
...så du skal nok ikke satse på at få tilladelse til "plinking" (se evt. luftvåben forummet, som jo blev akut ramt af idiotien 1/6-12).
...så du skal nok ikke satse på at få tilladelse til "plinking" (se evt. luftvåben forummet, som jo blev akut ramt af idiotien 1/6-12).
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.