Hej.
Jeg har været nede på reviret i dag og sætte et skydetårn op, det er et "3 ben" samlesæt med drejesæde, som i fleste nok kender.
Jeg fik den ide at smede noget rundjern/rør så jeg kan hænge camonet op hele vejen rundt om selve platformen og stolen, så selve kroppen er dækket på skytten, lidt ligesom siderne på et skydetårn bygget af træ.
Men må man det.?
Her tænker jeg på om det gå ind under kunstigt skjul.
Mvh.
Bka
Må jeg sætte camonet på et skydetårn?
-
- Bronze Member
- Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
- Geografisk sted: Fynsland
Må jeg sætte camonet på et skydetårn?
Senest rettet af Refraktorius 17. apr 2013, 13:12, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: overskrift suppleret. Du skal derudover opdatere "interesser" og "geografi" i din profil jfr regelsættet!
Begrundelse: overskrift suppleret. Du skal derudover opdatere "interesser" og "geografi" i din profil jfr regelsættet!
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Re: camonet og skydetårn
Både skydetårn og skydestige er kunstigt skjul, så du kommer under alle omstændigheder ind under de bestemmelser der gælder for det.
Men derfor må du jo godt sidde på jagt efter hjortevildt og ræve på/i sådan én. Der er ingen regler for, hvordan en skydestige må camoufleres, så jeg kan ikke se, der skulle være noget i vejen for at sløre den med camo-net.
. Til gengæld må jeg ikke skyde fasaner, ænder eller harer mens jeg sidder på min trebenede jagtstol. Den er nemlig 70 cm høj 
Men derfor må du jo godt sidde på jagt efter hjortevildt og ræve på/i sådan én. Der er ingen regler for, hvordan en skydestige må camoufleres, så jeg kan ikke se, der skulle være noget i vejen for at sløre den med camo-net.
P.S. Jeg kan se, at bekendtgørelsen skelner mellem skydetårn og skydestige, og forbuddet mod overdækning og sider højere end 110 cm gælder kun skydetårnet. Så man burde kunne lave sig en camouflagefarvet parasol med camouflagenet hængende ned fra kanten. Så kan man sidde tørt og lunt der§ 1. Der må ikke drives jagt på pattedyr fra
1) kunstigt skjul, herunder hus, hytte, jordhul, eller
2) platform eller sæde, der er hævet mere end 50 cm over det omgivende terræn.
Stk. 2. Jagt med riflede våben og bue må uanset reglen i stk. 1 drives på klovbærende vildt og ræv fra platform på en permanent opstillet konstruktion (skydetårn) eller fra sæde på en ikke permanent opstillet transportabel stige (skydestige), når følgende betingelser er opfyldt:
1) skydetårnet eller skydestigen skal være anbragt mindst 130 m fra anden ejendom, medmindre andet skriftligt er aftalt med ejeren af den anden ejendom,
2) skydetårnet skal være anbragt i en skov på mindst 0,5 ha enten i en bevoksning eller i et indre eller ydre skovbryn således at konstruktionen ikke virker skæmmende i landskabet,
3) skydetårnet skal være udført af træ eller metal og skydetårnets platform må ikke være forsynet med overdækning eller med sider, der måler mere end 110 cm i højden fra platformens vandrette plan,
4) skydetårnets platform må højest være hævet 5 m over jorden og have et gulvareal på maximalt 2 m2,
5) skydestigen skal være anbragt i en bevoksning, f.eks. skov, et indre eller ydre skovbryn, en remise, et læhegn eller lignende bevoksninger, bestående af træer eller buske af mindst samme højde som stigen, således at skydestigen ikke virker skæmmende i landskabet, og
6) skydestigen skal være stillet op til et træ eller en busk med sædet placeret højest 5 m over jorden.

Senest rettet af Lassescout 17. apr 2013, 13:07, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Re: Sv: camonet og skydetårn
Vi har 2 stk 3 benet et med fast ramme og camo, det er købt sådan fra Seeland, så går ud fra at det er lovligt 
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
-
- Bronze Member
- Interesser: Riffeljagt,Genladning osv...
- Geografisk sted: Fynsland
Re: Må jeg sætte camonet på et skydetårn?
ok tak for jeres svar.....der er jo snart ikke så længe til 

- Raven
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Been thanked: 10 times
Sidder lige og surfer lidt på sløring af skydetårne og op popper denne artikel fra jægerforbundet.
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... naevnelse/
Hvor der tilsyneladende sker en anmeldelse af et skydetårn der er sløret med et camoflagenet. Selve artiklen går godt nok på, at naturstyrelsen har pligt til at videregive anmelders navn i en anmeldelse. Men samtidig fremgår det i artiklen at sker udfra en konkret sag hvor et jagttårn er ulovligt pga. et camuflagenet.
Selvom tråden her er af ældre dato, og der er sket ændringer i lovgivningen siden, så synes jeg da ikke jeg kan finde en direkte henvisning til at man ikke må sløre sit jagttårn. Der står jo direkte at tårne/ stiger ikke må virke skæmmende i landskabet.
https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... naevnelse/
Hvor der tilsyneladende sker en anmeldelse af et skydetårn der er sløret med et camoflagenet. Selve artiklen går godt nok på, at naturstyrelsen har pligt til at videregive anmelders navn i en anmeldelse. Men samtidig fremgår det i artiklen at sker udfra en konkret sag hvor et jagttårn er ulovligt pga. et camuflagenet.
Selvom tråden her er af ældre dato, og der er sket ændringer i lovgivningen siden, så synes jeg da ikke jeg kan finde en direkte henvisning til at man ikke må sløre sit jagttårn. Der står jo direkte at tårne/ stiger ikke må virke skæmmende i landskabet.
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Det er lidt pudsigt.
Så skal det være pga formuleringen om at tårnet skal være af træ eller metal?
Men det kunne da være en mail værd til DJ.
Så skal det være pga formuleringen om at tårnet skal være af træ eller metal?
Men det kunne da være en mail værd til DJ.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Bronze Member
- Interesser: Militær og skydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 14 times
Hvis du slørre træet på et tårn med farvet grundingsolie så er det fint sløret og det tror jeg ikke er noget problem da det bare er olie som er i forvejen på træ til udvendigt brug. Grunden til olie er at det ikke skaller af pga vind og vejr. Olie kan fåes i både grøn, brun og sort så lad fantasien løbe løs. Derudover bliver tårnet med tiden naturlig sløret af tiden tand
- Raven
- Gold Member
- Interesser: Jagt, genladning
- Geografisk sted: Jammerbugten
- Been thanked: 10 times
Jeg synes nu ikke at mine tårne bliver mere sløret med tiden. De gråner men falder af den grund, ikke meget mere ind i omgivelserne. Jeg maler alle mine tårne, så de falder i et med omgivelserne. Men jeg forsøger også at fjerne de unormale kanter et tårn fremstår med i bevoksningen. Hertil bruger jeg afskårede grene, planter hurtigvoksne træer og bevoksning omkring.Armydude1 skrev: ↑17. okt 2024, 15:16Hvis du slørre træet på et tårn med farvet grundingsolie så er det fint sløret og det tror jeg ikke er noget problem da det bare er olie som er i forvejen på træ til udvendigt brug. Grunden til olie er at det ikke skaller af pga vind og vejr. Olie kan fåes i både grøn, brun og sort så lad fantasien løbe løs. Derudover bliver tårnet med tiden naturlig sløret af tiden tand
Jeg hader at sidde i et tårn, der er så fremtrædende at alle i "miles omkreds" kan se når jeg sidder og drikker min kaffe!
Men hvis sløring af tårn vha. afskårede grene/ træer sidestilles med sløring med camoflagenet, så skal jeg måske til at revurdere min fremgangsmåde!
Vedhæftede billede viser hvordan mit seneste tårn er sløret!
- Vedhæftede filer
-
- Jagttårn Heden syd.jpg (138.69 KiB) Vist 4152 gange
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!