Flytte fra USA til Danmark. Hvilke våben må jeg medbringe?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
DogDriver
Newbie
Newbie
Interesser: Taktisk skydning
Geografisk sted: USA's vest kyst

Flytte fra USA til Danmark. Hvilke våben må jeg medbringe?

Indlæg af DogDriver » 10. maj 2013, 05:02

Hej,

Bor lige nu i USA. Påtænker at flytte til Danmark næste sommer. Overvejer hvor mange af mine våben jeg kan bringe og hvor besværligt det vil være. Her er hvad jeg er interesseret i:

- Glock 19 med 15 skuds magasiner
- Glock 26 med 10 skuds magasiner
- Rumænsk semi-automatisk AK47 med bajonet, red dot, og 30 skuds magasiner
- Savage 308 precision carbine med kikkert sigte og bipod
- Mossberg 590a1 pumpe haglgevær med 5 patron kapacitet
- Bowtech Guardian 70# Compound bue
- Bowie kniv
- Glock kniv
- Sports sabel
- Coldsteel cutlass

På forhånd tak for hjælpen!!

Brugeravatar
Joffes
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Spejder og Musik
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time

Re: Påtænker at flytte fra USA til Danmark ..

Indlæg af Joffes » 10. maj 2013, 07:09

Uden at være fagkyndig så tror jeg, at den eneste du godt kan glemme alt om, er din AK-47, da man ikke må have militærlignende våben i DK, men lad os få nogle af eksperterne herinde, på banen :inspect:
"Young gunner, with an old gun"
Erbi Lüco 12/76
Mossberg 100ATR .308
BRNO model 2 .22lr
Kender du noget til Erbi Lüco, så har jeg et par spørgsmål

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 10 times

Indlæg af LAU » 10. maj 2013, 07:19

Ak47 bliver nok besværlig.
Glock 26, går heller ikke, den er for klejn.

Mossberg pumpen, skal plomberes til maks 2 skud, resten skulle være ok.
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Indlæg af Mindstorm » 10. maj 2013, 08:09

LAU skrev:Glock 26, går heller ikke, den er for klejn.
Det samme gælder desværre glock 19, den er også for kort, pistolerne i Danmark skal som minimum måle 210mm i længden.
Mvh Mindstorm

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 10. maj 2013, 08:43

Pumpgun'en er ikke et problem, du må bare ikkw gå på jagt med den når den ike er plomberet.

DogDriver
Newbie
Newbie

Indlæg af DogDriver » 10. maj 2013, 09:13

Hmm kunne jeg sætte et længere løb på min Glock 19? Ang min AK47, skyder I ikke 3-gun i DK? Hvad bruger I så til det?

Tak!

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 9 times

Indlæg af Mindstorm » 10. maj 2013, 09:17

DogDriver skrev:Hmm kunne jeg sætte et længere løb på min Glock 19? Ang min AK47, skyder I ikke 3-gun i DK? Hvad bruger I så til det?

Tak!
Vi skyder desværre ikke 3-gun i dk, halvautomatiske rifler er nogo, med mindre de er plomberet til 2 skud og militærligende våben er faktisk bare generelt nogo.

Pistoler skal være over 210mm

Du må ikke skyde med bly i haglvåben, så det gør det meget svært at skyde på stålmål

Så alt i alt er 3-gun meget svært at dyrke i DK... desværre
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 10. maj 2013, 10:59

Bliv is USA og nyd i stedet din hobby :usflag: :US:
... assistance from a distance!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 10. maj 2013, 11:14

1: enig, bliv der og nyd det.

2: ak'eren indregistrerer du bare til jagt.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 10. maj 2013, 11:31

Mindstorm skrev:
LAU skrev:Glock 26, går heller ikke, den er for klejn.
Det samme gælder desværre glock 19, den er også for kort, pistolerne i Danmark skal som minimum måle 210mm i længden.
Og så er der lige det faktum at i USA kan man eje våben alene af den grund at man har lyst til det. Dette er ikke muligt i Danmark hvor alt skal have et anerkendelsesværdigt formål som er defineret af Staten. Det vil sige at du skal være medlem af en pistolklub og skyde aktivt (minimum 5 gange om året) for at må eje pistoler, og som andre er inde på er ingen af dine pistoler tilladt i Danmark. For at eje den Mossberg skal du enten have gyldig dansk jagttegn, eller være medlem af en Skeet-/flugtskydningsklub (eller hvad sådan noget hedder). Din Savage kræver også et gyldigt dansk jagttegn, og din sabel kræver en blankvåbentilladelse.

