Skal hund med på gåsejagt? (med haglgevær)

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Sierra13
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Stor kbh
Been thanked: 82 times

Skal hund med på gåsejagt? (med haglgevær)

Indlæg af Sierra13 » 26. apr 2013, 11:44

Sad med en ven igår og snakkede jagt (nogle har måske spottet min anden tråd om 12/76 i 12/89 kammer stammer fra samme andledning)

Vi sad og snakkede om hvor vidt man skal have hund med på gåsejagt når man skyder dem med hagl, jeg mener at dengang jeg tog jagttegn fik at vide der altid skal hund med når man skyder med hagl medmindre man er på havet, men han har bragt mig lidt i tvivl da jeg tit hører/ser folk der ligger på en mark og skyder gæs, men ikke har hund med og de har den heller ikke i bilen?

nogle der ved noget konkret?

På forhånd tak ;)

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Skal hund med på gåsejagt? (med haglgevær)

Indlæg af 308 W » 26. apr 2013, 12:08

Hunden skal med.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 26. apr 2013, 12:10

308 W skrev:Hunden skal med.

mente jeg også, skal den også med ud på jagten? nogle snakker om det er okay bare den er en indenfor en vis radius af x antal minutter, så man kan have den i bilen? eller hvis man er 2 skytter i hver sin ende af et område at man så kun har en hund men som man kan tilkalde i tilfælde af man har brug for den?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times

Indlæg af 308 W » 26. apr 2013, 12:13

Det kan jeg ikke svare på, det må du nærlæse i jagt loven.

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Re: Skal hund med på gåsejagt? (med haglgevær)

Indlæg af FWK » 26. apr 2013, 15:13

Jeg TROR at loven sigter efter at hunden er til rådighed under hele jagten. Hvis du kan nå; at lægge dit våben forsvarligt fra dig, komme hen til bilen, åbne den, få hund ud og sende den afsted, alt i mens du har holdt blikket på det sted vildtet gik ned - ja, så tror jeg ikke at du kommer ud i nogle problemer.

Men praktisk er det næppe. Men det skal kunne gå hurtigt og være en naturlig del af jagten. Jeg mener ikke at hunden er til rådighed (for den opgave den skal udfylde) hvis den sidder i en indelåst bil 3-4 min væk på en parkeringsplads. Så kunne man i teorien blive ved med at flytte grænserne ("Hr. Betjent min hund ligger klar på nabogården" går næppe )
Men sidder den i tørvejr på ladet af en vogn, 50 meter bag skytten, så går den vel nok.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 26. apr 2013, 22:01

Det er en gummiparagraf, det fremgår feks ikke nogen steder at hunden skal være trænet.
Men det står ret klart at man skal have hund med/til rådighed for jagten.. altså flere jægere kan deles om en hund, der jo så logisk nok ikke kan være lige på pletten for alle hele tiden.

Hvad man så faktisk vil med en utrænet pitbull terrier og 8 mand på gåsejagt, skal jeg ikke kunne svare på, men lovens bogstav er opfyldt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 26. apr 2013, 22:18

Det er jo en "gummiparagraf" der er til fortolkning - så i sidste ende er det kun en domstolsafgørelse der kan afgøre en konkret sag.
Jeg har ikke hørt om, at der er sager, der er nået til domstolene!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 65 times

Indlæg af Radis » 26. apr 2013, 22:32

Sort skrev:Det er en gummiparagraf, det fremgår feks ikke nogen steder at hunden skal være trænet.
Men det står ret klart at man skal have hund med/til rådighed for jagten.. altså flere jægere kan deles om en hund, der jo så logisk nok ikke kan være lige på pletten for alle hele tiden.

Hvad man så faktisk vil med en utrænet pitbull terrier og 8 mand på gåsejagt, skal jeg ikke kunne svare på, men lovens bogstav er opfyldt.
Ahhh. Den går vidst ikke helt.

Se: "Lov om jagt og vildtforvaltning" § 24. Ved jagt med glatløbet haglgevær på ikke-klovbærende vildt på og fra landarealer og i rør- og sivbevoksninger skal egnet apporterende hund medbringes.

Men klart, der stilles ingen specifikationer for hvilken trænning den enkelte hund skal have gennemført/bestået...

Sierra13
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sierra13 » 27. apr 2013, 23:15

så det i siger er: At det er op til ens egen samvittighed? (mere eller mindre) for tænker nogle af de mennesker der ligger i camodragt midt på en mark må have svært ved at have hunden liggende lige ved siden af under et sløringsnet ? :) men mange tak for de gode og fyldstgørende svar ;)

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt,hund
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 6 times

Indlæg af Labgirl » 28. apr 2013, 10:36

Jeg kan ikke se det er op til folks samvittighed eller egen fortolkning. Som det er nævnt står der:
Ved jagt med glatløbet haglgevær på ikke-klovbærende vildt på og fra landarealer og i rør- og sivbevoksninger skal egnet apporterende hund medbringes.

Der er en grund til at loven er som den er og jeg kan ikke se hvorfor man skal bøje teksten blot for at undgå at hunden er med på jagten sammen med jægeren.
Det er trods alt sammen med jægeren den skal udføre sit arbejde og ikke fra bagsædet i en bil.

Hunde er udemærket i stand til at lige i skjul sammen med os såfremt vi træner dem til det og er der ikke plads i skjulet, så findes der alverdens muligheder for at købe hundens eget skjul eller selv at bygge et til dem.

Besvar