Kære alle,
Min gode kollega har haft jagttegn i 16 år, han har aldrig taget riffeltegn, men på hans jagttegn er påtrykt "Jagt med riffel tilladt"
Nu har han arvet et par rifler, og vil derfor tage riffeltegn.
Han ringede af den årsag til Skov- og naturstyrelsen i dag, for at spørge hvad der mentes med ovennævnte påtryk. Han fik at vide at han ikke skulle tage riffelprøven, da han bare kunne gå på riffeljagt.
Hvordan hænger det sammen?
Jeg har haft jagttegn i 30 år, og har ikke det samme påtryk på mit jagttegn, og hvordan kan være?
Håber virkelig på lidt hjælp, da jeg er noget forvirret.
På forhånd tak
/Søren
Jagttegn påtrykt "Jagt med riffel tilladt"
-
- Newbie
- Interesser: Fasanjagt
- Geografisk sted: Midtsjælland
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: Jagttegn påtrykt "Jagt med riffel tilladt"
Mon ikke bare han har glemt det? Det er en helt lille og ubetydelig prøve der kan tages i halvberuset tilstand siddende på en badebold. Den kræver ikke forberedelse, andet end en indskudt riffel, og det tager maks 5-10 mutter.Kajakroeren skrev:Kære alle,
Min gode kollega har haft jagttegn i 16 år, han har aldrig taget riffeltegn, men på hans jagttegn er påtrykt "Jagt med riffel tilladt"
Nu har han arvet et par rifler, og vil derfor tage riffeltegn.
Han ringede af den årsag til Skov- og naturstyrelsen i dag, for at spørge hvad der mentes med ovennævnte påtryk. Han fik at vide at han ikke skulle tage riffelprøven, da han bare kunne gå på riffeljagt.
Hvordan hænger det sammen?
Jeg har haft jagttegn i 30 år, og har ikke det samme påtryk på mit jagttegn, og hvordan kan være?
Håber virkelig på lidt hjælp, da jeg er noget forvirret.
På forhånd tak
/Søren
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Nej, hvis han har taget det, står der "Riffelprøve bestået" og så datoen. "Riffeljagt tilladt" er for dem der har haft jagttegn før riffelprøven blev indført.
Never confuse verbosity with veracity.
- Carsten Bo
- Platin Member
- Interesser: Jagt, Genladning
- Geografisk sted: sydhavsøerne
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 54 times
Nej. Det drejer sig om at have tilladelse til centerfire riffel før loven om rammeprøve trådte i kraft
Via sky
Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.
I never feel guilty eating anything
Carsten
I never feel guilty eating anything
Carsten
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt, Fiskeri, Baneskydning
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Carsten har fuldstændig ret, denne ordlyd står på ens jagttegn hvis man havde jagttegn og våbentilladelse før riffelprøven blev indført og ikke har taget prøve frivilligt siden. Der står det samme på mit jagttegn :-)
Mvh
Anders
Mvh
Anders
-
- Bronze Member
- Geografisk sted: Ballerup
- Been thanked: 1 time
Jeg har også haft jagttegn før det var nødvendigt med riffelprøve, med påtegnelsen på jagttegnet, men har erfaret, at Hvis man ønsker at komme på jagt i statsskovene, så kræver de ofte en bestået riffelprøve.
Så det er bare med at klø på og komme til riffelprøve.
Mvh
Jørgen
Så det er bare med at klø på og komme til riffelprøve.
Mvh
Jørgen
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Forstår ikke det med de 16 år... Der burde kun fremgå "Riffeljagt tilladt" på hans jagttegn, såfremt han var indehaver af en riffel inden 1994. Hvis man var i besiddelse af en våbentilladelse på dette tidspunkt, så vil der automatisk fremgå "riffeljagt tilladt"...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Nej, den med de 16 år holder vist ikke. Når han tænker efter husker han nok, at det er lidt længere siden
Grunden til at du kan have haft jagttegn i længere tid, uden at have lov at gå på jagt med riffel, kan være at du ikke havde våbentilladelse til en riffel dengang reglerne kom.
Jeg havde selv haft riffel i nogle år da reglerne kom, så jeg behøvede egentlig ikke tage prøven. Men jeg gjorde det nu alligevel, fordi jeg syntes ideen er helt rigtig. Jeg skal da også tage haglgeværprøven når den kommer, men det kan godt blive sværere, for jeg er godtnok en elendig haglskytte

Grunden til at du kan have haft jagttegn i længere tid, uden at have lov at gå på jagt med riffel, kan være at du ikke havde våbentilladelse til en riffel dengang reglerne kom.
Jeg havde selv haft riffel i nogle år da reglerne kom, så jeg behøvede egentlig ikke tage prøven. Men jeg gjorde det nu alligevel, fordi jeg syntes ideen er helt rigtig. Jeg skal da også tage haglgeværprøven når den kommer, men det kan godt blive sværere, for jeg er godtnok en elendig haglskytte

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.