Velkommen til Republikken Danmark.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 10. maj 2013, 12:17

Hej...

Jeg har tidligere været samme mølle igennem, da jeg tog retur til DK fra USA. Det er pænt bøvlet at få sine skydejern med retur :-(

Glock 19 & 26: Overholder ikke mindstemålene i DK. Desuden skal du have været aktiv skydende i skytteforening i 2 år mv for at kunne få SKV. Så dem kan du ikke få med retur.

Rumænsk semiauto AK47: Du kan godt få tilladelse til din WASR (går ud fra at det er sådan en du har :-) ). Når du søger om tilladelse, så skal du søge om tilladelse til JAGT med anvendelse i udlandet. Det er eneste mulighed for at få tilladelse til semiauto uden plombering. Jeg går ud fra, at du har dansk jagttegn? (det kræves) Der er flere i Danmark, der har tilladelse til semiauto AR15 og AK. Om du får tilladelse afhænger lidt af den lokale sherif, da der er forskel i praksis mellem de forskellige landsdele. Der er skrevet mange tråde om semiauto herinde... Hvor i Danmark skal du bo? (håber ikke det er på fyn... deres sherif kan ikke lide semiauto).

Savage 308: Ingen problem... (kræver dansk jagttegn)

Mossberg 590a1: Man må godt besidde haglgeværer med mere end 2 skud - man må blot ikke anvende dem. Dog falder din 590a1 på pibelængden. Piben er under 55cm, som er mindstekravet til haglvåben i Danmark. Så den kan du ikke indføre...

Compound bue: Ingen problem - den kræver ikke tilladelse i DK

Sabel og cutlass: Dem kan du godt indføre - du skal blot huske at søge om blankvåbenstilladelse (er gratis).
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 10. maj 2013, 13:25

Der er flere der har fået tilladelse til at tage deres våben med til Dk, uden at have været jægere eller skytter under skytteforeningerne.

Der har de fået en midlertidig tilladelse til opbevaring, eller fået tilladelse til indførelse af våbnene til Dk, hvorefter våbnene skal opbevares hos en våbenhandler indtil personen har fået taget jagttegn eller hvad der nu skulle til for at kunne eje våbnene lovligt.

Dem der har fået midlertidig tilladelse til indførsel af våbnene, har IKKE måttet have ammunition til våbnene.!!
Det har udelukkende været en indførsel med REN OPBEVARING af våbnene til formål - under forudsætning at personen tager dansk jagttegn ved førstgivne lejlighed.

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har hørt et eksempel på dette, men har en del kollegaer der gerne flytter til Dk og nogle enkelte som får indførselstilladelse til deres våben, til Danmark - under forudsætning at de tager dansk jagttegn, idet det grønlandske jagttegn ikke kan konverteres til dansk jagttegn.

- Glock 19 med 15 skuds magasiner (
- Glock 26 med 10 skuds magasiner (
De andre siger de er for små - men hvorvidt de kan importeres med salg indenfor EU for øje, tør jeg ikke sige. Det skal nok passe, idet skytteforeningerne har nogle mindstekrav (210mm) - så hvis du kan få fremstillet et løb så den overholder mindstekravet, og den ellers er i en kaliber som skytteforeningerne bruger, så er der måske ikke noget problem.
Glock 17 i standardudgaven er jo også for kort, og kan reddes ved at sætte et længere løb i - dermed bliver den en "Glock 17DK" og de løsninger jeg har set, er egentlig bare et standard Glockløb med gevind for lyddæmper/kompensator.

- Rumænsk semi-automatisk AK47 med bajonet, red dot, og 30 skuds magasiner.
Skal plomberes til 2 skud og magasin svejses/nittes fast i våbnet, eller registreres til jagt i udlandet, hvilket ofte er meget svært at få, idet den ligner et militært våben. Ellers skal den ombygges til repeter/manuelt ladet og så må den godt bruge 30skuds magasin.
Der er ikke umiddelbart lovgrundlag for at forbyde "militært lignende våben", ligesom den amerikanske "Assault Weapons Ban" gjorde det - men politifolk bruger dette som vægtstang til at nægte visse personer tilladelse.
Vi ser at nogle jægere kan få tilladelse til våben med "militært udseende" - hvor andre jægere ikke kan. Det er de forskellige politidistrikter der tolker reglerne forskelligt.
Så du skal ikke regne med at den kan komme med til Dk, men der er en meget lille chance, idet den kun er semi-auto - hvis den havde mulighed for fullauto, så er der ingen chance i hvert fald.

Begge disse to er manuelt ladede, og det burde godt kunne lade sig gøre - under forudsætning at du har jagttegn.
For at få Savage'en ind i landet, kræves en løsning på jagttegn og derefter riffeltilladelse på baggrund af jagttegnet. For at gå på jagt med riffel i Dk, skal man også op til riffelprøve.
Mossberg'en kan ikke umiddelbart bruges til jagt, men kan godt indføres på betingelse af jagttegn - for at kunne bruge den, skal den plomberes til to skud (et skud i kammer, et skud i magasin!)

Disse kan frit erhverves i Dk, og er intet problem. Det kræver dog jagttegn at gå på jagt med bue - og ud over jagttegnet, kræves også en speciel teoretisk og praktisk prøve for at få lov at bruge bue/pil til jagt.

- Bowie kniv
- Glock kniv
- Sports sabel
- Coldsteel cutlass
Disse kræver stadig importtilladelse (for en sikkerheds skyld) - og kan opbevares på "Blankvåbentilladelse".

Snak eventuelt med en våbenhandler der har kapacitet til at opbevare skydevåbnene. Knivene/sablen kan tages med i flyttegodset.
Søg importtilladelse til skydevåbnene, med henblik på at få dem opbevaret hos våbenhandleren indtil det formelle er i orden. Våbenhandleren kan evt ombygge AK47'eren til repeter, eller plombere den til 2 skud.

Flyt til Danmark - tag det danske jagttegn.
Dermed må du tage Mossberg'en hjem og opbevare den i stålskab af Skafor Blå, eller den nye EN-norm.

Søg om tilladelse til riflen/riflerne og tag dem hjem også.
Bestå riffelprøven.

Bestå bue-prøven.

Hvad der skal til mht pistolerne, ved jeg ikke da jeg ikke er pistolskytte.
Men der er en CHANCE for (ingen garanti) at du må importere våbnene, med henblik på at benytte dem i skytteforening HVIS de kan forlænges til over minimumskravet.

Umiddelbart ville jeg ikke gøre mig nogen som helst forhåbninger om at få hverken pistolerne, eller AK47'eren ind i Dk - under nogen som helst form.
De øvrige våben kan lade sig gøre, hvis man kan opnå dansk jagttegn.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 10. maj 2013, 14:06

HappyNanoq skrev:Der er flere der har fået tilladelse til at tage deres våben med til Dk, uden at have været jægere eller skytter under skytteforeningerne.

Der har de fået en midlertidig tilladelse til opbevaring, eller fået tilladelse til indførelse af våbnene til Dk, hvorefter våbnene skal opbevares hos en våbenhandler indtil personen har fået taget jagttegn eller hvad der nu skulle til for at kunne eje våbnene lovligt.

Dem der har fået midlertidig tilladelse til indførsel af våbnene, har IKKE måttet have ammunition til våbnene.!!
Det har udelukkende været en indførsel med REN OPBEVARING af våbnene til formål - under forudsætning at personen tager dansk jagttegn ved førstgivne lejlighed.

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har hørt et eksempel på dette, men har en del kollegaer der gerne flytter til Dk og nogle enkelte som får indførselstilladelse til deres våben, til Danmark - under forudsætning at de tager dansk jagttegn, idet det grønlandske jagttegn ikke kan konverteres til dansk jagttegn.

- Glock 19 med 15 skuds magasiner (
- Glock 26 med 10 skuds magasiner (
De andre siger de er for små - men hvorvidt de kan importeres med salg indenfor EU for øje, tør jeg ikke sige. Det skal nok passe, idet skytteforeningerne har nogle mindstekrav (210mm) - så hvis du kan få fremstillet et løb så den overholder mindstekravet, og den ellers er i en kaliber som skytteforeningerne bruger, så er der måske ikke noget problem.
Glock 17 i standardudgaven er jo også for kort, og kan reddes ved at sætte et længere løb i - dermed bliver den en "Glock 17DK" og de løsninger jeg har set, er egentlig bare et standard Glockløb med gevind for lyddæmper/kompensator.

- Rumænsk semi-automatisk AK47 med bajonet, red dot, og 30 skuds magasiner.
Skal plomberes til 2 skud og magasin svejses/nittes fast i våbnet, eller registreres til jagt i udlandet, hvilket ofte er meget svært at få, idet den ligner et militært våben. Ellers skal den ombygges til repeter/manuelt ladet og så må den godt bruge 30skuds magasin.
Der er ikke umiddelbart lovgrundlag for at forbyde "militært lignende våben", ligesom den amerikanske "Assault Weapons Ban" gjorde det - men politifolk bruger dette som vægtstang til at nægte visse personer tilladelse.
Vi ser at nogle jægere kan få tilladelse til våben med "militært udseende" - hvor andre jægere ikke kan. Det er de forskellige politidistrikter der tolker reglerne forskelligt.
Så du skal ikke regne med at den kan komme med til Dk, men der er en meget lille chance, idet den kun er semi-auto - hvis den havde mulighed for fullauto, så er der ingen chance i hvert fald.

Begge disse to er manuelt ladede, og det burde godt kunne lade sig gøre - under forudsætning at du har jagttegn.
For at få Savage'en ind i landet, kræves en løsning på jagttegn og derefter riffeltilladelse på baggrund af jagttegnet. For at gå på jagt med riffel i Dk, skal man også op til riffelprøve.
Mossberg'en kan ikke umiddelbart bruges til jagt, men kan godt indføres på betingelse af jagttegn - for at kunne bruge den, skal den plomberes til to skud (et skud i kammer, et skud i magasin!)

Disse kan frit erhverves i Dk, og er intet problem. Det kræver dog jagttegn at gå på jagt med bue - og ud over jagttegnet, kræves også en speciel teoretisk og praktisk prøve for at få lov at bruge bue/pil til jagt.

- Bowie kniv
- Glock kniv
- Sports sabel
- Coldsteel cutlass
Disse kræver stadig importtilladelse (for en sikkerheds skyld) - og kan opbevares på "Blankvåbentilladelse".

Snak eventuelt med en våbenhandler der har kapacitet til at opbevare skydevåbnene. Knivene/sablen kan tages med i flyttegodset.
Søg importtilladelse til skydevåbnene, med henblik på at få dem opbevaret hos våbenhandleren indtil det formelle er i orden. Våbenhandleren kan evt ombygge AK47'eren til repeter, eller plombere den til 2 skud.

Flyt til Danmark - tag det danske jagttegn.
Dermed må du tage Mossberg'en hjem og opbevare den i stålskab af Skafor Blå, eller den nye EN-norm.

Søg om tilladelse til riflen/riflerne og tag dem hjem også.
Bestå riffelprøven.

Bestå bue-prøven.

Hvad der skal til mht pistolerne, ved jeg ikke da jeg ikke er pistolskytte.
Men der er en CHANCE for (ingen garanti) at du må importere våbnene, med henblik på at benytte dem i skytteforening HVIS de kan forlænges til over minimumskravet.

Umiddelbart ville jeg ikke gøre mig nogen som helst forhåbninger om at få hverken pistolerne, eller AK47'eren ind i Dk - under nogen som helst form.
De øvrige våben kan lade sig gøre, hvis man kan opnå dansk jagttegn.
Jeg bliver nødt til at gentage mig selv:

Rumænsk semiauto AK:
Der er ikke en lille chance for at få tilladelse til den. Der er STOR chance! Der er intet i dansk lovgivning der forhindrer tilladelse. Justitsministeriet har sidste år banket diverse sheriffer på plads mht semiauto rifler. Hvis du får nej til tilladelse så klag til højere instans - de skal give dig tilladelsen.

Mossberg 590a1:
Piben er under 55cm, så den kan ikke besiddes på hverken jagttegn eller våbenpåtegning(skytteforening).

Glock 19:
Ja, piben kan godt forlænges til 210mm, så den overholder minimumslængden. Men det kræver at man forlænger piben med ca 4cm, da en Glock 19 kun er 17cm lang. Pænt bliver det ikke...

Riffel- og bueprøve:
Korrekt at de skal bestås for at man må gå på jagt. Men det er ikke et krav for at kunne få tilladelse/få dem med til DK.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Cp-Medic » 10. maj 2013, 18:13

Enig med ak tilladelsen. Jeg har lige fået min dpms a-15 tilladelse med posten idag. 3 dages behandlingstid, men sådan er det jo

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 10. maj 2013, 18:33

Jeg har en mistanke om, at DogDriver er en troll. :eek:
Findes der en person i USA, som skriver så fejlfrit nutidsdansk, og som ikke har en anelse om vor hysteriske våbenlov?
Jeg tror det ikke - ellers min kompliment for beherskelsen af det danske sprog. :respekt:
"In case of panic: don't panic"

DogDriver
Newbie
Newbie

Indlæg af DogDriver » 10. maj 2013, 18:41

Centurion,

Ingen troll. Flyttede til USA for 15 år siden. Har aldrig ejet våben i Danmark andet end knive. Min interesse for skydevåben blev vakt da jeg var 21 mdr i hæren i Danmark. Da jeg flyttede til USA begyndte jeg at opbygge mit arsenal og tog mange spændende kurser med mine lokale ex-USMC venner. Skulle også addere, at jeg dyrker ikke jagt, men skyder som sport.

Hehe, måske det danske sprog ikke har ændret sig nok de sidste 15 år til at du kan læse en forskel.

Mvh

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 10. maj 2013, 18:57

DogDriver: Nåh, så forstår jeg. Undskyld min mistanke. Skal ikke afspore tråden igen. :razz:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 10. maj 2013, 18:58

Troll?? ...og hvad er det? :-)

Uden dansk jagttegn så er det op ad bakke...

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 10. maj 2013, 20:36

Med mindre dine Glock pistoler har stor sentimental værdi, så er det smarteste nok at sælge dem før du flytter. Du vil få meget mindre bøvl og udgifter ved at købe lignende modeller i Danmark, når du er blevet meldt ind i en skytteforening og har skudt der et stykke tid.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Holmux
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt (Big Game), IPSC, Skeet
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Flytte fra USA til Danmark. Hvilke våben må jeg medbring

Indlæg af Holmux » 14. maj 2013, 01:58

Jeg flyttede hjem til Dk for 6 år siden og havde i store hele ingen problemer, jeg overførte min anciennitet from min USA klub til min Dansk og fik også overført mit jagttegn (gælder dog kun året ud, så skal Du tage jagttegn i DK)

Men ellers gik det rimeligt smertefrit, jeg havde dog et par våben jeg måtte efterlade i US, ingen problem da jeg stadig går på jagt i USA og skyder med mine våben et par gange om året, egentlig rimelig praktisk, da jeg ikke skal slæbe våben frem og tilbage :mrgreen:

Er Du ikke medlem af en klub, så meld Dig ind i morgen og så få taget jagttegnet i US, det gør Din flytning mere enkel.
Holmux

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA

Re: Flytte fra USA til Danmark. Hvilke våben må jeg medbringe?

Indlæg af APE74 » 28. dec 2018, 21:26

kunne godt taenke mig at faa uddybet....

kommer selv til at staa i samme situation om nogle aar,, har et par pistoler some jeg godt kunne taenke mig at tage med hjem

+ nu har jeg faaet lov til at koebe een til (af Konen),, vil ikke bruge for mange $$$ hvis den alligevel skal saelges senere,, saa hvordan var forloebet? kraevede det nogel saerligt..?? - har US jagttegn (krav for at koebe vaaben som udlaending) , er medlem af en Range / Gun Club , samt har en Carry Permit (som underligt nok, var hurtigere at faa, end det typiske FBI baggrundscheck ved vaaben forhandleren)

nogle siger at det er total udelukket at faa med hjem,, saa ville gerne hoere fra een som faktisk har proevet det

og JA,, er klar over de min. 210 mm,, hvilket osse vil vaere med i overvejelsen

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 28. dec 2018, 21:43

APE74 skrev:
28. dec 2018, 21:26

kommer selv til at staa i samme situation om nogle aar,, har et par pistoler some jeg godt kunne taenke mig at tage med hjem

+ nu har jeg faaet lov til at koebe een til (af Konen),, vil ikke bruge for mange $$$ hvis den alligevel skal saelges senere,, saa hvordan var forloebet? kraevede det nogel saerligt..?? - har US jagttegn (krav for at koebe vaaben som udlaending) , er medlem af en Range / Gun Club , samt har en Carry Permit (som underligt nok, var hurtigere at faa, end det typiske FBI baggrundscheck ved vaaben forhandleren)

nogle siger at det er total udelukket at faa med hjem,, saa ville gerne hoere fra een som faktisk har proevet det

Det er "kun" et spørgsmål om tid og penge.

