Jagtret ved salg?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
djmisterb
Newbie
Newbie
Interesser: jagt
Geografisk sted: sønderjylland

Jagtret ved salg?

Indlæg af djmisterb » 28. apr 2013, 11:51

Hej

Jeg er ejer af 5,5 ha skov, som jeg ønsker at sælge nu. Problemet er, at der i vores skøde står, at XX ved en mundtlig aftale har jagtretten til udgang af 2016. Selve aftalen foreligger ikke skriftligt. Køber vil ikke overtage "aftalen". Jeg har forsøgt, at købe den resterende jagtret ved XX - men uden held, da det for ham er et princip. XX har aldrig betalt noget for jagtretten. Jagtretten er ikke tinglyst. Det er en aftale jeg har overtaget efter de tidligere ejere.

Jeg spørger nu, om der er nogen, som kender til og måske kan tolke paragraf §21 stk. 1 og 2 i Bekendtgørelse af lov om jagt og vildtforvaldtning -www.retsinformation.dk - se nedenstående.

§ 20. Grundejerens jagtret må ikke afhændes særskilt eller på anden måde varigt adskilles fra ejendomsretten.

Stk. 2. Ejeren kan dog overdrage jagtretten til andre for et bestemt tidsrum, der ikke må overstige 30 år ad gangen.

Stk. 3. Ved overdragelse af brugsretten til en ejendom eller dele heraf skal jagtretten, for så vidt den tilkommer ejendommens ejer, anses for omfattet af brugsretten, medmindre andet er aftalt.

Stk. 4. Miljøministeren kan fastsætte regler om, at overdragelse af retten til jagt på bestemte vildtarter kun kan ske for et nærmere fastsat tidsrum.

§ 21. Hvis jagtretten i medfør af de hidtil gældende regler tilkommer en anden end ejendommens ejer, kan ejeren kræve jagtretten afløst ved betaling af et beløb, der svarer til den kapitaliserede værdi af jagtlejen på afløsningstidspunktet.

Stk. 2. Hvis indehaveren af jagtretten ikke vil anerkende afløsningen, skal vedkommende anlægge sag ved de almindelige domstole inden 6 uger fra modtagelsen af kravet om afløsning. I modsat fald er afløsningen bindende fra udløbet af de 6 uger. Sagsanlæg inden for fristen har opsættende virkning.

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times

Re: Jagtret ved salg?

Indlæg af Saze » 28. apr 2013, 19:26

Paragraf 21 siger at han ikke kan beholde retten til jagten og du skal tilbyde at betale ham for det resterende.....

21 stk 2 siger så, at hvis han ikke vil betales kan han lægge sag an senest 6 uger fra du har fortalt ham at han ikke kan beholde jagtretten.

Ang. den opsættende virkning, denne tolker jeg som at han beholder jagtretten til sagen er afgjort i alle ønskede instanser.

http://www.klagenaevnet.dk/Kommuner/Spo ... _svar.aspx
Senest rettet af Saze 28. apr 2013, 22:42, rettet i alt 2 gange.
Living to enjoy life!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af EGJ » 28. apr 2013, 21:39

En mundtlig aftale er lige så juridisk bindende som en skriftlig. Den kan bare være svær at bevise, men når aftalen er skrevet på skødet er der ingen tvivl om gyldigheden.

Jeg synes at den letteste og bedste løsning er at købe jagten fri fra jagtlejeren. Det kan måske betale sig at byde ham lidt ekstra, frem for at skulle ind i en retssag. Retssagen kan jo komme på tale hvis jagtlejer føler sig snydt, og så kan sagen trække i langdrag inden du kan komme videre...

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 29. apr 2013, 14:03

Den kapitaliserede værdi af en jagtleje på kroner 0 (nul) er hvor meget?

:rolf:

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 29. apr 2013, 14:51

Som jeg læser loven så kan du tilbyde jagtlejer en betaling som svarer til normal jagtleje på ca 400kr/ha årligt på skrift. Hvis han ikke er tilfreds med dette så skal han anlægge sag. det vil han så ikke gøre fordi en sag vil kræve en sagfører og det vil koste minimum 15.000 at komme for retten. det maksimale beløb han kan modtage fra dig af er 3x2200kr. Det er i småtingsafdelingen og vil blive afvist før det kommer for en dommer. Princip eller ej, manden bliver jo blot upopulær nu da han modsætter sig sælger og køber samtidig.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 29. apr 2013, 21:03

Hvis han aldrig har betalt for jagtretten med penge, har han så betalt på anden måde ? iform af arbejde eller naturalier.
Så er det jo svært at godtgøre ham, da han aldrig har betalt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

djmisterb
Newbie
Newbie
Interesser: jagt
Geografisk sted: sønderjylland

Indlæg af djmisterb » 29. apr 2013, 22:47

Tak for indlæggene indtil videre. Lige et par kommentarer til et par af indlæggene:

- til EGJ: Jeg ville faktisk tilbyde ham 10000 for at købe jagtretten fri.
- til raptor357: Nej Han har aldrig gjort noget i form af arbejde eller andet og har jo heller ikke brugt jagten.
- til Carsten Bo: Jeg vil prøve at forelægge vores advokat dette, da jeg opfatter det på samme måde

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 1. maj 2013, 23:14

Alle svarene er korrekte nok, måske en jagtret kan være lidt mere end 400kr/ha værd, af forskellige grunde. Men næppe mere ialt end de 10.000 du overvejer at betale.

Princip eller ej, så er 10.000 kr for en gratis jagt som man i øvrigt aldrig benytter såvidt jeg forstår) mere end rigeligt kompensation.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar