Tilladelse til night vision?
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
- Interesser: Skydning, Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Falster
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Tilladelse til night vision?
Jeg var sådan set ved at købe en gammel russisk night vision riffel kikkert her for nogle dag siden hvor jeg så bliver gjort opmærksom på det kræver en tilladelse, nu er det så endelig lykkedes mig at få fat på en fra et våbenkontor som ville udtale sig om hvad og hvordan jeg skulle gøre og ordene faldt nogenlunde således: Jeg kan lige så godt sige til dig at den tilladelse får du ikke, det blev drøftet så sent som i går og vi giver ikke den tilladelse på samme måde som vi giver til lyddæmper til brug i udlandet. Men hvis du afmontere beslaget på den så den ikke kan sættes på en riffel så kan du bare købe den så skal politiet ikke ind over
Jeg siger så om jeg må beholde det beslag der evt. skal afmonteres og han siger ja bare det ikke sidder på kikkerten.
Så hvordan skal jeg forholde mig til det? det er 4 skruer og så er beslaget sådan set pillet af men er der andre der har hørt den version før?
Formålet var nu mest at have den som samle objekt.
Jeg siger så om jeg må beholde det beslag der evt. skal afmonteres og han siger ja bare det ikke sidder på kikkerten.
Så hvordan skal jeg forholde mig til det? det er 4 skruer og så er beslaget sådan set pillet af men er der andre der har hørt den version før?
Formålet var nu mest at have den som samle objekt.
Panzer er det nye sort.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Re: Tilladelse til night vision?
Uhhh, den er svær. Det er et fortolkningsspørgsmål. Den eneste gældende fortolkning er fra domstolene, og dem vil vi for alt i verden ikke blande ind i det. Kan du overtale politimanden til at give dig svaret skriftligt ? Så står du lidt bedre hvis det kommer dertil.
Der er jo ingen tvivl om, at en lysforstærker der er konstrueret til at monteres på et skydevåben kræver tilladelse. Men når beslaget er fjernet, er den jo stadig konstrueret til at montere på et skydevåben, så er det bare blevet lidt mere besværligt at montere, men det betyder vel ikke noget ? Så mit umiddelbare bud vil være, at politimanden tager fejl.
Spørgsmålet er så, om du kan (nænne at) omkonstruere den, så den ikke længere kan monteres på skydevåbnet, for så tror jeg ikke du kan dømmes for at have den uden tilladelse. Jeg forestiller mig noget i retning af at bore gevindet ud i skruehullerne til beslaget,eller måske lodde dem til med loddetin. Måske er det nok at blokere hullerne med et par skruer og Lock Tite ? På den måde kan lysforstærkeren ikke længere monteres på skydevåbnet, og så er der jo i princippet bare tale om en håndholdt lysforstærker der kan købes uden tilladelse alle vegne.
Lad os prøve at gå den anden vej rundt. Jeg har selv en håndholdt lysforstærker til at ligge. Det er en gen.1 jeg fik i en byttehandel engang, og den har aldrig været konstrueret til at montere på et skydevåben. Men jeg tror da godt, at en metalmand kunne lave mig et beslag, så den blev holdt fast foran sigtekikkerten, og så havde jeg vel en lysforstærker der kræver tilladelse, da den nu er konstrueret til at montere på et skydevåben. Jeg tror altså dommeren vil være ligeglad med, om beslaget var monteret på lysforstærkeren eller ej ved en evt. kontrol af mit krudtoplag, jeg tror jeg ville blive dømt alligevel.
Men igen, dette er fortolkninger, og man risikerer i sidste ende at en dommer fortolker anderledes.
Der er jo ingen tvivl om, at en lysforstærker der er konstrueret til at monteres på et skydevåben kræver tilladelse. Men når beslaget er fjernet, er den jo stadig konstrueret til at montere på et skydevåben, så er det bare blevet lidt mere besværligt at montere, men det betyder vel ikke noget ? Så mit umiddelbare bud vil være, at politimanden tager fejl.
Spørgsmålet er så, om du kan (nænne at) omkonstruere den, så den ikke længere kan monteres på skydevåbnet, for så tror jeg ikke du kan dømmes for at have den uden tilladelse. Jeg forestiller mig noget i retning af at bore gevindet ud i skruehullerne til beslaget,eller måske lodde dem til med loddetin. Måske er det nok at blokere hullerne med et par skruer og Lock Tite ? På den måde kan lysforstærkeren ikke længere monteres på skydevåbnet, og så er der jo i princippet bare tale om en håndholdt lysforstærker der kan købes uden tilladelse alle vegne.
Lad os prøve at gå den anden vej rundt. Jeg har selv en håndholdt lysforstærker til at ligge. Det er en gen.1 jeg fik i en byttehandel engang, og den har aldrig været konstrueret til at montere på et skydevåben. Men jeg tror da godt, at en metalmand kunne lave mig et beslag, så den blev holdt fast foran sigtekikkerten, og så havde jeg vel en lysforstærker der kræver tilladelse, da den nu er konstrueret til at montere på et skydevåben. Jeg tror altså dommeren vil være ligeglad med, om beslaget var monteret på lysforstærkeren eller ej ved en evt. kontrol af mit krudtoplag, jeg tror jeg ville blive dømt alligevel.
Men igen, dette er fortolkninger, og man risikerer i sidste ende at en dommer fortolker anderledes.
Senest rettet af Lassescout 24. maj 2013, 08:31, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
Ja jeg tror ikke jeg skal regne med at jeg kan få ham til at skrive noget ned til mig desværre
Må sige at det med at skulle bore gevind ud eller lode det til ikke tiltaler mig så meget desværre, jeg ville helst ikke ødelægge noget på sådan en kikkert det jo et helt klenodie.
Øv hvor er det surt ikke bare at kunne få en tilladelse og så done deal :blowingup:

Må sige at det med at skulle bore gevind ud eller lode det til ikke tiltaler mig så meget desværre, jeg ville helst ikke ødelægge noget på sådan en kikkert det jo et helt klenodie.
Øv hvor er det surt ikke bare at kunne få en tilladelse og så done deal :blowingup:
Panzer er det nye sort.
-
- Platin Member
- Interesser: Buejagt
- Geografisk sted: Kbh nv
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 60 times
Betjenten var vist skæv:) ellers skal jeg da have både laser og nv-sigte og have lavet en lyddæmper hvor man kan fjerne gevindet og lægge det ved siden. Det burde være strafbart at han med sin uvidenhed bringer din fremtid i fare og her menes straffeattest/SKV/jagttegn og en fremtid som ufaglært .
- Tangloppen
- Platin Member
- Interesser: Dimser der ser i mørket...
- Geografisk sted: Odense.
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 21 times
Gem montagen langt væk og så er det det.
Hvis man skulle gå efter argumentet at den stadig kan monteres men blot mere besværligt at ville en PVS14 (mono) jo osse være ulovlig at eje da der kan købes montage til sådan en.
Hvis man skulle gå efter argumentet at den stadig kan monteres men blot mere besværligt at ville en PVS14 (mono) jo osse være ulovlig at eje da der kan købes montage til sådan en.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!
Spejlhjerne af Guds nåde!
-
- Platin Member
Ja bortset fra at pvs 14 ikke er et SIGTE men derimod konstrueret til at benytte sammen med et sigt hvilket ville være en ulovlig kombination. Så jo noget taler for at pvs14 er en gråzone, af samme grund solgte jeg mine i '11.
-
- Platin Member
Tror dog ikke den holder loppe ffor så skulle justerbare våbenlasere med pressure pad og højde/side justering også være undtaget hvis man tager montagen af og siger den er til ens lygte;)
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
Ja altså i kan godt se jeg er lidt splittet med det svar fra betjenten, nu vil jeg ikke hænge pågældende person ud som udtalte sig sådan men alle de betjente jeg snakket med henviste til ham og han var den eneste der viste noget om emnet.
Altså jeg vil jo gerne tro ham og afmontere monterings beslaget, jeg samler på de her gamle russiske effekter og ville gerne eje den og det lyder jo som om det er den eneste måde men er selvfølgelig ikke interesseret i problemer
Altså jeg vil jo gerne tro ham og afmontere monterings beslaget, jeg samler på de her gamle russiske effekter og ville gerne eje den og det lyder jo som om det er den eneste måde men er selvfølgelig ikke interesseret i problemer
Panzer er det nye sort.
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 144 times
- Been thanked: 292 times
JM kan give et skriftligt svar der holder.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Har de været tilladt før i tiden? For jeg er sikker på at jeg havde en lærer, som for 5 år siden erhvervede sig en nightvision kikkert til noget natjagt et eller sted i udlandet 

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- P-F-V-A-C
- Bronze Member
Det lyder som en god ide, jeg har nu skrevet til JM.Raptor357 skrev:JM kan give et skriftligt svar der holder.
Panzer er det nye sort.