Penge ift udførelsespapirer fra USA , minimum $200, fragt (her slipper du næppe med $200). Dertil kommer 2 års medlemskab af en dansk skytteforening hvor formanden kender dig godt nok til han vil skrive under på din våbenpåtegning (det var tiden).

Så medmindre det er våben med helt særlig affektionsværdi er det næppe bøvlet værd, men umuligt, nej.

Alle dine tilladelser i USA er bedøvende ligegyldige ift indførelse i DK.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Has thanked: 80 times
Been thanked: 754 times

Indlæg af Flugteren » 28. dec 2018, 21:52

APE74 skrev:
28. dec 2018, 21:26

Uden at have gået processen igennem, så kan jeg da komme med nogle råd:

1) Pistoler er svære at få med hjem! Politiet kræver, at du samtidigt med ansøgningen om indførsel også ansøger om en våbentilladelse til våbnet. Dette bliver besværliggjort af, at du ikke er medlem af en dansk klub og dermed ikke har opnået de to års "anciennitet", som det kræver for at få en SKV2 (personligt skydevåben) i Danmark.

2) Du kan muligvis omgå processen med en SKV2, hvis du lader en klub i Danmark "købe" din pistol (såfremt den overholder dansk lov og retningslinjer). Men det er langt fra givet, at dette er muligt - og de fleste formænd vil ikke gå ind i et papirtungt arbejde, fordi helt nyt medlem vil have sine pistoler til Danmark. Derudover skal du jo så lade klubben "eje" dit våben i to år, før du kan få pistol(erne) med hjem. Det nemmeste for dig og din nye klub i Danmark vil være, at du bliver aktivt medlem i den danske klub, skyder regelmæssigt i to år, opnår en SKV6/SKV3 (baggrundstjek mht på skydning/adgang til klubbens våbenlager) og opnår formandens tillid. Efter de to år kan du så samarbejde med en amerikansk FFL om at udføre dine våben (men så skal du finde en FFL, der vil være med til at opbevare dine våben i flere år) og gennemgå eksportarbejdet.

3) At eksportere et våben fra USA er ikke ligetil. Du kan læse om papirarbejdet her: https://help.cbp.gov/app/answers/detail ... istol,-etc.

Grundlæggende set er det at besværligt og dyrt at tage våben med hjem til Danmark som udlandsdansker - især fra USA. Medmindre dine pistoler er meget værdifulde (+$5000), så vil jeg råde dig til at lade dem blive i USA, eventuelt hos en ven eller i en bankboks, og så købe identiske pistoler herhjemme, når du engang får lov til det.

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA

Indlæg af APE74 » 31. dec 2018, 15:04

Super, takker for svar.. synes at jeg - paa et tidspunkt, faldt over en forhandler der lavede eksport, noget med $200 for op til 3 vaaben.. - men igen hvis det bliver svaert at faa ind i DK,, er det maaske nemmere at saelge skidtet og saa koebe nyt , naar jeg nu engang har vaeret medlem i 2 aar..

ser osse ud til at der skal spares lidt mere op , da DK priser er utroligt hoeje sammenlignet med herovre ,, lige nu kan jeg faa en spritny Sig P226 Enhanced Elite i 9mm, for $800 (ved CDNN Sports) der er saa ovenikoebet en $100 rabatkode til brug i Sig's online butik (magasiner, ect)

min lokale butik havde osse en P210 (den nye model ikke en gl M/49) til omkring $1200 - hvis jeg husker rigtigt...

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 30 times
Been thanked: 176 times

Indlæg af CO » 31. dec 2018, 16:03

Jeg flyttede hjem til Dk for 6 år siden og havde i store hele ingen problemer, jeg overførte min anciennitet from min USA klub til min
For lige at slå det helt fast:

Det er ikke muligt at overføre anvennitet fra noget som helst andet end end en dansk skytteforening.
Hverken fra Politi, militær eller fra en forening i et andet land.

At det så tilsyneladende alligevel har kunnet lade sig gøre i visse tilfælde, kan kun skyldes en foreningsformand, som tager loven i egen hånd.
Jeg vil ikke engang sige gradbøje, for der er intet at grejbøje.
Det er ikke muligt iht. danske regler.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Besvar